Ursprungligen postat av
ttsp
Det skulle tvärtom vara vidrigt och omoralisk att tillåta den onda världen att fortsätta som vanligt. Hittills har det varit miljarder människor som har plågats inte bara av krig, terrorattentat och det du även nämnde, utan även det som du inte verkar tycka är ont, sjukdomar, hemfridsbrott, gatuvåld, förskingring, mobbing, hustrumisshandel, fattigdom, svält, leva som flykting, tvingas att tigga, bankrån, ekonomisk brottslighet, självupptagenhet, egoism o.s.v.
Orsaken till att Gud ingriper är för att lösa dessa hemskheter, ondskan, en gång för alla, detta verkar du bortse ifrån, att slutmålet är en värld utan krig och ondska, är inte detta något bra? Det är ju inte så att Jehovas vittnen njuter av att se majoriteten av mänskligheten utplånas, utan man njuter av det som ska komma efter, en värld utan krig och våld.
Ingen vore gladare än jag om alla människor kunde räddas, men jag är inte så blåögd och tror att alla människor är kapabla att vända om från deras ondska, och då finns det ingen annan lösning än att hindra en sådan person att påverka den nya ordningen.
Men om du anser att detta går att lösa på något annat sätt än att ta bort majoriteten av mänskligheten, så får du komma med förslag till Gud, men jag tror nog han har bra koll på läget.
Hur löser du t.ex. problemet med att en människa vägrar att sluta med en ond gärning, t.ex. en pedofil?
Menar du att du avhumaniserar Hitler, Stalin, seriemördare, pedofiler och våldtäktsmän, för att nämna några exempel?
Nej, vi avhumaniserar ingen, utan konstaterar bara fakta att många kommer att gå på den breda vägen som leder till döden:
"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)
Men detta påverkar alltså inte vår människosyn, utan vi är genuint intresserade av människor och ser inte ner på människor (eller ska inte, vi blir lärda att inte döma människor), men så klart bara så länge dom inte visar onda sidor, i så fall går vi bara vidare.
Det finns nog mycket som du inte anser är ont, men som bibeln fördömer som ont, t.ex. homosexualitet och den självupptagenhet och egoism som människor i västvärlden har och ständigt utvecklar?
Denna självupptagenheten kanske inte direkt skadar andra, men det gör det i ett längre perspektiv. Självmorden är ett tecken på detta, och visst kan man tycka att självmord inte skadar några andra än en själv, men det är något ont i Guds ögon, inte att personen är ond men det är något som inte kommer att vara en del av den värld som Gud ska bygga upp efter Harmageddon.
Så visst förstår jag att du inte kan se att världen är en ond plats, och kanske problemet också är att du inte ser på hela världen utan koncentrerar dig på vissa ställen som inte är så onda?
Jag ser världen som en ond plats i allmänhet, men visst finns det platser där det är bättre, men även i dom finaste kvarteren kan ett par dricka för mycket som till slut leder till hustrumisshandel och t.o.m. dråp.
Du sade: "JV’s offociella människosyn anser jag mycket vidrig och omoralisk".
Vad är det för människosyn som Jehovas vittnen har menar du? När dom träffar dig personligen, hur yttrar sig denna "vidriga och omoraliska människosyn" rent praktiskt?