Citat:
Den här är ju också rolig, jag minns att jag reagerade mot formuleringarna: Brev 1989
Lägg märke till att det i stycket som handlar om övergrepp inte sägs något om att äldstebröderna ska rapportera brottet. Det konstateras bara att det i vissa stater finns lag på att brottet ska rapporteras, men instruktionen är att man ska kontakta huvudkontoret.
Brev 2002
I det här brevet erkänns offrets rätt att gå till polisen. Tidigare hade policy varit att brott inom församlingen skulle lösas utan utomståendes inblandning, för att inte svärta ner Jehovas namn.
Vakttornet 15 mars 1996, artikeln "Hur man visar sig vara lojal"
Brev 2004
Det fanns inte två vittnen - inget ytterligare kan göras. Vad sägs om att gå till polisen?
Är du säker på att man verkligen blev automatiskt utesluten? Jag förstår att det ofta blev följden i praktiken, men jag har inte kunnat hitta någon policy eller instruktion som säger det rakt ut. Har inte heller hittat något brev som talar om att det kan finnas andra omständigheter för ett offer som kan kräva en dömande kommitté. Tycker dock att jag känner igen det - kanske har jag inte sökt tillräckligt.
Lägg märke till att det i stycket som handlar om övergrepp inte sägs något om att äldstebröderna ska rapportera brottet. Det konstateras bara att det i vissa stater finns lag på att brottet ska rapporteras, men instruktionen är att man ska kontakta huvudkontoret.
Brev 2002
I det här brevet erkänns offrets rätt att gå till polisen. Tidigare hade policy varit att brott inom församlingen skulle lösas utan utomståendes inblandning, för att inte svärta ner Jehovas namn.
Vakttornet 15 mars 1996, artikeln "Hur man visar sig vara lojal"
Brev 2004
Det fanns inte två vittnen - inget ytterligare kan göras. Vad sägs om att gå till polisen?
Är du säker på att man verkligen blev automatiskt utesluten? Jag förstår att det ofta blev följden i praktiken, men jag har inte kunnat hitta någon policy eller instruktion som säger det rakt ut. Har inte heller hittat något brev som talar om att det kan finnas andra omständigheter för ett offer som kan kräva en dömande kommitté. Tycker dock att jag känner igen det - kanske har jag inte sökt tillräckligt.
Cautions Regarding Shepherding of Sisters: Elders and ministerial servants must
never meet alone with a sister /0 whom/hey are not closely related, regardless ofwhether the
meeting is for the purpose ofshepherding, sharing Bible advice, or simply giving
encouragement. (Of course, this does not mean that it would be inappropriate lor an elder to talk
with a sister while in the full view of others at congregation meetings or in field service.) It is
especially important never to meet with a sister alone when the sister being assisted has been a
victim of abuse, suffers from depression, or for any other reason is in a delicate emotional state.
A woman in such an emotional state may be more vulnerable and may be prone to develop
improper feelings toward an elder meeting with her. A situation can develop in which a woman,
who should love her husband, parent, or child, transfers her feelings to her counselor because he
is the only person she views as treating her with love, care, and concern, In a congregation
setting, a married sister may wish that her husband would treat her as considerately as a
elder does. Such circumstances could pose a danger for the elder, particularly ifhe keeps seeing
that same sister, week after week, in continued shepherding sessions. She could develop
romantic feelings for the elder. So that this docs not occur, it is the course ofwisdom to have
different pairs of elders involved in shepherding such a sister. This would serve as a protection
for the elders, as well as for the sister, because it is possible for an elder to develop improper
feelings for a sister he is comforting or counseling.v-Jcremiah 17:9.
Det låter som att det nästan bara är kvinnan som kan bli förälskad, en brasklapp kommer dock med på slutet...