Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Får jag däremot fråga, hur en person som är vetenskapligt intresserad från första början, tilltalas av Bibeln? Var du ensam?
Jag var inte ensam men kände mig ensam med mina värderingar om att tala sanning, att inte vara falsk, att inte vara självisk och självupptagen, att vara omtänksam om andra, att jag skulle kunna ge mitt liv för andra, men andra skulle inte göra detsamma mot mig o.s.v.
När jag började läsa bibeln (NT) så märkte jag att bibeln pratar om detta, att människor är falska, och att bibeln pratar om äkta kärlek som inte handlar om läpparnas bekännelse utan om gärningar. T.ex. detta skriftställe av den "hårda Paulus":
"
Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.
Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. (1Kor 13:1-7 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Bibeln svarar inte på några frågor som inte vetenskapen redan gör.
Jo men det är torftigt och cyniskt, t.ex. att kärlek handlar enbart om kemiska och elektriska signaler i hjärnan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Vad gäller de frågor som vetenskapen inte kan besvara (medvetandet, livet etc). så komplicerar ju enkom religionen dessa frågeställningar, genom att lägga över ansvaret på en tredje part.
Nej ansvaret ligger på människorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Nu måste vi alltså inte enkom förklara livets uppkomst, utan även Guds uppkomst. Det är inte förenligt med kritiskt tänkande.
Gud har inte uppkommit, han har alltid funnits. Det finns frågor som vetenskapen aldrig kommer att kunna svara på, om universum alltid har funnits innan Big Bang, eller uppstod den från ingenting, det är ju liknande frågor. Man får inse att vissa frågor kan människan inte få svar på, även om man förlitar sig på vetenskapen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Det är möjligt att han avkastade treenighetsläran. Jag ska erkänna att jag inte tagit del av denna observation, men den är möjlig. Jag anser även jag, personligen att treenigheten inte är nödvändig. Däremot vet jag, att det finns citat som kan tolkas in som att Gud och Jesus var en och samma person. Jag ska leta upp citatet, vid ett senare tillfälle om någon så kräver.
Ja gör det, jag diskuterar detta hellre med dig än en inbiten treenighetsanhängare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Det handlar således om en tolkningsfråga.
Allting är en tolkningsfråga, man måste som människa tolka fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Det finns dock citat som tyder på att Newton inte skulle hänge sig själv åt Jehovas Vittnen. Ex.
In a manuscript he wrote in 1704 in which he describes his attempts to extract scientific information from the Bible, Newton estimated that the world would end no earlier than 2060. In predicting this he said, "This I mention not to assert when the time of the end shall be, but to put a stop to the rash conjectures of fanciful men who are frequently predicting the time of the end, and by doing so bring the sacred prophesies into discredit as often as their predictions fail."
En tydlig känga adresserat till er organisation!
Fast du märker väl att han säger "
sacred prophesies"? Han respekterar ju bibelns profetior, och ger en känga åt dom som inte är seriösa (eller liknande).
Han säger alltså "by doing so bring the sacred prophesies into discredit", och det håller Jehovas vittnen med om, det finns dom som ger t.o.m. bibeln ett vanrykte. Men det ska alltså finnas dom som inte ger dom heliga profetiorna ett vanrykte.
Nu ska jag säga att vanryktet som Jehovas vittnen fått stå för är starkt överdrivet och förstärkt av Jehovas vittnens motståndare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Just homosexualitet-aspekten är alltid lika underhållande. Om det nu var så viktigt att vi är emot bögarna, hur kommer det sig då att Jesus aldrig nämnde något om homosexualitet? Det var trots allt, en rätt viktig fråga!
För att det var en självklarhet i dom lagar som Jesus följde till punkt och pricka:
"
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.
Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.
Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket."(Matteus 5:17-19 Bibel2000)
Så Jesus följde och gav stöd åt lagen om män som ligger med män som är skrivet i GT.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Du har därtill inga sakliga argument för att homosexualitet är skadligt.
Kanske inte, men inte heller du har i så fall sakliga argument att tidelag är skadligt om djuret är med på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Du säger, snarare emot dig själv. Du talar om klimathotet, men erkänner likväl inte det faktum att överbefolkningen är det enskilt största klimathotet.
Nu hänger jag inte med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Det vore, de facto, bra om fler bögade, istället för att skaffa fler ungar..

De bögar som även tillåtits adoptera, verkar för övrigt ha uppfostrat sina adoptivbarn relativt väl.
Fast det är bättre att man tar tag i roten till problemet, konsumtionssamhället, bibeln har en lösning.
"
Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt." (1 Joh 2:16-17 Bibel2000)
"
De som vill bli rika låter sig snärjas av frestelsen och faller offer för alla de dåraktiga och skadliga begär som störtar människorna i fördärv och undergång. Kärleken till pengar är roten till allt ont; genom den har många förts bort från tron och vållat sig själva mycket lidande."(1 Tim 6:9-10 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Vad är problemet?
Problemet är att det inte är naturligt, varken i Guds skapelse eller enligt evolutionsteorin.
Om alla blev homosexuella enligt evolutionsteorin så skulle mänskligheten dö ut (om man inte fuskar med inseminering eller dylikt).
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Det finns för övrigt många orsaker till homosexualitet, men genetik är utan tvekan en av faktorerna. Varför skulle Gud, som hatar bögar, konstruera en sådan bög-gen till att börja med?
http://en.wikipedia.org/wiki/Biology...al_orientation
Det är möjligt att det finns en sådan gen (jag är inte övertygad) men det finns även en Cystisk fibros gen, tror du att Gud konstruerat en sådan gen? Nej Gud har inte konstruerat sjukdomar och död, det utvecklades sjukdomar efter Adam och Evas fall till ondska.