2014-12-31, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dom som är insatta i Jv:s läror vet att berättelsen om fåren och getterna handlar om urskiljandet vid Harmageddon, inte vid uppståndelsen. Artikeln handlade om uppståndelsen visserligen, det har du rätt i, men pratar alltså även om Harmageddon.

Så det var kanske dumt att citera så långt som jag gjorde, för det finns alltid sådana som du som försöker hitta fel, trots att det inte finns fel.

Det är du som står för desinformationen och försök till förvrängning.

Här är ett citat som bara tar upp vad som händer i Harmageddon:

Väldigt många ord, men det står inte i klartext att personer utanför samfundet kan överleva. JAg frågade efter en text som i klartext säger detta, inte en som kan "tolkas" så.
Citera
2014-12-31, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Tack! Det låter som en trolig analys! Jag är inte speciellt insatt i organisationen, men det är givetvis som sådant, att det alltid är någon som tjänar pengar på en så pass stor rörelse.

Strängnäspengarna gick för övrigt till den där nya DVD-filmen om blodförbudet.

Å tusan...så du har koll på Strängnäspengarna!? INte illa...har du möjligen fått inside information av Smedjan?
Citera
2015-01-01, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Apropå den nya förståelsen av fåren och getterna. Jag tycker det är inte så lite roligt när de, efter att de konstaterat att de bytt förståelse många gånger redan, skriver: "I dag har vi en tydlig förståelse av liknelsen om fåren och getterna. Vi vet vilka de som omnämns i liknelsen representerar."
Haha, TYDLIG och VET! Vad ska de säga när nästa nya förståelse kommer? Den här gången är vi ybertydliga och är bombsäkra kanske?

Och inte bara det. Tidigare "förståelser" har gällt som uppenbarade av Gud. Det är rätt magstarkt att man tummar på det man tidigare sagt uppenbarats av Gud. Eller var sådana anspråk bara hädelse?
Citera
2015-01-01, 00:57
Medlem
I Vakttornet för den 15 mars 2015 har man en uppgörelse med de många förebilder och motbilder som presenterats i tidigare Jv-litteratur. Och i sammanhanget ger man sig på tidiga kyrkofäder som ägnade sig åt mycket förebildande. Man har mage att säga att de "gick i en fälla". (s. 18) Men man säger INTE att man SJÄLVA gått i samma fälla vilket man borde ha gjort! De dubbla måttstockarna förnekar sig aldrig. På 20-talet, 30-talet o 40-talet distanserade man alla tidigare utläggare i excesser angående "förebilder" och "motbilder", med otaliga vakttornsartiklar som byggde på just förebilder. Och de förståelser man presenterade sades vara blixtar från Guds tempel, emanerande från Gud. Nu har man inte längre någon respekt för det som Gud då uppenbarade...

Det har helt klart brustit i fråga om omdömesgillhet, antingen då eller nu. Det är sannerligen inget bra argument för att man skulle ha utvalts av Gud!
Citera
2015-01-01, 02:48
Bannlyst
Gud är knappast utan orsak sur på de judar som återvände till Egypten, i bibeln.
Faraonerna trodde inte på nån skapare vad jag vet. Min tes är att Gud släppte lös demonerna i egyptierna när judarna jagades till r öda havet och dränkte dem sen där i en "andra" syndaflod.
Citera
2015-01-01, 20:25
Medlem
Tyst det blev från JV-håll.
Citera
2015-01-01, 23:42
Medlem
Citat:
Ja du antog för mycket, helt utan underlag, och du antar för mycket även när det gäller ditt påstående om att Russell gjorde det för pengar och självhävdelse. Vad har du för bevis för detta, du som är objektiv och vetenskaplig?

Nej, jag har inga underlag för min teori. Det är viktigt att betona att jag enkom spekulerar! Jag vet enkom vad han startade. Efter att ha läst på, finner jag dock en annan mycket intressant figur i organisationens linda, nämligen Joseph Franklin Rutherford som verkar varit oerhört drivande för religionens utvecklande som organisation (spekulationerna fortsätter). Det verkar dock som att hans reformer möttes av en hel del protester från andra medlemmar. Han verkar, vidare ha skaffat sig nästan absolut makt inom organisationen. Han adderade även element som "dörr till dörr"-knackning med MYCKET annat som Russel aldrig predikade. Han känns definitivt som en karriärist, vilket inte minst detta hus statuerar exempel på ...

http://i.ytimg.com/vi/FYKCuXD0NYg/maxresdefault.jpg

Stämmer det att anledningen till detta husbygge, var för att "himmelska prinsar" i stil med Abraham, Isak och Jakob skulle ha någonstans att bo när de så återvände till jorden? Varför bodde Rutherford själv i huset under perioder? Istället för dyra elräkningar, vore det snarare inte klokare att församlingens medlemmar turades om att sköta om huset?

Du får gärna dementera!

Jag vill även objektivt konstatera, att jag inte ser några problem med ert utövande. Det handlar om en livsstil, och det kräver respekt. Men jag ser inte hur religionen särskiljer sig i budskap eller sanning, från andra kristna fundament? Det handlar som med alla andra avarter inom kristendomen, om hur en tolkar Bibeln. Alla sorterar dess symboliska handlingar och citat, efter eget bevåg. Det finns som redan konstaterat, budskap som absolut är i kyrkans favör, och likväl exempel som går att applicera i JW favör. Det finns inget unikt. Åtminstone inte som du lyft fram eller som jag ännu funnit. De citat du reciterar är i många fall fina, men det intressanta i sammanhanget är vad du utelämnar. Begrundar vi Bibeln (som ofta motsäger sig själv, eller innehåller tankar med många bottnar), inser vi att det handlar om att lägga vikt vid rätt citat och i stor mån välja väg.

Det är även problemet med Bibeln, och det är även därför vi bör tvätta ut Bibelns särställning som historiskt och folkligt verk, till förmån för sanningar med praktiska underlag. Eftersom att informationen idag sprids av flera källor, är det den mest sunda vägen att vandra.

Citat:
1. Om personen inte är döpt och agerar på detta så händer ingenting.
2. Om personen är döpt och inte agerar på detta, så händer ingenting.
3. Om personen är döpt och agerar på detta så blir personen utesluten om den personen inte ångrar sig.
4. Om personen agerar på detta och ångrar sig så händer ingenting.
5. Om personen är döpt och agerar på detta och blir utesluten, för att senare ångra sig, så blir personen förlåten och återupptagen.

Ok!

Citat:
Homosexuella jämförs med mördare bara i det avseendet att det är en synd, inte hur allvarlig synden är.

Japp, det är därför som Jehovas vittnen inte har svårt att förlåta någon som varit mördare eller pedofil men som nu inte begår dessa synder. Motståndare förvränger detta till något hemskt, att Jehovas vittnen skyddar pedofiler, men dom som är förnuftiga undersöker detta objektivt genom att även lyssna på vad Jehovas vittnen har att säga om detta.

Problemet med synden är att den är grundad i en lagbok, som inte längre är applicerbar. Slaveri var tillåtet och inte betecknat som en synd. Är det tillåtet för mig att köpa slavar? Jag är då ingen syndare? Jag vill inte måla med den breda penseln, men att vara kristen utesluter inte alltid dårskap.

Du har rätt i att utomstående parter inte ska döma er. Men ingen rök utan eld. I detta fallet, gissar jag att kritiken bottnar i de facto, att ni bedriver en moralisk rättegång, där domarna inte har en juridisk utbildning. Utan en självutnämnd, biblisk utbildning. Jag gissar att ni därtill har åsikter i juridiska ärenden, vilket provocerar många människor. Jag vet inte hur utbrett detta är, och jag tror nog att ni polisanmäler olagliga företeelser, men ni har ju faktiskt blivit bevisade med motsatsen (i form av pedofili). Vilket må vara en engångsföreteelse, men likväl har ni inte bemött kritiken särskilt effektivt. Därtill verkar er allmänna inställning till statliga instanser vara relativt negativ vilket kan vara sunt för individen, men sällan ett gott tecken ur ett kollektivt perspektiv.
Senast redigerad av Kassmachin 2015-01-02 kl. 00:31.
Citera
2015-01-01, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Eftersom inte många JV överhuvudtaget inte träffar någon smord så undrar jag om syftet är att få folk att öppna plånboken.
Ledarna verkar ju inte direkt sko sig på medlemmarna, men på senare tid har det blivit mycket penningtiggeri.
Församlingarna har fått skänka sina fastigheter och alla ekonomiska tillgångar förutom mindre rörelsekapital. Medlemmarna har fått genom en resolution lova kommande bidrag. Avdelningskontor och rikets salar avyttras, man tigger om arv, försöker göra icke vittnens barn arvlösa.
Krigande om stadsbidrag, försök till att krypa undan skatt.
Detta kommer nog att vara ett påtryckningsmedel att öppna plånböckerna mer i framtiden -att göra gott mot de smorda.

Hmmm ... det låter rimligt. Det jag inte förstår är varför organisationen inte inför medlemsavgifter? Det måste vara jobbigt att jaga inkomster, sett till att organisationen har stora utgifter varje månad? Det måste alltså, ligga ett stort fokus vid att övertyga medlemmar att ge pengar. Likväl verkar de inte tigga om särskilt många donationer. Kvar återstår då, precis som du beskriver det. Nämligen att medlemmarna överlåter sina tillgångar till organisationen. Jag gissar vidare att det rör sig om många äldre, eftersom att de är en mer säker investering, som övertygas skriva över sina eller sitt hus och ägodelar på organisationen, och i utbyte tillåts de bo kvar i sitt hus livet ut? Måste ju vara så?

Inte undra på att så många är pissed off på vittnen!

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Å tusan...så du har koll på Strängnäspengarna!? INte illa...har du möjligen fått inside information av Smedjan?

I wish. Ingen vill dock berätta för mig hur pengarna rör på sig.

Men jäkligt bra film det där. Stor underhållning. Någon som vet var man kan få tag på fler DVD-filmer, alternativt bluray? Kan jag beställa via jw.org?
Citera
2015-01-02, 00:03
Medlem
Ännu en fråga av ren nyfikenhet. Varför klär ni upp er inför möten?

Går inte det emot många av Bibelns idoler, som verkligen inte klädde upp sig?
Senast redigerad av Kassmachin 2015-01-02 kl. 00:23.
Citera
2015-01-02, 00:38
Medlem
goran744s avatar
Har man en så kallad Präst inne på Rikets sal eller kan vem som helst av medlemmarna predika?
Citera
2015-01-02, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Har man en så kallad Präst inne på Rikets sal eller kan vem som helst av medlemmarna predika?

Varför inte besöka en Rikets sal och se med egna ögon.

http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/kontakt/sverige/
Citera
2015-01-02, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Ännu en fråga av ren nyfikenhet. Varför klär ni upp er inför möten?

Går inte det emot många av Bibelns idoler, som verkligen inte klädde upp sig?

Idoler är väl inte speciellt välklädda.

Vi företräder ordningens Gud Jehova
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in