Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja du antog för mycket, helt utan underlag, och du antar för mycket även när det gäller ditt påstående om att Russell gjorde det för pengar och självhävdelse. Vad har du för bevis för detta, du som är objektiv och vetenskaplig?
Nej, jag har inga underlag för min teori. Det är viktigt att betona att jag enkom spekulerar! Jag vet enkom vad han startade. Efter att ha läst på, finner jag dock en annan mycket intressant figur i organisationens linda, nämligen Joseph Franklin Rutherford som verkar varit oerhört drivande för religionens utvecklande som organisation (spekulationerna fortsätter). Det verkar dock som att hans reformer möttes av en hel del protester från andra medlemmar. Han verkar, vidare ha skaffat sig nästan absolut makt inom organisationen. Han adderade även element som "dörr till dörr"-knackning med MYCKET annat som Russel aldrig predikade. Han känns definitivt som en karriärist, vilket inte minst detta hus statuerar exempel på ...
http://i.ytimg.com/vi/FYKCuXD0NYg/maxresdefault.jpg
Stämmer det att anledningen till detta husbygge, var för att "himmelska prinsar" i stil med Abraham, Isak och Jakob skulle ha någonstans att bo när de så återvände till jorden? Varför bodde Rutherford själv i huset under perioder? Istället för dyra elräkningar, vore det snarare inte klokare att församlingens medlemmar turades om att sköta om huset?
Du får gärna dementera!
Jag vill även objektivt konstatera, att jag inte ser några problem med ert utövande. Det handlar om en livsstil, och det kräver respekt. Men jag ser inte hur religionen särskiljer sig i budskap eller sanning, från andra kristna fundament? Det handlar som med alla andra avarter inom kristendomen, om hur en tolkar Bibeln. Alla sorterar dess symboliska handlingar och citat, efter eget bevåg. Det finns som redan konstaterat, budskap som absolut är i kyrkans favör, och likväl exempel som går att applicera i JW favör. Det finns inget unikt. Åtminstone inte som du lyft fram eller som jag ännu funnit. De citat du reciterar är i många fall fina, men det intressanta i sammanhanget är vad du utelämnar. Begrundar vi Bibeln (som ofta motsäger sig själv, eller innehåller tankar med många bottnar), inser vi att det handlar om att lägga vikt vid rätt citat och i stor mån välja väg.
Det är även problemet med Bibeln, och det är även därför vi bör tvätta ut Bibelns särställning som historiskt och folkligt verk, till förmån för sanningar med praktiska underlag. Eftersom att informationen idag sprids av flera källor, är det den mest sunda vägen att vandra.
Citat:
1. Om personen inte är döpt och agerar på detta så händer ingenting.
2. Om personen är döpt och inte agerar på detta, så händer ingenting.
3. Om personen är döpt och agerar på detta så blir personen utesluten om den personen inte ångrar sig.
4. Om personen agerar på detta och ångrar sig så händer ingenting.
5. Om personen är döpt och agerar på detta och blir utesluten, för att senare ångra sig, så blir personen förlåten och återupptagen.
Ok!
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Homosexuella jämförs med mördare bara i det avseendet att det är en synd, inte hur allvarlig synden är.
Japp, det är därför som Jehovas vittnen inte har svårt att förlåta någon som varit mördare eller pedofil men som nu inte begår dessa synder. Motståndare förvränger detta till något hemskt, att Jehovas vittnen skyddar pedofiler, men dom som är förnuftiga undersöker detta objektivt genom att även lyssna på vad Jehovas vittnen har att säga om detta.
Problemet med synden är att den är grundad i en lagbok, som inte längre är applicerbar. Slaveri var tillåtet och inte betecknat som en synd. Är det tillåtet för mig att köpa slavar? Jag är då ingen syndare? Jag vill inte måla med den breda penseln, men att vara kristen utesluter inte alltid dårskap.
Du har rätt i att utomstående parter inte ska döma er. Men ingen rök utan eld. I detta fallet, gissar jag att kritiken bottnar i de facto, att ni bedriver en moralisk rättegång, där domarna inte har en juridisk utbildning. Utan en självutnämnd, biblisk utbildning. Jag gissar att ni därtill har åsikter i juridiska ärenden, vilket provocerar många människor. Jag vet inte hur utbrett detta är, och jag tror nog att ni polisanmäler olagliga företeelser, men ni har ju faktiskt blivit bevisade med motsatsen (i form av pedofili). Vilket må vara en engångsföreteelse, men likväl har ni inte bemött kritiken särskilt effektivt. Därtill verkar er allmänna inställning till statliga instanser vara relativt negativ vilket kan vara sunt för individen, men sällan ett gott tecken ur ett kollektivt perspektiv.