2017-11-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Ni tror ju att Jesus är en gud. Vad betyder det egentligen? Att han är gudomlig? Hur är man när man är gudomlig? Välsignad?

Mänskliga, judiska domare kallades också för "gudar":

"Jesus sade: ”Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar..."(Joh 10:34-35 Bibel2000)

Fundera själv vad det egentligen betyder.

Citat:
Prisad är han ju dock inte hos JV. Ni får ju inte ens tacka Jesus för sitt uppoffrande för just eran skull. Ni tackar ju endast Jehova som var så snäll och skickade sin favoritängel till jorden för att ta emot era slag, slag som Jesus under inga omständigheter förtjänat.
Om jag fick en sån gåva så skulle jag vilja tacka den personen personligen. Jesaja kallar Jesus för ”Mäktig Gud”. Men han är inte mäktig nog för JV till att få ett personligt, uppriktigt tack.

Något slags erkännande och tacksamhet finns väl när vi alltid ber till Gud i Jesu namn?

*** lr kap. 38 sid. 200 Varför vi bör älska Jesus ***

Är du tacksam för att Jesus har gjort något så fantastiskt? ... När du ber till Gud, brukar du då tacka honom för att han har gett oss sin Son? ... Aposteln Paulus var tacksam för vad Kristus hade gjort för honom. Han skrev: ”Guds Son har älskat mig och har gett ut sig själv för mig.” (Galaterna 2:20) Jesus dog för oss också, för dig och mig. Han gav sitt fullkomliga liv så att vi skulle kunna få leva för evigt. Det är verkligen ett starkt skäl för oss att älska Jesus.

*** w85 15/12 sid. 5 Hur du kan visa tacksamhet för vad Jesus gjorde ***

Colin, en döpt kristen sedan 24 år, tillfrågades varför han var tacksam för vad Jesus gjorde. Han svarade: ”Jag uppskattar hans lösenoffer, men det är hans goda exempel som är den största hjälpen för mig. Hans liv tjänar som en förebild som jag vill efterlikna.”
Citera
2017-11-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
och Jakob till Josef, Marias man; av henne föddes Jesus som kallas Kristus."(Matt 1:1-2,16 Bibel2000)

Ja du. Är det något av detta som får dig att tycka att det står att Josef på något sätt är Jesu far?

I hela släktlinjen från Abraham till Josef framkommer att var och en är sina uppräknade fäders söner, MEN Josef är endast Marias man, Maria som födde Jesus.

Jag har aldrig ifrågasatt att Jesus skapades, däremot inte alls på samma sätt som Adam.
Jesus planterades i Marias livmoder, förmodligen med sitt alldeles egna DNA, om vi ska tro på Bibelns budskap om Jesus med en föremänsklig tillvaro. Adam var troligtvis skapad som en vuxen människa, iaf var han inte född av en kvinna.
Citera
2017-11-18, 17:45
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Gud var även inblandad i att skapa Adam, hade Adam också en "Gudsdel"? Jesus skapades på samma sätt som Adam, genom grundämnen som bildar DNA och ett helt embryo.

Adam skapades inte genom sex med en annan människa, inte heller Jesus.

Josef var Jesus "biologiska" far.

Det beror på vad man lägger i ordet "biologisk förälder", du vill säkert förvränga detta.

DNA är biologiskt, människan(Adam) är skapad av biologisk material genom Gud.
Jesus skapades av Gud genom biologisk material som stämmer överens med Josef och Marias släktegenskaper/DNA. Detta eftersom både Maria och Josef har en släktlinje ända från Abraham och David, en släktlinje varifrån hela jorden skulle bli välsignad genom:

"I din avkomma skall alla jordens folk bli välsignade, därför att du lyssnade till min röst." (1 Mose 22:18 Folkbibeln)

"När din tid är ute och du vilar hos dina fäder, skall jag efter dig upphöja den avkomling som skall utgå ur ditt liv, och jag skall befästa hans kungadöme. " (2 Sam 7:12 Folkbibeln)

"Släkttavla för Jesus Kristus, son av David, som var son av Abraham.
Abraham var far till Isak... och Jakob till Josef, Marias man; av henne föddes Jesus som kallas Kristus."(Matt 1:1-2,16 Bibel2000)

Jag hade för mig att du hade varit ett Jehovas vittne, och ändå har du inte kunskap om sådana här grundläggande saker.

Men Josefs dna var väl inte nödvändig? Man kan ju adoptera barn som inte är ens biologiska och älska dom lika mycket ändå. Var det nödvändigt för Jesus att likna Josef? Josef hade ju redan accepterat läget flera månader innan Jesu födsel tack vare att en ängel uppenbarat sig för honom. Tror du verkligen att Josef var så narcissistisk att detta barn måste likna honom eller är det mer troligt att Josef tyckte att äran att få uppfostra Messias i sin familj var mer än nog? Du vet att biologiska barn kan se helt annorlunda ut än föräldrarna. Delad dna är ingen garanti även om man är tvillingar.

Har du nån JV org länk du kan dela där det visar att detta är en officiell JV lära, att Jesus människokropp hade Josefs biologiska Y-kromosom?
Citera
2017-11-18, 18:04
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Mänskliga, judiska domare kallades också för "gudar":

"Jesus sade: ”Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar..."(Joh 10:34-35 Bibel2000)

Fundera själv vad det egentligen betyder.

Något slags erkännande och tacksamhet finns väl när vi alltid ber till Gud i Jesu namn?

*** lr kap. 38 sid. 200 Varför vi bör älska Jesus ***

Är du tacksam för att Jesus har gjort något så fantastiskt? ... När du ber till Gud, brukar du då tacka honom för att han har gett oss sin Son? ... Aposteln Paulus var tacksam för vad Kristus hade gjort för honom. Han skrev: ”Guds Son har älskat mig och har gett ut sig själv för mig.” (Galaterna 2:20) Jesus dog för oss också, för dig och mig. Han gav sitt fullkomliga liv så att vi skulle kunna få leva för evigt. Det är verkligen ett starkt skäl för oss att älska Jesus.

*** w85 15/12 sid. 5 Hur du kan visa tacksamhet för vad Jesus gjorde ***

Colin, en döpt kristen sedan 24 år, tillfrågades varför han var tacksam för vad Jesus gjorde. Han svarade: ”Jag uppskattar hans lösenoffer, men det är hans goda exempel som är den största hjälpen för mig. Hans liv tjänar som en förebild som jag vill efterlikna.”

Det finns bara en sann Gud. Alltså är alla andra gudar falska, även JV-Jesus titulering ”en gud”.
”Ingen Gud har blivit till före mig, ingen ska komma efter mig” (Jes 43:10)
5 Mose 6:4 säger tydligt att Herren är en.

Vad är en gudstitel? Vad betyder gud? En gud dyrkas, vare sig det är vår sanna Gud eller falska gudar. En gud står över allt annat, igen, vare sig den är sann eller falsk.
Citera
2017-11-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ja du. Är det något av detta som får dig att tycka att det står att Josef på något sätt är Jesu far?

I hela släktlinjen från Abraham till Josef framkommer att var och en är sina uppräknade fäders söner, MEN Josef är endast Marias man, Maria som födde Jesus.

Då läser du fel, det står tydligt att släkttavlan är för Jesus Kristus, och att Josef, Marias man hade Abraham som sin förfader:

Abraham var far till Isak,
Isak till Jakob,
Jakob till Juda och hans bröder,
Juda till Peres och Serach, vilkas mor var Tamar,
Peres till Hesron,
Hesron till Ram,
Ram till Amminadav,
Amminadav till Nachshon,
Nachshon till Salma,
Salma till Boas, vars mor var Rachav,
Boas till Oved, vars mor var Rut,
Oved till Jishaj
och Jishaj till David, konungen.

David var far till Salomo, vars mor var Urias hustru,
Salomo till Rehabeam,
Rehabeam till Avia,
Avia till Asa,
Asa till Joshafat,
Joshafat till Joram,
Joram till Ussia,
Ussia till Jotam,
Jotam till Achas,
Achas till Hiskia,
Hiskia till Manasse,
Manasse till Amon,
Amon till Josia
och Josia till Jojakin och hans bröder, vid den tid då folket fördes bort till Babylon. Efter bortförandet till Babylon blev

Jojakin far till Shealtiel,
Shealtiel till Serubbabel,
Serubbabel till Avihud,
Avihud till Eljakim,
Eljakim till Asor,
Asor till Sadok,
Sadok till Akim,
Akim till Elihud,
Elihud till Elasar,
Elasar till Mattan,
Mattan till Jakob
och Jakob till Josef" (Matt 1:1-16 Bibel2000)

Sedan står det att Josef var "Marias man".

Josefs far var alltså Jakob, Jakobs far var Mattan, Mattans far var Elasar o.s.v. ända fram till Abraham.
Josef var alltså Abrahams avkomma i rakt nedstigande led.

Återigen, hela denna släkttavla var för Jesus Kristus, läs igen Matteus 1:1. Och den sista i denna släktled var Josef, Marias man.

Sedan står Marias släkttavla separat i Lukas 3:23-38, där även hon hade Abraham som förfader, och i den släkttavlan går man ända fram till Adam.

Citat:
Jag har aldrig ifrågasatt att Jesus skapades, däremot inte alls på samma sätt som Adam.

Inte på exakt samma sätt, Jesus skapades inte med en fullvuxen kropp i Marias mage, hur skulle det se ut? Men det var på exakt samma sätt förutom att Jesus skapades som ett embryo som kunde växa i Marias mage och senare födas.

Citat:
Jesus planterades i Marias livmoder,

Ja som ett embryo.

Citat:
förmodligen med sitt alldeles egna DNA, om vi ska tro på Bibelns budskap om Jesus med en föremänsklig tillvaro.

"förmodligen"? Hur skiljer sig ett DNA med föremänskligt ursprung, från DNA med mänskligt ursprung?

Citat:
Adam var troligtvis skapad som en vuxen människa, iaf var han inte född av en kvinna.

Ja så står det i bibeln. Vad är skillnaden mellan att Adam inte föddes av en kvinna, och att t.ex. Abel föddes av en kvinna? Varför skulle Jesus inte kunna motsvara Adam bara för att han föddes av en kvinna?
Citera
2017-11-18, 18:44
Medlem
Citat:
Men Josefs dna var väl inte nödvändig? Man kan ju adoptera barn som inte är ens biologiska och älska dom lika mycket ändå. Var det nödvändigt för Jesus att likna Josef? Josef hade ju redan accepterat läget flera månader innan Jesu födsel tack vare att en ängel uppenbarat sig för honom. Tror du verkligen att Josef var så narcissistisk att detta barn måste likna honom eller är det mer troligt att Josef tyckte att äran att få uppfostra Messias i sin familj var mer än nog? Du vet att biologiska barn kan se helt annorlunda ut än föräldrarna. Delad dna är ingen garanti även om man är tvillingar.

Kanske inte nödvändigt, men vilket manligt DNA hade då Jesus, om inte Josefs?

Det är väl ganska logiskt att tänka sig att Jesus hade en del av Josefs DNA eftersom han räknas med i Jesu släkttavla, se mitt inlägg: #7076

Citat:
Har du nån JV org länk du kan dela där det visar att detta är en officiell JV lära, att Jesus människokropp hade Josefs biologiska Y-kromosom?

Jag hade glömt att den officiella läran är att Josef var Jesus adoptivfar, men jag kan inte se att det spelar någon större roll. Kanske har jag rätt, kanske är den officiella rätt, det kan jag inte se påverkar något nämnvärt.

Jesus hade i alla fall sin släktled från både Maria och Josef, det är därför båda släkttavlorna togs upp i bibeln.
Citera
2017-11-18, 18:55
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Kanske inte nödvändigt, men vilket manligt DNA hade då Jesus, om inte Josefs?

Det är väl ganska logiskt att tänka sig att Jesus hade en del av Josefs DNA eftersom han räknas med i Jesu släkttavla, se mitt inlägg: #7076

Jag hade glömt att den officiella läran är att Josef var Jesus adoptivfar, men jag kan inte se att det spelar någon större roll. Kanske har jag rätt, kanske är den officiella rätt, det kan jag inte se påverkar något nämnvärt.

Jesus hade i alla fall sin släktled från både Maria och Josef, det är därför båda släkttavlorna togs upp i bibeln.

Det var ju Gud som förde in en Y-kromosom i ett av Marias ägg, därav miraklet i sig. Och adoptivbarn förs ju in i deras adoptivföräldrars stamtavlor. Jesus var ju mänsklig son till Josef om än adopterad. Josef fostrade och närde honom som sin egen.
Citera
2017-11-18, 19:17
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ja så står det i bibeln. Vad är skillnaden mellan att Adam inte föddes av en kvinna, och att t.ex. Abel föddes av en kvinna? Varför skulle Jesus inte kunna motsvara Adam bara för att han föddes av en kvinna?

Därför att Jesu väsen var en ängel långt innan han blev människa, enligt JV. Han existerade ju långt innan människan blev till. Hur människokropparna kom till att existera är egentligen obetydligt i detta sammanhang. Men Jesus väsen och Adams väsen är två helt olika ting.

Men nu kom jag att tänka på att JV tror ju att Jehova skapade Jesus/Mikael först av allt. Sen efter det så skapade Jesus allt [annat] enligt NVÖ. Så mao så var det ju Jesus som skapade Adam. Då var det alltså Jesu skapelse som falerade när han syndade och Jesus måste själv städa upp efter sig. Då kan man fråga sig, var hans lösenoffer/motvikt frivilligt eller var det mer ett måste?
Citera
2017-11-18, 19:22
Medlem
Citat:
Det var ju Gud som förde in en Y-kromosom i ett av Marias ägg,

Det står det inget om i bibeln, vad finns det för hinder att Gud förde in Josefs Y-kromosom?

Och det står inget om i bibeln att Gud använde sig av Marias ägg, Gud kunde ha skapat ett helt nytt ägg från grundämnen, och det är mer troligt eftersom Marias DNA hade defekter, och eftersom Adam skapades från grunden från grundämnen.

Citat:
därav miraklet i sig.

Ännu större mirakel blir det om Gud skapar allt från grunden, från grundämnen, och samtidigt lägger till Marias och Josefs genetiska information utan defekter.

Citat:
Och adoptivbarn förs ju in i deras adoptivföräldrars stamtavlor. Jesus var ju mänsklig son till Josef om än adopterad. Josef fostrade och närde honom som sin egen.

Visst kan det vara så, men jag kan inte se att det finns något hinder att Jesus även hade Josefs DNA, det står inte uttryckligen i bibeln att Josef var Jesus adoptivfar istället för biologisk far, som jag kan se det i bibeln.

I alla fall, det är mindre intressant, Jesus är den biologiska avkomman åtminstone på Marias sida, och att han är Adams motsvarighet.
Citera
2017-11-18, 19:27
Medlem
Citat:
Då läser du fel, det står tydligt att släkttavlan är för Jesus Kristus, och att Josef, Marias man hade Abraham som sin förfader:

Abraham var far till Isak,
Isak till Jakob,
Jakob till Juda och hans bröder,
Juda till Peres och Serach, vilkas mor var Tamar,
Peres till Hesron,
Hesron till Ram,
Ram till Amminadav,
Amminadav till Nachshon,
Nachshon till Salma,
Salma till Boas, vars mor var Rachav,
Boas till Oved, vars mor var Rut,
Oved till Jishaj
och Jishaj till David, konungen.

David var far till Salomo, vars mor var Urias hustru,
Salomo till Rehabeam,
Rehabeam till Avia,
Avia till Asa,
Asa till Joshafat,
Joshafat till Joram,
Joram till Ussia,
Ussia till Jotam,
Jotam till Achas,
Achas till Hiskia,
Hiskia till Manasse,
Manasse till Amon,
Amon till Josia
och Josia till Jojakin och hans bröder, vid den tid då folket fördes bort till Babylon. Efter bortförandet till Babylon blev

Jojakin far till Shealtiel,
Shealtiel till Serubbabel,
Serubbabel till Avihud,
Avihud till Eljakim,
Eljakim till Asor,
Asor till Sadok,
Sadok till Akim,
Akim till Elihud,
Elihud till Elasar,
Elasar till Mattan,
Mattan till Jakob
och Jakob till Josef" (Matt 1:1-16 Bibel2000)

Sedan står det att Josef var "Marias man".

Josefs far var alltså Jakob, Jakobs far var Mattan, Mattans far var Elasar o.s.v. ända fram till Abraham.
Josef var alltså Abrahams avkomma i rakt nedstigande led.

Återigen, hela denna släkttavla var för Jesus Kristus, läs igen Matteus 1:1. Och den sista i denna släktled var Josef, Marias man.

Släkttavlan säger inte något annat än att Jesus föddes av Maria, som var Josefs hustru. Jesus var inget annat än Josefs fosterson. Annars hade inte Maria behövt nämnas. Hon nämns i samma mening och syftar därigenom tydligt på vem som har föräldrakopplingen. Inte ett ord eller antydan om att Josef ståtar med annat än släktledet till Abraham.

Citat:
Sedan står Marias släkttavla separat i Lukas 3:23-38, där även hon hade Abraham som förfader, och i den släkttavlan går man ända fram till Adam.

Upp till skärpning med läsförståelsen nu.
Detta är Lukas redogörelse för samma släktlinje... Josefs, ända till Adam. Jag förstår att du inte gärna ville citera den, då det framkommer lika tydligt fast på ett annat sätt att Josef inte var Jesu biologiske far:

Luk 3:23
Citat:
Han var, menade man, son till Josef, som var son till Eli, 24son till Mattat, son till Levi, son till Melki ...

Varför "menade man"? Kan det vara en vink om att det inte var så i ordet sons normala bemärkelse?

Citat:
Inte på exakt samma sätt, Jesus skapades inte med en fullvuxen kropp i Marias mage, hur skulle det se ut? Men det var på exakt samma sätt förutom att Jesus skapades som ett embryo som kunde växa i Marias mage och senare födas.

Säg inte på samma sätt då om du inte menar det!

Citat:
Hur skiljer sig ett DNA med föremänskligt ursprung, från DNA med mänskligt ursprung?

DNA Definieras utifrån en kromosom från vardera föräldern. Likt ett fingeravtryck som hos två människor inte är lika.
Om en andevarelse definieras av DNA tänker jag inte dividera om.
Men att Jesus hade ett eget DNA som människa är ju högst sannolikt och eftersom Josef inte var med och bidrog så var han inte Jesu far på annat sätt än vad en fosterfar är.
En fosterfar definieras som fader i alla sammanhang utom det vi diskuterar om, den som bidragit med sitt DNA till Jesus kromosomer. Den biologiske fadern.

Citat:
Vad är skillnaden mellan att Adam inte föddes av en kvinna, och att t.ex. Abel föddes av en kvinna?
Rätt så uppenbart, det är denna typ av frågor man ställs inför på Vakttornsstudierna. Läs text, svara på en fråga genom att läsa en del av texten igen.
Svar:
Adam föddes inte av en kvinna medan Abel gjorde det.

Citat:
Varför skulle Jesus inte kunna motsvara Adam bara för att han föddes av en kvinna?

Har jag inte ifrågasatt. Jag har bara påpekat det felaktiga i ditt påstående att Jesus skapades på samma sätt som Adam skapades.
Citera
2017-11-18, 19:33
Medlem
Citat:
Därför att Jesu väsen var en ängel långt innan han blev människa, enligt JV. Han existerade ju långt innan människan blev till.

Det spelar ingen roll om han var ett andeväsen tidigare, det viktiga var att han var en människa när han levde på jorden. Jesus skapades som en människa, levde som en människa, blev utsatt för det värsta en människa kan utsättas för, ändå var han trogen Gud.

Citat:
Hur människokropparna kom till att existera är egentligen obetydligt i detta sammanhang. Men Jesus väsen och Adams väsen är två helt olika ting.

Nej, inte när Jesus var människa, då var han lika mycket människa som Adam, annars skulle inte Jesus uppväga det Adam gjorde:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus." (1 Kor 15:21 Bibel2000)

Menar du att Paulus hade fel här, att Jesus inte var människa till sitt väsen?

Citat:
Men nu kom jag att tänka på att JV tror ju att Jehova skapade Jesus/Mikael först av allt. Sen efter det så skapade Jesus allt [annat] enligt NVÖ. Så mao så var det ju Jesus som skapade Adam. Då var det alltså Jesu skapelse som falerade när han syndade och Jesus måste själv städa upp efter sig. Då kan man fråga sig, var hans lösenoffer/motvikt frivilligt eller var det mer ett måste?

Nej, Jv lär inte ut att Jesus skapade allt annat:

*** it-1 sid. 1226 Jesus Kristus ***

Inte medskapare. Att Sonen medverkade vid skapelsen gjorde honom emellertid inte till Faderns medskapare. Kraften till att skapa kom från Gud genom hans heliga ande, hans verksamma kraft. (1Mo 1:2; Ps 33:6) Och eftersom Jehova är källan till allt liv, är det honom alla levande skapelser, både synliga och osynliga, har att tacka för sitt liv. (Ps 36:9) I*stället för att vara medskapare var Sonen därför det redskap som Jehova Gud använde när han skapade. Jesus tillskrev Gud äran för skapelsen, och den äran får Gud genom hela Bibeln. (Mt 19:4–6; se SKAPELSE.)
Citera
2017-11-18, 19:36
Medlem
Ttsp!
Jag är också intresserad av en länk till någon litteratur som styrker dina teser om att Jehovas vittnen säger att Jesus bar på DNA från Josef.
Förmodligen dividerar vi dina personliga åsikter här, i en tråd som handlar om frågor om Jehovas vittnen.
Jag kan inte påminna mig om att jag hört om detta tidigare. Kanhända har jag missat det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in