2017-12-13, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Nu blev det om möjligt ännu svamligare.
Hur gör du för att få till såna galenskaper?
Så min familj är som de som heilade Hitler och jag borde ta avstånd från deras ställningstagande när de förespråkar en falsk religion?
Japp, jag håller med om att min pappa och mamma indoktrinerade sina barn i JV-läran, men vet du, jag håller faktiskt inte det emot dem, de var ju lurade själva och gjorde det de trodde var det rätta.

Till mitt försvar måste jag ändå säga att jag tog tag i saken när jag insåg hur fel de hade och lämnade den falska läran bakom mig, även om det faktiskt kostade mig min familj.
Så vad gnäller du för, jag gjorde som du uppenbarligen tycker att jag borde ha gjort?

Jag har ingen aning om vad du har varit med om, jag pratar om dom som klämmer sig fast i en familj bara för att få det sociala. Att dessa individer skulle heila Hitler och mörda bara för att få tillhöra sin familj, det är det jag vänder mig emot.

tycker du det är ok att vara vad man säger är socialvittnen? Kan man vara ett socialvittne och gå emot alla ens värderingar? ljuga för sin familj, kan man tillhöra en nazistisk familj på 1930 talet och ändå ha ett gott samvete?
Citera
2017-12-13, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Om inte det enda Jehovas vittnet spred så mycket lögner om vad JV tror på skulle säkert engagemanget vara betydligt mindre.

Eller tvärtom, om inte det enda Jehovas vittne skulle tala om sanningen på Flashback, så skulle lögnarna inte ha reagerat.
Citera
2017-12-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Jag har inte något dåligt samvete över att jag inte låter en manipulativ och destruktiv grupp bestraffa mig för att jag inte håller med dem om deras läror.

I din egen jämförelse med nazisttyskland skulle det innebära att någon som fann det systemet motbjudande skulle behöva ha dåligt samvete om han gick under jorden och inte lät nazisterna skjuta honom.

Jag väntar fortfarande på att du antingen ska lägga fram bevis för att jag hatar Jehovas vittnen på internet, eller att du visar att du har någon ryggrad och ber om ursäkt för din felaktiga anklagelse.

Nu vet jag inte om din familj är en hustru eller en mamma, men du menar alltså att du inte har ett dåligt samvete när ni ber en morgonbön till Jehova t.ex. eller att din fru/mamma säger att det var ett bra möte med Jehova i fokus, då har du inget problem med att säga "jag älskar Jehova" och några timmar senare skriva på Flashback att Jehovas vittnen skyddar pedofiler?

Jag kan bara säga usch vilken falsk människa, jag har större respekt för dom som lämnar och rakt ut säger vad dom tycker.
Citera
2017-12-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu skrev jag heller inte att man hyllade Hitler

Jag skrev att man skickade ett hyllande brev till Hitler, inte att brevet var en hyllning av Hitler. Det man hyllade i brevet var att man arbetade mot ”samma höga etiska mål och ideal” som den tyska staten.

Så vad är problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och i brevet hänvisas till ett möte med 5 000 deltagare, där man hade hela salen full av svastikor och inledde med sången ”Deutschland, Deutschland über alles” (vilket många vittnen på den tiden chockerat rapporterade om, t.ex. Konrad Franke).

Det här har jag inte hört talas om tidigare. Och om det stämmer så som du säger, så är det självklart lika fel som att svenska Jv viftar med svenska flaggor.

Men som du förstår så vill jag ha bevis för dina påståenden/anklagelser. Och jag antar att du kommer att överösa mig med bevis nu?
Citera
2017-12-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
För att man ljuger och inte är sann mot sig själv?

Varför skulle man inte vara sann mot sig själv om man vill kunna vinna tid att plocka ut sina nära och kära? Snarare handlar det om att agera taktiskt i ett jobbigt läge.
Citera
2017-12-13, 16:38
Medlem
Citat:
Fundera på varför trådar om Jehovas vittnen toppar Flashback hela tiden, detta trots att det bara finns 20.000 Jehovas vittnen jämfört med 10.000.000 svenskar.

Varför är det så stort intresse i dessa trådar? Jo 4-6 f.d. Jv är aktiva i tråden, just nu bara ett enda Jehovas vittne. Visar inte det ett engagemang? Om man dessutom sprider lögner om vad Jehovas vittnen tror på, är inte åtminstone det propaganda, om inte hatmeddelanden om Jehovas vittnen?

Pingstkyrkan har 83.000 medlemmar, finns det en enda tråd på Flashback om dom?

Därför att pingstkyrkan är betydligt mindre omdebatterad och inte heller klassas som destruktiv sekt. Pingstkyrkan har inte heller ett unikt sanningsanspråk som Jv har.
Citera
2017-12-13, 16:42
Medlem
Citat:
Jag förstår att det måste bränna i ditt samvetet att tala illa om Jehovas vittnen på Flashback, samtidigt som du ler till dina närmaste och ljuger om vem du är. Jag skulle inte klara av det.

En fördel med att ha lämnat är att man är okänslig för att bli manipulerad med skuld känslor. Så lägg av med det där.....ska du manipulera med skuld så gör det mot sina trosfränder. Det funkar säkert mycket bättre.
Citera
2017-12-13, 16:46
Medlem
Citat:
Du vet det själv redan. När man växer upp med Jehovas vittnen, så har man inte erfarenhet hur falska människor kan vara, och hur ond världen är, man är en oskuld som människor i världen vill våldta.

När man är uppväxt i världen, så har man redan blivit våldtagen många gånger, och då är det lätt att välja ett alternativ där man har sanningen som högsta målet.

Min uppfattning är tvärtom. Som uppvuxen inom Jv blir man matad med hur hemska världens människor är. I själva verket är den absoluta majoriteten världsliga människor pålitliga trevliga och sympatiska.
Citera
2017-12-13, 16:51
Medlem
Citat:
Så det Jesus sade stämmer alltså?

"Den som hatar mig hatar också min fader. Hade jag inte gjort sådana gärningar bland dem som ingen annan gjort, skulle de vara utan synd. Nu har de sett dem, och de hatar både mig och min fader. Men ordet som står skrivet i deras lag skulle uppfyllas: De har hatat mig utan grund." (Joh 15:23-25 Bibel2000)

"För tredje gången sade Pilatus: ”Vad har han gjort för ont? Jag kan inte finna honom skyldig till något som förtjänar döden. Jag skall ge honom en läxa, sedan släpper jag honom.” Men de skrek hela tiden och krävde att han skulle korsfästas. Deras ropande gjorde verkan, och Pilatus beslöt att låta dem få vad de krävde." (Lukas 23:22-24 Bibel2000)

Hur många hatar pingstkyrkan på det sättet? Det finns väl bara en grupp förutom judar som man hatar på det sättet? Och som jag sade 298 269 visningar och 7 664 svar visar detta hat.

Det finns ingen annan grupp som har denna uppmärksamhet, inte ens muslimer, så fundera över det.

Förstår du också att det i princip bara existerar en enda person som förvarar Jehovas vittnen på Flashback, undertecknad.

Och ändå får jag 298 269 uppmärksamhet på mina inlägg. Jag borde ta betalt för mina inlägg.

Skriv till Cellskapet angående pröjs. Eller här med äldstekretsen om du kan bli virtuell forumpionjär😆

Fast ditt problem är ju att du agerar tvärtemot vad Jv är tillsagda att agera.😃
Citera
2017-12-13, 16:53
Medlem
Citat:
Vilka var dessa ”samma höga etiska mål och ideal” menar du? Att man dödade 6 miljoner judar?

Tror du att vi är så dumma i huvudet?

Har du alls läst brevet ifråga?
Citera
2017-12-13, 17:01
Medlem
[quote=ttsp|62593904]Du har ju ingen rim och reson i dina tankar, därför kanske du blev

Jo....jag drar konsekvenser av det du påstår . Om överlevnaden inte är samfundsberoende ( vilket du hävdar) så är det alltså Ok att vara med i ett samfund man trivs i. Dessutom kan du ju fundera på varför Crazy Priest behandlas som luft i den Jv-församling han besöker.
Senast redigerad av Memento-vivere 2017-12-13 kl. 17:16.
Citera
2017-12-13, 17:03
Medlem
Citat:
Det är att man har betänkligheter om sin tro, att man vacklar i sin tro, att man är osäker på sin tro.

Att inse att läran är åt skogen är alltså inte en rimlig betänklighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in