2023-11-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du är förstockad som inte längre kan ändra uppfattning. Vilket tror du är bättre?

Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn, han kommer aldrig dit in.« Luk 18:17

Jag är inte bättre än dig. Jag är sämre.
Citera
2023-11-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Varför du inte är äldste är dock helt uppenbart. Det blir nämligen katastrof i en församling om äldste beter sig som du.
Förresten, så tjurskallig som du är så hade du aldrig godtagit jesu påståenden om de judiska religiösa ledarna. Du hade bara skrikit "avfälling" och "vik hädan, notoriska lögnare som bara smutskastar våra fina fariseer dag och natt" till Jesus

Fast, det är ju ändå positivt att en sekt likväl inser att det vore enormt destruktivt att utse en gök som värderade broderT till en ansvarsfull position. Trots hans tro och lojalitet.
Citera
2023-11-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Jag är inte bättre än dig. Jag är sämre.

Åtminstone i hans föreställningsvärld. Det är anmärkningsvärt att fundamentalister är så snara att fördöma sina medmänniskor.
Citera
2023-11-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Åtminstone i hans föreställningsvärld. Det är anmärkningsvärt att fundamentalister är så snara att fördöma sina medmänniskor.

Förlåt honom han vet inte vad han säger eller gör.
Citera
2023-11-09, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du svarar inte på sakfrågorna, du hade denna fråga från början:"Inte ens du kan väl ändå mena att de skulle vara kvar i judendomen?"

Jag frågade dig: "känner du till det gamla och nya förbundet?"

Förstår du då att judar inte skulle göra uppror mot Guds anordning, utan vara lojala judar tills det nya förbundet trädde i kraft? Nej jag tror inte du har en aning om detta, trots att du anser dig ha varit en äldste.

Istället lägger du upp rökridåer/personangrepp som "Varför du inte är äldste är dock helt uppenbart", för att dölja din okunskap när det gäller det gamla och nya förbundet.

Men du har inte svarat på hans sakfråga. Du har varit medlem i JV i snart 30 år och du borde med marginal ha passerat 50 år. Så frågan återstår; varför i helvete är du inte förordnad till äldste? Är du lika rabiat i församlingen som du är i detta forum? Eller hur tusan har du burit dig åt från att klara dig från detta? Organisationen skriker efter förordnade bröder. Det är något som inte stämmer, Titties.. Rannsaka dig själv och förklara för oss.
Citera
2023-11-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Förlåt honom han vet inte vad han säger eller gör.

Det är inte mig han varit oförskämd mot. I a f inte nu.
Men, Visheten, du tänker och tänker sunt. Ta inte för mycket skit. Var rädd om dig.
Citera
2023-11-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är det många kungar som är JV:n?

Inte nu, men efter 1975 ska det bli 144000 JV-kungar....Nej, det sket sig ju då. Men snart händer det.......i a f enligt JV.🎂😁
Citera
2023-11-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Frågar igen om hur styrande kretsen utses. Vem bestämmer vilka som får sitta där? Min nästa undring är om processen är transparent så att alla jv vet hur det går till och har möjlighet att söka en plats om man är tillräckligt kvalificerad.( Förutom kvinnor då som är diskvalificerade på grund av kön.)

Om jag förstått det rätt så är det de yrande själva som utser nya dito.
Citera
2023-11-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Sekretessen kommer alltid att betraktas som underordnad "församlingens renhet".

För ett flertal år sedan krävde organisationen att JVn skulle ge äldstebröder i församlingen fullmakt att ta del av medlemmarnas medicinska journaler. Är det någon som vet om detta numera sker här i Sverige också?
Citera
2023-11-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Hej!

Ja, det här är mycket intressant! Låt mig få berätta lite historia om läran om generationen, och hur den har förändrats under de senaste årtiondena.

Vi kan börja med att först konstatera att den direkta uppfyllelsen av Jesus ord i den här versen syftar på år 70 v.t, då Romarna kväste det uppror som hade uppståt i Jerusalem. När det inträffade, så levde alltså direkt samma generation som hade levt och sett Jesus och de underverk han utförde.

Jehovas vittnen menar att den här profetian får en andra uppfyllelse i våra dagar, och åsyftar generationen sedan 1914. Det finns mycket som kan sägas om det årtalet, men det kanske vi kan spara till en annan gång. Under den tid som passerat sedan Russel så har definitionen på vad som är en generation skiftat. Vakttornet har förklarat att generationen måste vara 120 år, 37 år,, 70 år, 80 år. Men jag tänkte fokusera på vad som ändrats under min livstid.

Har du tillgång till Watchtower Library? Det är ett bibliotek som innehåller Vakttornets litteratur åtminstone tillbaka till 70-talet. Egentligen är det bara tillåtet för förkunnare (eller är det döpta, jag minns inte nu) att ha, men ibland är man inte så noga. På wol.jw.org finns tyvärr bara litteratur från år 2000. Bäst är om du har den engelska versionen, där finns litteratur ända från 50-talet.

I Vakna för 8 Februari 1985 sägs det så här i artikeln "1914 - den generation som inte ska försvinna" (På engelska var det Vakttornet för 15 maj 1984):

Artikeln fortsätter längre ner med att säga:

Med andra ord, 1985 menade alltså Jehovas vittnen att generationen syftade på människor som hade levt år 1914, och att några av dessa skulle finnas kvar vid Harmageddon.

Så spolar vi fram några år. I Vakttornet för 1 November 1995 sägs det så här i artikeln "En tid att hålla sig vaken":

Den nya förklaringen var nu istället att generation syftade på människor under en tidsperiod som hade en viss mentalitet, vilken skulle vara förhärskande inför Harmageddon.

Numera har man övergått till läran om överlappande generationer. Undrar hur många gamla JVn som egentligen tror på den.
Citera
2023-11-09, 21:22
Medlem
Citat:
Vad är din uppfattning, tror du att den styrande kretsen är bedräglig, eller att de själva tror på vad de lär ut?

En intressant frågeställning. Vissa av dem är säkert troende. Men är alla verkligen så korkade att de tror på alla läror i detalj? Jag tvivlar på det. Men sannolikt tror de yrande att de är utvalda av Gud att förvalta hans organisation. Jag tror att det kommer att bli många många läroändrinar inom den närmaste framtiden.
Citera
2023-11-09, 21:43
Medlem
Citat:
Precis så. Det som borde vara enkelt, rationellt och logiskt. Men istället måste man ta till tankevurpor och logiska språng för att rationalisera sin uppfattning. Därför är inte förståelsen av generationen det egentliga problemet, utan bara symptomen på problemet.

Problemet är att årtalet 1914 inte håller. Problemet är att de flesta Jehovas vittnen, mig inkluderat till för några månader sen, inte känner till att Russel aldrig under hela sin livstid menade att Jesus blev insatt som kung år 1914. Han menade istället att det skedde 1878 och att Jesu närvaro började 1874. 1914 var året då kriget vid Harmageddon skulle ske och de smorda skulle tas till himlen.
Eller att Rutherford fortfarande år 1927 menade att Jesu närvaro började 1874, och att "de sista dagarna" började 1799.
Eller att det inte var Russel som kom fram till datumet 1914, utan John Aquila Brown.
Eller det uppenbara, att Jerusalem inte ens föll år 607, vilket Vakttornet menar utan några bevis alls, direkt i motsats till vad varenda historiker, arkeolog och astronom som någonsin undersökt frågan menar.

Så då är alltså det verkliga problemet att Vakttornet försöker efterrationalisera en misslyckad förutsägelse. Organisationen försöker rättfärdiga sitt hävdande att den är Guds utvalda organisation genom att ljuga om sin historia och komma med nya förklaringar till varför den direkt felaktiga förutsägelsen ändå var sann.

Så när man då tittar på symptomen, som exempelvis läran om generationen, i sammanhanget av hur Vakttornet felrepresenterat sin historia och misslyckats med att förutsäga Jesus närvaro, blir plötsligt förklaringen väldigt enkel.

Jag blev verkligen häpen när jag såg dessa årtal första gången. Jag hade aldrig trott att organisationen hade mörkat så mycket av sin historia, även om jag var med om fiaskot med 1975, om än som liten pojke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in