2015-07-07, 18:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det handlar inte om lyx, utan om rena iordninggjorda bostäder som fyller sin funktion.

Vad hände med den status "the holy unwashed" hade?
Citera
2015-07-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Intressant! Driver Jehovas skolor och så?

Det finns något som heter den teokratiska skolan i alla länder, men det har inget med friskolor att göra om du trodde det.

Förutom den teokratiska skolan så hjälper Jehovas vittnen människor i alla länder att läsa och skriva på frivillig basis.

Du kan läsa om detta t.ex. här:

http://www.jw.org/sv/publikationer/t...liska-skatter/

här:

http://wol.jw.org/en/wol/dsync/r1/lp...lp-z/102000922

Och här:

http://wol.jw.org/en/wol/dsync/r1/lp...lp-z/102001522

Citat:
Ett program som fått pris

Sirley är ett Jehovas vittne. Utan tvivel känner du till det bibliska undervisningsarbete som Jehovas vittnen utför på frivillig basis. Men det är inte bara Sirley som har lyckats. Det har anordnats läs- och skrivkurser i hundratals Rikets salar i Brasilien, och mer än 22 000 i detta land har fått hjälp att lära sig att läsa och skriva.

Program av detta slag som Jehovas vittnen anordnar har varit framgångsrika också i andra delar av världen. I det afrikanska landet Burundi, till exempel, var man vid en myndighet som arbetar med frågor som gäller analfabetism bland vuxna (en avdelning inom utbildningsdepartementet) så nöjda med resultaten av Jehovas vittnens kurser i läsning och skrivning att man gav ett pris till fyra av lärarna för ”det hårda arbete som de lagt ner på att lära andra att läsa”. Myndigheterna är särskilt imponerade av att 75 procent av dem som lärde sig läsa och skriva var vuxna kvinnor — en grupp som brukar dra sig för att vara med i sådana program.

I Moçambique deltar 4 000 elever i Jehovas vittnens kurser, och mer än 5 000 elever har lärt sig läsa och skriva under de senaste fyra åren. En tidigare elev skrev: ”Jag skulle vilja uttrycka min uppriktiga uppskattning. Tack vare den här skolan kan jag läsa och skriva.”
Senast redigerad av ttsp 2015-07-07 kl. 18:44.
Citera
2015-07-07, 18:58
Medlem
Vasectomaters avatar
Jo, Fishkill handlar just om lyx. Och de som bor där just nu blir tvungna att evakuera så fort deras leases går ut. Hur som helst, varför ens sälja Brooklyn och bygga och köpa nytt om nu Harmageddon står inför dörren? Varför inte investera den dyrbara tid som är kvar med att tex infiltrera Kina och sprida de "Goda Nyheterna" (vilket går ut på att 99% av världens befolkning kommer snart dö en våldsam död i Harmageddon)

Jag vet att alla individuella Rikets Salar i USA har blivit beordrade att skicka ALLA pengar till huvudkontoret, endast $5000 får vara kvar till underhåll och varje månad måste en viss summa skickas in, typ som ett "tionde". Här är brevet till de äldste bröderna från huvudkontoret; http://jwsurvey.org/wp-content/uploa...-12-letter.pdf

Jag har sett Rikets Salar i Afrika och det är definitivt inget lyx. Det är gjort med material till hands, dvs stråtak och jordstampat golv. Det enda "fina" på hela byggnaden är JW.org loggan. Vilket är förväntat, hade det vart i samma stil som tex Sverige hade det väl blivit plundrat på en gång. Men det jag vill säga är att dit går inga pengar till lyx.

Jag måste medge att jag inte hade en aning om att JVn undervisar analfabeter. Men är det på bekostnad av Vakttornet då eller görs det av frivilliga individuella JVn? Kan du visa nåt exempel? Tex att dom bygger skolor i utvecklingsländer och betalar för undervisning av samhällets analfabeter. Och i så fall, måste de då redan ha visat att dom vill följa Vakttornet eller får vem som helst gå på dessa undervisningar?

Håller med om att det är bättre att hjälpa folk att "fiska själva", men under vilka förutfattningar? Att du då måste kuva dig under ett tryckeri och fastighetsföretag för resten av livet? Jag är ingen Frälsningsarmé följare heller, men jag tycker att akuta behov, som mat, kläder och tak över huvud faktiskt kommer före läs och skriv färdigheter.

Det lustiga är ju att det material jag tar min information från är just från organisationen själv. Och visst läser jag på ex-JV sidor också, men att bara hålla sig till JV sidor ger ju ingen sann bild, just eftersom VT gärna skönskriver och omskriver sin egna historia.
Citera
2015-07-07, 19:00
Medlem
Citat:
Det finns något som heter den teokratiska skolan i alla länder, men det har inget med friskolor att göra om du trodde det.

Förutom den teokratiska skolan så hjälper Jehovas vittnen människor i alla länder att läsa och skriva på frivillig basis.

Du kan läsa om detta t.ex. här:

http://www.jw.org/sv/publikationer/t...liska-skatter/

här:

http://wol.jw.org/en/wol/dsync/r1/lp...lp-z/102000922

Och här:

http://wol.jw.org/en/wol/dsync/r1/lp...lp-z/102001522

Nej, jag trodde ingenting utan var bara uppriktigt nyfiken, eftersom tråden handlar om Jehovas Vittnen passade jag på att fråga här när du tog upp det.

Men det verkar mest röra sig om Bibelläsning, sådan utbildning håller jag inte högre än diplom i homeopati.
Citera
2015-07-07, 19:25
Medlem
Citat:
Nej, jag trodde ingenting utan var bara uppriktigt nyfiken, eftersom tråden handlar om Jehovas Vittnen passade jag på att fråga här när du tog upp det.

Men det verkar mest röra sig om Bibelläsning, sådan utbildning håller jag inte högre än diplom i homeopati.

Ok, så att lära sig att läsa överhuvudtaget håller du inte för högt? Du vill hellre att dom är analfabeter än att dom lär sig att läsa bibeln?
Citera
2015-07-07, 19:26
Medlem
Vasectomaters avatar
Jag har en till fråga, hur kan vi veta att (sen år 2012) att den styrande kretsen på numera sju medlemmar är den ödmjuka slaven som Bibeln talar om, i en liknelse dessutom? Vad har vi för bevis på det?

Hur vet vi att Jesus kom till tronen år 1914, inspekterade jordens religioner och valde ut just bibelforskarna år 1919? Trodde bibelforskarna år 1919 ens att Jesus kom till tronen år 1914?

Bibeln säger ju att när Jesus kommer så ska hans slav vara på utkik och öppna dörren till hans knackningar. Men år 1919 så trodde dom ju fortfarande att Jesus andra advent hade redan skett, år 1874. Deras numera fundamentala grundlära som bär hela deras tro om året 1914 och 1919 börjades inte läras ut förrens år 1943 (se boken "Förkunnare om Guds Rike, s.46,47 och 133)

Det betyder ju alltså att "Slaven" omöjligen kunde ha vart på utkik år 1914 och omöjligen kunde ha öppnat dörren till Jesus knackningar år 1919. Eftersom dom trodde att Jesus redan kommit (osynlig så klart) år 1874. Och Russel dog 1916, Rutherford dog 1942 och båda dog ju troendes om Jesus andra advent just 1874. Hur går det till? Det betyder ju att Jesus stod och knackade i 24 års tid, innan slaven öppnade dörren?
Citera
2015-07-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ok, så att lära sig att läsa överhuvudtaget håller du inte för högt? Du vill hellre att dom är analfabeter än att dom lär sig att läsa bibeln?

Jag ser hellre att de läser vad som helst förutom svårbegripliga religiösa skrifter, och ifrågasätter om det är ren altruism utan baktankar när man sätter en Bibel i händerna på en obildad afrikan istället för en "Reading for Dummies".
Citera
2015-07-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag har en till fråga, hur kan vi veta att (sen år 2012) att den styrande kretsen på numera sju medlemmar är den ödmjuka slaven som Bibeln talar om, i en liknelse dessutom? Vad har vi för bevis på det?

Hur vet vi att Jesus kom till tronen år 1914, inspekterade jordens religioner och valde ut just bibelforskarna år 1919? Trodde bibelforskarna år 1919 ens att Jesus kom till tronen år 1914?

Bibeln säger ju att när Jesus kommer så ska hans slav vara på utkik och öppna dörren till hans knackningar. Men år 1919 så trodde dom ju fortfarande att Jesus andra advent hade redan skett, år 1874. Deras numera fundamentala grundlära som bär hela deras tro om året 1914 och 1919 börjades inte läras ut förrens år 1943 (se boken "Förkunnare om Guds Rike, s.46,47 och 133)

Det betyder ju alltså att "Slaven" omöjligen kunde ha vart på utkik år 1914 och omöjligen kunde ha öppnat dörren till Jesus knackningar år 1919. Eftersom dom trodde att Jesus redan kommit (osynlig så klart) år 1874. Och Russel dog 1916, Rutherford dog 1942 och båda dog ju troendes om Jesus andra advent just 1874. Hur går det till? Det betyder ju att Jesus stod och knackade i 24 års tid, innan slaven öppnade dörren?

Du kan läsa lite mer Vakttorn än Jv:s motståndares sidor, jag är övertygad om att du får svar på dessa specifika frågor om du verkligen vill.
Citera
2015-07-07, 19:34
Medlem
Citat:
Jag ser hellre att de läser vad som helst förutom svårbegripliga religiösa skrifter, och ifrågasätter om det är ren altruism utan baktankar när man sätter en Bibel i händerna på en obildad afrikan istället för en "Reading for Dummies".

Men frågan var om du hellre vill att dom är analfabeter än att Jv lär dom ABC och konsten att läsa.
Citera
2015-07-07, 19:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Falsk dikotomi.
Citera
2015-07-07, 19:36
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du kan läsa lite mer Vakttorn än Jv:s motståndares sidor, jag är övertygad om att du får svar på dessa specifika frågor om du verkligen vill.

Nu är det boken "Jehovas Vittnen, Förkunnare av Guds Rike" jag läst och hänvisar till. Där står det om (i små notiser) att tron på Jesus andra advent år 1874 ändrades till år 1914 först år 1943. Om du har den boken så läs de sidor jag hänvisade till i ovan inlägg så ser du själv. Eller kallar du VTs egna material för avfällingsmaterial?
Citera
2015-07-07, 19:37
Medlem
Citat:
Men frågan var om du hellre vill att dom är analfabeter än att Jv lär dom ABC och konsten att läsa.

Det kan jag inte gärna ta ställning till utan att ha situationen klar för mig.

Har de ett bibliotek att gå till eller en dator är det självklart positivt att de lärt sig läsa, även om det är genom omvägen religiös doktrin.
Lär de sig läsa Boken med stort B och lämnas med endast den att läsa tror jag att de skulle ha större nytta av ett vattenreningsverk eller frön att så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in