Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du har rätt, det står inget specifikt om att något skulle hända 1975, exakt så som jag sade.
Och nej, avsikten var inte att "spekulerar i att nåt ska hända", du kan inte bevisa vad människor har för avsikter.
Tanken med artikeln var att ta upp en fråga som diskuterades bland Jehovas vittnen, och lägga fram vad som står i bibeln. I början stod det:
"WHAT about all this talk concerning the year 1975? Lively discussions, some based on speculation, have burst into flame during recent months among serious students of the Bible. Their interest has been kindled by the belief that 1975 will mark the end of 6,000 years of human history since Adam’s creation."
Det spelar ingen roll om avsikten var att spekulera eller ej, för det är ej intressant för mig, det intressanta är det som står i artikeln samt deras sätt att rentvå sig från ansvar.
Spekulerar, det gör dom helt klart.
Med det i artikeln så säger dom att det mycket väl kan stämma, vilket inte är teoretiskt fel att göra, men det är likväl en förutsägelse som dom genom att inte dementera som enskildas uppfattningar som olyckligtvis kommit till uttryck i officiella sammanhang, ger sitt stöd till.
Talar representanter från podiumet om att det stora A inträffar 1975, då ska man isåfall säga i artikeln att det inte är en officiell uppfattning, istället säger man att det är möjligt och fortsätter med sina uträkningar.
Ansvaret ligger på de styrande inom organisationen vad gäller lärofrågor, vet dom att folk värderar deras uttalanden lika högt som bibeln så kan dom inte komma efteråt och lägga ansvaret på andra.
Jag håller med om att de många som tog lån på dyra bilar, som aldrig betalade av sina bostadslån för "armageddon kommer ändå 1975" såklart tog beslutet själva, men det var inte på grund av att en enda tomte nämnde det i förbifarten på podiet.