2015-01-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Om han förespråkar JV så ljuger han!

Ja, men frågan är varför....det är ju så uppenbart så det måste ju bli pinsamt för honom. Tror karln på den liberalare tolkningen ändå...i s f är det ju på ett sätt sympatiskt. Men, likväl....., ja..?
Citera
2015-01-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, men frågan är varför....det är ju så uppenbart så det måste ju bli pinsamt för honom. Tror karln på den liberalare tolkningen ändå...i s f är det ju på ett sätt sympatiskt. Men, likväl....., ja..?

Svårt? Blundar han för det uppenbara?
Han borde väl läsa på, allt ligger ju upplagt, bara att ta till sig ifall han har missförstått det.

Tror mest det är stolthet, han kan ju inte gå med på att en avfälling har rätt och han som borde ha facit har fel.
Citera
2015-01-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Svårt? Blundar han för det uppenbara?
Han borde väl läsa på, allt ligger ju upplagt, bara att ta till sig ifall han har missförstått det.

Tror mest det är stolthet, han kan ju inte gå med på att en avfälling har rätt och han som borde ha facit har fel.
Nja...i s f är det nog mer kognitiv dissonans än stolthet. Hur det än är och vad som än sagts i denna tråd så tror jag inte TTSP är en narcissist präglad av stolthet. Dessutom, vore han 100%lojal mot cellskapet så skulle han inte skriva ett ord i en tråd som denna.

Men, han har i a f inte försökt bortförklara citaten som indikerar att lojalitet som organisationen krävs..........utan sorgfälligt undvikit allt sådant.....det är egendomligt och psykologiskt intressant.
Citera
2015-01-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Det innebär att om man studerar Bibeln och inte erkänner Vakttornet som Guds kanal (men är öppen för vad Sanningen än må dölja), då är man dödens?

Jag förmodar att du vill veta vad JV lär och inte vad Ttsp lär?
Här är ett exempel från Vakttornet som säger att det inte räcker med att studera bibeln själv
Citat:
"Men Jehova Gud har också låtit sin synliga organisation, sin ”trogne och omdömesgille slav” som utgörs av med anden smorda kristna, hjälpa de kristna i alla nationer att på ett rätt sätt förstå och i sitt liv tillämpa vad som sägs i bibeln. Om vi inte håller oss tätt intill denna kanal som Gud använder, kommer vi inte att kunna gå framåt på livets väg, hur mycket vi än läser bibeln."
- Vakttornet 1/6 82 s10
Citera
2015-01-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Här är ett exempel från Vakttornet som säger att det inte räcker med att studera bibeln själv

Jag är säker på att vår högst värderade "flygare" har såväl ögon som hjärna med sig! Men TTSP's betende är onekligen intressant ur ett psykologiskt perspektic.
Citera
2015-01-21, 18:50
Medlem
Citat:

Du förvränger vad som sägs, du tar ett litet citat och förstorar upp det. Sedan när jag visar en mer nyanserad bild så bortförklarar ni det med att "detta gäller bara utåt", eller så ignorerar ni det helt, eller andra bortförklaringar. Men dom som har en liten gnutta logiskt tänkande och sätter sig in i hela sammanhanget, kan kanske förstå vad som menas i citatet.

Om astralflygaren bara skulle ha er att lyssna på, så hade han bara fått en snedvinklad bild av detta, det är därför ni önskar att jag slutade skriva här, och det är därför ni försöker ta hedern ifrån mig och försöker nedvärdera mig och det jag säger.

Om astralflygaren är intresserad av detta så kan han fråga mig, era falska anklagelser kommer jag inte att besvara som regel.
Citera
2015-01-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag är säker på att vår högst värderade "flygare" har såväl ögon som hjärna med sig! Men TTSP's betende är onekligen intressant ur ett psykologiskt perspektic.

Jag har fullt förtroende för astralflygarens fattningsförmåga.
Varför ttsp envisas med att ljuga är svårare att begripa.
Han kan ju inte inbilla sig att han inte blir påkommen med det.
Citera
2015-01-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förvränger vad som sägs, du tar ett litet citat och förstorar upp det. Sedan när jag visar en mer nyanserad bild så bortförklarar ni det med att "detta gäller bara utåt", eller så ignorerar ni det helt, eller andra bortförklaringar. Men dom som har en liten gnutta logiskt tänkande och sätter sig in i hela sammanhanget, kan kanske förstå vad som menas i citatet.

Om astralflygaren bara skulle ha er att lyssna på, så hade han bara fått en snedvinklad bild av detta, det är därför ni önskar att jag slutade skriva här, och det är därför ni försöker ta hedern ifrån mig och försöker nedvärdera mig och det jag säger.

Om astralflygaren är intresserad av detta så kan han fråga mig, era falska anklagelser kommer jag inte att besvara som regel.

Haha, nice try
JV:s litteratur är inte så svår att förstå när man har varit insyltad sen embryostadiet.
Många här vet exakt vad som menas.
Du har ett behov av att skönmåla, det har inte jag.
Texten talar för sig själv.
Du är en simpel lögnare som inte vill se fakta som de är.
Jag tycker synd om dig.

Jag vill inte alls att du slutar att skriva här.
Ju mer du skriver ju bättre är det.
Min bror tackar dig för att han fick hjälp av dig att lämna JV.
Dina lögner gjorde honom så förbannad att han började granska saken själv.
Citera
2015-01-21, 19:15
Medlem
Citat:

Intressant att du kallar citat från JV-litteratur för falska anklagelser..........och ja, du är faktiskt riktigt skicklig på att ta hedern från dig själv.....även om det är sympatiskt att du är betydligt mer vidsynt och liberal än ditt eget samfund är.
Citera
2015-01-21, 19:20
Medlem
Citat:

Jo, förresten...en grej är jag personligen förbannat nyfiken på.....och det är hur du ser på tolkningen av de mytiska väsendena i Jobs bok.......detta relaterat till "Den fullbordade hemligheten" som cellskapet gav ut 1917. Du har ännu inte tagit bladet från munnen och kommenterat tolkningen av Leviatan! https://www.youtube.com/watch?v=fP7y_NKm1js
Citera
2015-01-21, 19:24
Medlem
Citat:
Haha, nice try
JV:s litteratur är inte så svår att förstå när man har varit insyltad sen embryostadiet.
Många här vet exakt vad som menas.
Du har ett behov av att skönmåla, det har inte jag.
Texten talar för sig själv.
Du är en simpel lögnare som inte vill se fakta som de är.
Jag tycker synd om dig.

Jag vill inte alls att du slutar att skriva här.
Ju mer du skriver ju bättre är det.
Min bror tackar dig för att han fick hjälp av dig att lämna JV.
Dina lögner gjorde honom så förbannad att han började granska saken själv.

Lugn nu ... finns ingen anledning att kalla någon för lögnare.

Förstår inte heller varför du blir så upprörd? Inom vilken religion hittar du medlemmar som tycker precis likadant? Det finns alltid människor som tolkar saker och ting annorlunda. Vissa är mer liberala, och andra är mer konservativa. Det bör gälla även Jehovas Vittnen. Därför kan uppfattningarna givetvis även skifta en del.
Citera
2015-01-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Lugn nu ... finns ingen anledning att kalla någon för lögnare.

Förstår inte heller varför du blir så upprörd? Inom vilken religion hittar du medlemmar som tycker precis likadant? Det finns alltid människor som tolkar saker och ting annorlunda. Vissa är mer liberala, och andra är mer konservativa. Det bör gälla även Jehovas Vittnen. Därför kan uppfattningarna givetvis även skifta en del.

Det kan absolut tänkas att TTSP är mer liberal än vad religionen JV är. Det är i s f väldigt sympatiskt och väldigt bra. Blotta faktum att TTSP skriver här indikerar att han inte är lojal mot JV-organisationen...och det är också utmärkt..........men varför väljer han då att mörka Jv-samfundets teologi? OK, han kanske har vett att skämmas för den...., men ändå.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in