2017-08-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Brev 1989
Lägg märke till att det i stycket som handlar om övergrepp inte sägs något om att äldstebröderna ska rapportera brottet. Det konstateras bara att det i vissa stater finns lag på att brottet ska rapporteras, men instruktionen är att man ska kontakta huvudkontoret.

Brev 2002
I det här brevet erkänns offrets rätt att gå till polisen. Tidigare hade policy varit att brott inom församlingen skulle lösas utan utomståendes inblandning, för att inte svärta ner Jehovas namn.

Vakttornet 15 mars 1996, artikeln "Hur man visar sig vara lojal"

Brev 2004
Det fanns inte två vittnen - inget ytterligare kan göras. Vad sägs om att gå till polisen?

Är du säker på att man verkligen blev automatiskt utesluten? Jag förstår att det ofta blev följden i praktiken, men jag har inte kunnat hitta någon policy eller instruktion som säger det rakt ut. Har inte heller hittat något brev som talar om att det kan finnas andra omständigheter för ett offer som kan kräva en dömande kommitté. Tycker dock att jag känner igen det - kanske har jag inte sökt tillräckligt.
Den här är ju också rolig, jag minns att jag reagerade mot formuleringarna:
Cautions Regarding Shepherding of Sisters: Elders and ministerial servants must
never meet alone with a sister /0 whom/hey are not closely related, regardless ofwhether the
meeting is for the purpose ofshepherding, sharing Bible advice, or simply giving
encouragement. (Of course, this does not mean that it would be inappropriate lor an elder to talk
with a sister while in the full view of others at congregation meetings or in field service.) It is
especially important never to meet with a sister alone when the sister being assisted has been a
victim of abuse, suffers from depression, or for any other reason is in a delicate emotional state.
A woman in such an emotional state may be more vulnerable and may be prone to develop
improper feelings toward an elder meeting with her. A situation can develop in which a woman,
who should love her husband, parent, or child, transfers her feelings to her counselor because he
is the only person she views as treating her with love, care, and concern, In a congregation
setting, a married sister may wish that her husband would treat her as considerately as a
elder does. Such circumstances could pose a danger for the elder, particularly ifhe keeps seeing
that same sister, week after week, in continued shepherding sessions. She could develop
romantic feelings for the elder. So that this docs not occur, it is the course ofwisdom to have
different pairs of elders involved in shepherding such a sister. This would serve as a protection
for the elders, as well as for the sister, because it is possible for an elder to develop improper
feelings for a sister he is comforting or counseling.v-Jcremiah 17:9.

Det låter som att det nästan bara är kvinnan som kan bli förälskad, en brasklapp kommer dock med på slutet...
Citera
2017-08-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man säger inte att det är förbjudet att anmäla brott till polisen.

Ni verkar "glömma" att pedofili är strängt förbjudet enligt bibeln. Det finns ingen gräddfil för pedofiler hos Jehovas vittnen, dom har behandlats som alla andra brottslingar, nu när det uppmärksammats i hela samhället om problemen med pedofili, så har även Jehovas vittnen uppmärksammat detta gissel. Men Jehovas vittnen är alltså inte ensamma om att ha detta problem.

Det har alltid varit dom inblandades ansvar och rättighet att gå till polisen om dom vill, det man talar om är att man från församlingens sida inte kan göra något mer, om det inte finns bevis i form av vittnen till händelsen. .
En gräddfil för pedofiler är det ju visst! 1006 kända förövare i Australien varav inte en enda rapporterats till polisen, har inte de haft en gräddfil? Varenda inbrott och skadegörelse på Rikets Salar polisanmäls ju...
Sen är det faktiskt så att äldste som får vetskap om övergrepp på barn har ett moraliskt och i många länder juridiskt ansvar att rapportera till myndigheterna för vidare utredning. Man kan inte bara lägga det ansvaret på de inblandade vilket jag antar att du menar är det traumatiserade offret och förövaren?
Citera
2017-08-02, 13:26
Medlem
Citat:
Men att utesluta någon bara för att en annan person vittnar mot en annan är rättsosäkert. Det skulle kunna leda till t.ex. att mannen blir utesluten bara för att f.d. hustrun vill ha vårdnaden av barnet och ljuger ihop en historia.

Nuvarande situation med tvåvittnesregeln och instruktioner att kontakta avdelningskontoret istället för myndigheterna innebär noll rättssäkerhet. Barnen har inte en chans. Dessutom tvingas de konfrontera förövaren i kommittemötena och blir misstänkliggjorda för att ha egen skuld i frågan.

Förresten tror jag det lika gärna kan vara en kvinna som åker ut för att mannen ljuger isåfall. Män tillskrivs av tradition högre trovärdighet inom församlingen än kvinnor, speciellt om männen är äldste.
Citera
2017-08-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Ta inte en avfällings ord på att det är så här äldstebröderna agerar.

Lyssna på källan istället, "straight from the horse's - sorry elder's - mouth"

https://www.youtube.com/watch?v=47t9YKvAuhI
Mycket talande.
Citera
2017-08-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ni verkar "glömma" att pedofili är strängt förbjudet enligt bibeln. Det finns ingen gräddfil för pedofiler hos Jehovas vittnen, dom har behandlats som alla andra brottslingar,
Just det. Församlingen lägger sig inte i den juridiska aspekten av ens grova brott över huvud taget. Lägg märke till följande ur ett brev till alla äldstekretsar:

To ALL BODIES OF ELDERS
July 1, 1989
Page 3
...
D. Crimes and Criminal Investigations
In some cases the elders will form judicial committees to handle
alleged wrongdoing that also could constitute a violation of Caesar's
criminal laws (e.g., theft, assault, etc.). Generally, a secular
investigation into a matter that is a concern to the congregation
should not delay conducting a jUdicial hearing. To avoid entangle-
ment with the secular authorities who may be investigating the same
matter, the strictest confidentiality (even of the fact that there is
a committee) must be maintained
.

To ALL BODIES OF ELDERS
July 1, 1989
Page 4
If the alleged wrongdoer confesses to the sin (crime), no one
else should be present besides the members of the committee. When
evidence supports the accusation but genuine repentance is not
displayed resulting in a decision to disfellowship, this should be
handled in the normal course regarding advice of appeal rights and
announcements to the congregation. In cases of serious criminal
wrongdoing (e.g., murder, rape, etc.), or where the criminal conduct
is widely known in the community, the body of elders should contact
the Society before proceeding with the judicial committee process.
Citera
2017-08-02, 14:37
Medlem
Citat:
Dom skulle inte hota med uteslutning.

Nej, där har du fel, det skulle innebära att en person som har ett agg emot någon, polisanmäler den personen för pedofili, bara för att personen ska få ett dåligt rykte.

Är du insatt i skilsmässofall med barn inblandad, där hustrun anmäler mannen för pedofili för att kunna får vårdnaden?

Förstår du den skada som som sker om mannen bara anklagas för pedofili, och det blir känt i t.ex. i företaget som mannen jobbar i?

Har du tänkt i dom banorna överhuvudtaget? Jag förstår att du som kvinna kan ha svårt att sätta dig in i hur män har det, speciellt med relationen till sina barn, det är därför jag frågar om du har någon slags empati och förståelse för dessa män som blir polisanmälda och anklagade?

Det finns flera fall där män har blivit falskt anklagade, med negativa konsekvenser, t.o.m. att dom hamnat i fängelse.

Dessa "fönstertvättare" som du nedlåtande kallar för, har bara ansvar för församlingen, inte den utredning som "har erfarenhet och träning i detta", som jag sade, det finns inget förbud att Jehovas vittnen anmäler detta till dom sociala myndigheterna och polisen, det har aldrig funnits ett sådant förbud, ge mig exempel på detta i så fall i litteraturen.

Ja, jag har diskuterat detta massor med gånger, utan att ni har ändrat eran ståndpunkt och era förvrängningar.

Tvåvittnesregeln är helt etablerat enligt bibelns regler, fastställt av Jesus själv:

"Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras." (Matt 18:16 Bibel2000)

Det här inlägget gör mig seriöst illamående.
Det är ett praktexempel på allt som är uppåt väggarna galet med JVs pedofilpolicy.
Citera
2017-08-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Jo. Frågan är hur de fått veta att polisen skulle dit?
Sannolikt har det förekommit husrannsakan i riketssala i liknande fall i Kanada.
Jag vill minnas att det gick ut ett brev för i runda slängar 5 år sedan med instruktioner om hur församlingarna ska agera vid husrannsakningar.
Citera
2017-08-02, 15:20
Medlem
Citat:
Man säger inte att det är förbjudet att anmäla brott till polisen.

Om det nu inte är förbjudet för äldstebröder att anmäla brott till polisen, hur kommer det sig att de inte gör det?
Om du fick reda på att din granne förgriper sig på sitt barn, skulle du anmäla det till polisen?
Varför gör inte äldstebröderna det? Är det för att de saknar all moralisk känsla och inte har någon skam i kroppen - eller är det för att de är kontrollerade av ett regelverk och en atmosfär i församlingen?

Om du fortfarande undrar, så har du en äldstebroder som förklarar hur saker och ting ska skötas här:
https://www.youtube.com/watch?v=zl4fOBrOcC8

Citat:
Nej, tidigare har man tagit det som en självklarhet att offret har rätt att gå till polisen, och därför inte ens tänkt på att det måste uttalas specifikt. Efter allt som hände har man uttalat sig specifikt om att offret har rätt att gå till polisen, så att det inte finns något missförstånd.

Det är bra att man faktiskt har gjort åtminstone en liten förändring i sin policy. Det skulle behövas mycket mer, men det är väl alltid något. Men det är en lögn att påstå att man inte försökt påverka offer till att dölja vad de blivit utsatta för. Här är en annan äldstebroder som erkänner att han själv utövat sådana påtryckningar:
https://youtu.be/7tTv3_T8At8?t=14m16s

Citat:
Men Jehovas vittnen är alltså inte ensamma om att ha detta problem.

Helt korrekt. Problemet är att Jehovas vittnen anser sig vara Guds utvalda organisation på jorden, och därför tror sig vara i ett mycket renare tillstånd än resten av världen. Det har medfört att man inte kan erkänna de stora smutsfläckarna i organisationen, och sopar dem under mattan eller blundar för dem, istället för att ta ansvar och göra något åt dem.

Citat:
Det har alltid varit dom inblandades ansvar och rättighet att gå till polisen om dom vill, det man talar om är att man från församlingens sida inte kan göra något mer, om det inte finns bevis i form av vittnen till händelsen. Om polisen skulle få fram bevis att det skett ett brott, så finns det vittnen i form av bevis, t.ex. en videofilm, och då kan också församlingen agera och ge reprimander eller i värsta fall utesluta personen om den inte är ångerfull.

Det finns en rättsosäkerhet, det är alldeles riktigt. Men vad är bättre? Låta outbildade äldstebröder avgöra om ett brott har begåtts, eller rapportera det till myndigheter som har personal med lång utbildning och erfarenhet av just den här typen av brott?

Citat:
Men att utesluta någon bara för att en annan person vittnar mot en annan är rättsosäkert. Det skulle kunna leda till t.ex. att mannen blir utesluten bara för att f.d. hustrun vill ha vårdnaden av barnet och ljuger ihop en historia.

Du menar alltså, på fullt allvar, att det räcker med att utesluta någon som sexuellt övergripit sig på ett barn? Så att denna person får fortsätta komma på alla möten?
Låt säga istället att ett bittert uteslutet vittne fyller en äldstebroders källare med vatten? Polisanmäler man det? Men inte ett sexuellt övergrepp?

Citat:
Detta har varit en självklarhet för mig sedan jag blev ett Jehovas vittne, jag har spenderat massor med tid i möten och lyssnat till undervisning och läst i litteraturen och i bibeln, och jag har aldrig hört att man är förbjuden att polisanmäla brott, inte ens fått en hint om det.

Du får lyssna noggrannare på mötena.
https://www.youtube.com/watch?v=EdN1...ature=youtu.be

Citat:
Att Anders i programmet Uppdrag Granskning uppfattade det som att den enda möjligheten är att gå till äldste, och inte polisanmäla är hans missuppfattning av det hela. Äldste kan bara hantera relationen till församlingen, det är inte äldstes ansvar att polisanmäla. Om äldste inte tog upp möjligheten för Anders att polisanmäla, så är det i så fall det enda felet dom gjorde. Men jag är säker på att dom inte ens tänkte på det, utan såg det som en självklarhet att Anders förstod att han hade möjligheten att polisanmäla om han ville. Om inte, om äldste verkligen tänkte på ryktet om församlingen, och ville dölja att Anders hade blivit sexuellt utsatt av ett annat barn, ja då är det fel. Men då skulle man ha kunnat tänka sig att äldste specifikt sade till Anders att han inte fick gå till polisen, men inget sådant kom fram i programmet.

Därför har man nu specifikt uttalat sig om att det är offrets rätt att gå till polisen, vilket i sig är en bra förändring, men var alla dessa lögner från UG och avfällingar nödvändigt?

Man kunde ha kritiserat bara just det att äldste måste ge information om att man har möjlighet att gå till polis och sociala myndigheter om man vill. Inte att ljuga om uppsåtet, att man menar att man döljer, när man egentligen har brustit i informationen.

Nej, detta är än förvrängning. Som i Anders fall så blev han utesluten för att han började röka, inte för att han hade gått till media. Som jag förstår det polisanmälde varken Anders eller Janne Josefsson, inte ens efter att programmet sändes, så dom är i så fall lika goda kålsupare som äldsten som inte polisanmälde.

Jag håller i viss mån med dig om att programmet i Uppdrag Granskning var missledande. Och det blev ju också fällt i granskningsnämnden. Men att det har varit stora problem med hanteringen av sexuella övergrepp mot barn i församlingar av Jehovas vittnen är ingen lögn från avfällingar. Att så är fallet har bevisats gång efter gång efter gång.

Det handlar alltså inte om det enskilda fallet. Utan om de världsvida problemen som kommer av att den styrande kretsen har en naiv, inskränkt och ansvarslös inställning.
Citera
2017-08-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sannolikt har det förekommit husrannsakan i riketssala i liknande fall i Kanada.
Jag vill minnas att det gick ut ett brev för i runda slängar 5 år sedan med instruktioner om hur församlingarna ska agera vid husrannsakningar.
Sålänge order om att "skydda jehovas namn och församlingens rykte" förknippas med Apg 5:29 kommer jv att fortsätta göra sig kända för motsträvighet mot utredande tjänstemän och fula metoder i domstolar. Tyvärr.
Citera
2017-08-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Sålänge order om att "skydda jehovas namn och församlingens rykte" förknippas med Apg 5:29 kommer jv att fortsätta göra sig kända för motsträvighet mot utredande tjänstemän och fula metoder i domstolar. Tyvärr.
Några dagar senare var ju arkivet tillbaka i det kanadensiska fallet. Och då gjordes en ny husrannsakan.Kanske någon liten fågel hade kvittrar i polisens öron?☺
Citera
2017-08-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Några dagar senare var ju arkivet tillbaka i det kanadensiska fallet. Och då gjordes en ny husrannsakan.Kanske någon liten fågel hade kvittrar i polisens öron?☺
Ja, visst hade de fått ett anonymt samtal med uppmaning att försöka igen?
Citera
2017-08-02, 20:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MallKnox
Det är inte bara Jehovas Vittnen som söker Bibelns korrekthet och är upplysta om att Jesus inte dog på ett kors, utan en påle. Detta har dom också predikat om hur länge som helst. Kristna kyrkan har korset som sin främsta symbol och är bara en av många lögner som JV's avslöjar,

För min del har frågan om hurvida Jesus dog på en påle och inte på ett kors ingen särskild betydelse för värdet av JVs apologetik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in