Citat:
Nej inte blint.
I så fall följer du blint den moral som världen hittar på, du är väl medveten om att den moralen ändras från varje år? Vad som var fel och sanning förra året är inte fel och sanning detta år.
Och tror du att denna utveckling som t.ex. accepterandet av homosexualitet har stannat upp nu? Jag är övertygad om att världen blir mer och mer omoralisk, och detta tycker du bara är bra och följer blint den utvecklingen?
Om du hade levt på 1500-talet så hade du blint förföljt och dödat dom som tror annorlunda än samhället i övrigt (Alltså dödat mig), eftersom det var moralen på den tiden i samhället att t.ex. häxor var onda , medan bibeln säger "du skall icke dräpa" och "älska dina fiender", "vänd andra kinden till".
Så jag är i så fall stolt över att jag följer bibeln "blint", det tar jag som en komplimang.
I så fall följer du blint den moral som världen hittar på, du är väl medveten om att den moralen ändras från varje år? Vad som var fel och sanning förra året är inte fel och sanning detta år.
Och tror du att denna utveckling som t.ex. accepterandet av homosexualitet har stannat upp nu? Jag är övertygad om att världen blir mer och mer omoralisk, och detta tycker du bara är bra och följer blint den utvecklingen?
Om du hade levt på 1500-talet så hade du blint förföljt och dödat dom som tror annorlunda än samhället i övrigt (Alltså dödat mig), eftersom det var moralen på den tiden i samhället att t.ex. häxor var onda , medan bibeln säger "du skall icke dräpa" och "älska dina fiender", "vänd andra kinden till".
Så jag är i så fall stolt över att jag följer bibeln "blint", det tar jag som en komplimang.
Skillnaden mellan din och min moral är att du har en lydnadsmoral (d.v.s. att du lyder vad du tror din gud säger, oavsett vilka konsekvenser det får, och att du t.o.m. är beredd att låta ditt barn dö istället för att ta emot blodtransfusion utan att kunna förklara det omoraliska med blodtransfusion tycker jag är ett exempel på blind lydnadsmoral). Min moral baserar sig på ett rationellt resonemang där jag överväger vilka konsekvenser mina handlingar får för andra tänkande och kännande individer. Och min moral har sin grund i min empati med andra tänkande och kännande individer. Men jag ska strax förklara detta närmare.
Jag håller t.ex. med dig att förföljelse av oliktänkare är moraliskt förkastligt, och jag skulle motsätta mig om man började göra lagar som t.ex. förbjöd dig som JV att utöva din religion. Jag anser att du har religionsfrihet, så länge du inte begränsar andra individers fri- och rättigheter, och inte skadar andra individer.
Anledningen är att jag har en humanistisk etik och moral, och humanism innebär bla.a. att den individuella människan är ett självändamål och inte ett medel för att uppnå andra mål, och att den individuella människans intressen är överordnad t.ex. religiösa doktriner. Och min humanism baserar jag på axiomet att det faktum att den individuella människan är en tänkande och kännande varelse gör att har hon ett egenvärde. Och sen använder jag empati och det rationella tänkandet att formulera min etik och moral baserat på detta axiom. Och min måttstock för moralisk progress är att maximera tänkande och kännande individers välbefinnande. Varje förändring vi gör i denna riktning i samhället är moralisk progress. Och varje förändring som skapar mera lidande bland tänkande och kännande individer är en moralisk tillbakagång.
Baserat på detta måttstock anser jag t.ex. det vara moralisk progress att inte längre kriminalisera och straffa homosexuella samtyckande vuxna, eftersom homosexualitet per se skadar inte andra individer i samhället, däremot orsakar diskriminerande lagar mot homosexuella onödigt lidande. Baserat på detta måttstock anser jag det som moralisk progress att kvinnor får samma rättigheter som männen. Baserat på detta måttstock anser jag det som moralisk progress att införa åsiktsfrihet och t.ex. tillåta människor dyrka vilken gud de vill eller avstå från att dyrka någon gud, så länge man inte skadar andra individer eller begränsar andras människors frihet.
Däremot håller inte skribenterna i bibeln med om att människan har åsiktsfrihet och religionsfrihet, eller att människor inte får lov att dödas och torteras för sina åsikter. 1500-talets Sverige hade stöd i bibeln hur man ska hantera oliktänkare. Här är några exempel på hur man ska hantera oliktänkare enligt bibeln (som du tror kommer från gud):
5 Mos 13:6-11
”Om din egen bror, din son eller din dotter eller kvinnan i din famn eller din närmaste vän i hemlighet söker förleda dig och övertala dig att tjäna andra gudar, som varken du eller dina fäder har lärt känna, sådana gudar som folken omkring er dyrkar, nära eller fjärran, från jordens ena ände till den andra, då skall du inte ge efter eller lyssna till en sådan person. Visa ingen förskoning eller barmhärtighet. Skydda honom inte utan ta hans liv. Du skall själv vara den förste som lyfter handen för att döda honom, och sedan skall hela folket göra på samma sätt. Du skall stena honom till döds, därför att han försökte locka dig bort från Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret. Hela Israels folk skall känna fruktan när de hör om detta, och sedan skall ingen göra något så ont hos dig”
5 Mos 17:2-7
"Om det hos dig, i någon av de städer som Herren, din Gud, ger dig, finns en man eller kvinna som gör det som är ont i Herrens, din Guds, ögon och bryter förbundet med honom, någon som mot min befallning tjänar andra gudar och tillber dem eller solen, månen och himlens hela härskara, och om detta kommer till dina öron, då skall du noga undersöka saken. Om det verkligen är sant att något så skändligt har skett i Israel, skall mannen eller kvinnan som har begått denna ogärning föras ut till stadsporten och stenas till döds. För att någon skall straffas med döden måste två eller tre personer vittna; ingen får dödas på ett enda vittnesmål. Vittnena skall vara de första som lyfter handen för att döda honom, och sedan skall hela folket göra efter dem. Du skall utrota det onda ur folket."
Så, om GT hade upphöjts till Sveriges Rikes lag, som den var på 1600-talet, hade oliktänkare förföljts, torterats och dödats enbart för att man råkar dyrka en annan gud än det som föreskrivs. Och det finns fler förtryckande lagar i GT, t.ex. att tortera ihjäl folk som samlar ved på en sabbat:
4Mos 15:32-35
"När israeliterna var i öknen ertappades en man med att samla ved på sabbatsdagen. De som kom på honom med detta förde honom inför Mose och Aron och hela menigheten. Mannen sattes i förvar eftersom de inte hade fått något besked om vad som skulle göras med honom. Herren sade till Mose: Mannen skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret."
Hur är det med JV? Nej, de dödar inte och torterar oliktänkare. Och ja, jag har fått det förklarat för mig att JV inte lever under GT’s lagar. Men JV förkastar inte GT’s lagar av moraliska skäl, utan anser sig inte stå under GT’s lagar enbart av teologiska skäl. Alltså anser JV att det inte var några moraliska problem att på GT’s tid mörda och tortera ihjäl oliktänkare, eftersom dessa lagar kommer från en hypotetisk gud.
Och JV gillar inte heller oliktänkare. De uppmanar sina medlemmar att frysa ut oliktänkare i JV-kyrkan. Och föräldrar är inte undantagna detta, föräldrar ska också frysa ut sina barn om de är oliktänkare. Jag hittade t.ex. på JV's hemsida följande uppmaning från JV-ledarna till föräldrar vars barn är oliktänkare:
Vakttornet 15 April 2012, sidan 13, §16-17
”... Hur är det då om vi har en släkting eller nära vän som är utesluten? Då prövas vår lojalitet, inte mot den personen, utan mot Jehova. Jehova vakar över oss för att se om vi håller oss till hans bud och undviker kontakt med alla som är uteslutna. (Läs 1 Korinthierna 5:11–13.) Vi kan ta bara ett exempel på vilka goda resultat det kan få om en familj lojalt följer Jehovas anvisning om att inte umgås med en utesluten släkting. En ung man hade varit utesluten i tio år, och under hela den tiden hade hans pappa, mamma och fyra bröder följt uppmaningen att ”sluta upp att vara i sällskap” med honom. Själv försökte han ibland hitta tillfällen att umgås med dem, men berömvärt nog höll alla i familjen fast vid beslutet att inte ha någon kontakt med honom. När han blivit återupptagen berättade han att han hela tiden saknade kontakten med familjen, särskilt på kvällarna när han var ensam. Men, som han själv erkände, om familjen hade umgåtts bara lite med honom skulle han ha nöjt sig med det. Men eftersom ingen i familjen hade någon som helst kontakt med honom, blev hans starka önskan att få vara tillsammans med dem en av anledningarna att reparera förhållandet till Jehova. Tänk gärna på detta om du någon gång frestas att överträda Jehovas befallning att inte umgås med uteslutna släktingar.”
Senast redigerad av qbit 2014-12-29 kl. 10:24.
Senast redigerad av qbit 2014-12-29 kl. 10:24.