Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Jehovas vittnen skriver aldrig i sin litteratur att man blir dödad i kriget vid Harmageddon om man inte döper sig. Men även om de aldrig skriver det rakt ut så betyder inte det att inte medlemmarna faktiskt tror att det är så.

Sant. Men i otaliga föredragsdispositioner har det i slutklämmen talats om att "överleva in i den nya ordningen tillsammans med den stora skaran av överlämnade, döpta Jehovas vittnen".
Och i dispositionen till åminnelsetalet har det också varit en direkt uppmaning till åhörarna att "bli ett överlämnat, döpt vittne för Jehova" om man ska få nytta av Jesu lösenoffer och få överleva in i den nya ordningen. Ttsp har också hört det massor av gånger men tydligen lyckats glömma det. :-)

Ja, och det visade ju sig att jag hade fel dessutom enligt Kalten's inlägg ovan.
Citera
2017-12-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Ja, och det visade ju sig att jag hade fel dessutom enligt Kalten's inlägg ovan.
Det spelar uppenbarligen ingen roll hur många bevis som läggs fram här, de två debattörerna förvränger, blundar för fakta och kastar fram halmgubbar frenetiskt för att försöka få verkligheten att stämma överens med sina fantasier.
Citera
2017-12-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag kommer aldrig att förstå hur någon kan diskutera om ett brott mot ett barn bör anmälas och utredas eller inte.
Finns det fler brott som du tycker kan diskuteras?
Om ett barn rånas eller misshandlas eller mördas, finns det då också skäl att överväga om det behöver anmälas?

I dom fallen där ett barn rånas eller misshandlas eller mördas så är det uppenbart att barnet utsatts för brott, då är det inte längre oklart, och då ska man polisanmäla, så som jag sade även om sexuella övergrepp:

"Om det t.ex. handlar om en pappa, där mamman får höra något, eller ser något, så ska mamman konfrontera pappan det första hon gör, inte att ringa polisen. Förutom om hon är ett direkt vittne på övergreppen förstås, då finns det inget som är oklart." (FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Citat:
Hur menar du?
Att andra religioner sköter frågan på ett uselt sätt, berättigar det att JV också gör det?

Nej, tvärtom, att lika lite som präster ska vara tvingade att automatiskt polisanmäla, så ska inte heller Jv få denna kritik. Men vi vet som sagt att inte alla religioner behandlas lika i Sverige, trots att man påstår att Sverige är ett rättvist land.
Citera
2017-12-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Jag tror dom flesta, om inte alla pedofiloffer och föräldrar till offret vill först och främst prata med någon, utan att det automatiskt ska polisanmälas. Om det skulle vara att dom hade velat polisanmäla, så hade dom redan gjort det, och då hade det inte behövts något förtroligt samtal.

Varför går inte dessa bekymrade medborgare till attack mot prästers tystnadsplikt och Katolska Kyrkans bikt? Det måste finnas massor med fler pedofiloffer som "råkar illa ut" för att prästerna inte polisanmäler så fort dom får höra talas om detta.
1) Du verkar fullkomligt strunta i pedofilernas framtida offer? Pedofili räknas som en störning och i det ligger att de (eftersom själva beteendet är olagligt) räknas som serieförbrytare. Vittnenas envisa hemlighållande av övergrepp på barn ger pedofiler fritt spelrum. I de fall de utesluts finns det dessutom ingen alls som längre håller ett öga på dem, vittnena släpper ut dem bland barn utanför församlingen som vargar bland får.
Tycker du verkligen det är okej?

2) Du skrev att det aldrig varit förbjudet att anmäla övergrepp på barn. Varför har isåfall otaliga vittnen blivit uteslutna efter att ha anmält?

3) Jv har genom åren gjort ett stort nummer av katolska kyrkans problem med pedofiler bland präster. När en ny skandal uppdagats har det kommenterats i "blick på världen"(Vakna!) och som slutkläm har man citerat jesu ord: "av deras frukter ska ni alltså känna igen dem". Tycker du inte att jesu ord även borde gälla jv nu när det uppdagats att samma problem existerar hos dem i en omfattning vi fortfarande inte känner till fullo? 1006 kända mörkade fall i Australien är väl illa nog? Låt katolska kyrkan tvätta sin byk. Jv har nog med sin egen, den är precis lika smutsig i det här fallet
Citera
2017-12-07, 20:25
Medlem
Citat:
Det här är samma sak som jag tog upp tidigare. Artiklarna talar om lärjungar, dom som studerar och vet vad som är det rätt att göra, och ändå vägrar att bli döpta, så som Jakob 4:17 uttrycker det: "Den som vet att göra vad som är rätt och ändå inte gör det, han begår en synd"

Vad exakt är det du argumenterar emot då?
Den som växer upp i en JV-familj och studerar, går på möten och i tjänsten ingår ju i "lärjungarna".
Nu säger ju du själv att den personen förväntas att döpa sig eller dö.

Din tolkning av resten av dina citat innebär att det sämsta JV kan göra mot människor är att predika för dem.
Varför inte låta människor vara i fred och låta det vara en fråga mellan Gud och individen ifråga?

Varför går du i tjänsten (om du nu gör det)?
Varför undervisas JV på sina möten att argumentera med människor om att de borde bli ett JV i stället för att nöja sig med att de är goda människor som gör sitt bästa?
Varför ska JV försöka få religiösa människor att "komma till insikt" om att de har valt fel religion, om det duger med att de gör så gott de kan?
Om Gud ändå avgör allt gällande individen, varför inte låta honom sköta jobbet helt och hållet?
Citera
2017-12-07, 20:29
Medlem
Citat:

Jehovas vittnens budskap officiellt är att det är Gud, genom Jesus som dömer alla människor på jorden, både Jehovas vittnen och andra människor på jorden baserat på hur deras hjärtan är, om dom vill underordna sig Gud, eller om dom vägrar att underordna sig och vill fortsätta sin onda bana.

Gud baserar alltså inte sin dom på om någon har blivit döpt eller inte, det är helt orimligt, jag tror nog att du vet/inser detta.

Ren och skär lögn.
Vi har varit här många gånger.

(FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Det finns inte ett ställe du kan hänvisa till i deras litteratur som styrker ditt påstående.

Däremot är den officiella hållningen denna:

Citat:
Vakttornet 15 juli 2008, sid. 5-6, paragraf 10-12.

Underrubrik: Människor märks för att överleva

10
Hur viktig tjänsten från hus till hus är framgår av en syn som profeten Hesekiel fick. I den här synen ser Hesekiel sex män med vapen i händerna och en sjunde man som är klädd i linnekläder och har en sekreterares bläckhorn vid höften. Den sjunde mannen får befallningen att ”gå mitt igenom staden” och sätta ”ett märke på pannan på dem som suckar och stönar över alla de avskyvärdheter som bedrivs i dess mitt”. När arbetet med att sätta ett märke på pannan är färdigt får de sex männen med vapen befallningen att döda alla som inte har märket. (Läs Hesekiel 9:1–6.)

11
Vi förstår att mannen ”som var klädd i linnekläder” representerar kvarlevan av de smorda kristna. Genom arbetet med att predika och göra lärjungar sätter den smorda klassen ett symboliskt märke på dem som blir en del av Kristi ”andra får”. (Joh. 10:16) Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de hade haft ett märke på pannan. (Ef. 4:20–24) Dessa fårlika blir en hjord tillsammans med de smorda kristna och bistår dem i deras viktiga arbete med att sätta ett märke på ytterligare andra. (Upp. 22:17)

12
Hesekiels syn visar på ett av skälen till att vårt arbete med att söka efter dem som ”suckar och stönar” är så viktigt. Liv står på spel. Jehovas himmelska avrättningsstyrkor, förebildade av de sex männen med vapen, kommer snart att tillintetgöra dem som inte har det symboliska märket. Angående den kommande domen skrev aposteln Paulus att Herren Jesus, åtföljd av sina ”mäktiga änglar”, skall låta ”hämnd komma över dem som inte känner Gud och dem som inte lyder de goda nyheterna om vår Herre Jesus”. (2 Thess. 1:7, 8) Lägg märke till att människor kommer att dömas på grundval av hur de ställer sig till de goda nyheterna. Förkunnandet av Guds budskap måste därför fortsätta i oförminskad omfattning ända fram till slutet. (Upp. 14:6, 7) Det här innebär att alla Jehovas överlämnade tjänare har ett stort ansvar. (Läs Hesekiel 3:17–19.)

Glasklart!
Sedan finns det mer krav, som din favorit "Gud läser hjärtan" men det gäller de som redan är döpta det.
Senast redigerad av Jhwh 2017-12-07 kl. 20:48.
Citera
2017-12-07, 20:45
Medlem
Citat:
I dom fallen där ett barn rånas eller misshandlas eller mördas så är det uppenbart att barnet utsatts för brott, då är det inte längre oklart, och då ska man polisanmäla, så som jag sade även om sexuella övergrepp:

"Om det t.ex. handlar om en pappa, där mamman får höra något, eller ser något, så ska mamman konfrontera pappan det första hon gör, inte att ringa polisen. Förutom om hon är ett direkt vittne på övergreppen förstås, då finns det inget som är oklart." (FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Inte så uppenbart.
Ett barn som säger sig eller antas ha rånats kan ha tappat eller gett bort pengarna eller mobilen.
Ett barn som tros vara misshandlat kan ha ramlat ner för trappan eller trillat ur trädet.
T.o.m. fall som antagits vara mord har visat sig vara en olycka, eller tvärtom.
Det är därför saker ska anmälas så att de myndighetspersoner som är experter på att utreda det får komma fram till vad som är fakta i fallet.

Precis likadant är det med sexuella övergrepp på barn.
Om barnet blivit penetrerat visar en undersökning att så är fallet.
I annat fall finns det experter med utbildning på området som är de bäst lämpade att ta reda på fakta.

I samtliga fall borde det vara självklart att vid misstanke om brott ska saken utredas av de som har utbildning, erfarenhet och kunskap för att få fram fakta.
Vad är det för konstigt med det?

Citat:
Nej, tvärtom, att lika lite som präster ska vara tvingade att automatiskt polisanmäla, så ska inte heller Jv få denna kritik. Men vi vet som sagt att inte alla religioner behandlas lika i Sverige, trots att man påstår att Sverige är ett rättvist land.

Jag tycker det borde vara självklart att alla som får reda på att barn utsätts för övergrepp eller dålig behandling bör anmäla.
Jag förstår inte hur man kan argumentera för mindre anmälningsplikt i stället för mer.
Senast redigerad av Kalten 2017-12-07 kl. 20:55.
Citera
2017-12-07, 21:04
Medlem
Citat:
Nej, men det blir inte bättre av att ytterligare begå ett övergrepp på offret genom att polisanmäla det första man gör, mot offrets vilja. Det är en annan sak om man samtalar och offret till slut vill anmäla.

Jag tror knappast offret råkar illa ut igen av förövaren bara för att man inte polisanmäler, hur menar du?

Det är tydligt att offret inte vill vara med om situationen igen på grund av att offret berättar, och då är det inte så svårt att skydda offret, t.ex. genom att någon annan alltid är närvarande. Om det t.ex. handlar om en pappa, där mamman får höra något, eller ser något, så ska mamman konfrontera pappan det första hon gör, inte att ringa polisen. Förutom om hon är ett direkt vittne på övergreppen förstås, då finns det inget som är oklart.

Vad är det som är dåligt i artikeln som jag hänvisade till?

https://www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/g200710/skydda-dina-barn/

Jag tycker inte om tystnadsplikten som präster har, det är inte bibelenligt, och det förvärrar automatiskt situationen på många sätt, så visst är det skillnad där, men inte till prästers och kyrkans fördel.

Det jag har tagit upp är att man anser att Jv måste polisanmäla, men inte präster. Präster får inte ens polisanmäla till skillnad från äldste, det gör det ännu konstigare att dessa "bekymrade" motståndare till Jv inte går till angrepp mot kyrkan, där det statistiskt sett borde finnas otroligt många fler offer än hos Jv som "råkar illa ut för att man inte har plikt att polisanmäla".

Du har ingenting likt en biktsituation hos JV. Om någon berättar en allvarlig synd för en äldste så kommer äldsten att föra det vidare till minst två till i äldstekretsen som utröner om det blir förhör inför en stundande kommitté.
Citera
2017-12-07, 21:07
Medlem
Citat:
Det här är samma sak som jag tog upp tidigare. Artiklarna talar om lärjungar, dom som studerar och vet vad som är det rätt att göra, och ändå vägrar att bli döpta, så som Jakob 4:17 uttrycker det: "Den som vet att göra vad som är rätt och ändå inte gör det, han begår en synd".

Även om det är illa formulerat/inte tillräckligt förklarat i vissa ställen (som vissa utnyttjar i deras egna syften), så är Jehovas vittnens uppfattning tydlig att i den slutgiltiga räddningen så bedömer Gud alla människors hjärtan, inte om dom blivit döpta eller inte:

*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.

*** g77 8/10 sid. 13 En tid då livet kan bli så långt du önskar ***

Men när Guds rättvisa och rättfärdiga lagar upprätthålls på jorden, kommer människor med en rätt hjärteinställning att få beskydd.

*** w95 15/10 sid. 10 § 4 Varför frukta den sanne Guden nu? ***

Jehova skall kräva räkenskap, och jorden skall återställas. Detta är verkligt goda nyheter för alla människor med rätt hjärteinställning jorden utöver.

*** w95 15/10 sid. 26 § 15 Hur blir framtiden för fåren och getterna? ***

I sista hand är det naturligtvis Jesus som är förordnad att avkunna dom. Det är inte vår sak att avgöra vilka som är får och vilka som är getter. — Markus 2:8; Lukas 5:22; Johannes 2:24, 25; Romarna 14:10—12; 1 Korinthierna 4:5.

*** w96 15/9 sid. 15 § 20 Alla måste avlägga räkenskap inför Gud ***

Bibeln visar tydligt att nationer och individer måste avlägga räkenskap inför den suveräne Herren Jehova. (Sefanja 1:7) Om vi är överlämnade åt Gud, kan vi därför fråga oss själva: ”Hur betraktar jag mina gudagivna privilegier och plikter? Hur är den räkenskap som jag avlägger för mig själv inför Jehova Gud och Jesus Kristus?”

*** w94 1/9 sid. 12 § 17 Låt oss beslutsamt gå framåt, trots att vi är danade av stoft! ***

17 Även om Jehova handlar med sitt folk som en organiserad grupp, dömer han ändå dess medlemmar individuellt i överensstämmelse med den här principen. I Romarna 14:12 heter det: ”Var och en av oss [skall] avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.” Jehova känner väl till den genetiska beskaffenheten hos var och en av sina tjänare. Han vet vilken fysisk och mental läggning de har, vilka förmågor de har, vilka nedärvda svagheter och starka sidor de har och vilka möjligheter de har, och han vet också i vilken utsträckning de utnyttjar sina möjligheter till att frambringa kristen frukt.

*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

*** g03 8/2 sid. 13 Finns det synd som är oförlåtlig? ***

Varför tar sanna kristna varningen om oförlåtlig synd på allvar? Därför att det skulle kunna utvecklas ett ont hjärta, även om vi har exakt kunskap om Gud och hans andes verksamhet. (Hebréerna 3:12) Vi får aldrig tro att det inte skulle kunna hända oss. Tänk på Judas Iskariot. Han var en gång en trogen efterföljare till Jesus. Han blev utvald som en av de 12 apostlarna, så han måste ha haft goda egenskaper. Men i ett visst skede började han låta onda tankar och önskningar utvecklas, och de tog till slut överhanden. Samtidigt som han var ögonvittne till Jesu fantastiska underverk, stal han pengar. Sedan förrådde han med vett och vilja Guds Son för pengar.

En del som en gång var trogna kristna har uppsåtligt dragit sig bort från Gud, kanske på grund av bitterhet, stolthet eller girighet, och är i dag avfällingar som motstår Guds ande. De motstår medvetet det som klart och tydligt är ett verk av den heliga anden. Har dessa individer gjort sig skyldiga till oförlåtlig synd? Jehova är den slutlige Domaren. (Romarna 14:12)

I stället för att döma andra bör vi skydda oss själva mot att begå synder i hemlighet, vilket gradvis kan göra våra hjärtan hårda. (Efesierna 4:30) Och vi kan få tröst av det faktum att Jehova förlåter oss i rikt mått, till och med allvarliga synder som vi kan ha begått, om vi visar ånger. (Jesaja 1:18,19)

Är det någonting i detta som tyder på att man inte behöver vara ett döpt vittne för att kunna överleva när Harmageddon är här?
Jag ser inget
Citera
2017-12-07, 21:09
Medlem
Citat:
Inte så uppenbart.
Ett barn som säger sig eller antas ha rånats kan ha tappat eller gett bort pengarna eller mobilen.
Ett barn som tros vara misshandlat kan ha ramlat ner för trappan eller trillat ur trädet.
T.o.m. fall som antagit vara mord har visat sig vara en olycka, eller tvärtom.
Det är därför saker ska anmälas så att de myndighetspersoner som är experter på att utreda det får komma fram till vad som är fakta i fallet.

Fast nu ändrade du förutsättningarna, du sade från början:

"Jag kommer aldrig att förstå hur någon kan diskutera om ett brott mot ett barn bör anmälas och utredas eller inte.
Om ett barn rånas eller misshandlas eller mördas, finns det då också skäl att överväga om det behöver anmälas?" (FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Du tog upp uppenbara fall av rån, misshandel och mord, inte att det "antogs" eller "troddes vara" som du säger nu.

Det går inte att diskutera när ni ständigt ändrar på förutsättningarna. Detta gäller även Smeso, som i sitt senaste inlägg har helt frångått från det vi ursprungligen diskuterade om. Jag har förklarat tillräckligt för att folk ska kunna se igenom era knep och knåp.
Citera
2017-12-07, 21:21
Medlem
Citat:
Fast nu ändrade du förutsättningarna, du sade från början:

"Jag kommer aldrig att förstå hur någon kan diskutera om ett brott mot ett barn bör anmälas och utredas eller inte.
Om ett barn rånas eller misshandlas eller mördas, finns det då också skäl att överväga om det behöver anmälas?" (FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Du tog upp uppenbara fall av rån, misshandel och mord, inte att det "antogs" eller "troddes vara" som du säger nu.

Det går inte att diskutera när ni ständigt ändrar på förutsättningarna. Detta gäller även Smeso, som i sitt senaste inlägg har helt frångått från det vi ursprungligen diskuterade om. Jag har förklarat tillräckligt för att folk ska kunna se igenom era knep och knåp.
Haha, det kom verkligen från rätt person!
Citera
2017-12-07, 21:24
Medlem
Citat:

Visst kan det finnas Jv som tror så, men det är inte den officiella läran.

Skriftstället som citeras, Jakob 4:17:"Den som vet att göra vad som är rätt och ändå inte gör det, han begår en synd", handlar om den som går emot Guds vilja, om man med vett och vilja bedriver synd. Om personen vet att Gud existerar, och ändå inte vill underordna sig och bli döpt.
Men den domen kommer inte där och då, utan i harmageddon, och tills dess så kan personen ändra sig.

.

Således ska den som ska överleva våra döpt Jv eller på väg mot dop.....om vederbörande är vuxen. Varför lägga ut en massa dimridåer om detta?
Tanterna i Frälsis har alltså inte en sportslig chans oavsett hur mycket gott de än gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in