2014-12-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Detta med att "man dödar andra för medicinsk behandling" är ju inte sant,

Det har jag inte påstått heller, det är en liknelse för att folk ska kunna förstå vad det handlar om.

Citat:
och dessutom en efterrationalisering.

Nej jag målade upp en bild för att det ska vara lättare att förstå Jv:s ståndpunkt.

Citat:
Förbudet i GT mot att befatta sig med blod har inte ett skvatt med detta att göra utan berodde på att man ansåg att blod var heligt och förbehållet Gud. Alltså det jag kallade blodsmystik. Man skvätte blod på altaret i templet, för att ta ett exempel.

Ja om en jude skulle ta blodet som var heligt och förbehållet Gud, och använde det i ett annat sammanhang, så hade man riskerat utrotning:

"Och om någon av Israels hus eller av främlingarna som bor bland dem förtär något blod, skall jag vända mitt ansikte mot den som äter blodet och utrota honom ur hans folk." (3Mose 17:10 Folkbibeln)

Citat:
Det där är kanske din och JV:s åsikt, men jag tror inte att judarna håller med om det, och inte den stora majoritet av kristna som tillåter blodtransfusioner heller.

Det spelar ingen roll om ingen i hela världen håller med, det står där i bibeln oavsett. Vad är din tolkning?
Citera
2014-12-26, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Nu är detta en falsk analogi, eftersom JV's vägran att låta sina barn ta emot blodtransfusion, även om det skulle vara den enda behandlingsmetoden som räddar barnets liv, inte har att göra med det moraliska dilemmat att man skadar eller dödar en tredjepart i syfte att rädda liv.

Du missade poängen med liknelsen, för det var en liknelse för att belysa att det inte handlar om att Jv offrar sina barn.

Citat:
Detta handlar om att JV tror att gud förbjuder blodtransfusion, även då det kostar livet, och rationaliserar detta med att ifall barnet dör p.g.a. förälderns "lydnad" av en hypotetisk gud så kommer barnet till paradiset (lite som vissa extrema religiösa tror sig komma till paradiset om de spränger sig själva i ett terrordåd i sin guds tjänst).

Nej, falsk analogi, Jv offrar inte sina barn så som självmordsbombare offrar sina liv.

Citat:
Så menar du på fullaste allvar att ifall en hypotetisk gud skulle existera, att det är rimligt att hen skulle förbjuda människor att låta sina barn ta emot blodtransfusion i syfte att rädda deras liv, om nu blodtransfusion är den enda behandlingsmetoden som kan rädda liv i en given situation?

Ja på liknande sätt som Gud förbjuder att döda andra människor för att rädda livet på sig själv eller sina barn (t.ex. i krig), det finns gränser för hur långt man kan gå för att rädda livet på sig själv eller sina barn. En sådan gräns går vid att avhålla sig från blod, det är ett tydligt oeftergivligt krav från Gud att avhålla sig från blod:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" 1Kor 15:28,29 Bibel2000)

Citat:
Och menar du på fullaste allvar att en gud som rent hypotetiskt kräver att man hellre låter sina barn dö än att ta emot blodtransfusion (eller begär av Abraham att offra sin son Isak) är verkligen värd din tillbedjan?

Falsk analogi, Jv offrar inte sina barn.

Citat:
En annan sak man kan fundera över, liknar inte en sådan extrem tolkning av bibeln som de fariseer som NT påstår anklagade Jesus och hans lärljungar för att bryta sabbaten?

Sabbaten och skådebröden i templet ansågs vara heliga symboler, och att bryta sabbaten var belagt med dödsstraff i GT (jag menar, enligt GT så beordrade gud att tortera ihjäl en människa som samlade ved på en sabbat genom att stena ihjäl honom, 4 Mos 15:32-36). Men ändå påstår Jesus enligt evangelierna att stilla hungern och det mänskliga livet är viktigare än dessa symboler, t.ex. i Matt 12:1-12*.

Om man i Matt 12:1-12 bytte ut ”skådebröd” och ”sabbaten” med ”blodet”, borde inte enligt det resonemang som Jesus påstås göra det mänskliga livet vara mera värt och viktigare än att blodet anses vara heligt och inte får lov att förtäras? Liknar inte JV’s tolkning av att man inte får använda blod, även om det räddar livet på sina barn, snarare fariseernas påstådda tolkning att sabbaten var mera värt än det mänskliga välsbefinnandet?

Nu är jag säker på att du kommer med verser i bibeln som kommer att supportera JV’s extrema tolkning att det är viktigare att avhålla sig från blod än att rädda livet på sina barn. Men det är irrelevant, eftersom bibeln är en motstridig samling böcker, och själv betraktar jag inte bibeln som en auktoritet. Därför kan du bespara dig besväret.

Ok.

Citat:
Men det kanske kan vara värt för dig att fundera lite på andemeningen i Matt 12:1-12?!

Jag ska fundera.
Citera
2014-12-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Jag tycker nog inte att jag är särskilt okunnig. Ni har hittat sanningen, och er primära uppgift som vittnen till denna sanning bör således vara att förkunna det runt om i världen? Sedan kan försäljare vara en relativt bred sysselsättning, där ni bla får utbildning med MYCKET annat! Sedan förstår jag att ni har andra yrken, vid sidan av. Men som religion och organisation betecknat, skulle jag nog kalla er för försäljare! Inget fel med det!

Jo det är okunnigt att säga att Jehovas vittnen är säljare istället för läkare, eftersom det finns Jehovas vittnen som är läkare. Och dom som författat informationen om blod är inte okunniga försäljare, utan kunniga läkare, forskare o.s.v. som är Jehovas vittnen.

Citat:
Sedan kan det mycket väl vara som sådant, att det finns läkare som är Jehovas vittnen (även fast det bör vara problematiskt - inte minst i fråga om blodtransfusioner).

Det behöver inte vara problematiskt, det finns massor med olika slags läkare, inte alla dessa utför kirurgiska ingrepp. Dessutom kan man ju jobba på ett sjukhus som inte är sådana bakåtsträvare som vissa andra, som är för blodfri kirurgi och uppfinningar som försöker komma ifrån en så primitiv metod som blodtransfusionen är.

Citat:
Det är för övrigt till störst del, icke-vittnen som bidragit till alternativ sjukvård.

Kanske, men starkt pådrivna av Jehovas vittnen.

Citat:
Utifrån det du skriver är min samlade bedömning, att du hugger efter halmstrån!

Nej så är det inte, mina argument är solida. Jag uppfattar detta som ad hominem argument.

Det är bättre att du argumenterar sakfrågorna istället för att anklaga mig för att "hugga efter halmstrån".
Citera
2014-12-26, 11:39
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte redan bestämt mig. Det ingår i vetenskapen. Nämligen, förmågan att förändra åsikt!

Jag finner inte heller något egenvärde i att smutsa ned Jehovas Vittnen.

Ok bra!

Citat:
Jag tror, tvärtom de flesta icke-troende, att världen förmodligen vore en värre plats utan religion. Religionen har haft en viktig inverkan på mänskligheten, inte minst i fråga om den moraliska kompassen.

Jag är en av dom troende som tror att religionen har ställt till det med mycket, religionen har mycket blod på sina händer, därför kallas religionen för skökan, den stora staden:

"I den staden fanns blodet från profeter och heliga och alla dem som har slaktats på jorden.”"(Upp 18:24 Bibel2000)

Citat:
Med det sagt, hade jag önskat att ni vittnen kunde sålt in ert budskap på ett lite mer gediget vis.

Jag tycker det är gediget nog, nog för att Jv ska öka från några tusen till miljoner över hela världen, med människor från alla språk och kulturer:

"Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer. Och de ropade med hög röst: ”Frälsningen finns hos vår Gud, som sitter på tronen, och hos Lammet.”(Upp 7:9-10 Bibel2000)

Och detta trots det för många kontroversiella budskapet som Jehovas vittnen förkunnar om.
Citera
2014-12-26, 11:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sakfrågan? Är det blodtransfusioner?

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej jag tänker på sakfrågan som du svarade med ett ad hominem.

Goddag ... yxskaft.
Citera
2014-12-26, 11:46
Medlem
Citat:
... Även om du inte håller med om Jehovas vittnens synsätt på blod, så är det inte rättvist att du anklagar Jehovas vittnen för att offra sina barn, det är din fördomsfulla syn på Jv som speglar sig då.
Läs på om vad fördomar är. Är det en fördom att JV är emot blodtransfusioner? Är det en fördom att om inte barn till JV tvångsomhändertas, så skulle de nekas blodtransfusion? Svar nej och nej, ni tillstår detta själva. Det du hakar upp dig på är ordet "offra", och det är väl för att du är religiös. Men det är en åsikt jag har, det handlar inte om fördomar. Sett ur er synpunkt så gör ni så klart det bästa för barnen. Det är bara det att jag anser att det är dumheter. Ren och skär idioti som emanerar från idiotisk bibeltolkning. Det får du stå ut med.
Senast redigerad av Redax 2014-12-26 kl. 11:49.
Citera
2014-12-26, 11:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men denna gång handlade det alltså om dagen och natten, ljus och mörker på jorden, att solen och månen skulle utmärka högtider, dagar och år. Innan solen och månen så fanns det alltså inget som utmärkte jordens dagar.

Det Gud kallade för dag och natt i skapelsens början måste alltså handla om något annat än jorddagar. Och då kan det handla om längre tidsperioder än jordens 24 timmars dagar.

Efterrationaliserande demagogi.

Citat:
Det står inte hur långa dessa skapelse dagar var, så därför kan man inte utesluta att det handlar om 24 timmars dagar, men man kan inte heller utesluta att det handlar om miljoner, miljarder år.

"Det kan inte uteslutas" är ett trams-resonemang ... särskild när underlaget redan är efterrationaliserande demagogi.

Citat:
Det ljus som det talas om kan handla om det ljus som skapades i Big Bang, och att Gud delade in tidsperioden i det han kallade för dagar för att belysa tågordningen i skapelsen.

Tom semantisk akrobatik.

Citat:
Och om man undersöker vetenskapen så stämmer det väl överens med bibelns skapelseberättelse.

Nej.

Citat:
Och om man jämför med andra skapelseberättelser så ter sig bibelns berättelse som en vetenskaplig avhandling.

Falsk dikotomi.
Citera
2014-12-26, 11:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är väldigt enkelt, det är för att Apostlarna och dom äldste i Jerusalem behandlade just denna fråga och kom fram till den slutsatsen att blodförbudet fortfarande gäller, detta med hjälp av helig ande, alltså att Gud vägledde dom första kristna i denna fråga (Läs Apg kapitel 15)

JV har inte monopol på tolkning och inklusion av "den heliga ande".
Citera
2014-12-26, 11:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu är detta en falsk analogi,

Citat:
Du missade poängen med liknelsen, för det var en liknelse för att belysa att det inte handlar om att Jv offrar sina barn.

Lär dig skilja mellan analogi och allegori, bästa herr demagog.
Citera
2014-12-26, 11:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det behöver inte vara problematiskt, det finns massor med olika slags läkare, inte alla dessa utför kirurgiska ingrepp. Dessutom kan man ju jobba på ett sjukhus som inte är sådana bakåtsträvare som vissa andra, som är för blodfri kirurgi och uppfinningar som försöker komma ifrån en så primitiv metod som blodtransfusionen är.

Slingre-retorik för att omfokusera från den faktiska kritik.

Citat:
Jag uppfattar detta som ad hominem argument.

Du är kritik-allergisk. Svårare är det inte.
Citera
2014-12-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Det är JHWHs ord som gäller, och alla andra känns inte vid Guds namn.

Enligt NT uttalade varken Jesus eller apostlarna Guds Namn. Därför behöver dagens kristna inte heller göra det. Varken du eller några Jv kommer till rätta med alla texter i NT som visar att Jesus och apostlarna undvek att uttala Namnet. Ni bara struntar i dessa texter, och ni är därför inte trogna mot Bibeln.
Citera
2014-12-26, 12:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Det är JHWHs ord som gäller,

I JVs besynnerliga demagogiska tolknings-metodologi. Mer märkvärdigt är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in