2015-01-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Den smala vägen är inte beroende av någon särskild samfundstillhörighet. I församlingen i Sardes var avfallet stort, men det fanns "några få" som var trogna (Upp. 2:4) och de fick inte någon uppmaning att lämna det dåliga sällskap de befann sig i. Dessa trogna vandrade på den "smala vägen" medan församlingen i stort vandrade på den "breda vägen". Den "smala vägen" kan inte vara avhängig en rörelse som började i slutet på 1800-talet - det har varit möjligt att vandra på den "smala vägen" före den tiden, och också efter den tiden, utan att vara förknippad med en av hybris drabbad Jv-ledning, som dessutom många gånger har lett folk vilse. Avfallet där har ibland varit mycket stort, så stort att man under en inte ringa tid ogenerat lärde att den helige Ande som hjälpare och tröstare hade tagits bort från jorden 1918.

Men om man anser att "allt är tillåtet" vandrar man på den breda vägen, oavsett vilket religiöst sammanhang man befinner sig i.

Eftersom du hänvisar till Jesu ord i Matteus 7:13-14 så antar jag att du delar Jehovas vittnens syn på den "masslakt" som ska komma, och att du har inget att säga om en sådan människosyn är "mycket vidrig och omoralisk" eller inte?
Citera
2015-01-17, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Eftersom du hänvisar till Jesu ord i Matteus 7:13-14 så antar jag att du delar Jehovas vittnens syn på den "masslakt" som ska komma, och att du har inget att säga om en sådan människosyn är "mycket vidrig och omoralisk" eller inte?

Domen kommer att drabba världen och enligt texterna kommer massor att gå under. Jag håller på texterna - jag är biblicist. Men uppfattningen att enbart folk som är förbundna med Jv eller erkänner deras anspråk skall räddas håller jag inte med om. En sådan uppfattning anser jag vara förkastlig.
Citera
2015-01-17, 15:46
Medlem
Citat:
Domen kommer att drabba världen och enligt texterna kommer massor att gå under. Jag håller på texterna - jag är biblicist. Men uppfattningen att enbart folk som är förbundna med Jv eller erkänner deras anspråk skall räddas håller jag inte med om. En sådan uppfattning anser jag vara förkastlig.

Håller absolut med, för vad skulle annars hända med alla som med sitt liv skyddat bibeln och bidragit tills dess fortsatta existens till exempel innan JV startades upp?
Att säga att endast döpta JV ska få överleva vore väl att såga dessa individer från svunna tider vid fotknölarna?
Citera
2015-01-17, 15:54
Medlem
Citat:
Det skulle tvärtom vara vidrigt och omoralisk att tillåta den onda världen att fortsätta som vanligt. Hittills har det varit miljarder människor som har plågats inte bara av krig, terrorattentat och det du även nämnde, utan även det som du inte verkar tycka är ont, sjukdomar, hemfridsbrott, gatuvåld, förskingring, mobbing, hustrumisshandel, fattigdom, svält, leva som flykting, tvingas att tigga, bankrån, ekonomisk brottslighet, självupptagenhet, egoism o.s.v.

Orsaken till att Gud ingriper är för att lösa dessa hemskheter, ondskan, en gång för alla, detta verkar du bortse ifrån, att slutmålet är en värld utan krig och ondska, är inte detta något bra? Det är ju inte så att Jehovas vittnen njuter av att se majoriteten av mänskligheten utplånas, utan man njuter av det som ska komma efter, en värld utan krig och våld.

Ingen vore gladare än jag om alla människor kunde räddas, men jag är inte så blåögd och tror att alla människor är kapabla att vända om från deras ondska, och då finns det ingen annan lösning än att hindra en sådan person att påverka den nya ordningen.

Men om du anser att detta går att lösa på något annat sätt än att ta bort majoriteten av mänskligheten, så får du komma med förslag till Gud, men jag tror nog han har bra koll på läget.

Hur löser du t.ex. problemet med att en människa vägrar att sluta med en ond gärning, t.ex. en pedofil?

Menar du att du avhumaniserar Hitler, Stalin, seriemördare, pedofiler och våldtäktsmän, för att nämna några exempel?

Nej, vi avhumaniserar ingen, utan konstaterar bara fakta att många kommer att gå på den breda vägen som leder till döden:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Men detta påverkar alltså inte vår människosyn, utan vi är genuint intresserade av människor och ser inte ner på människor (eller ska inte, vi blir lärda att inte döma människor), men så klart bara så länge dom inte visar onda sidor, i så fall går vi bara vidare.

Det finns nog mycket som du inte anser är ont, men som bibeln fördömer som ont, t.ex. homosexualitet och den självupptagenhet och egoism som människor i västvärlden har och ständigt utvecklar?

Denna självupptagenheten kanske inte direkt skadar andra, men det gör det i ett längre perspektiv. Självmorden är ett tecken på detta, och visst kan man tycka att självmord inte skadar några andra än en själv, men det är något ont i Guds ögon, inte att personen är ond men det är något som inte kommer att vara en del av den värld som Gud ska bygga upp efter Harmageddon.

Så visst förstår jag att du inte kan se att världen är en ond plats, och kanske problemet också är att du inte ser på hela världen utan koncentrerar dig på vissa ställen som inte är så onda?

Jag ser världen som en ond plats i allmänhet, men visst finns det platser där det är bättre, men även i dom finaste kvarteren kan ett par dricka för mycket som till slut leder till hustrumisshandel och t.o.m. dråp.

Du sade: "JV’s offociella människosyn anser jag mycket vidrig och omoralisk".

Vad är det för människosyn som Jehovas vittnen har menar du? När dom träffar dig personligen, hur yttrar sig denna "vidriga och omoraliska människosyn" rent praktiskt?

Som sagt, de exempel på lagöverträdelser du tar upp ägnar sig en minoritet av befolkningen åt.

Det har heller inte så stor betydelse för DIN religions inställning.
Ond = ett icke lydigt JV. Det du räknar upp är bara av sekundär betydelse.

Ang självmord, så är Jehovas vittnen, som grupp, klart överrepresenterade vilket ju inte direkt stöder ditt inlägg.
Citera
2015-01-17, 16:04
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Som sagt, de exempel på lagöverträdelser du tar upp ägnar sig en minoritet av befolkningen åt.

Det har heller inte så stor betydelse för DIN religions inställning.
Ond = ett icke lydigt JV. Det du räknar upp är bara av sekundär betydelse.

Ang självmord, så är Jehovas vittnen, som grupp, klart överrepresenterade vilket ju inte direkt stöder ditt inlägg.
Det där lät spännade. Och eftersom du aldrig skulle kunna tänka dig att hitta på eller att trolla i en religiös tråd, antar jag att du har åtminstone en forskningsrapport som stöder det du påstår. Den ser vi alla fram emot.
Citera
2015-01-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Håller absolut med, för vad skulle annars hända med alla som med sitt liv skyddat bibeln och bidragit tills dess fortsatta existens till exempel innan JV startades upp?
Att säga att endast döpta JV ska få överleva vore väl att såga dessa individer från svunna tider vid fotknölarna?

Vi måste vara rättvisa. De som dog innan Jv framträdde kommer enligt dessa att få alla chanser efter uppståndelsen på en paradisisk jord. I enskilda fall medger Jvs lära att en del bekännande kristna i det flydda kan ha varit så trogna att de får tillhöra den s k "lilla jorden" och vinna den högsta formen av frälsning, dvs att få uppstå till himmelskt liv. De som levt i det flydda sågas inte vid fotknölarna. Med några undantag anses det bara vara de som drabbas av straffet vid det framtida Harmageddon som för evigt går förlustiga livet. De undantag som man räknar med är folk som "motstått" de trogna, syndat mot den helige Ande, särskilt s k "avfällingar" från Jvs organisation.
Citera
2015-01-17, 16:16
Medlem
Citat:
Det finns bara en smal väg och en bred väg, antingen går man på den smala vägen eller så går man på den breda vägen.

Den breda vägen innehåller alla möjliga slags läror och syner på livet, den smala vägen innehåller bara Guds läror och syn på livet.

Den smala vägen kan svänga åt vänster och höger men den leder alltid till livet, men om man hoppar av den vägen och börjar gå på den breda vägen där allt är tillåtet, så kommer man inte att hitta till livet.

Och eftersom facit till definitionen av den smala vägen inte finns så är det bra förmätet att påstå att just jag, eller vi går på den. Medan man samtidigt tillämpar andra troende människor som gående på den breda vägen.

Det, i sig, den icke ödmjuka inställningen, förväntar man sig av de som går på den breda vägen.
Citera
2015-01-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det där lät spännade. Och eftersom du aldrig skulle kunna tänka dig att hitta på eller att trolla i en religiös tråd, antar jag att du har åtminstone en forskningsrapport som stöder det du påstår. Den ser vi alla fram emot.

Det finns inte forskning på religionstillhörighet det, det är ändå ganska lätt att räkna på det lilla man kan känna till.
Tex se denna tråd http://www.hjalpkallan.se/forum/show...ik+sj%E4lvmord

Enligt detta skall 1 ungdom inom JV ta självmord vart 10:e år för att följa statistiken. Det är flera som känner någon som gjort det i tråden.

Se också http://www.hjalpkallan.se/forum/show...ht=Sj%E4lvmord

Här var några konkreta exempel. Själv kände jag personligen 3st, 1 ungdom 1 äldste och en familjefar. Betänk att det i tråden är bara de som läst denna tråd och som valt att lämna uppgifter som det baseras på.
Har också läst en mer genomgripande sammanställning från USA som jag inte hittar nu. Letar vidare.
Senast redigerad av Jhwh 2015-01-17 kl. 17:34.
Citera
2015-01-17, 17:12
Medlem
Citat:
Jag ser ingen motsats i att ha en övertygelse och leva "här och nu".
Med "vakna" menar vi att vakna för sanningen om vår verklighet. Sanningen gör en fri:"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria."(Joh 8:32 Bibel2000)

På vilket sätt är det möjligt att vara öppen inför Sanningen angående om vi tex har levt förut eller ej, om man inom sig redan har bestämt att man i Sanning har svaret? Detta har inget med Sanning att göra, detta är självbedrägeri och mycket arrogant. Problemet är att detta är osynligt för den som är övertygad eftersom arrogansen förblindar.
Senast redigerad av astralflygaren 2015-01-17 kl. 17:57.
Citera
2015-01-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Eftersom samfundstillhörighet inte registreras i polisrapporter/sjukjorurnaler är det svårt med officiell ststistik från Sverige. Men i ett såpass litet samfund som JV så har man ganska god koll på medlemmarna...även avhoppare har ganska god koll på och insyn i församlingarna. Och ja, det är betydligt fler självmord än vad det skulle vara i ett såpass litet samfund.

Det kan dels vara relaterat till incidensen/prevalensen av depression som enligt de bedömningar som finns är signifakant högre inom JV än hos befolkningen i strort.

Det kan också vara relaterat till att det är väldigt svårt att lämna JV, den som gör detta blir i stort sett av med hela sitt sociala nätverk, då kan det kanske kännas mer smärtfritt att ta en sådan utväg.
Citera
2015-01-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Det vore fint om ttsp kunde tänka sig att bemöta inlägg #1069

Jag har inte tid just nu att ägna mig åt ett längre inlägg.
Citera
2015-01-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard18560
Domen kommer att drabba världen och enligt texterna kommer massor att gå under. Jag håller på texterna - jag är biblicist.

Hur många är "massor"? Är det majoriteten?

Citat:
Men uppfattningen att enbart folk som är förbundna med Jv eller erkänner deras anspråk skall räddas håller jag inte med om. En sådan uppfattning anser jag vara förkastlig.

Vilka räddas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in