Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Jag uppfattar det som att du menar att Jehovas vittnen tror att man blir dödad i kriget om man inte har döpt sig innan det bryter ut:
Jag skrev "ta ställning för Jehova" därför att Jehovas vittnen själva använder det uttrycket. Det är ett luddigt uttryck som tillåter Jehovas vittnen att inte ta ansvar för sin åsikt när de ställs mot väggen. Men du tolkade det uppenbarligen till att betyda att man skulle ha döpt sig. Det finns det 8 miljoner andra som också gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Vart fann du att man blir dödad i kriget om man inte tar ställning till Gud?
Vi har redan haft den diskussionen i tråden. Jag skrev
såhär.
Sen visade det sig att det fanns andra som hade betydligt bättre koll än mig, som i
Kaltens inlägg och
Jhwhs inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
"Vilka kommer att ta del i Harmageddonstriden? Jesus Kristus kommer tillsammans med sin himmelska armé att besegra Guds fiender. (Uppenbarelseboken 19:11–16, 19–21) De här fienderna är bland annat dem som motsätter sig Guds myndighet och kränker honom. (Hesekiel 39:7)" (
https://www.jw.org/sv/bibelns-prakti...d-harmageddon/)
BITE-modellen skapades som en hjälp att identifiera grupper i samhället som utövar ett manipulativt inflytande över sina medlemmar. Du kan läsa om den
här.
Ett av tecknen på informationskontroll är:
Citat:
Divide information into Insider vs. Outsider doctrine
De här frågorna för allmänheten på Vakttornets webbsida är verkligen ett tydligt exempel på just detta. De är ofta mycket förenklade eller vinklade så att inte den verkliga innebörden är uppenbar.
Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Du skrev att de vanligaste orsakerna till märkning är att sällskapa med icke troende och att umgås med ens vuxna uteslutna barn:
Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Det vanligaste exemplet är att man sällskapar med någon som inte är ett Jehovas vittne, men också då att umgås med ett vuxet uteslutet barn.
Jasså är det så du tror jag menar. Jag antar att den meningen ger utrymme för din tolkning. Vad jag försökte säga var att "Det vanligaste exemplet är att man sällskapar med någon som inte är ett Jehovas vittne. Men man kan också bli märkt för att umgås med ett vuxet uteslutet barn."
Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Första hänvisningen är "2 Thess. 3:6, 14, 15". Andra hänvisningen är "w99 7/15 pp. 29-31". Vakttornets artikel som det hänvisas till är helt ämnad åt att förklara 2 Thessalonikerbrevet 3:14.
Du har inte ens läst artikeln från Vakttornet 1999. Den är inte helt ämnad åt att förklara 2Thess 3:14.
Den är helt ämnad åt att förklara hur anordningen med märkning tillämpas i församlingen av Jehovas vittnen. Sluta släng ur dig grundlösa påståenden.