Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-25, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, jag kallar inte Gud en lögnare.

Plikt? Var har du läst det? I bibeln? Eller svensk lag?

Jesus är tydlig med att den som dödar för att rädda sitt liv begår en dödssynd, och en som begått en dödssynd kommer inte in i himmelriket.

Du har läst vad Matteus skrev för att beskriva samma händelse. Den versionen stämmer mer med Jesus budskap än den version du framhäver. Jesus sa ni har djävulen till fader och vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från början. Han tänkte ut en ond plan för att mörda Eva.

Vi tror nog att du behöver förstå att bibeln även innehåller illustrationer, hyperboler, bildspråk, symbolik och liknande. Men för dig är kanske en illustration bokstavlig.
Citera
2023-10-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Vi tror nog att du behöver förstå att bibeln även innehåller illustrationer, hyperboler, bildspråk, symbolik och liknande. Men för dig är kanske en illustration bokstavlig.
Jag förstår det, men Jesus ord är inte murder she wrote.

Var säger bibeln att det är en.plikt att skydda sina barn?
Citera
2023-10-26, 06:22
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag förstår det, men Jesus ord är inte murder she wrote.

Var säger bibeln att det är en.plikt att skydda sina barn?

1Tim 5:8; Den som inte tar hand om sin familj har förnekat sin tro och är även värre än den utan tro. Stackars dina barn om du har några och så kommer det en mördare hem till er mitt i natten och du kommer inte våga slå tillbaka, allt för att skydda mördaren, skit i dina ungar liksom. Najs.
Citera
2023-10-26, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
1Tim 5:8; Den som inte tar hand om sin familj har förnekat sin tro och är även värre än den utan tro. Stackars dina barn om du har några och så kommer det en mördare hem till er mitt i natten och du kommer inte våga slå tillbaka, allt för att skydda mördaren, skit i dina ungar liksom. Najs.
1Tim 5 handlar om änkor. Är du en änka? Eller skickar du ut din gamla mor eller svärmor med ett vapen för att försvara dig och dina barn mot en tjuv?

Jag har från början sagt att du kan försvara dig, men inte med dödligt våld. Låsa dörren, ringa polisen. Jesus är tydlig. Du ska förneka dig själv för att följa honom.

Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det. Matt 10

Den som har mina bud och håller dem, han älskar mig, och den som älskar mig skall bli älskad av min fader, och jag skall älska honom och visa mig för honom.« Den som inte älskar mig bevarar inte mina ord. Men ordet som ni har hört kommer inte från mig utan från Fadern som har sänt mig. Joh 14

Men vill du gå in i livet, så håll budorden.« – »Vilka?« frågade han, och Jesus svarade: »Dessa: Du skall inte dräpa. Matt 19
Citera
2023-10-26, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vet du om att du pratar med och tackar avfällingar? Kommer du ihåg vad du själv sade?

Fast det är väl inget problem för dig, eftersom du har samma syn som dom, att prata illa om Jehovas vittnen.

Det här är en upplysning för alla andra som läser här, ingen av dessa representerar Jehovas vittnen. Alla dessa är ute efter att smutskasta och förvanska budskapet från Jehovas vittnen.
Jag är ingen avfälling. Jag har aldrig varit ett döpt Jv. Jag har varit på möten, that's it. Sluta förtala mig!
Citera
2023-10-26, 10:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
1Tim 5 handlar om änkor. Är du en änka? Eller skickar du ut din gamla mor eller svärmor med ett vapen för att försvara dig och dina barn mot en tjuv?

Nu är du där med dina dumheter igen.

Ja, inledningen till 1Tim 5 handlar om änkor, där har du rätt, men den första delen som handlar om änkor i allmänhet avslutas i vers 7 och den del som citerades är en inflikad varning som omfattar alla och syftar helt tydligt inte enbart på änkor, vilket du borde ha insett om du läst lite noggrannare.

Sedan återgår Paulus till ämnet änkor, men den del som citerades syftar ingalunda enbart på änkor.
Citera
2023-10-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu är du där med dina dumheter igen.

Ja, inledningen till 1Tim 5 handlar om änkor, där har du rätt, men den första delen som handlar om änkor i allmänhet avslutas i vers 7 och den del som citerades är en inflikad varning som omfattar alla och syftar helt tydligt inte enbart på änkor, vilket du borde ha insett om du läst lite noggrannare.

Sedan återgår Paulus till ämnet änkor, men den del som citerades syftar ingalunda enbart på änkor.
Men han svarade: »Min mor och mina bröder, det är alla dessa som hör Guds ord och handlar efter det.« Luk 8:21
Citera
2023-10-26, 11:52
Medlem
Citat:
Vet du om att du pratar med och tackar avfällingar? Kommer du ihåg vad du själv sade?

Fast det är väl inget problem för dig, eftersom du har samma syn som dom, att prata illa om Jehovas vittnen.

Det här är en upplysning för alla andra som läser här, ingen av dessa representerar Jehovas vittnen. Alla dessa är ute efter att smutskasta och förvanska budskapet från Jehovas vittnen.

Det visste jag inte om. Sedan är det ändå bibeln som definierar vad avfall eller "avfällingar" är för något eller? För vi är väl inga domare? Då tänker jag främst på dessa verser: 2 Pet 2:20-22.

Att jag talar "illa" om Jehovas vittnen handlar ingenting om Gud. Handlar endast om Jehovas vittnens frukter.

Det negativa jag väljer att lyfta fram är fakta och beteenden från enskilda individer som är skadliga för den mentala hälsan hos människor. De orättvisor som råder inom församlingen etc etc. De enhetliga beteenden som råder inom församlingen försvaras med att man får inte vara kritisk mot sina bröder och systrar.

Det handlar inte om att man vill vara kritisk. Det handlar om att man inte ska behöva drabbas i den omfattningen inom en så kallad kristen församling. Sedan detta ständiga dömandet av andra. Jesus är vår domare inte du eller någon annan.
Senast redigerad av Visheten 2023-10-26 kl. 12:51.
Citera
2023-10-26, 12:09
Medlem
Citat:

När vi ändå diskuterar. Kan du hålla med om att dessa saker förekommer inom vår organisation:

Strikta regler och föreskrifter/anvisningar.
Isolering från omvärlden alltså att inte umgås med världsliga.
Att helt anpassa sig till organisationens specifika trosuppfattningar och inte ifrågasätta dem.

Vågar du instämma med dessa saker ttsp? Eller ska du undvika att svara som vi lärt oss inom församlingen?
Citera
2023-10-26, 12:13
Medlem
Citat:
Det visste jag inte om. Sedan är det ändå bibeln som definierar vad avfall eller "avfällingar" är för något eller? För vi är väl inga domare? Då tänker jag främst på dessa verser: 2 Pet 2:20-22.

Att jag talar "illa" om Jehovas vittnen handlar ingenting om självaste Jehova, Jesus, heliga anden, organisationen eller sanningen Guds ord bibeln.

Det negativa jag väljer att lyfta fram är fakta och beteenden från enskilda individer som är skadliga för den mentala hälsan hos människor. De orättvisor som råder inom församlingen etc etc. De enhetliga beteenden som råder inom församlingen försvaras med att man får inte vara kritisk mot sina bröder och systrar.

Det handlar inte om att man vill vara kritisk. Det handlar om att man inte ska behöva drabbas i den omfattningen inom en så kallad kristen församling. Sedan detta ständiga dömandet av andra. Jesus är vår domare inte du eller någon annan.
Jag är ingen avfälling. Jag har aldrig varit ett döpt Jv. Titsup förtalar mig.
Citera
2023-10-26, 12:44
Medlem
Citat:
Jag är ingen avfälling. Jag har aldrig varit ett döpt Jv. Titsup förtalar mig.

Polisanmäl honom till den styrande kretsen eller till Betel i Danmark. Du kommer "garanterat" få "rättvisa" omgående 😂😂😂😂😂😂
Citera
2023-10-26, 12:50
Medlem
Citat:
Polisanmäl honom till den styrande kretsen eller till Betel i Danmark. Du kommer "garanterat" få "rättvisa" omgående 😂😂😂😂😂😂
Det var bara en upplysning. Jag vet att de är orättfärdiga domare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in