2017-07-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det var helt klart av praktiska skäl som romarna införde en tvärslå till den enkla pålen. Vittnesbörden om korsfästelse på romartiden är överväldigande. Enkel pålfästning kunde fortfarande förekomma, men den bastanta, tidiga traditionen om Jesu död var att den skedde på ett kors. De tidiga kristna visste givetvis mycket bättre än dagens Jv hur avrättningsredskapet var beskaffat. Något tidigt uttalande om att det bara handlade om en enkel påle finns inte. Ändringen hos Jv skedde under den despotiske men okunnige Rutherford, som införde uppfattningar som till stor del förkastats senare.

Kanske fanns det ett trängande behov av att särskilja sig från andra kristna? Annars är det svårt att förstå varför just den frågan skulle bli så viktig. Faktiskt viktigare än hur Guds namn uttalas.
Citera
2017-07-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Precis, ingen källa och inget bevis, typiskt.

Nej, jag har inget att vinna på det heller, det enda jag söker efter är sanningen.

Om det vore jag, så vill jag hellre ha ett elände än att jag ljuger och är oärlig mot församlingen. Problemet igen är att du förvränger det jag säger, jag har aldrig sagt att dom som har tvivel ska avsäga sin gemenskap, dom som har tvivel ska uttrycka det för församlingen, dom blir inte uteslutna bara för det. Det är när tvivlet förvandlas till avfall som det blir allvarligt.

Jag har inget problem med det, jag har inte avfallit, jag är inte motståndare mot organisationen trots att jag har motstridiga uppfattningar, och att jag "hänger på Flashback". Om församlingen tycker att jag främjar sekter på grund av att jag "hänger på Flashback" så är det upp till deras bedömande. Jag har ett gott förhållande till Jehova enligt min egen uppfattning. En fråga: har du själv ett gott förhållande till Jehova?

Jag är väl insatt i frågan, och jag har argumenterat för min ståndpunkt tidigare i FB, om du verkligen vill veta min ståndpunkt, så sök på FB.

Det faller under hur man vill att Jehovas vittnen ska betraktas. Jehovas vittnen skulle även kunna ha flaggor med svastikor, utan att det skulle vara kroppsligt skadligt, men socialt så skulle det vara förödande.

Jag har redan bevisat att du ljuger om att Jehovas vittnen kan ljuga.

Denna lögn är också lätt att bevisa för dom som är insatta, du/ni kan vilseleda gemene man/lekmän, men det är tydligt att Russell såg annorlunda på vad som menades med det hebreiska ordet "proskuneo".

Det behövs inga vittnesmål, det är tydligt att Russell betraktade ordet "proskuneo" på ett annat sätt än tillbedjan av Jesus som Gud.

Det här är ytterligare en av tusentals anklagelser mot Jehovas vittnen som är grundlösa, fabricerade, helt idiotiska.

Men jag vet att du aldrig kommer att erkänna detta, du kommer ändå ägna hela din vakna tid till att smutskasta Jehovas vittnen, jag hoppas bara att du inte har barn som du försakar på grund av detta.
Om du sökte sanningen vore du mottaglig för argument från andra istället för att skrika som en tjurig unge om att alla är dumna mot dig såfort du blir överbevisad.

Är det din egen uppfattning att nikotinfritt snus vore socialt förödande, eller finns det publicerat nånstans?

Att jag ägnar hela min tid åt att smutskasta vittnena är som mycket annat lögn. Du gör förresten det jobbet ganska bra själv. Jag ser ingen vits i att smutskasta en organisation jag själv varit med i. Däremot blir jag upprörd när organisationen smutskastar sina egna medlemmar som den gör nu.
Mina barn har du egentligen inte med att göra, men sen jag lämnade församlingen har jag mycket mer tid för dem, vilket känns bra. :-)

Kan du tänka dig att nedlåta dig att visa var du bevisat att organisationen inte mörkade medlemskapet i FN, eller måste jag säga "snälla"?
Citera
2017-07-05, 17:45
Medlem
Citat:
Detta är en LÖGN!!! Jag kallar inte "alla som inte tycker som jag" för avfällingar!!!

Jag har diskuterat med många som inte håller med mig, utan att dom har varit avfällingar.
Sorry.
Många.
Det var en överdrift, ungefär som när du säger att avfällingar ägnar all sin vakna tid till att dag och natt smutkasta jv. :-D
Senast redigerad av avfallit 2017-07-05 kl. 17:47.
Citera
2017-07-05, 17:55
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Precis, ingen källa och inget bevis, typiskt.

Nej, jag har inget att vinna på det heller, det enda jag söker efter är sanningen.

Om det vore jag, så vill jag hellre ha ett elände än att jag ljuger och är oärlig mot församlingen. Problemet igen är att du förvränger det jag säger, jag har aldrig sagt att dom som har tvivel ska avsäga sin gemenskap, dom som har tvivel ska uttrycka det för församlingen, dom blir inte uteslutna bara för det. Det är när tvivlet förvandlas till avfall som det blir allvarligt.

Jag har inget problem med det, jag har inte avfallit, jag är inte motståndare mot organisationen trots att jag har motstridiga uppfattningar, och att jag "hänger på Flashback". Om församlingen tycker att jag främjar sekter på grund av att jag "hänger på Flashback" så är det upp till deras bedömande. Jag har ett gott förhållande till Jehova enligt min egen uppfattning. En fråga: har du själv ett gott förhållande till Jehova?

Jag är väl insatt i frågan, och jag har argumenterat för min ståndpunkt tidigare i FB, om du verkligen vill veta min ståndpunkt, så sök på FB.

Det faller under hur man vill att Jehovas vittnen ska betraktas. Jehovas vittnen skulle även kunna ha flaggor med svastikor, utan att det skulle vara kroppsligt skadligt, men socialt så skulle det vara förödande.

Jag har redan bevisat att du ljuger om att Jehovas vittnen kan ljuga.

Denna lögn är också lätt att bevisa för dom som är insatta, du/ni kan vilseleda gemene man/lekmän, men det är tydligt att Russell såg annorlunda på vad som menades med det hebreiska ordet "proskuneo".

Det behövs inga vittnesmål, det är tydligt att Russell betraktade ordet "proskuneo" på ett annat sätt än tillbedjan av Jesus som Gud.

Det här är ytterligare en av tusentals anklagelser mot Jehovas vittnen som är grundlösa, fabricerade, helt idiotiska.

Men jag vet att du aldrig kommer att erkänna detta, du kommer ändå ägna hela din vakna tid till att smutskasta Jehovas vittnen, jag hoppas bara att du inte har barn som du försakar på grund av detta.

För det första är ordet "proskuneo" grekiskt, inte hebreiskt.
Det förekommer 55 gånger i VTs Kingdom Interlinear. 15 utav dom hänvisar till Jesus, de resterande 40 till andra. När det handlar om Jesus så översätts det till "vördnad", när det handlar om satan, demoner, idoler osv så översätts det till dyrkan. Ändå så erkänner dom att Jesus är (en) mäktig (g)ud och det står även fortfarande i NVÖ att Jesus ska behandlas lika som Fadern.

Detta går inte ihop för den uppmärksamme.

Din församling (?) vet inte ens om att du hänger här på FB, för du undanhåller dom den informationen. Du lever ett dubbelliv men pekar gärna finger åt andra du anser göra detsamma. Är det sagt från ledningen att JVn inte ska debattera på diverse forum om sin tro även om det är utav god uppsåt så bryter du mot JV policy om du gör det ändå i all hemlighet. Du är oärlig, du är en lögnare, lögnen är från satan.

Gott förhållande till Jehova? Vem är Jehova? För ett vittne är JV org synonymt med Jehova, gränserna har suddats ut. För andra är Yahweh inte förknippad med en organisation utformad av syndare.

Jag vill gärna höra din FN förklaring/bortförklaring igen tack. Varför har du problem att upprepa den, när du så lätt upprepar så mycket annat?

Igen, du jämför nåt så absurt som svastikaföremål med nåt helt annat, helt oförargligt. Dålig taktik.
Citera
2017-07-05, 17:59
Medlem
Citat:

Oavsett vad du anser att Russel trodde, finns det gott om vittnesmål om att man bad även till Jesus.
Ditt påstående om att de vittnesmålen är lögn är lika fräckt som styrande kretsens vämjeliga försök att skylla -75 på enskilda medlemmar. I det fallet är det ju faktiskt du som smutskastar vittnen. Gamla fina vänner som varit mer än 70 år i församlingen, suttit i fängelse för vapenvägran och uppvisat en frimodighet du bara kan läsa om.
Citera
2017-07-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Sorry.
Många.
Det var en överdrift, ungefär som när du säger att avfällingar ägnar all sin vakna tid till att dag och natt smutkasta jv. :-D

Tyvärr, du visar mentaliteten hos avfällingar, din "ursäkt" är inte nog.
Citera
2017-07-05, 18:29
Medlem
Citat:
Sorry.
Många.

Du är en av orsakerna till att jag kan se skillnad mellan sanning och lögn, tack för det!
Citera
2017-07-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
För det första är ordet "proskuneo" grekiskt, inte hebreiskt.

Detta visar tydligt din falska argumentation och taktik, jag har aldrig sagt att "proskuneo" är hebreiskt, din IDIOT !!!!
Citera
2017-07-05, 18:38
Medlem
Citat:
Tyvärr, du visar mentaliteten hos avfällingar, din "ursäkt" är inte nog.
Om överdrifter är kännetecknet på avfällingar får du nog se dig som en sån.
Citera
2017-07-05, 18:43
Medlem
Citat:
Detta visar tydligt din falska argumentation och taktik, jag har aldrig sagt att "proskuneo" är hebreiskt, din IDIOT !!!!

Men ni skall...alltid vara beredda att komma med ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni skall göra det med mildhet och djup respekt. - 1 petr 3:15
Citera
2017-07-05, 18:46
Medlem
Citat:
Om överdrifter är kännetecknet på avfällingar får du nog se dig som en sån.

Knappast, det var du som erkände att du överdrev:

Citat:
Sorry.
Många.
Det var en överdrift,

Jag har inte överdrivit, bevisa det i så fall. Du erkänner det själv att du har överdrivit, konstigt nog för en avfälling.

Nu vill du anklaga mig för att jag har överdrivit bara för att du själv har överdrivit.
Citera
2017-07-05, 18:53
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

"Denna lögn är också lätt att bevisa för dom som är insatta, du/ni kan vilseleda gemene man/lekmän, men det är tydligt att Russell såg annorlunda på vad som menades med det hebreiska ordet "proskuneo".

Nuff said...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in