Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Okej, vi ser totalt olika på ordet "krav". Enligt dig och Vakttornet så är "ett krav" = en standard som i bästa mån bör uppfyllas?! Enligt mig är ett "krav" = "ett definitivt, obevekligt och oåterkalleligt måste"
Om jag inte har ett körkort men trots allt söker ett jobb som bilbud (som har körkort som ett av kraven) hur ska jag då ens kunna ha minsta chans att få jobbet när jag saknar ett av de krav som behövs? Svaret är att jag sållas bort direkt. Eller skulle du anställa en chaufför som saknar körkort och där körkortet är ett av kraven?
Det är inte en bra liknelse, en bättre liknelse är att en skola ställer krav på sina elever för att kunna få vara kvar på skolan, men det betyder inte att eleverna sparkas ut från skolan så fort man har brutit ett av dessa regler/krav. Man tar hänsyn till personliga omständigheter och om detta var en engångsföreteelse eller om det skett flera gånger som visar att man vägrar att följa reglerna/kraven, och man tar hänsyn till om man visar ånger och om man är beredd att "omvända sig" till det bättre.
Så visst ställer Gud krav på dom som ska räddas, men dessa krav fäller inte avgörandet vid domen, utan då handlar det om människors hjärteinställning och om man är villig att omvända sig och om man är villig att underordna sig kravet trots att man kanske inte klarar av att leva upp till det.
Citat:
*** w95 15/10 sid. 10 § 4 Varför frukta den sanne Guden nu? ***
Jehova skall kräva räkenskap, och jorden skall återställas. Detta är verkligt goda nyheter för alla människor med rätt hjärteinställning jorden utöver.
*** g77 8/10 sid. 13 En tid då livet kan bli så långt du önskar ***
Men när Guds rättvisa och rättfärdiga lagar upprätthålls på jorden, kommer människor med en rätt hjärteinställning att få beskydd.
Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Ett krav är ett krav, något oåterkalleligt, eller hur!
Detta har inte bäring i sakfrågan eftersom Gud inte kommer att återkalla kravet på dop (förutom i paradiset då dop inte behövs eftersom alla kommer att vara fullkomliga), men varför skulle det vara omöjligt för Gud att återkalla kravet?
T.o.m. budbilsfirman skulle kunna återkalla kravet om körkort, men då bryter dom lagen visserligen, men det är inte oåterkalleligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Vakttornet kunde skriva att "det är inget krav att bli döpt för att bli räddad, däremot så ökar det chanserna betydligt och ger individen en stor fördel om han/hon dessutom i sitt hjärta följer Bibeln" Skulle detta vara en osanning?
Det skulle inte stämma överens med bibeln, det står inget om att chansen ökar med ett dop.
Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Eftersom du är ett döpt vittne och känner Gud och Hans organisation, är det inte då rimligt att du förstår vad ett "vilseledande fakta" är? Jag kan ärligt erkänna att jag har ingen aning om vad ett "vilseledande fakta/sanning" är för något, men skulle gärna önska få veta det.
Jag får se om jag svarar på det senare, jag har som sagt dåligt med tid den här perioden eftersom jag har andra åtaganden. Och det känns ju inte särskilt inspirerande efter den här omgången.
Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Vill bara nämna att jag uppskattar att du svarar på frågor här, det ger intressanta reflektioner.

Ok.