Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om man inte begår en synd, så kan man inte heller bli utesluten, sedan är det en annan fråga om det är "okej" eller inte. Om man t.ex. försummar fru och barn, så blir det i sig en synd.

Och sedan är det återigen en separat sak hur Gud dömer det, om Gud dömer personen som "drinkare" eller inte.
Så det är lite oklart, med andra ord?
Citera
2021-09-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Så klart sköter man drickandet, dvs inte är full på möten. Då blir det en sak bara mellan personen och YHWH. Att röka hemma däremot, leder till ovillkorlig uteslutning.

Som sagt, alkohol är tillåtet, att förorena kroppen är inte tillåtet.
Citera
2021-09-25, 17:02
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Om man inte begår en synd, så kan man inte heller bli utesluten, sedan är det en annan fråga om det är "okej" eller inte. Om man t.ex. försummar fru och barn, så blir det i sig en synd.

Och sedan är det återigen en separat sak hur Gud dömer det, om Gud dömer personen som "drinkare" eller inte.

Citat:
Detta stämmer inte!

Jehovas vittnen anser inte uteslutning från församlingen är samma sak som att inte ärva Guds Rike. Det är inte människor som dömer om någon får ärva Guds Rike, bara Gud kan döma detta!

Inte tjata om Gud, nu pratar vi om hur JV som organisation hanterar detta. Jag tycker att det blir lite Talibanvarning när en religiös organisation skyller ifrån sig sitt ansvar på Gud såfort man inte kan rättfärdiga något man beslutar. Att man utesluter en person för att den röker en cigarett betyder det nämligen att själva symbolhandlingen samt uteslutningen blir en uttalad dom i sig som innebär att man inte anser att personen är godkänd av Gud, det vet du mycket väl- dina bortförklaringar blir bara genomskinliga. Vad ska Jehovas Vittnen annars med "dömande kommitteér" till???
Citera
2021-09-25, 17:10
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
"Du låter gräs växa för boskapen och örter till människans tjänst. Så frambringas föda ur jorden och vin, som gör människan glad" (Ps 104:14-15 Bibel2000)

Wow, örter till människans tjänst kan väl tolkas som att det förutom alkohol är okej att röka cannabis?
Citera
2021-09-25, 17:12
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74

Väldigt oklart. Men rörande tobak så är det liksom själva bruket i sig som leder till uteslutning, även om tex portionssnus har konstaterats inte vara speciellt farligt överhuvudtaget. Man kan ju undra vari stringensen ligger...
Citera
2021-09-25, 17:31
Medlem
Citat:
Citat:
Men du kan gärna citera om du hittar något sådant från Vakttornet, Vakna eller annan litteratur. Jag har för mig att man i någon artikel bara tog upp att 1975 hade det gått 6000 år sedan Adams skapelse, men det var bara en notering, inget datum att harmageddon skulle komma. Och jag vet ju av egen erfarenhet hur avhoppare blåser upp och förvränger det som står i litteraturen. Dom ägnar dag och natt för att kunna hitta saker i litteraturen för att kunna anklaga Jehovas vittnen för.

Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/1968602

"30 Are we to assume from this study that the battle of Armageddon will be all over by the autumn of 1975, and the long-looked-for thousand-year reign of Christ will begin by then? Possibly, "

Det står inte att "Armageddon kommer 1975" men dom antyder det som en möjlighet i en lång artikel där det räknas årtal fram och tillbaka och spekulerar i att nåt ska hända... det är väl klart att folk får griller i huvudet gällande år 1975 av det dom skriver, det är oärligt att helt skylla det på läsarna.

Du har rätt, det står inget specifikt om att något skulle hända 1975, exakt så som jag sade.

Och nej, avsikten var inte att "spekulerar i att nåt ska hända", du kan inte bevisa vad människor har för avsikter.

Tanken med artikeln var att ta upp en fråga som diskuterades bland Jehovas vittnen, och lägga fram vad som står i bibeln. I början stod det:

"WHAT about all this talk concerning the year 1975? Lively discussions, some based on speculation, have burst into flame during recent months among serious students of the Bible. Their interest has been kindled by the belief that 1975 will mark the end of 6,000 years of human history since Adam’s creation."
Citera
2021-09-25, 17:42
Medlem
Citat:
Så vad anser Jehovas Vittnen att en uteslutning innebär då?

Främst är det till för att skydda församlingen från dom som medvetet begår synder, på liknande sätt som samhället sätter brottslingar i fängelset för att skydda människor i samhället.

Det andra är att uteslutning är den sista utvägen för att få personen att omvända sig från sina syndfulla handlingar, eller i värsta fall uppväckas av Gud/"räddad på Herrens dag":

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige,
i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.
" (1 Kor 5:1-5 Bibel2000)

"Om någon inte rättar sig efter det vi säger här i brevet, peka då ut honom så att han ställs utanför – kanske tar han varning. Men betrakta honom inte som en fiende, utan tala honom till rätta som en broder." (2 Thess 3:14-15 Bibel2000)
Citera
2021-09-25, 17:57
Medlem
Citat:
Det låter ju klokt. Så med andra ord är det okej att sitta och supa hemma, utan sex?

Som jag sade, det behöver inte vara okej bara för att det inte är en synd.

Även bland Jehovas vittnen måste man välja vilka man vill umgås med, inte alla är ett bra umgänge:

"Om vi vill bevara vårt goda förhållande till Jehova måste vi undvika dåligt umgänge. Handlar det bara om att inte umgås med dem som inte tillber Jehova? Nej, vi måste också undvika att vara med dem som säger sig tjäna Jehova men samtidigt väljer att inte följa hans principer."
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2015606#h=13
Citera
2021-09-25, 18:00
Medlem
Citat:
Du har rätt, det står inget specifikt om att något skulle hända 1975, exakt så som jag sade.

Och nej, avsikten var inte att "spekulerar i att nåt ska hända", du kan inte bevisa vad människor har för avsikter.

Tanken med artikeln var att ta upp en fråga som diskuterades bland Jehovas vittnen, och lägga fram vad som står i bibeln. I början stod det:

"WHAT about all this talk concerning the year 1975? Lively discussions, some based on speculation, have burst into flame during recent months among serious students of the Bible. Their interest has been kindled by the belief that 1975 will mark the end of 6,000 years of human history since Adam’s creation."

Det spelar ingen roll om avsikten var att spekulera eller ej, för det är ej intressant för mig, det intressanta är det som står i artikeln samt deras sätt att rentvå sig från ansvar.

Spekulerar, det gör dom helt klart.

Med det i artikeln så säger dom att det mycket väl kan stämma, vilket inte är teoretiskt fel att göra, men det är likväl en förutsägelse som dom genom att inte dementera som enskildas uppfattningar som olyckligtvis kommit till uttryck i officiella sammanhang, ger sitt stöd till.

Talar representanter från podiumet om att det stora A inträffar 1975, då ska man isåfall säga i artikeln att det inte är en officiell uppfattning, istället säger man att det är möjligt och fortsätter med sina uträkningar.

Ansvaret ligger på de styrande inom organisationen vad gäller lärofrågor, vet dom att folk värderar deras uttalanden lika högt som bibeln så kan dom inte komma efteråt och lägga ansvaret på andra.

Jag håller med om att de många som tog lån på dyra bilar, som aldrig betalade av sina bostadslån för "armageddon kommer ändå 1975" såklart tog beslutet själva, men det var inte på grund av att en enda tomte nämnde det i förbifarten på podiet.
Senast redigerad av Mankers 2021-09-25 kl. 18:06.
Citera
2021-09-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74

Vad är oklart menar du?
Citera
2021-09-25, 18:03
Medlem
Citat:
Vad är oklart menar du?
Din ”förklaring”.
Citera
2021-09-25, 18:04
Medlem
Citat:
Inte tjata om Gud, nu pratar vi om hur JV som organisation hanterar detta. Jag tycker att det blir lite Talibanvarning när en religiös organisation skyller ifrån sig sitt ansvar på Gud såfort man inte kan rättfärdiga något man beslutar. Att man utesluter en person för att den röker en cigarett betyder det nämligen att själva symbolhandlingen samt uteslutningen blir en uttalad dom i sig som innebär att man inte anser att personen är godkänd av Gud, det vet du mycket väl- dina bortförklaringar blir bara genomskinliga. Vad ska Jehovas Vittnen annars med "dömande kommitteér" till???

Tyvärr, du har fel.

Att Jehovas vittnen dömer någon till uteslutning betyder inte att Gud har dömt personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in