2017-11-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Har jag inte ifrågasatt. Jag har bara påpekat det felaktiga i ditt påstående att Jesus skapades på samma sätt som Adam skapades.

Hårklyveri.
Citera
2017-11-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ttsp!
Jag är också intresserad av en länk till någon litteratur som styrker dina teser om att Jehovas vittnen säger att Jesus bar på DNA från Josef.
Förmodligen dividerar vi dina personliga åsikter här, i en tråd som handlar om frågor om Jehovas vittnen.
Jag kan inte påminna mig om att jag hört om detta tidigare. Kanhända har jag missat det?

Du läser tydligen inte mina inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag hade glömt att den officiella läran är att Josef var Jesus adoptivfar, men jag kan inte se att det spelar någon större roll. Kanske har jag rätt, kanske är den officiella rätt, det kan jag inte se påverkar något nämnvärt.

Jesus hade i alla fall sin släktled från både Maria och Josef, det är därför båda släkttavlorna togs upp i bibeln.

Citat:
Visst kan det vara så, men jag kan inte se att det finns något hinder att Jesus även hade Josefs DNA, det står inte uttryckligen i bibeln att Josef var Jesus adoptivfar istället för biologisk far, som jag kan se det i bibeln.

I alla fall, det är mindre intressant, Jesus är den biologiska avkomman åtminstone på Marias sida, och att han är Adams motsvarighet.
Citera
2017-11-18, 19:50
Medlem
Citat:
Hårklyveri.

Kan jag hålla med dig om, det följde med på samma resa.
Jag ser för övrigt i ditt svar till vasectomater att du backat om detta med Josefs DNA.

"Inget som säger att det skulle kunna vara så att Gud inplanterade Josefs och Marias DNA" skriver du och det är en helt annan sak som jag inte ifrågasätter. Dock har jag inte sett denna spekulation hos JV
Citera
2017-11-18, 19:54
Medlem
Citat:
Du läser tydligen inte mina inlägg:

Du hann svara medan jag skrev. Ser också, som svar på mitt eget påstående i förra inlägget att du hittat den officiella läran.
Citera
2017-11-18, 20:17
Medlem
Citat:
Kan jag hålla med dig om, det följde med på samma resa.
Jag ser för övrigt i ditt svar till vasectomater att du backat om detta med Josefs DNA.

"Inget som säger att det skulle kunna vara så att Gud inplanterade Josefs och Marias DNA" skriver du och det är en helt annan sak som jag inte ifrågasätter. Dock har jag inte sett denna spekulation hos JV

Jag har inte backat, jag ser det inte som omöjligt att Jesus hade Josefs DNA, och inte heller det att Josef var adoptivfar, bibeln är inte tydlig med detta. Det spelar ingen roll egentligen om det var det ena eller andra, det påverkar inte slutresultatet. Jag tänkte bara logiskt och tänkte inte på vad man lär ut formellt, det är så jag oftast fungerar, jag lusläser inte varenda detalj i litteraturen för att inte avvika från det man officiellt lär ut. Om jag har fel så rättar jag mig, här har jag ingen bestämd uppfattning.
Citera
2017-11-18, 20:33
Medlem
Citat:
Jag har inte backat, jag ser det inte som omöjligt att Jesus hade Josefs DNA, och inte heller det att Josef var adoptivfar, bibeln är inte tydlig med detta. Det spelar ingen roll egentligen om det var det ena eller andra, det påverkar inte slutresultatet. Jag tänkte bara logiskt och tänkte inte på vad man lär ut formellt, det är så jag oftast fungerar, jag lusläser inte varenda detalj i litteraturen för att inte avvika från det man officiellt lär ut. Om jag har fel så rättar jag mig, här har jag ingen bestämd uppfattning.

Jo, det har du.
Du skrev i inlägget:
(FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Citat:
Jesus skapades fullkomlig men med Josefs och Marias DNA!

För övrigt har jag aldrig sett dig backa när du haft fel tidigare, snarare tokstångad dig blodig. Nu pratar vi många gånger, för att inte säga varje gång du och jag debatterar....😜

Du säger också nu att du inte har backat, och att du inte har en bestämd uppfattning om detta.

Du har varit bestämd om din uppfattning hela tiden i denna fråga fram till svaret på vasectomaters inlägg då det övergick till spekulation.

Men jag tycker det är stort att du erkände ditt misstag denna gången.
Senast redigerad av Jhwh 2017-11-18 kl. 20:38.
Citera
2017-11-18, 20:47
Medlem
Citat:
Jo, det har du.
Du skrev i inlägget:
(FB) Frågor om Jehovas Vittnen

För övrigt har jag aldrig sett dig backa när du haft fel tidigare, snarare tokstångad dig blodig. Nu pratar vi många gånger, för att inte säga varje gång du och jag debatterar....😜

Du säger också nu att du inte har backat, och att du inte har en bestämd uppfattning om detta.

Du har varit bestämd om din uppfattning hela tiden i denna fråga fram till svaret på vasectomaters inlägg då det övergick till spekulation. Nu är du tydligen tillbaka

Men jag tycker det är stort att du erkände ditt misstag denna gången.

Om jag har haft fel så har jag inte "tokstångat mig blodig". Det du tänker på är när du eller någon annan haft fel, och ni har inte kunnat erkänna det, eller kanske inte haft förmågan att se att ni haft fel, varför ska jag då ge mig? Du pratar om dig själv, det är du som har "tokstångat dig blodig".

Ok, jag backade till en neutral hållning, men jag menade att jag inte hade backat och tagit tillbaka min syn, den ser jag fortfarande som möjlig.
Citera
2017-11-18, 21:00
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det står det inget om i bibeln, vad finns det för hinder att Gud förde in Josefs Y-kromosom?

Och det står inget om i bibeln att Gud använde sig av Marias ägg, Gud kunde ha skapat ett helt nytt ägg från grundämnen, och det är mer troligt eftersom Marias DNA hade defekter, och eftersom Adam skapades från grunden från grundämnen.

Ännu större mirakel blir det om Gud skapar allt från grunden, från grundämnen, och samtidigt lägger till Marias och Josefs genetiska information utan defekter.

Visst kan det vara så, men jag kan inte se att det finns något hinder att Jesus även hade Josefs DNA, det står inte uttryckligen i bibeln att Josef var Jesus adoptivfar istället för biologisk far, som jag kan se det i bibeln.

I alla fall, det är mindre intressant, Jesus är den biologiska avkomman åtminstone på Marias sida, och att han är Adams motsvarighet.

Kan vara så att Jesu kropp var helt oberoende av Marias dna också just för att skapa en helt fullkomlig kropp. Som sagt, det var ju ett mirakel. Men det kan vara så att Gud förde in en fullkomlig Y-kromosom i Marias ägg, som överskred alla hennes genetiska defekter pga ”gudomlighet” och ägget bidrog med den livsnödvändiga mitokondrien som endast kvinnor överför.

Hur som helst, Josefs dna var helt ovidkommande. Det enda Josef behövdes till var ju att gifta sig med Maria så hon inte blev stenad till döds och sen ta hand om barnet som sitt eget. Även om Jesus bar på Josefs dna så kunde dom ju omöjligt veta det då, då noll kunskap fanns inom detta ämne på den tiden. Och som sagt, biologiska föräldrar och barn kan se helt olika ut. Så det ter sig rätt långsökt att tro att Gud måste mixa in lite Josef gener i Jesu kropp, bara för att.
Citera
2017-11-18, 21:19
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om han var ett andeväsen tidigare, det viktiga var att han var en människa när han levde på jorden. Jesus skapades som en människa, levde som en människa, blev utsatt för det värsta en människa kan utsättas för, ändå var han trogen Gud.

Nej, inte när Jesus var människa, då var han lika mycket människa som Adam, annars skulle inte Jesus uppväga det Adam gjorde:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus." (1 Kor 15:21 Bibel2000)

Menar du att Paulus hade fel här, att Jesus inte var människa till sitt väsen?

Nej, Jv lär inte ut att Jesus skapade allt annat:

*** it-1 sid. 1226 Jesus Kristus ***

Inte medskapare. Att Sonen medverkade vid skapelsen gjorde honom emellertid inte till Faderns medskapare. Kraften till att skapa kom från Gud genom hans heliga ande, hans verksamma kraft. (1Mo 1:2; Ps 33:6) Och eftersom Jehova är källan till allt liv, är det honom alla levande skapelser, både synliga och osynliga, har att tacka för sitt liv. (Ps 36:9) I*stället för att vara medskapare var Sonen därför det redskap som Jehova Gud använde när han skapade. Jesus tillskrev Gud äran för skapelsen, och den äran får Gud genom hela Bibeln. (Mt 19:4–6; se SKAPELSE.)

Men Joh 1:3 säger att ju att allting blev till genom Ordet (Jesus). Och utan Ordet blev alls ingenting till. Så utan Jesus/Mikael så skulle Jehova inte ha kunnat skapat någonting. Eller kanske inte velat/haft nån lust eller inspiration.

Samtidigt säger Jesaja 44:24 att Jehova ensam har gjort allting som existerar. ”Vem var med mig?”

Min JV släkting har sagt till mig att Jesus (Ordet) var med Jehova som ungefär ett litet barn som ser på medans pappan jobbar. Men varför säger då Jehova att han var helt ensam? Det går inte ihop. När jag påpekar Jes 44:24 så blir det svettigt och ”jag återkommer om det sen”, vilket aldrig sker.

Även om Jesus ger äran åt Gud Fadern betyder det ju inte att Jesus inte är Gud.
Citera
2017-11-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Kan vara så att Jesu kropp var helt oberoende av Marias dna också just för att skapa en helt fullkomlig kropp. Som sagt, det var ju ett mirakel. Men det kan vara så att Gud förde in en fullkomlig Y-kromosom i Marias ägg, som överskred alla hennes genetiska defekter pga ”gudomlighet” och ägget bidrog med den livsnödvändiga mitokondrien som endast kvinnor överför.

Hur som helst, Josefs dna var helt ovidkommande. Det enda Josef behövdes till var ju att gifta sig med Maria så hon inte blev stenad till döds och sen ta hand om barnet som sitt eget. Även om Jesus bar på Josefs dna så kunde dom ju omöjligt veta det då, då noll kunskap fanns inom detta ämne på den tiden. Och som sagt, biologiska föräldrar och barn kan se helt olika ut. Så det ter sig rätt långsökt att tro att Gud måste mixa in lite Josef gener i Jesu kropp, bara för att.

Som sagt, det står inget om DNA, men Adam skapades utan defekter i DNA:t, annars skulle han haft genetiska sjukdomar, detsamma gällde Jesus om han skulle motsvara Adam.
Citera
2017-11-18, 21:37
Medlem
Citat:
Om jag har haft fel så har jag inte "tokstångat mig blodig". Det du tänker på är när du eller någon annan haft fel, och ni har inte kunnat erkänna det, eller kanske inte haft förmågan att se att ni haft fel, varför ska jag då ge mig? Du pratar om dig själv, det är du som har "tokstångat dig blodig".

Ok, jag backade till en neutral hållning, men jag menade att jag inte hade backat och tagit tillbaka min syn, den ser jag fortfarande som möjlig.

Haha, jaha, det var så det var?

Eller så litar du på de citat du får ur din egen litteratur så slipper du få en förstörd panna.
Citera
2017-11-18, 22:08
Medlem
Citat:
Jesus skapades fullkomlig som Adam, men med Marias och Josefs DNA, eftersom både Marias och Josefs släktled räknas fram till Jesu födelse i Lukas 3:23-38 och Matteus 1:1-16.
Intressant att du skriver så. Är det din egen uppfattning eller har du stöd för den i litteraturen från organisationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in