Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-20, 21:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad "smart" av dig.

"Smarthet" är A & O i demagogi. Det borde du veta.
Citera
2015-06-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Haha, jag skrev det för att se vad du skulle svara. Som jag misstänkte svarade du inte på argumentet utan bara på ordet "präst".

Jepp, det blev samma sak när någon använde ordet "kyrka" härom dagen! Sådan debatteknink blir väldigt genomskinlig!

Men ja, beträffande sakfrågan; offentlig kritik av samfundet sker inte ostraffat. Sannolikt kommité och kicken.
Citera
2015-06-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En del av dom är inte alltför vansinniga.

Det var det.

DEt är just detta som är den kognitiva dissonansen. På många områden kan de vara välfungerande både intellektuellt och känslomässigt, men kommer det sådant som är laddat, t e kritik av lära/organisation så slår dissonansen in......oliktänkande kan beröva dem deras eviga liv och då väcks en står ångest och vrede. Man försvarr tron och organisationen på ett sätt som utomstående har ytterst litet förtroende för....sannolikt upplever de flesta som följer med en sådan debatt en klar sektaktighet i resonemanget; "bara vi har rätt, alla andra ljuger".
Citera
2015-06-20, 21:38
Bannlyst
Citat:
Men det kanske är som en negativ spiral. Man börjar kräva lydnad, barnet (eller medlemmen) lyder inte riktigt, man känner man förlorar kontroll, kräver mer lydnad, OSV!
Det finns en risk att JV kommer gå samma håll som scientologisekten och andra sekter där till slut bara SEKTEN återstår... DVS, det enda som är viktigt är ordern just nu, det finns inga egentliga doktriner utom att "göra det vi säger".

Jehovas Vittnen har relativt mycket frihet, jag vet inte hur insatt du är men du skulle nog bli förvånad över hur normalt många lever. Som nu i midsommar tex så super rätt många jv till och man äter sill & potatis, enda skillnaden är att man inte dansar kring stången. Men det finns en psykologisk barriär som ligger över dom likt en blöt filt, för vissa mer för andra mindre. Det finns ett underförstått psykologiskt tvång bland många medlemmar och ofta är detta ett resultat av att man har växt upp som ett jv, det är helt enkelt normalt att inte hälsa på din bästa kompis Kalle som du känt hela livet bara för att han blev utesluten för att haft sex med sin flickvän innan dom gifte sig...för att ta ett exempel. För en utomstående är detta helt galet men är man uppvuxen som jv (vilket allt fler i västvärlden är), så är det lika normalt som att solen går upp. Med andra ord, många vet inte bättre.

Citat:
Jag tror ändå att JV står på en mera stabil grund än scientologisekten så risken är kanske mindre.
Jag kan tänka mig att nån dag säger den styrande kommitén att "nu har vi återigen sett att tecknena hopar sig för medlemsantalen ökar inte vilket innebär att skeppet är fullt, alla människor har hört budskapet, så vi bygger några JV-baser runt om i världen där vi samlar ihop våra medlemmar och inväntar harmaggedon." Så tror jag det kommer bli.

Det tror jag inte. Jag tror nog att jv kommer hålla ihop ett bra tag till utan att bli alltför domedagsinriktade, frågan är om dom kommer ta en mer liberal hållning eller mer konservativ och striktare. Vad man dock kan se är att dom har blivit mer medialt medvetna iallafall, dom gör lite trevande försök att bli mer moderna och använder internet och teknik till att sprida sitt budskap vilket är berömvärt. Men internet och information kan inte sägas vara till deras fördel så min spåkula säger att dom tvingas bli allt mer liberala för att hålla uppe sitt medlemstal på nuvarande nivåer. Dom har faktiskt potential att sprida lite konservativa värderingar blandat med lite liberalism just nu eftersom det verkar ligga i tiden, folk verkar längta tillbaka lite till folkhemmet och "hur det var förr". Men tiden får utvisa hur det blir
Citera
2015-06-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Jehovas Vittnen har relativt mycket frihet, jag vet inte hur insatt du är men du skulle nog bli förvånad över hur normalt många lever. Som nu i midsommar tex så super rätt många jv till och man äter sill & potatis, enda skillnaden är att man inte dansar kring stången. Men det finns en psykologisk barriär som ligger över dom likt en blöt filt, för vissa mer för andra mindre. Det finns ett underförstått psykologiskt tvång bland många medlemmar och ofta är detta ett resultat av att man har växt upp som ett jv, det är helt enkelt normalt att inte hälsa på din bästa kompis Kalle som du känt hela livet bara för att han blev utesluten för att haft sex med sin flickvän innan dom gifte sig...för att ta ett exempel. För en utomstående är detta helt galet men är man uppvuxen som jv (vilket allt fler i västvärlden är), så är det lika normalt som att solen går upp. Med andra ord, många vet inte bättre.

Det tror jag inte. Jag tror nog att jv kommer hålla ihop ett bra tag till utan att bli alltför domedagsinriktade, frågan är om dom kommer ta en mer liberal hållning eller mer konservativ och striktare. Vad man dock kan se är att dom har blivit mer medialt medvetna iallafall, dom gör lite trevande försök att bli mer moderna och använder internet och teknik till att sprida sitt budskap vilket är berömvärt. Men internet och information kan inte sägas vara till deras fördel så min spåkula säger att dom tvingas bli allt mer liberala för att hålla uppe sitt medlemstal på nuvarande nivåer. Dom har faktiskt potential att sprida lite konservativa värderingar blandat med lite liberalism just nu eftersom det verkar ligga i tiden, folk verkar längta tillbaka lite till folkhemmet och "hur det var förr". Men tiden får utvisa hur det blir

Hahaha, jag tyckte också att JV var en trevlig motpol i den lilla håla jag växte upp i, som en motpol till supa-slåss-knulla mentalitet (bokstavligen!).
Min JV kompis var en trevlig person som gick att samtala med och liksom mig inte var intresserad av det ovan nämda.

Men nej jag är jag inte insatt exakt i hur JV lever. Roligt att höra att de flesta är förnuftiga.... Sålänge inte något känsligt diskuteras iaf.

Jag är egentligen positiv till konservativa värderingar (du är ju också konservativ skrev du tidigare) men det finns för mycket negativt i JV tyvärr. Efter att jag undersökte evolutionens sannhet i någon månad konstaterade jag att det inte finns några alternativ egentligen... Och då kunde jag inte tro på JV längre, så då stängde jag dörren för dem. Det måste vara svårt för dem att få in högintelligenta människor när de är anti-evolutionistiska.

Jag fick material från dem som förklarade att evolutionen "bara är en teori" (bekant argument...) och att "inga arter har någonsin uppkommit ur andra arter". Så jag gick och läste på biblioteket, bland annat Darwin's Black Box -- om jag minns rätt var den helt obegriplig. De argument som finns mot darwinism blev liksom vederlagda av Darwin redan 1860-talet. Och inga nya har uppkommit. ("A banana is yellow and tastes good" )

Ibland undrar jag om evolutionsläran är som en sociodarwinistisk avgränsare, som skiljer ut korkade människor från intelligenta. Ända sedan jag var 15 har jag inte kunnat förstå hur någon kan tro på magi hellre än vetenskap. Det krävs kanske att man har nån slags "dumhetsgen" för att förneka evolution.

Men jag försöker hårt, kanske kan jag nån dag förstå mig på kreationism om jag anstränger mig tillräckligt mycket. Det skulle vara spännande.
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-20 kl. 22:13.
Citera
2015-06-20, 21:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
DEt är just detta som är den kognitiva dissonansen. På många områden kan de vara välfungerande både intellektuellt och känslomässigt, men kommer det sådant som är laddat, t e kritik av lära/organisation så slår dissonansen in......oliktänkande kan beröva dem deras eviga liv och då väcks en står ångest och vrede. Man försvarr tron och organisationen på ett sätt som utomstående har ytterst litet förtroende för....sannolikt upplever de flesta som följer med en sådan debatt en klar sektaktighet i resonemanget; "bara vi har rätt, alla andra ljuger".

Trots att jag föraktar JVs demagogi, så upplevar jag dom överlag som såpass hövliga, att demagogin inte blir ett problem.

ttsp är vad jag kan se ett beklagligt undantag från detta.
Citera
2015-06-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo

Just det att många Jv har liknande fester är litet kul...även om man undviker symboler som midsommarstång och julgran. Min erfarenhet är att detta varierar från församling till församling hur liberal man är.

Rent generellt tror jag inte Jv kommer att liberaliseras, även om det finns ett liberalisering tryck från yngre medlemmar, fr a infödda sådana. Snarare tror jam man centralt försöker strama upp organisationen.
Citera
2015-06-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om jag skulle ge ett tips så är det bättre för TTSP att vara brutalt ärlig och rak. Inte linda in så mycket i vinklingar som är positiva för samfundet, och inte citera bibeln så mycket. I ett sekulärt land som Sverige uppfattas bibelviftande väldigt negativt.

Det är kanske bra tips.

Jag har personligen inte uppfattat bibelviftning som negativt och jag vet folk som blivit övertygade av JV liksom "logiska" sätt att se Bibeln.

Faktisk är jag själv imponerad av hur de använder Bibeln för att ge svar på tal. Det är rätt svårt att bemöta om man inte är insatt i Bibeln. Deras grundbudskap är åtminstone logisk -- "Bibeln förklarar allt".

Vad jag dock alltid tyckt är felaktigt med denna ståndpunkt är att Bibeln har ju ändrats genom historian. T.ex. det långa slutet av Markus. Men, det vet nog folk inte om.

Jag har alltid uppskattat att läsa deras tidskrifter när jag fått dem i handen, även om de kanske har en ton som om de talade till småbarn ibland. Men de är informativa och har oftast rätt i sak.
Citera
2015-06-20, 22:58
Bannlyst
Citat:
Faktisk är jag själv imponerad av hur de använder Bibeln för att ge svar på tal. Det är rätt svårt att bemöta om man inte är insatt i Bibeln. Deras grundbudskap är åtminstone logisk -- "Bibeln förklarar allt".
Om du ser dig själv som intelligent som du skrev tidigare så vet jag inte om du borde bli imponerad av någon som använder sig av bibeln för att försvara någonting.
Jag kan använda mig av Mein Kampf för att försvara utrotande av icke vita tex.
Personligen förstår jag inte varför man ska se upp till någon som viftar med bibeln till höger och vänster? Bara för att jag memorerar x-antal verser och utåt sett säger att jag försöker leva efter dessa betyder inte det att jag är en bra människa. Endast de som känner mig och vet vad jag går för kan bedöma om jag är en bra människa eller inte. Bibeln har aldrig varit och kommer aldrig att vara en garant för att en människa lever rättskaffens. Inom humanismen & vetenskapen finns långt mer rationella, logiska och sunda tankegångar än i bibeln. Bibeln bleknar i jämförelse.
Citera
2015-06-21, 10:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har personligen inte uppfattat bibelviftning som negativt och jag vet folk som blivit övertygade av JV liksom "logiska" sätt att se Bibeln.

Det rör sig inte om logik. Det en flerstegs-cirkelargumentation, där det ofta är möjligt att börja med vilket steg i cirklen som helst som en ad hoc premiss.

A --> B --> C --> D --> A --> o.s.v.

Det kan spontant verka svårt att nysta upp, men det KAN göras med en tålmodig argumentations-granskning.

Det sorgliga är, att efter några år med denna typ av resonerande förlorar man förmågan till kritisk tänkande vartefter flerstegs-cirkelargumentationen bara blir mer och mer självförstärkande.
Citera
2015-06-21, 13:06
Medlem
Om man gifter sig inom JV vad är då skillnaderna eller likheterna mellan att gifta sig i svenska kyrkan. Har man ringar?
Citera
2015-06-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perish79
Om man gifter sig inom JV vad är då skillnaderna eller likheterna mellan att gifta sig i svenska kyrkan. Har man ringar?

https://www.youtube.com/watch?v=q6qYAe-giDo
https://www.youtube.com/watch?v=0rvzbwulAQ0
Senast redigerad av ttsp 2015-06-21 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in