2017-08-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har alltid varit självklart för mig som ett Jehovas vittne att man polisanmäler brott. Jag hade varit ett Jehovas vittne i 9 år då Uppdrag Granskning kom med sina lögner om att det var förbjudet att polisanmäla pedofilbrott.

Det var efteruppdrag granskning det kom nya direktiv till alla äldstekretsar om att inte automatisktutesluta dem som anmälde sexuella övergrepp till myndigheterna. Dock påpekades i brevet att det kunde finnas andra omständigheter kring personen som ändå behövde granskas av en kommitté...
Citera
2017-08-02, 10:57
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Det var efteruppdrag granskning det kom nya direktiv till alla äldstekretsar om att inte automatisktutesluta dem som anmälde sexuella övergrepp till myndigheterna. Dock påpekades i brevet att det kunde finnas andra omständigheter kring personen som ändå behövde granskas av en kommitté...

Var kan jag läsa det brevet nånstans?
Citera
2017-08-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Jag har faktiskt ingen koll. Det var ett brev som gick ut till äldstekretsarna. Organisationen var alltid mån om att de breven skulle hållas konfidentiella. Många har läckt ut och publicerats ändå, som tillexempel det tyska brevet om att skicka alla uppgifter om pedofilfall till avdelningskontoret och inte spara ens personliga anteckningar, för att inte myndigheterna ska få tag i dem.
Kanske nån annan härinne vet om breven finns publicerade samlat nånstans på nätet.
Citera
2017-08-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har alltid varit självklart för mig som ett Jehovas vittne att man polisanmäler brott. Jag hade varit ett Jehovas vittne i 9 år då Uppdrag Granskning kom med sina lögner om att det var förbjudet att polisanmäla pedofilbrott.

Ni fanatiska motsägare av Jehovas vittnen går till ytterligheten och menar att man alltid ska polisanmäla brott vid misstanke, på en gång, utan att ta reda på vad som egentligen har hänt eller prata med dom berörda personerna.

Det finns en balansgång i det hela som ni och många andra i samhället som förespråkar häxjakt inte kan förstå. Det är hemskt om man blir falskt anklagad om att man har våldtagit sin dotter t.ex., det finns många exempel på sådana här falska anklagelser som har förstört människors liv, där man t.o.m. fått tjäna fängelsestraff.

Du får hoppas att du själv inte hamnar i den situationen, men har du empati nog att förstå detta?

På den tiden var det förbjudet att anmäla medtroende. Först 2010 i den nya äldsteboken gjordes undantag för föräldrar till sexuellt utnyttjade barn. Tidigare kunde en sådan anmälan räknas som förtal och vara uteslutningsgrundande.

Tror du verkligen att det är en slump att så då fall av pedifili blivit anmälda. Från australiensiska Be tel fanns 1006 registrerade förövare. Endast en handfull blev anmälda, men då inte av Jv.
Citera
2017-08-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest

Citat:
Jag har faktiskt ingen koll. Det var ett brev som gick ut till äldstekretsarna. Organisationen var alltid mån om att de breven skulle hållas konfidentiella. Många har läckt ut och publicerats ändå, som tillexempel det tyska brevet om att skicka alla uppgifter om pedofilfall till avdelningskontoret och inte spara ens personliga anteckningar, för att inte myndigheterna ska få tag i dem.
Kanske nån annan härinne vet om breven finns publicerade samlat nånstans på nätet.

Brev 1989
Lägg märke till att det i stycket som handlar om övergrepp inte sägs något om att äldstebröderna ska rapportera brottet. Det konstateras bara att det i vissa stater finns lag på att brottet ska rapporteras, men instruktionen är att man ska kontakta huvudkontoret.

Brev 2002
I det här brevet erkänns offrets rätt att gå till polisen. Tidigare hade policy varit att brott inom församlingen skulle lösas utan utomståendes inblandning, för att inte svärta ner Jehovas namn.

Vakttornet 15 mars 1996, artikeln "Hur man visar sig vara lojal"
Citat:
Lojaliteten mot Jehova Gud kommer också att avhålla oss från att göra något som skulle kunna dra vanära över hans namn och kungarike. Tänk på följande exempel: Två kristna, som med orätt hade gått till en världslig domstol för att göra upp sina mellanhavanden, tillfrågades av domaren om de båda var Jehovas vittnen. Han kunde av allt att döma inte fatta vad de, som Jehovas vittnen, hade i domstolen att göra. Vilken skam var inte detta! Lojaliteten mot Jehova Gud borde ha fått dessa bröder att följa aposteln Paulus’ råd: ”Egentligen är det då på det hela taget ett nederlag för er att ni har rättssaker med varandra. Varför lider ni inte hellre orätt? Varför låter ni er inte hellre bedras?” (1*Korinthierna 6:7) Om vi är lojala mot Jehova Gud, kommer vi helt visst att hellre lida en personlig förlust än dra vanära över Jehova och hans organisation.

Brev 2004
Det fanns inte två vittnen - inget ytterligare kan göras. Vad sägs om att gå till polisen?

Citat:
att inte automatisktutesluta dem som anmälde sexuella övergrepp till myndigheterna

Är du säker på att man verkligen blev automatiskt utesluten? Jag förstår att det ofta blev följden i praktiken, men jag har inte kunnat hitta någon policy eller instruktion som säger det rakt ut. Har inte heller hittat något brev som talar om att det kan finnas andra omständigheter för ett offer som kan kräva en dömande kommitté. Tycker dock att jag känner igen det - kanske har jag inte sökt tillräckligt.
Citera
2017-08-02, 12:15
Medlem
Citat:
Jag tror inte det svenska brevet läckt ut. Men det tyska omnämndes för någon veck sedan i någon av trådarna här.

Var det förresten inte i den franskanadensiska dokumentären som någon i församlingen tagit hela arkivet när polisen gjorde husrannsakan i riketssalen?
Citera
2017-08-02, 12:18
Medlem
Ta inte en avfällings ord på att det är så här äldstebröderna agerar.

Lyssna på källan istället, "straight from the horse's - sorry elder's - mouth"

https://www.youtube.com/watch?v=47t9YKvAuhI
Citera
2017-08-02, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag tror inte det svenska brevet läckt ut. Men det tyska omnämndes för någon veck sedan i någon av trådarna här.

Var det förresten inte i den franskanadensiska dokumentären som någon i församlingen tagit hela arkivet när polisen gjorde husrannsakan i riketssalen?
Jo. Frågan är hur de fått veta att polisen skulle dit?
Citera
2017-08-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Brev 1989
Lägg märke till att det i stycket som handlar om övergrepp inte sägs något om att äldstebröderna ska rapportera brottet. Det konstateras bara att det i vissa stater finns lag på att brottet ska rapporteras, men instruktionen är att man ska kontakta huvudkontoret.

Brev 2002
I det här brevet erkänns offrets rätt att gå till polisen. Tidigare hade policy varit att brott inom församlingen skulle lösas utan utomståendes inblandning, för att inte svärta ner Jehovas namn.

Brev 2004
Det fanns inte två vittnen - inget ytterligare kan göras. Vad sägs om att gå till polisen?

Är du säker på att man verkligen blev automatiskt utesluten? Jag förstår att det ofta blev följden i praktiken, men jag har inte kunnat hitta någon policy eller instruktion som säger det rakt ut. Har inte heller hittat något brev som talar om att det kan finnas andra omständigheter för ett offer som kan kräva en dömande kommitté. Tycker dock att jag känner igen det - kanske har jag inte sökt tillräckligt.
Nej, man blev inte automatiskt utesluten, iallafall inte enligt reglerna. Men instruktionen som kom var att inte automatiskt utesluta den som anmälde. Om den exakta formuleringen i brevet var så eller om det var så kretstillsyningsmannen sa när han behandlade brevet vid sitt besök kan jag inte svära på.
Citera
2017-08-02, 12:52
Medlem
Citat:
Nej, man blev inte automatiskt utesluten, iallafall inte enligt reglerna. Men instruktionen som kom var att inte automatiskt utesluta den som anmälde. Om den exakta formuleringen i brevet var så eller om det var så kretstillsyningsmannen sa när han behandlade brevet vid sitt besök kan jag inte svära på.

Okej, intressant. Ja det låter mer i linje med hur organisationen brukar formulera sig.

"Vi säger inte att vi har gjort så här förut, men från och med nu ska ni inte göra det"
Citera
2017-08-02, 13:00
Medlem
Citat:
Okej, intressant. Ja det låter mer i linje med hur organisationen brukar formulera sig.

"Vi säger inte att vi har gjort så här förut, men från och med nu ska ni inte göra det"
Precis. Ungefär som formuleringen i brevet om "legal matters":It may be impossible to stop determined officers from
conducting the search authorized by the warrant. Conscientious
elders will want to do all they reasonably and peacably can to
preserve the confidentiality of the congregation in harmony with the
principle set out in Acts 5:29.

I ett huj har man beordrat äldste att gömma information och att ljuga, men kan ändå förneka det sen.
Citera
2017-08-02, 13:03
Medlem
Citat:

Man säger inte att det är förbjudet att anmäla brott till polisen.

Citat:

Nej, tidigare har man tagit det som en självklarhet att offret har rätt att gå till polisen, och därför inte ens tänkt på att det måste uttalas specifikt. Efter allt som hände har man uttalat sig specifikt om att offret har rätt att gå till polisen, så att det inte finns något missförstånd.

Citat:

Citat:
Lojaliteten mot Jehova Gud kommer också att avhålla oss från att göra något som skulle kunna dra vanära över hans namn och kungarike. Tänk på följande exempel: Två kristna, som med orätt hade gått till en världslig domstol för att göra upp sina mellanhavanden, tillfrågades av domaren om de båda var Jehovas vittnen. Han kunde av allt att döma inte fatta vad de, som Jehovas vittnen, hade i domstolen att göra. Vilken skam var inte detta! Lojaliteten mot Jehova Gud borde ha fått dessa bröder att följa aposteln Paulus’ råd: ”Egentligen är det då på det hela taget ett nederlag för er att ni har rättssaker med varandra. Varför lider ni inte hellre orätt? Varför låter ni er inte hellre bedras?” (1*Korinthierna 6:7) Om vi är lojala mot Jehova Gud, kommer vi helt visst att hellre lida en personlig förlust än dra vanära över Jehova och hans organisation.

Detta handlar om tvister mellan två bröder, t.ex. ekonomiska tvister, inte om en part har begått brott både mot Sveriges lagar och bibelns lagar. Ni verkar "glömma" att pedofili är strängt förbjudet enligt bibeln. Det finns ingen gräddfil för pedofiler hos Jehovas vittnen, dom har behandlats som alla andra brottslingar, nu när det uppmärksammats i hela samhället om problemen med pedofili, så har även Jehovas vittnen uppmärksammat detta gissel. Men Jehovas vittnen är alltså inte ensamma om att ha detta problem.

Citat:

Det har alltid varit dom inblandades ansvar och rättighet att gå till polisen om dom vill, det man talar om är att man från församlingens sida inte kan göra något mer, om det inte finns bevis i form av vittnen till händelsen. Om polisen skulle få fram bevis att det skett ett brott, så finns det vittnen i form av bevis, t.ex. en videofilm, och då kan också församlingen agera och ge reprimander eller i värsta fall utesluta personen om den inte är ångerfull.

Men att utesluta någon bara för att en annan person vittnar mot en annan är rättsosäkert. Det skulle kunna leda till t.ex. att mannen blir utesluten bara för att f.d. hustrun vill ha vårdnaden av barnet och ljuger ihop en historia.

Detta har varit en självklarhet för mig sedan jag blev ett Jehovas vittne, jag har spenderat massor med tid i möten och lyssnat till undervisning och läst i litteraturen och i bibeln, och jag har aldrig hört att man är förbjuden att polisanmäla brott, inte ens fått en hint om det.

Att Anders i programmet Uppdrag Granskning uppfattade det som att den enda möjligheten är att gå till äldste, och inte polisanmäla är hans missuppfattning av det hela. Äldste kan bara hantera relationen till församlingen, det är inte äldstes ansvar att polisanmäla. Om äldste inte tog upp möjligheten för Anders att polisanmäla, så är det i så fall det enda felet dom gjorde. Men jag är säker på att dom inte ens tänkte på det, utan såg det som en självklarhet att Anders förstod att han hade möjligheten att polisanmäla om han ville. Om inte, om äldste verkligen tänkte på ryktet om församlingen, och ville dölja att Anders hade blivit sexuellt utsatt av ett annat barn, ja då är det fel. Men då skulle man ha kunnat tänka sig att äldste specifikt sade till Anders att han inte fick gå till polisen, men inget sådant kom fram i programmet.

Därför har man nu specifikt uttalat sig om att det är offrets rätt att gå till polisen, vilket i sig är en bra förändring, men var alla dessa lögner från UG och avfällingar nödvändigt?

Man kunde ha kritiserat bara just det att äldste måste ge information om att man har möjlighet att gå till polis och sociala myndigheter om man vill. Inte att ljuga om uppsåtet, att man menar att man döljer, när man egentligen har brustit i informationen.

Citat:
Är du säker på att man verkligen blev automatiskt utesluten? Jag förstår att det ofta blev följden i praktiken, men jag har inte kunnat hitta någon policy eller instruktion som säger det rakt ut.

Nej, detta är än förvrängning. Som i Anders fall så blev han utesluten för att han började röka, inte för att han hade gått till media. Som jag förstår det polisanmälde varken Anders eller Janne Josefsson, inte ens efter att programmet sändes, så dom är i så fall lika goda kålsupare som äldsten som inte polisanmälde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in