Flashback bygger pepparkakshus!
2017-04-22, 18:45
Medlem
ttsp: Hur ser du på att JV styrs av vakttornets utvalda "gubbar" ? Får man som JV tolka bibeln på egen hand? Hur ser du på vakttornets "new light"? Hur ser du på att Jehovas bibel ändrat formuleringar från originalbibeln för att passa JV:s uppfattning? Blir spännande se dina svar
Citera
2017-04-22, 18:50
Medlem
ttsp: Du vet att vakttornet lärt ut att Jesus bor på en stjärna som heter Alcyone? Man hittar det mest häpnadsväckande när man sätter sig in i vakttornets material och betänk, JV anser att det är "spiritual food" direkt från Gud.
Citera
2017-04-22, 19:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Det är inte för djurets skull som man visar respekt för livet, utan för oss människor.
Fast det är ju djurets liv man tar så den invändningen begriper jag inte.

Citat:
Från början, innan floden så fick människan bara äta växtlighet, det är egentligen ett avsteg från den fullkomliga värld som Gud skapade, det är nästintill mord i allvarsgrad (så veganer har en poäng). Därför ska man som människa påminna sig om att det är ett ofullkomligt tillstånd att man dödar och äter djur, och det gör man genom att visa respekt genom att hälla ut blodet.
Alla JV´s är alltså veganer?

Citat:
Gud kunde kanske ha bestämt det på det sättet också, men nu bestämde han att man visar respekt genom att hälla ut blodet.
Och annars skulle inte Jesu blod ha kunnat användas som offer.
Jag trodde det var jesus död som var offret.

Citat:
Detta är alltså också en orsak till att visa respekt för blodet, annars tappar Jesu offer mening.
Det gör det iaf enligt min mening. Han var bara död i tre dagar för att sedan återuppstå och leva vid guds sida i evighet, inte mycket till offer. Jag tror att de flesta hade reagerat likadant. Vad var alternativet? Leva i 50 år till och sedan vara död i en evighet? Ett lätt val skulle jag säga.
Citera
2017-04-22, 19:09
Medlem
Jason Zelda pulveriserar JVs yrande om att Jesus dog på en påle, och visar också hur JV i sin egen bibel (den lilafärgade JV bibeln för er som vill kolla själva) på ett mycket utstuderat och fult sätt tagit exakt det som passar deras egen irrlära för att föra vanliga JV bakom ljuset i tron att Jesus dog på en påle.

länk: https://www.youtube.com/watch?v=4ma3HSCjVgg&list=PLgCTU9shWW0EHG7Zzc4yofLI 9M_Pam298

ttsp: Vad anser du om sådana här fabriceringar från vakttornet? Skäms ni inte?

Tid 26:20 in i klippet om ni inte vill se hela klippet
Senast redigerad av Tuna77 2017-04-22 kl. 19:13.
Citera
2017-04-22, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, jag röker inte. Jag menade inom sjukvården. Många ingrepp är farliga. Man tar alltid beslut gentemot hur allvarlig sjukdom/skada man har. Att avstå blod för att det kan vara farligt, är alltså ett dåligt argument.

Man har bättre chans att vara frisk och att snabbare bli frisk om man avhåller sig från blodtransfusion och istället tar del av blodfri kirurgi. Det tycker jag inte är ett dåligt argument för att avstå blod.
Citera
2017-04-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du kanske inte heller ska ta "avhålla sig från blod" bokstavligt? Avhålla kan ju tolkas lite olika.

Hur kan man tolka "avhålla sig från blod" på olika sätt?

Hur kan du få "avhålla sig från blod" till att "ta blod"?
Citera
2017-04-22, 20:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vilket betyder att JV antar den underliga hållningen att symboliken är viktigare än livet.

Ja, det undrar jag också över. JVs symbolik är ju ytterst svävande och inte ens den samma kategori av symbolik i olika bibelsammanhang; men beror tydligen på nån sorts helhets-syntax av subjektiv karaktär.
Citera
2017-04-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babbazone
Oj! Det är så kul att se hur ni alla kommenterar sånt ni inte har en enda insikt i. Om jag skulle vilja veta mer om mormoner eller JW, varför skulle jag då inte gå till respektive hemsidor o få fakta? Om jag är intresserad av Moderaterna, varför skulle jag då gå till Socialdemokraternas hemsida för att få info? Åh, alla ni ignoranta dumjönsar... Det är common knowledge, vill man uppriktigt veta nåt om nån, ja kolla hemsidan först! Där finns kontakt osv, där kan man fråga....

Jo, så gör massan. De lättlurade.
De som köper försäljarens reklam.
Får du bäst reda på hur tillförlitlig en Volvo är genom att fråga försäljaren innan köp?
Får du hela sanningen om SD om du frågar dem?
Får du reda på Moderaternas nackdelar genom att fråga dem?
Citera
2017-04-22, 20:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbazone
Oj! Det är så kul att se hur ni alla kommenterar sånt ni inte har en enda insikt i. Om jag skulle vilja veta mer om mormoner eller JW, varför skulle jag då inte gå till respektive hemsidor o få fakta? Om jag är intresserad av Moderaterna, varför skulle jag då gå till Socialdemokraternas hemsida för att få info? Åh, alla ni ignoranta dumjönsar... Det är common knowledge, vill man uppriktigt veta nåt om nån, ja kolla hemsidan först! Där finns kontakt osv, där kan man fråga....

Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Jo, så gör massan. De lättlurade.
De som köper försäljarens reklam.
Får du bäst reda på hur tillförlitlig en Volvo är genom att fråga försäljaren innan köp?
Får du hela sanningen om SD om du frågar dem?
Får du reda på Moderaternas nackdelar genom att fråga dem?

Självklart skall man inte vara exklusiv eller selektiv i sitt källunderlag, och sen skall så många källor som möjligt granskas och kritiseras.
Citera
2017-04-22, 20:45
Medlem
Citat:
Man har bättre chans att vara frisk och att snabbare bli frisk om man avhåller sig från blodtransfusion och istället tar del av blodfri kirurgi. Det tycker jag inte är ett dåligt argument för att avstå blod.

Fortfarande har du inte kommenterat hur kvinnan som håller på att dö av blodförlust på förlossningsbordet ska kunna ha hjälp av "blodfri kirurgi". Eller den som har varit med i en svår olycka, blivit skottskadad eller knivskuren, med svår blodförlust som följd. Vad tror du läkarna säger om de (eller deras anhöriga, för de är kanske inte själva talbara) begär "blodfri kirurgi"?
Citera
2017-04-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fast det är ju djurets liv man tar så den invändningen begriper jag inte.

Jag försökte förklara i nästa mening:

Från början, innan floden så fick människan bara äta växtlighet, det är egentligen ett avsteg från den fullkomliga värld som Gud skapade, det är nästintill mord i allvarsgrad (så veganer har en poäng). Därför ska man som människa påminna sig om att det är ett ofullkomligt tillstånd att man dödar och äter djur, och det gör man genom att visa respekt genom att hälla ut blodet.

Citat:
Alla JV´s är alltså veganer?

Nej, men vi kan förstå hur veganer tänker, det är egentligen inte naturligt för människan att äta kött om man tänker på hur Gud skapade världen. Att det är så bekräftas av hur människor regerar när man dödar ett djur, i alla fall dom människor som inte är förhärdade av dödandet.

Citat:
Jag trodde det var jesus död som var offret.

Nja det beror på hur man tänker, men det var Jesu fullkomliga liv som blev en ersättning/offer till Adams ofullkomliga liv.

"Inte heller Människosonen har kommit för att bli tjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.”"(Matt 20:28)

Alltså eftersom Adam syndade så var det tvunget att en annan människa kunde visa att människan kunde vara trogen Gud, utan att synda.

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. "(1 Kor 15:21-22 Bibel2000)

Jesus var fullkomligt trogen Gud och hans lagar:

"Han begick inte någon synd, och svek fanns inte i hans mun."(1 Petrus 2:21-22 Bibel2000)

Men för att kunna ge sitt mänskliga liv som lösen, så var han tvungen att dö som människa, och därmed erbjuda sitt mänskliga liv som offer för att utplåna synden:

"Ty Kristus gick inte in i en helgedom som var byggd av människohand och bara en bild av den verkliga. Han gick in i själva himlen för att nu träda fram inför Gud med vår sak. Och han gjorde det inte för att offra sig många gånger, så som översteprästen varje år går in i helgedomen med blod som inte är hans eget. Då hade han måst lida många gånger alltifrån världens skapelse.

Men nu har han trätt fram, en gång för alla, vid tidens slut, för att utplåna synden genom att offra sig själv. Och liksom det är människans lott att en gång dö och sedan dömas, så har Kristus en gång offrats för att lyfta bort mångas synder
"(Hebr 9:24-28 Bibel2000)

Så man kan säga att hans död, hans blod hade ett värde som offer:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er."(Luk 22:20 Bibel2000)

Men det var hans fullkomliga liv som möjliggjorde det, om han hade syndat så hade han gjort samma sak som Adam, och då hade det inte varit värt något.

Citat:
Citat:
Detta är alltså också en orsak till att visa respekt för blodet, annars tappar Jesu offer mening.
Citat:
Det gör det iaf enligt min mening. Han var bara död i tre dagar för att sedan återuppstå och leva vid guds sida i evighet, inte mycket till offer. Jag tror att de flesta hade reagerat likadant. Vad var alternativet? Leva i 50 år till och sedan vara död i en evighet? Ett lätt val skulle jag säga.

Jesus blev torterad till döds, och han var tvungen att vara fullkomligt syndfri hela sitt liv, menar du att du skulle ha klarat av det?
Citera
2017-04-22, 21:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag försökte förklara i nästa mening:

Förstår fortfarande inte varför det skulle vara mer respektfullt att kasta bort något ätbart. Speciellt som det bara är symboliskt.

Citat:
Nej, men vi kan förstå hur veganer tänker, det är egentligen inte naturligt för människan att äta kött om man tänker på hur Gud skapade världen. Att det är så bekräftas av hur människor regerar när man dödar ett djur, i alla fall dom människor som inte är förhärdade av dödandet.
Ni väljer alltså att vara i ett ofullkomligt tillstånd trots att det är så oerhört lätt att komma ur det?
Det verkar obegripligt för mig.

Citat:
Jesus blev torterad till döds, och han var tvungen att vara fullkomligt syndfri hela sitt liv, menar du att du skulle ha klarat av det?
Är inte vrede en synd? Som jag förstår var han ganska arg när han drev ut månglarna ur templet.
Dessutom var han ju gud och hur svårt kan någonting vara om man är gud?
Ja, han blev torterad men det var han ju knappast ensam om. Korsfästning var inte helt ovanligt på den tiden. Och genom historien har många fått lida ännu värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in