Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
I dom fallen där ett barn rånas eller misshandlas eller mördas så är det uppenbart att barnet utsatts för brott, då är det inte längre oklart, och då ska man polisanmäla, så som jag sade även om sexuella övergrepp:
"Om det t.ex. handlar om en pappa, där mamman får höra något, eller ser något, så ska mamman konfrontera pappan det första hon gör, inte att ringa polisen.
Förutom om hon är ett direkt vittne på övergreppen förstås, då finns det inget som är oklart."
(FB) Frågor om Jehovas Vittnen
Inte så uppenbart.
Ett barn som säger sig eller antas ha rånats kan ha tappat eller gett bort pengarna eller mobilen.
Ett barn som tros vara misshandlat kan ha ramlat ner för trappan eller trillat ur trädet.
T.o.m. fall som antagits vara mord har visat sig vara en olycka, eller tvärtom.
Det är därför saker ska anmälas så att de myndighetspersoner som är experter på att utreda det får komma fram till vad som är fakta i fallet.
Precis likadant är det med sexuella övergrepp på barn.
Om barnet blivit penetrerat visar en undersökning att så är fallet.
I annat fall finns det experter med utbildning på området som är de bäst lämpade att ta reda på fakta.
I samtliga fall borde det vara självklart att vid misstanke om brott ska saken utredas av de som har utbildning, erfarenhet och kunskap för att få fram fakta.
Vad är det för konstigt med det?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, tvärtom, att lika lite som präster ska vara tvingade att automatiskt polisanmäla, så ska inte heller Jv få denna kritik. Men vi vet som sagt att inte alla religioner behandlas lika i Sverige, trots att man påstår att Sverige är ett rättvist land.
Jag tycker det borde vara självklart att
alla som får reda på att barn utsätts för övergrepp eller dålig behandling bör anmäla.
Jag förstår inte hur man kan argumentera för
mindre anmälningsplikt i stället för
mer.