2017-07-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Detta har ju varit uppe här otaliga gånger.
Och du brukar ju hävda att de som lämnar JV på grund av att de inte längre tror på att detta är Sanningen får skylla sig själva när de förlorar alla kontakter de har, de kunde ju i stället ha stannat kvar utan att lämna, och utan att prata om sina tvivel på att detta är Sanningen.

Samtidigt som du hävdar att de som stannar kvar när de inte längre tror är oärliga lögnare!

Jag har tidigare frågat dig hur du tycker att en sådan person ska göra, men du har givetvis inte svarat mig.

Det finns olika grader, du förvränger som vanligt det jag menar. Dom som har avfallit ska inte vara kvar, däremot dom som har tvivel behöver inte avsäga sig sin tro det första dom gör. Dom som har tvivel kan visst prata om det utan att riskera uteslutning, det beror på vilket sätt man gör det.

Citat:
Är medveten om att du kanske har satt mig på ignorelistan igen.

Jag har inte hunnit efter en omfattande uppdatering av scriptet nyligen, tack för att du påminner mig, jag ska fixa det nu.
Citera
2017-07-04, 11:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är sant, tråden hade dött ut, för avfällingar trånar efter att få diskutera med Jehovas vittnen, dom älskar att förnedra och smutskasta Jehovas vittnen, dom njuter av det, det märker man.

Det är min erfarenhet, att det är JV som är dom missions-hysteriska (~pådyvlande) teister.
Citera
2017-07-04, 11:49
Medlem
Citat:
Det är sant, tråden hade dött ut, för avfällingar trånar efter att få diskutera med Jehovas vittnen, dom älskar att förnedra och smutskasta Jehovas vittnen, dom njuter av det, det märker man. Det är här den sjuka sidan visar sig. Om dom hade varit normala så hade dom glatt sig att slippa en sådan "hemsk sekt" och levt sina egna lyckliga liv, men tydligen är dom inte lyckliga, utan drivs av något sjukt för att befinna sig på forum dag ut och dag in för att smutskasta Jehovas vittnen. Dom ägnar hela sitt liv till detta negativa och destruktiva leverne, dom kastar bort livet för att kunna förstöra för Jehovas vittnen.

Eller som du sade tidigare,

Citat:
Kom med fakta som går att styrka, inte hur sällskapet tänkte/vilka avsikter man hade med det ena och det andra.

Citat:
Du hade säkert ändå avfallit, för problemet med vissa av dom som växer upp bland Jehovas vittnen, och blir döpta för fort, är att dom inte förankrar sin tro på stadig grund, dom blir bortblåsta och vilseledda av minsta lilla vind. Jag tycker det är tråkigt att dina föräldrar eller i din församling inte kunde vägleda dig på ett bättre sätt.

Nåväl, nu är jag en i högsta grad vuxen man som har ridit ut både den ena och den andra stormen som ett vittne. Mitt misstag var aldrig att jag studerade för lite, det var att jag bara studerade Jehovas vittnens litteratur.

Men det gläder mig att du har så höga tankar om mig. Ja, jag vill gärna tro att jag hade sett igenom lögnerna på något annat sätt istället.
Citera
2017-07-04, 11:51
Medlem
Citat:
Det finns olika grader, du förvränger som vanligt det jag menar. Dom som har avfallit ska inte vara kvar, däremot dom som har tvivel behöver inte avsäga sig sin tro det första dom gör. Dom som har tvivel kan visst prata om det utan att riskera uteslutning, det beror på vilket sätt man gör det.

Jag har inte hunnit efter en omfattande uppdatering av scriptet nyligen, tack för att du påminner mig, jag ska fixa det nu.

Och hur skulle du beskriva en person som har avfallit, resp en som har tvivel?

I vilken kategori hör man hemma om man inser att de har fel när det gäller 607-1914?
Om man ser att de inte alls följer Bibeln när det gäller uteslutningar?
Och ja. om man ser att de faktiskt inte har varit ärliga när det gäller FN.
Och för den delen när det gäller 1975?
Listan kan göras mycket längre.
Citera
2017-07-04, 11:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns olika grader, du förvränger som vanligt det jag menar.

Det är JVs apologetik som är den stora förvrängaren; med sin pseudo-vetenskap, sin pseudo-filosofi och sin demagogi (läs lögner).
Citera
2017-07-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Återigen måste jag be om en förklaring, för jag hänger inte med i resonemanget. Hur är min personlighet väsentlig för om Jehovas vittnen är Guds utvalda folk, ledd av hans ande?

Återigen visar du din debatteknik, jag har inte påstått att din personlighet är väsentlig för om Jehovas vittnen är Guds utvalda folk. Däremot visar det att du har avfallit och använder dig av metoder som inte är förenligt med hur en kristen ska vara.

Jag kan ge dig en hint:

"Den som lär annorlunda och inte håller sig till vår herre Jesu Kristi sunda ord och till det som vår religion lär, han är förblindad och okunnig, med en sjuklig lust att diskutera och träta. Sådant leder till avund, strider, förtal, misstänkliggöranden och ständiga bråk bland människor som har mist förståndet och tappat bort sanningen"(1 Tim 6:3-5 Bibel2000)
Citera
2017-07-04, 11:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Och hur skulle du beskriva en person som har avfallit, resp en som har tvivel?

För min del (ang. JV): Logisk, rationell, på väg till mental funktionalitet.
Citera
2017-07-04, 12:01
Medlem
Hur går det, ttsp?
Har du hittat en enda bokstav som bevisar att sällskapet inte mörkade medlemskapet i fn?
Eller är det som med nikotinfritt snus att du hittar ingenting?
Såfort du inte har svar ylar du om att alla är avfällingar och notoriska lögnare. Nu har du chansen, visa att organisationen var öppen om FN.
Citera
2017-07-04, 12:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är min erfarenhet, att det är JV som är dom missions-hysteriska (~pådyvlande) teister.

Citat:
Din erfarenhet ger jag inte mycket för, du är inte objektiv.

Vi kan ju börja med, att det inte är jag som marknadsför fantasier från ett underlag av pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi och demagogi (~lögner).
Citera
2017-07-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Mitt misstag var aldrig att jag studerade för lite, det var att jag bara studerade Jehovas vittnens litteratur.

Ja där har du ett fel som du/föräldrarna har gjort, du har inte förankrat din tro. Men sedan går du från askan till elden, från bara Jv litteratur till bara avfällingslitteratur. Du har inte haft någon balans i det hela.
Citera
2017-07-04, 12:08
Medlem
Citat:
Återigen visar du din debatteknik, jag har inte påstått att din personlighet är väsentlig för om Jehovas vittnen är Guds utvalda folk. Däremot visar det att du har avfallit och använder dig av metoder som inte är förenligt med hur en kristen ska vara.

Jag kan ge dig en hint:

"Den som lär annorlunda och inte håller sig till vår herre Jesu Kristi sunda ord och till det som vår religion lär, han är förblindad och okunnig, med en sjuklig lust att diskutera och träta. Sådant leder till avund, strider, förtal, misstänkliggöranden och ständiga bråk bland människor som har mist förståndet och tappat bort sanningen"(1 Tim 6:3-5 Bibel2000)

Tack så mycket för förtydligandet! Hurdan jag är som person är alltså helt oväsentligt för resonemanget om huruvida Jehovas vittnen är Guds utvalda folk, ledda av hans ande.

I så fall, och rätta mig om jag har fel, så gör jag antagandet att de här ständiga angreppen på mig som person och karaktär inte alls har att göra med själva frågeställningen att göra?
Kan det vara så att du väljer att smutskasta den du resonerar med så fort du känner dig i underläge?

Får jag fråga dig, är det så att du saknar förtroende för att du ska kunna försvara din ståndpunkt, och att det är så obehagligt att du därför måste angripa förmedlaren av en annan ståndpunkt?
Citera
2017-07-04, 12:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja där har du ett fel som du/föräldrarna har gjort, du har inte förankrat din tro.

"TRO" är OK. JVs pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi och demagogi (~lögn) är inte OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in