Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Jo, bokstavstroende tycks ofta ha en mycket sadistisk och vidrig gudsbild, nämligen en föreställning om en gudom som utdelar oändliga straff för finita "brott" och "synder". Den intressanta frågan är hur en individ måste vara funtad som menar sig på älska en gud som de tror ska straffa folk med evig tortyr eller ska/har slaktat en stor del av världsbefolkningen, inklusive barn. Hitler och Stalin tycks vara rena rama filantroper i jämförelse med sådana gudsföreställningar.

Jo...snart kommer de säkert att börja bråka om vem som är ödmjukast!

JAg skulle köpt hem popcorn att poppa! Den här tråden kan bli en klassiker.........som kommer att avskräcka många från bokstavstro.
Citera
2015-07-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Du ljuger för dig själv och alla som lyssnar till dig om du fortsätter tro på och flrkunna lögnen om de 144000. Det står klart och tydlöige att bara de som äter brödet och dricker vinet har evigt liv. Alltså dömer ni er själva ovärdiga till evigt liv.

Evigt liv vart då? I himmelen eller på jorden? För det är bara dom 144 000 som kommer få evigt liv i himmelen. dom andra som inte tar del av vinet och brödet får inte evigt liv i himmelen.
Citera
2015-07-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Sorry, jag anmärkte endast på dina ointelligenta kommentarer, som att det var bara du som visste att VT lär att även kvinnliga ickeoskulder kan bli smorda efter den Vaktornianska läran.

Nej, jag är väl medveten om att många på detta forum känner till detta!
Men tydligen ska kvinnan tiga i din församling, eftersom jag inte fick lov att påtala en felaktighet som du själv mycket väl hade kunnat påtala!
Citera
2015-07-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Och hur var det med SALT 1 och SALT 2 avtalen på 70-80-talen? Och det av FN proklamerade fredsåret 1986???

Jag minns ett tal på en sammankomst på 1970-talet där det menades att "fred och säkerhet" redan hade utropats när Helsingforsavtalet om säkerhet och samarbete skrevs på 1975.
Citera
2015-07-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
De påstår att de är bokstavstrogna. Då måste vi utgå från ordet. Och där står det inte vad dom påstår.

Jag vet självfallet att dom inte påstår att de 144K varken behöver vara äkta judar, oskulder, män osv, men Bibeln beskriver dom så. Antingen måste man ta allt bokstavligt, eller inget och då är antalet figurligt också.

Om du läser flera sidor bak i tråden behöver du inte komma in här och inte förstå vad som diskuteras och göra ointelligenta iakttagelser.

Och vad är man om man är bokstavstrogen då? Betyder det att man tolkar allting bokstavligen? Allting i bibeln kan inte tolkas bokstavligen. Uppenbarelseboken tex är full av liknelser.
Citera
2015-07-15, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Jag minns ett tal på en sammankomst på 1970-talet där det menades att "fred och säkerhet" redan hade utropats när Helsingforsavtalet om säkerhet och samarbete skrevs på 1975.

Enligt en bekant som är JV, så kommer den nya utropandet av "fred och säkerhet" förmodligen komma i höst (eller inte). Han hänvisade också till det nya avtalet mellan Iran och P5+1.
Senast redigerad av FrankAbagnale 2015-07-15 kl. 23:17.
Citera
2015-07-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Och vad är man om man är bokstavstrogen då? Betyder det att man tolkar allting bokstavligen? Allting i bibeln kan inte tolkas bokstavligen. Uppenbarelseboken tex är full av liknelser.

Om dom säger "Fred och stabilitet" är inte det samma sak som "fred och säkerhet" då? eller vad krävs för att man skall kunna anta att profetian gått i uppfyllelse?
Citera
2015-07-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73

Anledningen till att detta inte kunde vara profetian (enligt dom) var att det inte följdes av förintelsen av det stora Babylon. Alltså kunde det inte vara profetian "fred och säkerhet".
Citera
2015-07-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Enligt en bekant som är JV, så kommer den nya utropandet av "fred och säkerhet" förmodligen komma i höst. Han hänvisade också till det nya avtalet mellan Iran och P5+1.

Jag skulle nog vilja påstå att en del av Jv har sagt samma sak varenda gång som ett mer betydande avtal har skrivits på under de senaste 40 åren. Jag har för länge sedan tappat räkningen på alla gånger som jag har hört samma sak påstås med samma övertygelse.
Citera
2015-07-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Vad är det som tyder på att det är den organiserade religionen?

T.ex. är skökan detsamma som det symboliska Babylon som från början var en bokstavlig stad som var ett känt centrum för avgudadyrkan i form av t.ex. att tyda stjärnorna. I GT beskrivs Babylon ständigt som i opposition mot Gud med deras falska gudar, deras falska religion.

"Och på hennes panna var ett namn skrivet, en hemlighet: det stora Babylon, moder till alla skökor och skändligheter på jorden." (Upp 17:5 Bibel2000)

Sedan sägs det att skökan, Babylon, staden har mycket blod på sina händer:

"I den staden fanns blodet från profeter och heliga och alla dem som har slaktats på jorden."(Upp 18:24 Bibel2000)

Religion har mer eller mindre varit inblandade i alla krig som funnits på jorden, det är därför också som människor till slut får nog av religionen och agerar politiskt på något sätt så att den symboliskt förintas, så som man kastar en stor kvarnsten i havet:

"Och en väldig ängel tog upp en sten, stor som en kvarnsten, och kastade den i havet och sade: ”Så skall den stora staden Babylon med våldsam kraft slungas i djupet och aldrig finnas mer."(Upp 18:21 Bibel2000)

Vad detta exakt innebär vet vi inte nu, inte förrän det uppfylls, men man hör ju väldigt många röster åtminstone på forum som dessa att man vill förbjuda religion på något sätt. Och t.ex. i Frankrike har man börjat att begränsa friheten för religiösa att utöva sin religion, t.ex. med förbudet mot slöjor och annat.

En annan sak som bekräftar att skökan är religionen, är att skökan har prostituerat med kungar, alltså makten. Att man har beblandat sig med politiken:

"Henne har kungarna på jorden horat med" (Upp 17:2 Bibel2000)

Det finns nog annat också som bekräftar vad skökan symboliserar, men det kan jag i så fall ta upp senare.
Citera
2015-07-16, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
T.ex. är skökan detsamma som det symboliska Babylon som från början var en bokstavlig stad som var ett känt centrum för avgudadyrkan i form av t.ex. att tyda stjärnorna. I GT beskrivs Babylon ständigt som i opposition mot Gud med deras falska gudar, deras falska religion.

"Och på hennes panna var ett namn skrivet, en hemlighet: det stora Babylon, moder till alla skökor och skändligheter på jorden." (Upp 17:5 Bibel2000)

Sedan sägs det att skökan, Babylon, staden har mycket blod på sina händer:

"I den staden fanns blodet från profeter och heliga och alla dem som har slaktats på jorden."(Upp 18:24 Bibel2000)

Religion har mer eller mindre varit inblandade i alla krig som funnits på jorden, det är därför också som människor till slut får nog av religionen och agerar politiskt på något sätt så att den symboliskt förintas, så som man kastar en stor kvarnsten i havet:

"Och en väldig ängel tog upp en sten, stor som en kvarnsten, och kastade den i havet och sade: ”Så skall den stora staden Babylon med våldsam kraft slungas i djupet och aldrig finnas mer."(Upp 18:21 Bibel2000)

Vad detta exakt innebär vet vi inte nu, inte förrän det uppfylls, men man hör ju väldigt många röster åtminstone på forum som dessa att man vill förbjuda religion på något sätt. Och t.ex. i Frankrike har man börjat att begränsa friheten för religiösa att utöva sin religion, t.ex. med förbudet mot slöjor och annat.

En annan sak som bekräftar att skökan är religionen, är att skökan har prostituerat med kungar, alltså makten. Att man har beblandat sig med politiken:

"Henne har kungarna på jorden horat med" (Upp 17:2 Bibel2000)

Det finns nog annat också som bekräftar vad skökan symboliserar, men det kan jag i så fall ta upp senare.
Jehovas Wigger please! Läs Upp kapitel 18. Det stora Babylon är en bild av världshandeln. På vilket sätt har makten INTE horat med Marknaden?

Och jordens köpmän gråter över henne (skökan Babylon) och sörjer över henne eftersom ingen längre köper deras skeppslaster, Upp 18:11

På en enda timme har all denna rikedom ödelagts.’ Alla skeppare och alla som seglar med sina varor och sjömännen och alla som lever på sjöfart stannade på avstånd och ropade när de såg röken från bålet: ’Var fanns maken till denna stora stad?’ Och de strödde jord på huvudet och ropade, gråtande och klagande: ’Ve, ve, denna stora stad, som gjorde alla som har skepp på haven rika med sitt överflöd. På en enda timme har den ödelagts.’ Upp 18:17-19

Det var EXAKT vad som hände under finanskrisen. En bank gick omkull och allt rasade på en enda timme. Bildligt talat. Handlar texten om påven, biskopar och präster eller köpmän och sjömän?

https://www.youtube.com/watch?v=Fk0V_GGa2XM
Senast redigerad av Hermandad 2015-07-16 kl. 09:06.
Citera
2015-07-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Evigt liv vart då? I himmelen eller på jorden? För det är bara dom 144 000 som kommer få evigt liv i himmelen. dom andra som inte tar del av vinet och brödet får inte evigt liv i himmelen.
Som sagt, idiot, ALLA som INTE äter och dricker får INTE evigt liv, varken på den NYA jorden eller i den NYA himlen.

Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Joh 6:53

Inget evigt liv för den som INTE äter och dricker.

Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. Upp 21:1

Denna jord kommer att förintas och kastas i den brinnande sjön, alldeles som det står skrivet.
Senast redigerad av Hermandad 2015-07-16 kl. 09:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in