Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag var inte ensam men kände mig ensam med mina värderingar om att tala sanning, att inte vara falsk, att inte vara självisk och självupptagen, att vara omtänksam om andra, att jag skulle kunna ge mitt liv för andra, men andra skulle inte göra detsamma mot mig o.s.v.
När jag började läsa bibeln (NT) så märkte jag att bibeln pratar om detta, att människor är falska, och att bibeln pratar om äkta kärlek som inte handlar om läpparnas bekännelse utan om gärningar. T.ex. detta skriftställe av den "hårda Paulus":
"Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.
Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. (1Kor 13:1-7 Bibel2000)
Jag förstår det. Bibeln har ett par sunda budskap, som är lätt att få styrka ifrån. Jag vill nog dock påstå att du valde fel kyrka om du nu ville vara omtänksam mot alla. Ni ser ju bla ned på bögarna.

Svenska Kyrkan predikar förmodligen större kärlek, än Jehovas Vittnen. Men jag respekterar givetvis ditt val. Jag hoppas du kan ta lite sköj, därtill!
Citat:
Jo men det är torftigt och cyniskt, t.ex. att kärlek handlar enbart om kemiska och elektriska signaler i hjärnan.
Mjo, men det är bra intressant att studera hjärnan, trots allt!
Citat:
Gud har inte uppkommit, han har alltid funnits. Det finns frågor som vetenskapen aldrig kommer att kunna svara på, om universum alltid har funnits innan Big Bang, eller uppstod den från ingenting, det är ju liknande frågor. Man får inse att vissa frågor kan människan inte få svar på, även om man förlitar sig på vetenskapen.
Precis. Lätt att hävda det. Det är ju dock, givetvis även som sådant att vi inte kommer få ett svar på huruvida det finns en Gud med hjälp av religionen i detta liv. Helt objektivt! Samtidigt är det även som så, att enkom för att vetenskapen ännu inte svarat på alla universums frågeställningar, betyder inte det att vetenskapen ska ge upp. För att återigen återknyta till Newton. Vem hade anat att en osynlig kraft verkade på materian på avståndet? Hur vi beskådar vår omvärld, har i historien lagts om fundamentalt ett antal gånger. Allt tyder på att liknande upptäckter kommer göras framöver. Vi är fortfarande i vetenskapens linda vad avser upptäckter som måste bevisas med praktiska experiment och matematiska formler.
Kanske existerar Gud. Kanske är han död? Kanske är han inte född än? Kanske kommer det en dag finnas en Gud, skapad av människan? Ingen vet. Vad som dock är oerhört mycket vackrare med vetenskapen är att den ger oss människor, ett ansvar att själv besvara livets frågor. Att tro att allting är skapat av en allsmäktig Gud, är nästan ohyfsat! Speciellt när olika falanger, tillskriver sin egen Gud all credd. Jag tänker även på de människor som dog innan Russel grundade rörelsen .. Varför fick de aldrig chansen till att studera sanningen? Är inte det intellektuellt ohederligt av Jehova?
Citat:
Allting är en tolkningsfråga, man måste som människa tolka fakta.
Just det som är problemet med Bibeln. Den går att tolka på olika sätt, just eftersom att den inte bygger på fakta. Matematik är ex sällan en fråga om tolkning. Det är fakta! Därför fler människor bör föredra siffror, framför berättelser. De ljuger sällan!
Citat:
Fast du märker väl att han säger "sacred prophesies"? Han respekterar ju bibelns profetior, och ger en känga åt dom som inte är seriösa (eller liknande).
Han säger alltså "by doing so bring the sacred prophesies into discredit", och det håller Jehovas vittnen med om, det finns dom som ger t.o.m. bibeln ett vanrykte. Men det ska alltså finnas dom som inte ger dom heliga profetiorna ett vanrykte.
Nu ska jag säga att vanryktet som Jehovas vittnen fått stå för är starkt överdrivet och förstärkt av Jehovas vittnens motståndare.
Jo, han trodde på många profetior och respekterade dem. I min mening, är det dock tydligt att han hade förmågan att skilja på Gud och religion - som ju de facto, är skapat av människan. Han hade inte bibelforskat om han köpte den rådande Bibeln, fullt ut! Men eftersom att han aldrig publicerade, eller för den delen antydde att en ny riktning bör tas inom kristendomen baserat på hans forskning, är det föga troligt att han hade köpt Russels version.
Russel lyckades etablera sig, mycket tack vare profetiorna kring Armageddon och nog är jag relativt säker på att han även tidigt förutsåg att jorden skulle gå under. År 1914, var väl ett vedertaget misstag? Sedan har organisationen förutspått nya undergångar, och du må mycket väl ha rätt i att alla datum inte är officiella. Men jag tror inte att Newton, hade hoppat på Russels bandwagon, om de levde under samma tid. Förmodligen på tok för excentrisk, och egensinnig för det. Glöm inte bort att Newton själv trodde han var utvald av Gud som en sorts profet och i överlag, trodde han alltid själv att han visste bäst och var således, sällan villig att lyssna på andra vetenskapsmäns syn på saker och ting.
Oavsett. Vad vi kan slå fast gällande Newton, är det faktum att trots att han spenderade mer tid åt att studera Bibeln, än saklig vetenskap är det trots allt inom vetenskapen som han gjorde reella förändringar. Jag tycker att det är rätt signifikativt, för vilken väg som är mest sund.
Jag tror att vi båda är överens om att Newton förmodligen tillhör en av de mer intellektuella människorna i hyffsat modern tid. Det är även, vidare uppenbart att få om ens någon varit lika kapabel till att tolka de heliga skrifterna. De som varit på samma nivå rent intellektuellt, har sällan ens velat ta i en Bibel. Som vittne, hade jag absolut varit orolig för att jag kanske inte satsat på rätt häst, med det i åtanke.
Citat:
För att det var en självklarhet i dom lagar som Jesus följde till punkt och pricka:
"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.
Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.
Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket."(Matteus 5:17-19 Bibel2000)
Så Jesus följde och gav stöd åt lagen om män som ligger med män som är skrivet i GT.
Meh. Återigen är vi inne på tolkningsfrågan. Med tanke på att kristna hatar bögar, bör det vara tydligare. Jesus umgicks med syndare och synderskor, och förlät dem som inte skulle förlåtas. Sade inte Jesus att han som är utan synd kan kasta första stenen?
Jesus bryter även frekvent, mot lagar och inte minst, budord!
Citat:
Luk. 6.6. En annan sabbat gick han in i synagogan och undervisade. Där fanns en man vars högra hand var förtvinad. De skriftlärda och fariseerna iakttog Jesus noga för att se, om han skulle bota någon på sabbaten. De ville få något att anklaga honom för. Men han visste vad de tänkte och sade till mannen med den förtvinade handen: ”Stig upp och kom hit.” Då reste han sig och gick fram. 9 Jesus sade till dem: ”Jag frågar er: Är det på sabbaten mera tillåtet att göra gott än att göra ont, att rädda liv än att döda?”
Jesus säger att det är tillåtet att bryta mot Herrens bud, för att göra gott. Märk väl att detta gäller ett av de tio budorden, om att helga vilodagen. Det fick man alltså bryta, för att göra gott.
Kan du med rent samvete påstå, att Jesus skulle ha fördömt två personer av samma kön att leva tillsammans? Skulle han tycka att man ska frånta två människors rätt att vara lyckliga bara för att det strider mot en fotnot i tredje moseboken om att man inte får ligga med en man som man ligger med en kvinna?