2017-12-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varför ljuga över huvud taget?
Det bryter ju mot din tro...

Inte om det är teokratisk krigföring.
Citera
2017-12-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att Innesluten stödjer Jesu ord? Är han kristen och stödjer allt som bibeln säger?

Eller är detta bara undanmanöver?

Det här är egentligen för personligt att svara på, men jag gör det ändå, både min far och mor är döda, så du har rätt, dom är inte medvetna om att jag skriver på Flashback, hatet mot Jv och förvrängningarna står du och dina likasinnade för.
Då har vi missförstått varann. Jag trodde du pratade jv-språk när du pratade om "familj", att det avsåg församlingen. Så menade jag. Dina privata omständigheter har jag inte undrat över, men jag vill givetvis beklaga att dina föräldrar är borta. Själv försöker jag låtsas som att mina är döda eftersom de är fundamentalt hårda när det gäller att "undvika all kontakt".
Och ja, jag anser att den som överger en församling som visar sig dölja och ljuga om saker gör rätt. Det anser jv också, men bara när det gäller alla andra samfund.
Citera
2017-12-10, 20:24
Medlem
Vasectomaters avatar
Här är ett kontrastklipp på hur JV ljuger om åldern på barn som döps. (JW Broadcast vs ARC)

Tokstollen Steven Lett uppmanar barn i JW Broadcast (Mars 2017?) att döpa sig så snabbt som möjligt och hur han nyss fått glädjen att bevittna en tioårings dop. (Förra årets årsbok så hade han glädjen att vara med under en 8 årings dop).

0:40 säger han att ”The sooner you get baptized, the sooner you’ll receive greater protection and blessings from Jehovah”

https://m.youtube.com/watch?v=CIFfOxEWoww

Enligt JV är du inte skyddad nog om Harmageddon kommer om du fortfarande är odöpt. Mose tex hade balanserat på avgrunden om han levde nu genom uppväckelse, Harma kom imorgon och han ännu inte blivit döpt. Bättre chans till överlevnad kommer endast genom att döpa sig in i den andevägledda organisationen vars logga är JW org. Vilka andar det rör sig om är inte klargjort.

Men dopet måste gå hand i hand med tjänandet av dina mänskliga medlare styrande kretsen, eller G.O.D (Guardians Of Doctrines, Geoffrey Jackson ARC, augusti 2015) Genom deras förhållande till deras broder och medregent Jesus Kristus kan Hans exklusiva medlarskap ha en sk ”drip effect” ner till den stora skaran. Men inga garantier.
Eftersom den stora skaran inte fått tvätta sina synder rena i lammets blod, inte får ta del av det nya förbundet som upprättades genom Jesus offergåva samt att dom inte heller är med i det gamla förbundet, så svävar dom i limbo. Det kommer vara upp till de 144 tusen under domens dag om de i den stora skaran får försöka bevisa sig under tusenårsriket eller inte. Kanske även Jesus är med på ett hörn och får agera kung, men styrande kretsen är de senaste åren väldigt tjatiga om att det är ytterst viktigt att lyda just styrande kretsen. Obey, obey, obey the faithful slave.

Du kan inte förstå bibeln utan styrande kretsen.
Du kan inte följa Gud utan JW org, som är synonym med Gud.
Du kan inte ha ett förhållande till Gud utan att först lyda styrande kretsen.
Du kan inte överleva Harmageddon utan lydnad av styrande kretsen.
Citera
2017-12-10, 20:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Inte om det är teokratisk krigföring.
Om Gud finns behöver han nog inga teologiska tangentbordskrigare som ljuger.

Det är mest bara ttsp och hans gelikar som framhäver sig själva som tror det.
Det är bara tragiskt att de blir själva det som de hävdar sin lära är emot.
Men det är ju lite så kyrkorna är.

Man kämpar mot Satan men är själva de som skapar mest lidande för människorna.
Lite ironiskt faktiskt.
Citera
2017-12-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Nyfiken fråga: Vad händer på jobbet om ett vittne blir utesluten eller lämnar orgen och de flesta andra (även chefen) på samma arbetsplats tillhör jv?

På pappret är det nog meningen att man ska behandlas som vem som helst utifrån.
I verkligheten ser det ofta annorlunda ut.

De två fall som jag känner till bytte själva arbete efter att under en längre tid varit utfrysta från allt utom den mest minimala obligatoriska arbetsrelaterade information.
Klassisk arbetsplatsmobbning helt enkelt.
Citera
2017-12-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
På pappret är det nog meningen att man ska behandlas som vem som helst utifrån.
I verkligheten ser det ofta annorlunda ut.

De två fall som jag känner till bytte själva arbete efter att under en längre tid varit utfrysta från allt utom den mest minimala obligatoriska arbetsrelaterade information.
Klassisk arbetsplatsmobbning helt enkelt.

Tack för svar med exempel! Måste vara oerhört svårt att lämna om man både förlorar familjen och sin försörjning.
Citera
2017-12-10, 21:22
Medlem
Citat:
Tack för svar med exempel! Måste vara oerhört svårt att lämna om man både förlorar familjen och sin försörjning.
Om man är anställd hos vittnen och väljer att lämna församlingen är det underförstått att man bör säga upp sig. Vittnena anser att den som lämnar församlingen i samma andetag "tar avstånd från sin vänner", (något du hört här otaliga gånger från vittnen på fb) och därför inte ska tvinga sig kvar och därigenom utsätta "sina forna bröder" för obehag.
Citera
2017-12-10, 21:26
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Alltså det stora problemet är att han inte är ärlig, han ljuger, jag kan inte se att Gud godkänner att människor kan ljuga bara för att ha kontakt med familjen.

Tycker du det är kristet?

Jesus säger t.o.m. att ens egen familj kommer att hata och utesluta personer som följer sanningen och underordnar sig Gud, som kristen underordnar man sig Gud, oavsett vad andra tycker och tänker.

Men denna person vill ha kontakt med hans närmaste, oavsett vad Gud tänker om det, han kan t.o.m. förleda hans egen familj, och hata i Flashback allt det som hans egen familj håller som kärt.

Hans familj är alltså inte ens medveten om den hatiska propaganda som han sprider om Jehovas vittnen på internet.

typ att gud skulle inte godkänna mig om jag falsk utger mig för att tro som jehovas vittnens fast jag ej gör det? Man ska ju vara ärlig helt klart, sträva efter det tycker jag. Han kanske borde fundera på om han i stället kan stilla sina tvivel så att hans tro kan återuppstå.
Citera
2017-12-10, 21:29
Medlem
Citat:

Det är verkligen svårt.
Därför väljer allt fler att bli "socialvittnen".
Något som gör JV vansinniga som framgått här i tråden nyligen.
De tål inte att man vänder deras regler emot dem själva.
Citera
2017-12-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
typ att gud skulle inte godkänna mig om jag falsk utger mig för att tro som jehovas vittnens fast jag ej gör det? Man ska ju vara ärlig helt klart, sträva efter det tycker jag. Han kanske borde fundera på om han i stället kan stilla sina tvivel så att hans tro kan återuppstå.

Om man inte tror att JV har Sanningen tror man naturligtvis inte heller att Gud har ett dugg med JV att göra.
Varför skulle man vara skyldig en destruktiv sekt något alls?
Citera
2017-12-10, 21:37
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Tja....vem av herrarna tycker du vara mest uppriktig och sympatisk.
Vad tycker du t ex om Ttsps mörkande om att det endast är Jv (med undantag för barn och nyomvända) som har chans att överleva Harmageddon?

Jag vill inte köpa att alla bara för att de inte tillhör jehovas vittnen och tror som de automatisk kommer dö. Jag överlämnar dömande åt jehova gud och jag tror att sk världsmänniskor kan skonas i harmageddon om jehova gud läser deras hjärta som gott.
Hur kan en människa annars dödas för evigt i harmageddon av jehova som är en väldigt fin person bara för att dennna inte kände till "sanningen" eller var mogen för att ta ett beslut.

Däremot tror jag att chansen är större att människor som rättar sig efter bibelns normer och verkligen är jehovas vän har en större chans för överlevnad än t ex "Conny Kofot" som livnär sig på inbrott och stjäl från oskyldigt folk eller "Terrorist Mohammed" som dödar oskylidga människor(blodskuld).
Därför att chansen är större att man håller sig lojal mot Jehova vid harmageddon om man är på hans sida innan harmageddon än om man gör massa ont och helt plötsligt ska omvända sig.
Men jag håller med ttsp om att alla kommer ha en chans i harmageddon oavsett vad man gjort att ställning för jehova annars får man inte överleva, just för att man vet då vem gud är och det finns ingen ursäkt att göra motsatsen för då syndar man mot helig ande Markus: 3:29
Citera
2017-12-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest

Jag tror det är ytterst få Jvn som haft allvarliga tvivel som fått den gamla Jv- tron åter. Men många hållet sig kvar o g a familj och vänner. Jag känner t o m ett exempel på en kvinna som ville bli återupptagen för att sedan bli overksam. Detta fr a för barnens skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in