2023-11-29, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
I o f s kan det vara lätt att bli hemmablind. Att visa sin bästa sida kan betyda påklistrade leenden i den grad att det blir normaliserat. Men...när jag tänker efter var det många som hade sorgsna ögon.

När kroppen är satt ur system så mår den aldrig bra. Det som ser ut att vara ren glädje är i själva verket konstgjord glädje.
Citera
2023-11-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ja du. Rune Gran. Det kommer minnen😁

En rykte som kanske är sant är att han en gång hade tal nr 1 på teokratiska skolan. Det handlade om konsten att artikulera. Det var ju inte Runes starka sida 😬 Man funderade på om skoltjänaren (det hette så då) valde Rune av någon speciell anledning, om det var ett practical joke eller om det rent schematiskt bara var hans tur.

Annars var Rune väldigt humoristisk. När han talade improviserat på Betel tex under interjuver kunde han få hela församlingen att skratta. Men hans tal på sammankomster var rena sömnpillret. Jag minns en gång när han under en halvimme hade malt på i exakt samma tonläge plötsligt försökte sig på nâgot han inte behärskade. Rösten sprack till allas stora förvåning. En del som somnat vaknade nog till då haha
Citera
2023-11-29, 19:35
Medlem
Nu torde ju Rune vara död sedan många år så ingen skugga ska falla på honom. Jag tyckte om honom men nån talare var han inte. Vet någon om han levde när Betel flyttade till Danmark? Och i så fall, vad hände med honom? Och vad hände med alla andra äldre som trodde att de skulle få avsluta sina liv på Betel? Jag förmodar att de inte följde med till Danmark i alla fall. Någon bra pension kan dom knappast heller ha fâtt. Tänk vilken känsla att lämna det trygga boendet på Betel och vid ålderns höst skickas ut i världen...
Hoppas det gick bra för dem!
Citera
2023-11-29, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger12
Mycket trevliga människor i Jehovas vittnen! och inte alls påträngande som många säger - tvärtom faktiskt. Jag har haft kontakt med en från Jehovas vittnen nu i 3-4 år (!), mycket sporadisk kontakt, personen kontaktar mig enbart 2-3 gånger per år, så vi har bara haft kontakt typ 10 gånger under de här åren. Personen har varit jättetrevlig mot mig och väldigt bra på alla sätt mot mig, dömer ingenting, väldigt icke-dömande, mycket respektfull och empatisk, väldigt öppensinnad också, självdistans, humoristisk, ”cool” (vilket har förvånat mig väldigt mycket, jag trodde att de var väldigt ”stela”, typ sitter i svarta kläder och stirrar rakt fram på Gud, men vi har skämtat, vi har till och med skämtat om folks bild av Jehovas vittnen, de bjuder på sig själva och kan skämta om sig själva, vi skrattade så vi grät). Vi har fortfarande inte träffats, och jag har aldrig varit på något fysiskt möte eller nåt sånt med dem.

Det började med att de skickade ett handskrivet brev till mig i brevlådan, och jag svarade på det, och på den vägen är det. De hör som sagt bara av sig några gånger per år. Det har känts lite dumt, för de lägger ju ner tid på mig och ger till mig, men jag ger ju ingenting tillbaka till dem, de får ju ingenting tillbaka från mig, det känns ju dumt, det är ju i och för sig bara några ggr per år som de hör av sig men ändå, så nu så känner jag att jag måste bestämma mig, för det känns ju väldigt dumt att ta någonting från dem och att de inte får någonting tillbaka från mig, men de har världens största tålamod, och säger att jag får ta det i min egen takt. Jag har haft det lite tufft och sen så var det ju pandemin. Mycket trevliga, empatiska, respektfulla, lättsamma, omtänksamma människor i Jehovas vittnen!! Jag har mycket enkelt för att läsa av människor och läsa av saker och ting, och de har inga dåliga avsikter överhuvudtaget, det märker jag tydligt i hur de skriver och agerar.

Sen så förstår inte jag varför folk klagar. Man vet ju om vad man ger sig in på. Man vet ju om att det är en ”sekt”, att de enbart umgås med varandra, att man kan bli utesluten, osv. Detta vet ju alla om, så då vet man ju om vad man ger sig in på, så jag förstår inte problemet då.
Finns väldigt många som föds in i sekten som mår väldigt dåligt. De har inte valt att hamna där.
Citera
2023-11-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
En rykte som kanske är sant är att han en gång hade tal nr 1 på teokratiska skolan. Det handlade om konsten att artikulera. Det var ju inte Runes starka sida 😬 Man funderade på om skoltjänaren (det hette så då) valde Rune av någon speciell anledning, om det var ett practical joke eller om det rent schematiskt bara var hans tur.

Annars var Rune väldigt humoristisk. När han talade improviserat på Betel tex under interjuver kunde han få hela församlingen att skratta. Men hans tal på sammankomster var rena sömnpillret. Jag minns en gång när han under en halvimme hade malt på i exakt samma tonläge plötsligt försökte sig på nâgot han inte behärskade. Rösten sprack till allas stora förvåning. En del som somnat vaknade nog till då haha

Alltså, det fanns ju vänliga själar som inte var goda talare. Jag har bara upplevt stackars Rune som talare på sammankomster. Han var ju ständigt en inofficiell driftkuku. Man kan undra varför han blev utsatt för detta.
Citera
2023-11-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
När kroppen är satt ur system så mår den aldrig bra. Det som ser ut att vara ren glädje är i själva verket konstgjord glädje.

Jag minns att på min tid förekom många psykosomatiska åkommor. Fibromyalgi kallades för systersjukan och det var många bröder som var sjukskrivna för diffusa ryggproblem.
Citera
2023-11-29, 22:45
Medlem
Citat:

Jo, det är förvisso på det viset. Även om jag lämnade på 80-talet så var det många i församlingarna som mådde psykiskt illa.
Citera
2023-11-29, 22:54
Medlem
Citat:
Jo, det är förvisso på det viset. Även om jag lämnade på 80-talet så var det många i församlingarna som mådde psykiskt illa.

Det är tydligen värre än någonsin med psykisk åkomma i samtliga församlingar. Undra vad det kan bero på. De pratar hela tiden om att det är satan som är orsaken. Satan hit satan dit.
Citera
2023-11-29, 23:22
Medlem
Citat:
Det är tydligen värre än någonsin med psykisk åkomma i samtliga församlingar. Undra vad det kan bero på. De pratar hela tiden om att det är satan som är orsaken. Satan hit satan dit.

Det är ett psykologiskt fenomen som kallas projektion. Allt negativt måste komma utifrån.
Citera
2023-11-29, 23:28
Medlem
Citat:

Jo, Satan är ju roten till allt ont enligt JV-teologin. Föga förvånande. Märkligt att Gud inte förmår skydda sitt eget folk bättre.😜
Citera
2023-11-29, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Nu torde ju Rune vara död sedan många år så ingen skugga ska falla på honom. Jag tyckte om honom men nån talare var han inte. Vet någon om han levde när Betel flyttade till Danmark? Och i så fall, vad hände med honom? Och vad hände med alla andra äldre som trodde att de skulle få avsluta sina liv på Betel? Jag förmodar att de inte följde med till Danmark i alla fall. Någon bra pension kan dom knappast heller ha fâtt. Tänk vilken känsla att lämna det trygga boendet på Betel och vid ålderns höst skickas ut i världen...
Hoppas det gick bra för dem!

Tyvärr tror jag inte att det gick så bra. I värsta fall fick dessa herrar en mycket plågsam död.
Men du var betelit på 90-talet. Vi är nog i samma ålder. Men du har säkert mycket mer inside information.
Citera
2023-11-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Finns väldigt många som föds in i sekten som mår väldigt dåligt. De har inte valt att hamna där.

Förvisso är det så. Och priset för att hoppa av är mycket högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in