2014-12-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du kan verkligen ge relevanta och logiska svar...Gud är säkert imponerad och tacksam för att du vill vara hans talesperson......
Är du måhända PR-konsult i det civila?
'
Du ser säkert vad som händer i naturen och erbjudandet från Skaparen är där och tacka ja eller nej är ditt val.
Citera
2014-12-29, 17:09
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
... Du förvränger igen, det handlar inte om "oliktänkande" och att "frysa ut" utan om brott mot bibelns bud, och konsekvensen att man skyddar församlingen från brottslingen. I Sverige skyddar man samhället från brottslingen genom att isolera dom i fängelser så att dom inte kan påverka samhället längre negativt. ...

Exempel på ”brott mot bibelns bud” enligt JV-kyrkan är t.ex. om ett barn som blivit medlem i JV under tonåren kommer senare fram till att de inte längre tror på JV’s läror, (=oliktänkande) och därför inte vill fortsätta sitt JV-medlemsskap, ska föräldrarna enligt JV-ledningens instruktioner som jag bla.a. hänvisade till på er egen hemsida sluta upp att umgås med barnet. JV uppmanar alltså föräldrar att sluta upp att umgås (=frysa ut) sina barn för att de väljer att t.ex. dyrka en annan gud (t.ex. Jesus) eller väljer att inte dyrka någon gud över huvud taget.

Du påstår att det är för att ”skydda församlingen”. På vilket sätt utgör t.ex. en ungdom som inte längre tror på gud, ett hot mot kyrkans medlemmar, och ska därför frysas ut (t.o.m. av sina föräldrar)? Är det för att deras ideer, åsikter och oliktänkande anses vara farliga, och det kan ”förleda” andra att sluta tro på JV-läroror? Varför anses en individ som inte längre tror på gud som ett hot?
Citera
2014-12-29, 17:26
Medlem
tryffs avatar
Jag tycker amish inst'llning 'r intressant. De ser sig som tillfälliga besökare i denna värld, blott pilgrimmer på väg till nästa...och engagerar sig inte i värdsliga ting.
Citera
2014-12-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Varför invända mot att få ett liv i ett återupprättat paradis, fritt från lidande och död.

Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”
Betyder det att man måste var positivt till massinvandring och vurma för folkutbyte? För i så fall, om det betyder det så struntar jag nog i att fördjupa mig ytligare kring Jehovas!
Citera
2014-12-29, 17:53
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast 1500-talets Sverige var inte sanktionerat av Gud, däremot var israeliternas nation i GT sanktionerat av Gud. Senare så förkastade Gud denna nation till förmån för den kristna församlingen som inte skulle ha en nation med lagar som reglerade rättssäkerheten.

Ja "oliktänkande förföljdes" i den nation som Gud hade sanktionerat, och "oliktänkare kommer att förföljas" i harmageddon och den nya ordning som Gud kommer att skapa, men det är inte på samma sätt ändå. ...

Så enligt dig, om en hypotetisk gud hade sanktionerat Sveriges mord och tortyr av oliktänkare (t.ex. kättare, de som anklagades för häxeri etc..) på 1500-1600-talet, så hade det varit moraliskt OK, men nu då gud inte sanktionerade Sveriges förföljelse av oliktänkare så är det inte OK? Men i GT’s Israel var det OK eftersom gud sanktionerade?

Så med ovanstående logik så är enda ”moraliska” skillnanden i din världsbild mellan Israels i GT påstådda folkmord på kananeerna (vilket innefattade en slakt av män, kvinnor och barn), och Hitlers folkmord av judarna och romerna, att gud sanktionerade Israels påstådda folkord, men inte Hitlers?! Jag menar, om gud hade sanktionerat Hitlers folkord på judarna och romerna (som t.ex. straff för att judarna påstås ha dödat Jesus), hade det varit moraliskt OK in din värld?

Och vad du också egentligen säger är att din gud kommer att i framtiden slakta "oliktänkare" i harmageddon, d.v.s. jag antar dem som inte tror på JV's doktriner och följer JV's regler?! Och jag har för mig att det skulle inkludera "oliktänkarnas" barn (har för mig jag såg på er hemsida att det jämfördes med då gud dränkte en hel mänsklighet i GT's syndaflod med Noaks ark, och då dränkte även bibelns gud barnen).
Senast redigerad av qbit 2014-12-29 kl. 18:36.
Citera
2014-12-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrullare
Betyder det att man måste var positivt till massinvandring och vurma för folkutbyte? För i så fall, om det betyder det så struntar jag nog i att fördjupa mig ytligare kring Jehovas!

Om alla är vänliga och älskar sin nästa, vad är då problemet..

1 Sam 12:22
Ty för sitt stora namns skull kommer Jehova inte att överge sitt folk, eftersom Jehova har beslutat sig för att göra er till sitt folk.
Citera
2014-12-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Jag läser inte saker och ting partiskt. Däremot, konstaterar jag bara att det är uppenbart att Bibeln inspirerats av andra skrifter. Inte minst i fråga om Jesus. Ta Krishna, exempelvis.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Krishna

Snickare, utförda mirakel mm.

Eller en som Mithras

http://en.wikipedia.org/wiki/Mithras...belief_systems

Det kanske vi kan ta en annan gång?

Citat:
Det tyder återigen på en rätt kass bok. Varför kan inte bara Bibeln tala om att det anglo-amerikanska riket kommer vara den sista världsmakten, och inte linda in det i obegriplig symbolik

Eftersom profetiorna för det första inte är skrivna för att bevisa för icke troende utan för att ge uppmuntran för troende. För det andra är bibeln inte rak på sak för att det ska bli en tydlig skiljelinje mellan får och getter(Mt 25:31-46), Jesus förklarade varför han talade i liknelser istället för att säga rakt på sak:

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: ”Varför talar du till dem i liknelser?” Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.

Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta.

Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
" (Matteus 13:10-15 Bibel2000)

Citat:
som likaväl kan ha avsett det Kinesiska kejsardömet?

Kina passar inte in i t.ex. att det är ett tudelat rike:

"Fötterna som du såg, delvis av krukmakarlera, delvis av järn, betecknar ett söndrat rike, med bara något av järnets fasthet; du såg ju att järnet var blandat med lera.
Tårna, delvis av järn och delvis av lera, betecknar ett rike som är både starkt och svagt. Att järnet du såg var blandat med lera, det innebär att man trots blodsband inte kan hålla samman – liksom järn aldrig kan blanda sig med lera." (Daniel 2:41-43 Bibel2000)

USA bildades på grund av att man inte kunde hålla samman, man bildade en egen nation. Men man hade ändå ett "blodsband" som t.ex. gjorde att USA hjälpte Storbritannien med förnödenheter i 1:a och 2:a världskriget, för att sedan också hjälpa genom att delta i krigen.

Jag frågar igen, har du läst Daniels bok? Det verkar inte så när du säger sådana saker som att det kunde "likaväl kan ha avsett det Kinesiska kejsardömet?".

Citat:
Kina var en världsmakt (inte minst i fråga om militära resurser - och nu är de på god väg att göra en comeback). Det var inte en jävel som trodde att USA skulle bli en världsmakt, för enkom ett par hundra år sedan. Hur vet vi att USA inte enkom är en parantes i historien? Denna profetia, har fallerat förut och är HELT öppen för efterkonstruktioner. Det är en tydlig brist med Bibeln!

Detta säger du utan att ha satt dig in i profetiorna, det är en tydlig brist!

Du inser inte att om Kina är på god väg att göra en comeback och konfronterar sig med USA, så skulle det uppfylla den sista profetian om nordens och söderns kung i Daniel kapitel 11. Nordens kung var tidigare Sovjetunionen, nu återstår bara den sista delen av profetian innan änglafursten Mikael träder fram(Dan 12:1), och krossar alla kungarikena på jorden(Daniel 2:44).

Citat:
BNP är även en viktig aspekt. Inte minst eftersom att en stark militär tillkommer från en god ekonomi. Det handlar således om prioriteringar! Jag är övertygad om att kartan är omritat om en sisådär 50 år.

Ja och det skulle alltså inte motsäga profetiorna.

Citat:
Ok. Jag är dock rätt övertygad om att du tillhör en rätt smal minoritet. Titta runt i din församling, och du kommer se att de flesta ärvt sin tro. Det gäller dock givetvis, inte alla.

Jag har inte en lista på alla i församlingen så jag vet inte exakt, men jag tillhör inte en "smal minoritet", dom jag kommer på nu är 20 personer i församlingen som inte är födda som Jv, i en församling på ungefär 60 personer (barn inräknat).

Jehovas vittnen som grupp har ökat främst på grund av utifrån kommande medlemmar, man hade inte varit nästan åtta miljoner enbart genom uppvuxna Jv. Medan i Katolska Kyrkan och många andra religiösa grupper är det nog så att man föds in i religionen.

Men du har rätt i att i västvärlden, där det predikats mest, så ökar andelen Jv som fötts upp i en Jv familj, samtidigt som kurvan för nya medlemmar kulminerar, men i andra länder så är det tvärtom.
Om man tänker världsvitt så är det nog fortfarande så att den större andelen för ökningen står för nya utifrån kommande medlemmar.

Citat:
Det är för övrigt bra att du ville kombinera ditt vetenskapliga intresse med religionen, eftersom att de nödvändigtvis, inte motsäger sig varandra.

Nej precis, och bibeln uppmuntrar att söka sanningen, detsamma med vetenskapen.
Citera
2014-12-29, 19:28
Medlem
Citat:
Får jag däremot fråga, hur en person som är vetenskapligt intresserad från första början, tilltalas av Bibeln? Var du ensam?

Jag var inte ensam men kände mig ensam med mina värderingar om att tala sanning, att inte vara falsk, att inte vara självisk och självupptagen, att vara omtänksam om andra, att jag skulle kunna ge mitt liv för andra, men andra skulle inte göra detsamma mot mig o.s.v.

När jag började läsa bibeln (NT) så märkte jag att bibeln pratar om detta, att människor är falska, och att bibeln pratar om äkta kärlek som inte handlar om läpparnas bekännelse utan om gärningar. T.ex. detta skriftställe av den "hårda Paulus":

"Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
(1Kor 13:1-7 Bibel2000)

Citat:
Bibeln svarar inte på några frågor som inte vetenskapen redan gör.

Jo men det är torftigt och cyniskt, t.ex. att kärlek handlar enbart om kemiska och elektriska signaler i hjärnan.

Citat:
Vad gäller de frågor som vetenskapen inte kan besvara (medvetandet, livet etc). så komplicerar ju enkom religionen dessa frågeställningar, genom att lägga över ansvaret på en tredje part.

Nej ansvaret ligger på människorna.

Citat:
Nu måste vi alltså inte enkom förklara livets uppkomst, utan även Guds uppkomst. Det är inte förenligt med kritiskt tänkande.

Gud har inte uppkommit, han har alltid funnits. Det finns frågor som vetenskapen aldrig kommer att kunna svara på, om universum alltid har funnits innan Big Bang, eller uppstod den från ingenting, det är ju liknande frågor. Man får inse att vissa frågor kan människan inte få svar på, även om man förlitar sig på vetenskapen.

Citat:
Det är möjligt att han avkastade treenighetsläran. Jag ska erkänna att jag inte tagit del av denna observation, men den är möjlig. Jag anser även jag, personligen att treenigheten inte är nödvändig. Däremot vet jag, att det finns citat som kan tolkas in som att Gud och Jesus var en och samma person. Jag ska leta upp citatet, vid ett senare tillfälle om någon så kräver.

Ja gör det, jag diskuterar detta hellre med dig än en inbiten treenighetsanhängare.

Citat:
Det handlar således om en tolkningsfråga.

Allting är en tolkningsfråga, man måste som människa tolka fakta.

Citat:
Det finns dock citat som tyder på att Newton inte skulle hänge sig själv åt Jehovas Vittnen. Ex.

In a manuscript he wrote in 1704 in which he describes his attempts to extract scientific information from the Bible, Newton estimated that the world would end no earlier than 2060. In predicting this he said, "This I mention not to assert when the time of the end shall be, but to put a stop to the rash conjectures of fanciful men who are frequently predicting the time of the end, and by doing so bring the sacred prophesies into discredit as often as their predictions fail."

En tydlig känga adresserat till er organisation!

Fast du märker väl att han säger "sacred prophesies"? Han respekterar ju bibelns profetior, och ger en känga åt dom som inte är seriösa (eller liknande).

Han säger alltså "by doing so bring the sacred prophesies into discredit", och det håller Jehovas vittnen med om, det finns dom som ger t.o.m. bibeln ett vanrykte. Men det ska alltså finnas dom som inte ger dom heliga profetiorna ett vanrykte.

Nu ska jag säga att vanryktet som Jehovas vittnen fått stå för är starkt överdrivet och förstärkt av Jehovas vittnens motståndare.

Citat:
Just homosexualitet-aspekten är alltid lika underhållande. Om det nu var så viktigt att vi är emot bögarna, hur kommer det sig då att Jesus aldrig nämnde något om homosexualitet? Det var trots allt, en rätt viktig fråga!

För att det var en självklarhet i dom lagar som Jesus följde till punkt och pricka:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.

Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.

Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket.
"(Matteus 5:17-19 Bibel2000)

Så Jesus följde och gav stöd åt lagen om män som ligger med män som är skrivet i GT.

Citat:
Du har därtill inga sakliga argument för att homosexualitet är skadligt.

Kanske inte, men inte heller du har i så fall sakliga argument att tidelag är skadligt om djuret är med på det.

Citat:
Du säger, snarare emot dig själv. Du talar om klimathotet, men erkänner likväl inte det faktum att överbefolkningen är det enskilt största klimathotet.

Nu hänger jag inte med.

Citat:
Det vore, de facto, bra om fler bögade, istället för att skaffa fler ungar.. De bögar som även tillåtits adoptera, verkar för övrigt ha uppfostrat sina adoptivbarn relativt väl.

Fast det är bättre att man tar tag i roten till problemet, konsumtionssamhället, bibeln har en lösning.

"Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt." (1 Joh 2:16-17 Bibel2000)

"De som vill bli rika låter sig snärjas av frestelsen och faller offer för alla de dåraktiga och skadliga begär som störtar människorna i fördärv och undergång. Kärleken till pengar är roten till allt ont; genom den har många förts bort från tron och vållat sig själva mycket lidande."(1 Tim 6:9-10 Bibel2000)

Citat:
Vad är problemet?

Problemet är att det inte är naturligt, varken i Guds skapelse eller enligt evolutionsteorin.

Om alla blev homosexuella enligt evolutionsteorin så skulle mänskligheten dö ut (om man inte fuskar med inseminering eller dylikt).

Citat:
Det finns för övrigt många orsaker till homosexualitet, men genetik är utan tvekan en av faktorerna. Varför skulle Gud, som hatar bögar, konstruera en sådan bög-gen till att börja med?

http://en.wikipedia.org/wiki/Biology...al_orientation

Det är möjligt att det finns en sådan gen (jag är inte övertygad) men det finns även en Cystisk fibros gen, tror du att Gud konstruerat en sådan gen? Nej Gud har inte konstruerat sjukdomar och död, det utvecklades sjukdomar efter Adam och Evas fall till ondska.
Citera
2014-12-29, 19:40
Medlem
Citat:

Ty för sitt stora namns skull kommer Jehova inte att överge sitt folk, eftersom Jehova har beslutat sig för att göra er till sitt folk.

Eller de som inte vill eller kan hålla hans bud, tex offra sina barn genom att vägra en nödvändig blodtransfusion. Eller inte ignorerar sin uteslutne dotter tillräckligt ståndaktigt.

2Mos 20:5,6:

"Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.
Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud."

Det är en Gud med kärlek det. Hur kan man välja att tro på en rättvis Gud som bara kommer på idén att rättvisa är att straffa ett barnbarnsbarnbarn för vad en person har gjort?
Senast redigerad av Jhwh 2014-12-29 kl. 19:43.
Citera
2014-12-29, 19:52
Medlem
Citat:

Ni lär inte ut att det är det det är frågan om, att vara vänlig och älska sin nästa alltså. Även om jag håller med dig i det du skriver. Utan det handlar om att bli ett JV och lyda alla miljoner regler som de har hittat på.
Citera
2014-12-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ....
Eller de som inte vill eller kan hålla hans bud, tex offra sina barn genom att vägra en nödvändig blodtransfusion. Eller inte ignorerar sin uteslutne dotter tillräckligt ståndaktigt.

2Mos 20:5,6:

"Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.
Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud."

Det är en Gud med kärlek det. Hur kan man välja att tro på en rättvis Gud som bara kommer på idén att rättvisa är att straffa ett barnbarnsbarnbarn för vad en person har gjort?

Viken Gud tillber du?

Sluta utge dig för att bära JHWHs namn, kan vara synd mot helig ande.
Senast redigerad av Smedjan 2014-12-29 kl. 20:14.
Citera
2014-12-29, 20:17
Medlem
Citat:
Viken Gud tillber du?

Sluta utge dig för att bära JHWHs namn, kan vara synd mot helig ande.

Hur vet du att jag inte är JHWH?

Jag har aldrig krävt av mina skapelser att de skall offra sig eller sitt barn för att upprätthålla respekten för blodet. Eller att de skall överge eller frysa ut en familjemedlem om en denne inte önskar följa en viss religiös doktrin. Jag är! Jag är större än så, jag är kärleken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in