Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Fast det är ju djurets liv man tar så den invändningen begriper jag inte.
Jag försökte förklara i nästa mening:
Från början, innan floden så fick människan bara äta växtlighet, det är egentligen ett avsteg från den fullkomliga värld som Gud skapade, det är nästintill mord i allvarsgrad (så veganer har en poäng). Därför ska man som människa påminna sig om att det är ett ofullkomligt tillstånd att man dödar och äter djur, och det gör man genom att visa respekt genom att hälla ut blodet.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Alla JV´s är alltså veganer?
Nej, men vi kan förstå hur veganer tänker, det är egentligen inte naturligt för människan att äta kött om man tänker på hur Gud skapade världen. Att det är så bekräftas av hur människor regerar när man dödar ett djur, i alla fall dom människor som inte är förhärdade av dödandet.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Jag trodde det var jesus död som var offret.
Nja det beror på hur man tänker, men det var Jesu fullkomliga liv som blev en ersättning/offer till Adams ofullkomliga liv.
"
Inte heller Människosonen har kommit för att bli tjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.”"(Matt 20:28)
Alltså eftersom Adam syndade så var det tvunget att en annan människa kunde visa att människan kunde vara trogen Gud, utan att synda.
"
Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. "(1 Kor 15:21-22 Bibel2000)
Jesus var fullkomligt trogen Gud och hans lagar:
"
Han begick inte någon synd, och svek fanns inte i hans mun."(1 Petrus 2:21-22 Bibel2000)
Men för att kunna ge sitt mänskliga liv som lösen, så var han tvungen att dö som människa, och därmed erbjuda sitt mänskliga liv som offer för att utplåna synden:
"
Ty Kristus gick inte in i en helgedom som var byggd av människohand och bara en bild av den verkliga. Han gick in i själva himlen för att nu träda fram inför Gud med vår sak. Och han gjorde det inte för att offra sig många gånger, så som översteprästen varje år går in i helgedomen med blod som inte är hans eget. Då hade han måst lida många gånger alltifrån världens skapelse.
Men nu har han trätt fram, en gång för alla, vid tidens slut, för att utplåna synden genom att offra sig själv. Och liksom det är människans lott att en gång dö och sedan dömas, så har Kristus en gång offrats för att lyfta bort mångas synder "(Hebr 9:24-28 Bibel2000)
Så man kan säga att hans död, hans blod hade ett värde som offer:
"
Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er."(Luk 22:20 Bibel2000)
Men det var hans fullkomliga liv som möjliggjorde det, om han hade syndat så hade han gjort samma sak som Adam, och då hade det inte varit värt något.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Detta är alltså också en orsak till att visa respekt för blodet, annars tappar Jesu offer mening.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Det gör det iaf enligt min mening. Han var bara död i tre dagar för att sedan återuppstå och leva vid guds sida i evighet, inte mycket till offer. Jag tror att de flesta hade reagerat likadant. Vad var alternativet? Leva i 50 år till och sedan vara död i en evighet? Ett lätt val skulle jag säga.
Jesus blev torterad till döds, och han var tvungen att vara fullkomligt syndfri hela sitt liv, menar du att du skulle ha klarat av det?