Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Jag förkastar inte Bibel 2000 och Folkbibeln, mer än jag förkastar någon annan Bibel.
Men du har mer förtroende för en bibel från 1600-talet än biblar från modern tid? Och därmed förkastar moderna biblars utelämnande av Comma Johanneum.
Du anser att en bibel från 1600-talet är mer korrekt än nästan samtliga moderna översättningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Treenigheten är inte den enda frågeställningen.
Om du tacklar dessa frågeställningar på liknande sätt så blir jag orolig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Angående det du säger om medeltiden, så är det så vitt jag förstår det fortfarande ingen avslutad debatt. Newton själv, och många motståndare till denna passage, menar att Comma Johanneum lades till någon gång mellan 300-500 talet? Det är dock fortfarande som sådant, att vi fortfarande inte helt kan köpa 1800-talets avskaffande av denna mening, inte minst på grund av att många språkexperter vill hävda att versen blir grammatisk inkorrekt utan comma johanneium. Det är även där vi fastnar.
Den är lika avslutad som debatten om jorden snurrar runt solen eller inte, dessa "språkexperter" har fastnat i 1600-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Men det finns likväl andra citat som går att tolka som att treenigheten faktiskt är ett "faktum" ...
Matt 28:19: "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn"
Eller!
Det står inget om att det handlar om tre personer i en treenighet. Varför skriver inte Matteus här att: "...och dessa tre personer är ett väsen i en helig treenighet"?
Ingenstans i bibeln nämns ens något om en treenighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Johannesevangeliet 1:1, 13; I begynnelsen var Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.... och Ordet blev kött och bodde bland oss...
Du inser väl att det står "Ordet fanns
hos Gud"? Om man ska gå efter vanlig logisk slutledning så fanns Jesus hos Gud, inte att han var Gud.
Hur är det med "Ordet var Gud"? Du vet kanske att små bokstäver i grekiskan uppfanns långt senare, allt man skrev på den tiden skrevs bara med stora bokstäver. Man kan alltså inte se skillnad mellan "Ordet var Gud" och "Ordet var gud", skribenten kan mycket väl ha menat att Jesus var en gud, inte att han var Gud.
Och detta stöds av grundtexten, när det står "Ordet fanns hos Gud" så finns det grekiska ordet "ton" med som bestämmer att "theos" var bestämd. Men denna bestämda artikel saknas i "Ordet var Gud".
På det sättet vet vi att det är skillnad mellan den första theos och den andra. Johannes hade lätt kunna lägga till en bestämd artikel här, och det hade inte varit några tveksamheter att Jesus var den bestämda guden Gud. Men nu utelämnade han den, det visar tydligt att Johannes menade att Jesus var en gud som man inte ska tillbe.
Och som sagt du måste gå emot all förnuft om du påstår att Jesus är Gud när Johannes säger att Jesus
fanns hos Gud.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Och säger inte Jesus att han och fadern är ETT?
Ja på samma sätt som Jesus säger att han och lärjungarna är ETT!
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Och titta runt dig i en reell mening! Ser du inte jord, hav och himmel? Tre, tre, tre!

Jag ser jord, hav, himmel, solen och stjärnorna, vad ser du?