Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Upprepar; Och säg mig hur jag kan "sprida lögnaktig hatisk propaganda om Jehovas Vittnen" när "propagandan" är tagen ur Jehovas Vittnens egna litteratur?

För att du förvränger det som sägs i litteraturen, på samma sätt som du förvränger det jag säger, fastän jag i princip bara citerade Jesus.
Citera
2015-07-13, 16:14
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
För att du förvränger det som sägs i litteraturen, på samma sätt som du förvränger det jag säger, fastän jag i princip bara citerade Jesus.

Ge exempel på det jag förvrängt ur Vakttornets material, så kan vi analysera tillsammans.
Citera
2015-07-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
ööh, vad syftar du på?

Titta igen listan med "sanningar" från "Den fullbordade hemligheten" en gång till! Och gör det noga.

Där identifierades "leviatan" i Jobs bok som just ett ånglok. Skratta gärna åt mitt påstående, men det är faktiskt sant. Detta var alltså officiell JV-teologi när Gud valde ut sin jordiska organisation år 1919, d v s två år efter den aktuella bokens utgivande.
Citera
2015-07-13, 16:25
Medlem
Citat:
Upprepar; Och säg mig hur jag kan "sprida lögnaktig hatisk propaganda om Jehovas Vittnen" när "propagandan" är tagen ur Jehovas Vittnens egna litteratur? Kallar du VTs egna material för avfällingsmaterial?

Du gör som avfällingar på dom första kristnas tid:

"när han (Paulus) talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifternaförvränger*okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv."(2 Petrus 3:16 Bibel2000)
Citera
2015-07-13, 16:34
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Vad tror du på själv då? Hur tolkar du bibeln? Vad kommer hända med jorden och människorna i framtiden?

Jag tror att vi alla har ett himmelskt hopp, att vi ska vara hos Gud, dit Jesus har förberett vägen. Men, domedagen innebär att vi alla kommer få stå till svars för våra liv och de val vi gjort. Men när den dagen kommer det vet jag inte och känner inget behov av att göra det heller.

Det är på Hans nåder vi får evigt liv enligt Bibeln vilket vi får genom tron på Honom och om att be om förlåtelse för våra synder. Om man överlämnar sig åt Herren får man helig ande och märket i pannan. Jag vet att jag är skyddad och jag vet att jag har Jesus i mitt hjärta vilket uppfyller mig med enorm lycka vilket jag vill dela med mig av. Det är därför jag vill avslöja antikrist där jag ser den och Vakttornets organisation är antikrist, för dom har inte Jesus och dom stänger himlarna för sina vilseledda anhängare. Dom tar bort Jesus roll som medlare för den stora skaran och sätter sig i Hans plats, vilket är en hädelse. Likaså att degradera Honom till en ängel.

Jag gör det inte utav hat, utan för att få de rädda vittnena att lära känna Jesus och få känna lyckan av att känna honom. Låter kanske flummigt, men så ligger det till.

Den som har Jesus, han har evigt liv, det har Han lovat.

"Father, I thank You that Jesus died for me. I confess I have broken Your laws. Forgive my sins. I receive the pardon right now. Lord Jesus, come into my life. Give me a new heart with new desires. And by Your Spirit, give me the power to live a life that is pleasing to You. Thank you for forgiving me as You promised. Thank You for the gift of eternal Iife."
Citera
2015-07-13, 16:36
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Titta igen listan med "sanningar" från "Den fullbordade hemligheten" en gång till! Och gör det noga.

Där identifierades "leviatan" i Jobs bok som just ett ånglok. Skratta gärna åt mitt påstående, men det är faktiskt sant. Detta var alltså officiell JV-teologi när Gud valde ut sin jordiska organisation år 1919, d v s två år efter den aktuella bokens utgivande.

Ok. Förstår dock inte varför dom kallade de för ångloket, fanns det någon logik bakom det? Leviatan brukar ju liknas i gamla testamentet med ett "stort havsvidunder" som förföljer Jehovas trogna tjänare. I Jesaja 27:1 är Leviatan en symbol för ett världsvälde eller organisation som kommer att förintas under "Jehovas stora dag".
Citera
2015-07-13, 16:41
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du gör som avfällingar på dom första kristnas tid:

"när han (Paulus) talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifternaförvränger*okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv."(2 Petrus 3:16 Bibel2000)

Jag hade vart en avfälling om jag ignorerat bibelns tydliga varningar och beskrivningar hur vi känner igen en falsk profet. Jag hade vart en avfälling om jag följt en korrupt bibel, som inte ens heter bibel, vars syfte är att dölja och förvränga Guds natur och som även är polyteistisk, vilket även du vet är en hädelse.
Jag hade vart en avfälling om jag som dig, låtit ofullkomliga män få mer auktoritet än Guds ord.
Citera
2015-07-13, 16:43
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Jag tror att vi alla har ett himmelskt hopp, att vi ska vara hos Gud, dit Jesus har förberett vägen. Men, domedagen innebär att vi alla kommer få stå till svars för våra liv och de val vi gjort. Men när den dagen kommer det vet jag inte och känner inget behov av att göra det heller.

Det är på Hans nåder vi får evigt liv enligt Bibeln vilket vi får genom tron på Honom och om att be om förlåtelse för våra synder. Om man överlämnar sig åt Herren får man helig ande och märket i pannan. Jag vet att jag är skyddad och jag vet att jag har Jesus i mitt hjärta vilket uppfyller mig med enorm lycka vilket jag vill dela med mig av. Det är därför jag vill avslöja antikrist där jag ser den och Vakttornets organisation är antikrist, för dom har inte Jesus och dom stänger himlarna för sina vilseledda anhängare. Dom tar bort Jesus roll som medlare för den stora skaran och sätter sig i Hans plats, vilket är en hädelse. Likaså att degradera Honom till en ängel.

Jag gör det inte utav hat, utan för att få de rädda vittnena att lära känna Jesus och få känna lyckan av att känna honom. Låter kanske flummigt, men så ligger det till.

Den som har Jesus, han har evigt liv, det har Han lovat.

"Father, I thank You that Jesus died for me. I confess I have broken Your laws. Forgive my sins. I receive the pardon right now. Lord Jesus, come into my life. Give me a new heart with new desires. And by Your Spirit, give me the power to live a life that is pleasing to You. Thank you for forgiving me as You promised. Thank You for the gift of eternal Iife."

Ok, då förstår jag.
Citera
2015-07-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ge exempel på det jag förvrängt ur Vakttornets material, så kan vi analysera tillsammans.

Ok, om du först erkänner och tar tillbaka din lögn om att jag skulle vara "förnöjsam" att människor dör:

Citat:
Det låter väldigt okristligt att gnida sig om händerna av förnöjsamhet att de flesta inte kommer ta den smala vägen
Citera
2015-07-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ok. Förstår dock inte varför dom kallade de för ångloket, fanns det någon logik bakom det? Leviatan brukar ju liknas i gamla testamentet med ett "stort havsvidunder" som förföljer Jehovas trogna tjänare. I Jesaja 27:1 är Leviatan en symbol för ett världsvälde eller organisation som kommer att förintas under "Jehovas stora dag".

Det är just detta som är min poäng. Vissa "sanningar" som publicerades förefaller ha varit fullständigt godtyckliga eller ha enormt krystade förklaringar. Påståenden som i många fall är direkt löjeväckande.

Nu tittade jag faktiskt efter i den scannade versionen. Boken påstår rakt upp och ned att ångmaskin (stationär) ska vara den korrekta översättningen av Behemot , för detta har han en del hmmm långsökta argument.Sedan nämns att Leviatan är ett ånglok med snabbkoppling.

Du kan se det på sidan 84-85 i den scannade upplagan.

Du fick länk tidigare i samband med "listan"

Nu ska det tilläggas att del 7 av "Studier i skriften" med största sannolikhet inte är skriven av Russell. Utgivningen kuppades igenom efter Russels död och vållade en hel del oro på Betel......och det kan man förstå..med tanke på innehållet.
Citera
2015-07-13, 17:07
Medlem
Citat:
Mer ur ett kristet perspektivt, men även ett logiskt. Jag tillhör dock ingen kyrka eller församling eftersom många är korrupta även om det inte är på samma skala som Vakttornet. Men det är för att Bibeln säger att vi inte ska följa män och att varje man är en lögnare.

oki

kul att du är lite troende, de flesta ex-JV (eller avfällingar eller liknande) blir tydligen ateister.

Personligen har svårt att se vad the big deal är, om man är lite troende. Ingen vet väl allt ändå.
Senast redigerad av grelin1999 2015-07-13 kl. 17:10.
Citera
2015-07-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ok, om du först erkänner och tar tillbaka din lögn om att jag skulle vara "förnöjsam" att människor dör:

Utmärkt. Då vet i att du inte är nöjd med hur domen ska falla! Schysst att du i a f fick ur dig det!

Eller.....var det bara en fråga om semantik??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in