2017-11-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Intressant att du skriver så. Är det din egen uppfattning eller har du stöd för den i litteraturen från organisationen?

Han var ute och cyklade ett tag bara.
Men innan det brände till för mycket så råkade den sanna förståelsen uppenbara sig i ett Vakttorn, så nu är det nya tag som gäller! Helt privata åsikter som luftades, inget att hänga upp sig på.
Citera
2017-11-19, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men Joh 1:3 säger att ju att allting blev till genom Ordet (Jesus). Och utan Ordet blev alls ingenting till. Så utan Jesus/Mikael så skulle Jehova inte ha kunnat skapat någonting. Eller kanske inte velat/haft nån lust eller inspiration.

Nej, så står det inte i bibeln, att Jehova inte skulle ha kunnat skapat någonting utan Jesus, eller inte ville eller hade lust eller inspiration, var står det menar du?

Det konstateras bara att allt skapades genom Jesus.

Citat:
Samtidigt säger Jesaja 44:24 att Jehova ensam har gjort allting som existerar. ”Vem var med mig?”

Min JV släkting har sagt till mig att Jesus (Ordet) var med Jehova som ungefär ett litet barn som ser på medans pappan jobbar. Men varför säger då Jehova att han var helt ensam? Det går inte ihop. När jag påpekar Jes 44:24 så blir det svettigt och ”jag återkommer om det sen”, vilket aldrig sker.

Även om Jesus ger äran åt Gud Fadern betyder det ju inte att Jesus inte är Gud.

Ja det kanske låter motsägelsefullt i första anblick. Men i slutändan var det Guds kraft som skapade allt, det är endast genom hans kraft ensamt som allting kom till. Skriftstället betonar alltså att det är Gud som är skaparen, ingen annan, men Jesus var med när Gud skapade allt.

Är det inte så att det är pappan som jobbar ensamt, även om sonen ungefär som ett litet barn ser på och leker i hans skapelse?

"då var jag som ett barn hos honom. Jag var hans glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom, jag lekte i hela hans värld och gladde mig med människorna." (Ord 8:30-31 Bibel2000)

Om sonen skulle säga att jag hjälpte pappa med jobbet, trots att sonen bara lekte, så skulle pappan säga: Nej, jag ensam jobbade, min son såg bara på och lekte med det jag hade jobbat med.

Treenighetsläran har mycket större problem med massor med skriftställen som motsäger en treenighet, bara några få skriftställen kan tolkas som en treenighet om man tänjer en massa.
Citera
2017-11-19, 02:13
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, så står det inte i bibeln, att Jehova inte skulle ha kunnat skapat någonting utan Jesus, eller inte ville eller hade lust eller inspiration, var står det menar du?

Det konstateras bara att allt skapades genom Jesus.

Ja det kanske låter motsägelsefullt i första anblick. Men i slutändan var det Guds kraft som skapade allt, det är endast genom hans kraft ensamt som allting kom till. Skriftstället betonar alltså att det är Gud som är skaparen, ingen annan, men Jesus var med när Gud skapade allt.

Är det inte så att det är pappan som jobbar ensamt, även om sonen ungefär som ett litet barn ser på och leker i hans skapelse?

"då var jag som ett barn hos honom. Jag var hans glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom, jag lekte i hela hans värld och gladde mig med människorna." (Ord 8:30-31 Bibel2000)

Om sonen skulle säga att jag hjälpte pappa med jobbet, trots att sonen bara lekte, så skulle pappan säga: Nej, jag ensam jobbade, min son såg bara på och lekte med det jag hade jobbat med.

Treenighetsläran har mycket större problem med massor med skriftställen som motsäger en treenighet, bara några få skriftställen kan tolkas som en treenighet om man tänjer en massa.

Om det står att utan Ordet så skulle ingenting bli till så tolkar jag det bokstavligt. Det står ju inte att utan Ordet hjälp så hade Jehova fått göra allt själv istället.

Du har rätt, skulle barnet bara följt med pappan till jobbet för att få se hur det är pappan arbetar så hade ju pappan inte sagt att mitt barn har gjort allt på mitt jobb idag. Och utan mitt barn hade alls ingenting blivit gjort.

Och en förälder skulle ju inte ta med sig sitt barn till sin komplexa arbetsplats och verkligen få låta den göra jobbet medans föräldern själv bara bidrog med elektriciteten till alla verktyg.

Sen skulle väl inte föräldern säga att jag har gjort allt helt ensam, men utan mitt barn hade inget blivit gjort alls. Sorry, men det funkar inte alls. Och Gud skulle aldrig motsäga sig själv heller, han är inte förvirringens Gud.
Citera
2017-11-19, 07:01
Medlem
Citat:
Jag tänkte bara logiskt och tänkte inte på vad man lär ut formellt, det är så jag oftast fungerar, jag lusläser inte varenda detalj i litteraturen för att inte avvika från det man officiellt lär ut. .
Isåfall är du berömvärd. Alldeles för många struntar i logiken och klamrar sig fast vid tokiga läror.
Citera
2017-11-19, 11:09
Medlem
Citat:
Om det står att utan Ordet så skulle ingenting bli till så tolkar jag det bokstavligt.

Fast nu står det inte så, det står:
"och utan det(Ordet) blev ingenting till " (Joh 1:3 Bibel2000)

Och Folkbibeln säger samma sak:
"och utan honom blev ingenting till"

Det här är bara ett konstaterande att ingenting blev till utan Jesus, det står alltså inte att "ingenting skulle ha blivit till utan Jesus", så som du påstår.
Citera
2017-11-19, 14:14
Medlem
Citat:
Kan vara så att Jesu kropp var helt oberoende av Marias dna också just för att skapa en helt fullkomlig kropp. Som sagt, det var ju ett mirakel. Men det kan vara så att Gud förde in en fullkomlig Y-kromosom i Marias ägg, som överskred alla hennes genetiska defekter pga ”gudomlighet” och ägget bidrog med den livsnödvändiga mitokondrien som endast kvinnor överför.

Hur som helst, Josefs dna var helt ovidkommande. Det enda Josef behövdes till var ju att gifta sig med Maria så hon inte blev stenad till döds och sen ta hand om barnet som sitt eget. Även om Jesus bar på Josefs dna så kunde dom ju omöjligt veta det då, då noll kunskap fanns inom detta ämne på den tiden. Och som sagt, biologiska föräldrar och barn kan se helt olika ut. Så det ter sig rätt långsökt att tro att Gud måste mixa in lite Josef gener i Jesu kropp, bara för att.

Det enda logiska verkar väl vara att Maria fungerade som en surrogatmamma, annars blir det knepigt att få till en fullkomlig människa?
Citera
2017-11-19, 14:25
Medlem
Citat:
Visst kan det vara så, men jag kan inte se att det finns något hinder att Jesus även hade Josefs DNA, det står inte uttryckligen i bibeln att Josef var Jesus adoptivfar istället för biologisk far, som jag kan se det i bibeln.

Vad blir då idén med en jungfrufödsel?
Då kunde ju Josef och Maria lika gärna göra det på det vanliga sättet.
Citera
2017-11-19, 14:35
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om han var ett andeväsen tidigare, det viktiga var att han var en människa när han levde på jorden. Jesus skapades som en människa, levde som en människa, blev utsatt för det värsta en människa kan utsättas för, ändå var han trogen Gud.

Oviktigt i sammanhanget, men du måste väl ändå hålla med om att många människor har utsatts för långt värre behandling än den som beskrivs för Jesus?
Typ koncentrationsläger, doktor Mengeles groteska experiment på människor, ISIS utstuderade tortyrer. människor som på medeltiden slets isär av hästar eller på sträckbänkar osv.
Citera
2017-11-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vad blir då idén med en jungfrufödsel?
Då kunde ju Josef och Maria lika gärna göra det på det vanliga sättet.

Josef och Maria var ofullkomliga människor, Adam var fullkomlig människa när han syndade. För att Jesus skulle motsvara Adam, så måste han också vara en fullkomlig människa:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus." (1 Kor 15:21-22 Bibel2000)
Citera
2017-11-19, 16:01
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Fast nu står det inte så, det står:
"och utan det(Ordet) blev ingenting till " (Joh 1:3 Bibel2000)

Och Folkbibeln säger samma sak:
"och utan honom blev ingenting till"

Det här är bara ett konstaterande att ingenting blev till utan Jesus, det står alltså inte att "ingenting skulle ha blivit till utan Jesus", så som du påstår.

Och det (skulle) alltså inte betyda samma sak?

Utan Jesus blev ingenting till/skapat betyder alltså i JV-land att då hade Jehova självklart tagit över?

1992 NVÖ är lustigt nog lite tydligare med betoningen: ”Allting blev till genom honom, och utan honom blev alls ingenting till.”

För mig är det klockrent. Allting blev till genom Ordet. Man kan omöjligen skapa sig själv, därmed är Ordet Skaparen, inte en skapelse. Och utan Ordets skapande skulle ingenting existera.

Det står ingenting om att Gud lät en skapad gud få skapa resten under hans direktiv och kraft men att Gud lika gärna hade kunnat gjort det själv om han så ville.
Citera
2017-11-19, 16:02
Medlem
Citat:
Oviktigt i sammanhanget,

Nej, det är inte oviktigt, Satan försökte med allt möjligt för att få Jesus att synda mot Gud.

Citat:
men du måste väl ändå hålla med om att många människor har utsatts för långt värre behandling än den som beskrivs för Jesus?
Typ koncentrationsläger, doktor Mengeles groteska experiment på människor, ISIS utstuderade tortyrer. människor som på medeltiden slets isär av hästar eller på sträckbänkar osv.

Jag har inte testat alla dessa tortyrmetoder, så jag är inte säker vad som är värst, men du verkar veta?

Men det är nog ganska så ångestfyllt att stå på spikar som är spikade in i foten, och hänga med armarna på spikar i händerna, det måste vara smärtsamt. Men det är inte nog med det, när man inte orkar hålla sig uppe med spikarna i foten och händerna, så slappnar man av. Men då uppstår något ännu mer obehagligt, att man inte kan andas på grund av att bröstkorgen trycks ihop av att man hänger på armarna, och då reagerar kroppen automatiskt att man sträcker på sig och står och hänger på spikarna igen, och så håller det på i timtals tills man inte orkar längre och kvävs.

Och tydligen hade Jesus blivit utsatt av tidigare tortyr så pass mycket att han dog långt innan dom andra uppspikade, och därför krossades inte hans ben så att han skulle dö snabbare av kvävning.

Vad Jesus utsattes för innan upphängningen står det inte mycket om, men det är inte omöjligt att han utsattes för liknande tortyr som i filmen "The Passion of the Christ". I den filmen så ser man också att det är Satan som ligger bakom, som i ett sista försök att få Jesus att vända Gud ryggen.

Jag tror nog att Satan är en expert på att få människor att avfalla och synda, och därmed expert på tortyr. Men som sagt, du kanske är mer av en expert och vet att upphängning med spikar och tortyren innan är mindre plågsamt än annat som människor utstått?
Citera
2017-11-19, 16:05
Medlem
Citat:
Och det (skulle) alltså inte betyda samma sak?

Utan Jesus blev ingenting till/skapat betyder alltså i JV-land att då hade Jehova självklart tagit över?

1992 NVÖ är lustigt nog lite tydligare med betoningen: ”Allting blev till genom honom, och utan honom blev alls ingenting till.”

För mig är det klockrent. Allting blev till genom Ordet. Man kan omöjligen skapa sig själv, därmed är Ordet Skaparen, inte en skapelse. Och utan Ordets skapande skulle ingenting existera.

Det står ingenting om att Gud lät en skapad gud få skapa resten under hans direktiv och kraft men att Gud lika gärna hade kunnat gjort det själv om han så ville.

Jag tror mitt svar tidigare räcker för att kunna se att du förvränger bibelns budskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in