Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Alla som fostrar sina barn andligt genom sin övertygelse är arroganta:
1. Socialdemokraten/Moderaten/kommunisten som lär sitt barn att "mitt parti är rätt och alla andra partier är sämre" = arrogans.
2. Den troende som lär sitt barn att "Koranen är från Gud, men inte Bibeln" = arrogans.
2b "Bibeln är från Gud, men inte Koranen" = arrogans.
2c "Bibeln är inte från Gud" = arrogans.
3. Ateisten som lär sitt barn att "Gud är ett mänskligt påhitt" = arrogans.
4. Att se sig själv vara innehavare av den korrekta övertygelsen = arrogans.

Hur fostrar du dina barn? Är du övertygad om att mord är fel?
Citera
2015-01-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast du utelämnar ju en massa saker i texten som förklarar att andra än döpta kan överleva.

T.ex. detta tog du inte med:

" Dessa fårlika blir en hjord tillsammans med de smorda kristna och bistår dem i deras viktiga arbete med att sätta ett märke på ytterligare andra. (Upp. 22:17)"

Man undrar ju om du är ett JV ens? Eller förstår du inte vad du läser? Vad är det för en hjord som bistår de smorda kristna i arbetet med att märka människor? Just det "Den stora skaran" alltså de JV som inte tror att de skall komma till himmelen.

Citat:
"12 Hesekiels syn visar på ett av skälen till att vårt arbete med att söka efter dem som ”suckar och stönar” är så viktigt. Liv står på spel. Jehovas himmelska avrättningsstyrkor, förebildade av de sex männen med vapen, kommer snart att tillintetgöra dem som inte har det symboliska märket. Angående den kommande domen skrev aposteln Paulus att Herren Jesus, åtföljd av sina ”mäktiga änglar”, skall låta ”hämnd komma över dem som inte känner Gud och dem som inte lyder de goda nyheterna om vår Herre Jesus”. (2 Thess. 1:7, 8) Lägg märke till att människor kommer att dömas på grundval av hur de ställer sig till de goda nyheterna. Förkunnandet av Guds budskap måste därför fortsätta i oförminskad omfattning ända fram till slutet. (Upp. 14:6, 7) Det här innebär att alla Jehovas överlämnade tjänare har ett stort ansvar. (Läs Hesekiel 3:17–19.)

Hur kan man dömas till ett positivt resultat "på grundval av hur de ställer sig till de goda nyheterna" om man samtidigt menar att dom som bara har tecknet döms till ett positivt resultat?

Detta visar återigen att det handlar om inställningen till Gud och hans goda nyheter. Man kan dömas till ett positivt resultat om man ställer sig positivt till "de goda nyheterna", utan att ha tecknet på pannan.

Du smög in ett UTAN där, läs du bara som det står.
Slutsatsen i artikeln är att bara döpta JV kan överleva.
INGEN har här påstått att det räcker med det. Det är MINIMIKRAVET, Jesus avgör vilka JV som har tecknet som får överleva, baserat på tex hjärteinställningen.

Citat:
Ni plockar alltså delar av en text och redovisar inte hela sammanhanget, hela sammanhanget och andemeningen är dock att Gud i slutändan bedömer hjärtat på enskilda individer. Fråga vilket Jehovas vittne som helst om dom anser att bara döpta Jehovas vittnen överlever Harmageddon eller om Gud bedömer hjärtat.

Som sagt han bedömer VILKA JV som får överleva baserat på tex hjärteinställningen. Sen det du citerar handlar om uppståndelsen, där både onda och goda får uppstå. Inget med detta att göra.

Citat:

Hur kan man säga att det är upp till Gud att döma, om man nu anser att man redan vet att bara döpta Jehovas vittnen kommer att överleva? Då behövs ingen dom, utan alla, oavsett hur dom är som personer, blir räddade så fort dom är döpta, och detta innebär då logiskt även uteslutna döpta.

Men detta faller alltså på sin orimlighet, det finns inget magiskt i att bli döpt, det är bara en symbol på att man tagit ställning för att tjäna Gud, men det behöver inte vara sant. Man kan vara döpt och vara den värsta motståndaren, och många som blivit döpta visar just detta, att dom blir dom värsta motståndarna, och dessa menar du alltså Jv tror att dom blir räddade bara för att dom är döpta? Det är löjeväckande att tro att Jv tror på detta sätt.

Som sagt, tro inte bara på mitt ord, fråga vilket Jv som helst om man måste vara döpt som Jv för att man ska överleva Guds dom i Harmageddon.

Som sagt för fyrtioelfte gången -dopet är ett minimikrav enl JV. För bara då har du chansen, annars är du helt chanslös, barn som gammal.
Citera
2015-01-10, 21:15
Medlem
Citat:
Vad har du för bevis för detta?

Tex du är ett levande bevis på det!
Citera
2015-01-10, 21:31
Medlem
qbits avatar
Citat:
Fast du utelämnar ju en massa saker i texten som förklarar att andra än döpta kan överleva.

T.ex. detta tog du inte med:

"Dessa fårlika blir en hjord tillsammans med de smorda kristna och bistår dem i deras viktiga arbete med att sätta ett märke på ytterligare andra. (Upp. 22:17)"

Detta säger bara att de som fått märket ska delta i att sätta märket på "ytterligare andra". Och vad betyder märket enligt er hemsida? Såhär säger JV's officiella hemsida:

"Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de hade haft ett märke på pannan. ... "

Så enligt er hemsida är ju följande kriterier för att få märket för att slippa slaktas av er gud:

1. Överklämnad (vad betyder det?)
2. Döpta lärljungar till Jesus kristus (är det alla kristna eller endast JV?)
3. Tagit på sig den Kristuslika nya personligheten.

Så, vilka är dessa överlämnade och döpta lärljungar, syftar det på JV eller andra kristna?

PS. Jag har frågat JV, och de säger följande:

1. Gud är den som dömer. Vi människor kan inte saga vem som ska överleva och dö, det kan bara gud göra.

Men när man pressar dem, kommer även följande fram:

2. Om man hör JV's predikan måste man bli ett döpt JV för att räddas. Mycket riktigt är märket på pannan att vara ett döpt JV. Men det räcker inte att enbart att vara ett JV för att överleva, man måste vara ett "äkta" JV, så inte alla JV kommer att överleva heller, bara "äkta" döpta JV'n. Vilka som är äkta JV eller inte vet bara gud.

3. Några undantag är barnen till JV'n, de som inte "hört budskapet" och kanske de som är "mentalt sjuka" så att de inte kan uppfatta JV's budskap. De kan få överleva även om de inte är döpta.

4. De som dör i harmageddon dör för alltid. Däremot kan efter harmageddon de som dött tidigare än harmageddon men aldrig hört talas om JV få möjlighet att uppstå. Så människor som levt i andra tidsepoker innan JV existerade kan få en uppståndelse, och vilka de är vet bara gud.

Det tycks ju stämma med vad er hemsida säger.

-------------------------------

För den som vill se hela löptexten, så står det såhär på JV's hemsida angående vilka som ska slaktas av deras gud (fetstil av qbit):

10. Hur viktig tjänsten från hus till hus är framgår av en syn som profeten Hesekiel fick. I den här synen ser Hesekiel sex män med vapen i händerna och en sjunde man som är klädd i linnekläder och har en sekreterares bläckhorn vid höften. Den sjunde mannen får befallningen att ”gå mitt igenom staden” och sätta ”ett märke på pannan på dem som suckar och stönar över alla de avskyvärdheter som bedrivs i dess mitt”. När arbetet med att sätta ett märke på pannan är färdigt får de sex männen med vapen befallningen att döda alla som inte har märket. (Läs Hesekiel 9:1–6.)

11 Vi förstår att mannen ”som var klädd i linnekläder” representerar kvarlevan av de smorda kristna. Genom arbetet med att predika och göra lärjungar sätter den smorda klassen ett symboliskt märke på dem som blir en del av Kristi ”andra får”. (Joh. 10:16) Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de hade haft ett märke på pannan. (Ef. 4:20–24) Dessa fårlika blir en hjord tillsammans med de smorda kristna och bistår dem i deras viktiga arbete med att sätta ett märke på ytterligare andra. (Upp. 22:17)

12 Hesekiels syn visar på ett av skälen till att vårt arbete med att söka efter dem som ”suckar och stönar” är så viktigt. Liv står på spel. Jehovas himmelska avrättningsstyrkor, förebildade av de sex männen med vapen, kommer snart att tillintetgöra dem som inte har det symboliska märket. Angående den kommande domen skrev aposteln Paulus att Herren Jesus, åtföljd av sina ”mäktiga änglar”, skall låta ”hämnd komma över dem som inte känner Gud och dem som inte lyder de goda nyheterna om vår Herre Jesus”. (2 Thess. 1:7, 8) Lägg märke till att människor kommer att dömas på grundval av hur de ställer sig till de goda nyheterna. Förkunnandet av Guds budskap måste därför fortsätta i oförminskad omfattning ända fram till slutet. (Upp. 14:6, 7) Det här innebär att alla Jehovas överlämnade tjänare har ett stort ansvar. (Läs Hesekiel 3:17–19.)
Senast redigerad av qbit 2015-01-10 kl. 21:55.
Citera
2015-01-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Tex du är ett levande bevis på det!

Du har alltså inga bevis från litteraturen?
Citera
2015-01-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Fast vad betyder det när er hemsida säger såhär:

"Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de hade haft ett märke på pannan."?

Detta betyder att dom som får märket i pannan är klara, men att det finns andra som kan överleva, läs hela sammanhanget:

Citat:
Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de hade haft ett märke på pannan. (Ef. 4:20–24) Dessa fårlika blir en hjord tillsammans med de smorda kristna och bistår dem i deras viktiga arbete med att sätta ett märke på ytterligare andra. (Upp. 22:17)

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2008520

Det finns alltså inte bara dom som redan fått märket som överlever, utan även andra som ännu inte fått märket, eller andra som bara är positiva till dom goda nyheterna, läs igen sammanhanget:

Citat:
Lägg märke till att människor kommer att dömas på grundval av hur de ställer sig till de goda nyheterna.

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2008520#p13

Varför ignorerar du detta som jag redan citerat, och varför ignorerar du det som jag har citerat i övrigt? Där det talas tydligt om att ingen förutom Gud kan döma vilka som överlever på grund av hjärteinställningen?

Det handlar ju om att se helheten i någons tro, inte att försöka fokusera på något som kan misstolkas och tas ut ur sitt sammanhang. Om du läser allt som Jehovas vittnen skriver så finns ingen tvekan om att den slutgiltiga domen handlar om ondskan hos enskilda individer, inte om dom är döpta eller inte, som sagt det är vansinnigt att tro att Jv tror på det sättet.

Och som sagt, fråga Jehovas vittnen själva om det handlar om att vara döpt eller inte. Många som har blivit döpta har ju blivit motståndare, så deras dop har ingen betydelse i sammanhanget, kan du inte förstå detta? Dessa som är döpta och som är motståndare till Gud, alltså avfällingar har inget hopp om att överleva om dom inte omvänder sig och underordnar sig Gud Jehova.
Citera
2015-01-10, 22:06
Medlem
Citat:
Hur fostrar du dina barn? Är du övertygad om att mord är fel?

Att mörda en person = att släcka ett liv plus att det drar med sig sorg och smärta till dess anhöriga. Det behövs ingen övertygelse för att inse att detta är en inkorrekt gärning, såvida man inte saknar empati (psykopat).

Men om den personen är en känd mördare och siktar med en pistol mot mig och det gäller döda eller dödas, då skulle jag inte ha några problem att skjuta (mörda) honom först (eftersom han på ett extremt sätt attackerar och inkräktar på min fria vilja). Men om detta är det rätta sättet att lösa uppgiften, det är en bra fråga. Jag har ingen aning.

Mitt barn är ca ett år gammal och det enda jag önskar kunna förmedla när det gäller det andliga, det är att fortsätta vara öppen (som ett barn), men samtidigt vara kritisk för att aldrig riskera att bli vilseledd.
Citera
2015-01-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Att mörda en person = att släcka ett liv plus att det drar med sig sorg och smärta till dess anhöriga. Det behövs ingen övertygelse för att inse att detta är en inkorrekt gärning, såvida man inte saknar empati (psykopat).

Men om den personen är en känd mördare och siktar med en pistol mot mig och det gäller döda eller dödas, då skulle jag inte ha några problem att skjuta (mörda) honom först (eftersom han på ett extremt sätt attackerar och inkräktar på min fria vilja). Men om detta är det rätta sättet att lösa uppgiften, det är en bra fråga. Jag har ingen aning.

Mitt barn är ca ett år gammal och det enda jag önskar kunna förmedla när det gäller det andliga, det är att fortsätta vara öppen (som ett barn), men samtidigt vara kritisk för att aldrig riskera att bli vilseledd.

Jo det är ju bra, men i princip så uppfostrar ju du ditt barn efter dina övertygelser, och detta menade du var arrogant, kan du förklara mer exakt hur du menar? Du säger ofta att du inte har en aning, men samtidigt säger du att vissa saker är arrogant, varför är ditt sätt att uppfostra ditt barn inte arrogant, medan andras är det?
Citera
2015-01-10, 22:23
Medlem
qbits avatar
Citat:
Suck, jag har inte varit oklar med att bara en minoritet överlever Guds dom över dom onda.

Jag kallar detta inte detta för masslakt, utan ett utrensande av det onda. Det finns inte en suck till möjlighet att den nya ordningen skulle fungera om Gud tillät majoriteten av mänskligheten att överleva till den nya ordningen, dessa skulle bara förstöra för dom som verkligen vill att det ska bli en ny ordning på jorden utan krig och elände.

På er hemsida står det såhär:

”Vad kommer Harmageddon att leda till? ... Jeremia 25:33 visar att många ogudaktiga människor kommer att avlägsnas från jorden: ”De som blir slagna av Jehova skall på den dagen ligga strödda från jordens ena ände till den andra.” ” – Vakttornet 1 September 2011, s 10; (http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011644 )

Om inte detta är mass-slakt och massmord av människor, vet jag inte vad mass-slakt och mass-mord är. Du bekräftar ju att majoriteten av människor kommer att dödas av din gud som det beskrivs på er hemsida.

Stalin, Hitler och Pol Pot använde samma retorik om sitt utopiska paradis. Om de inte rensade ut statens "fiender", skulle det aldrig bli ett "utopiskt paradis". Med andra ord bygger ni er ideologi och paradisdrömmar på massmord och mass-slakt av största delen av mänskligheten, d.v.s. ett gigantiskt blodbad. Ni dyrkar en kosmisk Stalin, vars enda verktyg och medel att skapa ett utopiskt paradis är massmord och blodbad.

Hur kan ni med gott samvete dyrka en kosmisk Stalin?

Citat:
"Det finns inte en suck till möjlighet att den nya ordningen skulle fungera om Gud tillät majoriteten av mänskligheten att överleva till den nya ordningen, dessa skulle bara förstöra för dom som verkligen vill att det ska bli en ny ordning på jorden utan krig och elände."

Menar du på fullaste allvar att det är endast om gud slaktade t.ex. majoriteten av svenskar som det kan bli ett paradis? Menar du på fullaste allvar att de flesta svenskarna ägnar sig åt våld och skadar andra, och förstör för andra som vill ha fred? Det är bara en försvinnande liten del av befolkningen som ägnar sig åt våld mot andra.

Det säger verkligen en hel del om JV's människosyn som betraktar majoriteten av världsbefolkningen som "onda".
Senast redigerad av qbit 2015-01-10 kl. 22:35.
Citera
2015-01-10, 22:29
Medlem
qbits avatar
Citat:
Detta betyder att dom som får märket i pannan är klara, men att det finns andra som kan överleva, läs hela sammanhanget:

Det finns alltså inte bara dom som redan fått märket som överlever, utan även andra som ännu inte fått märket, eller andra som bara är positiva till dom goda nyheterna, läs igen sammanhanget:

Varför ignorerar du detta som jag redan citerat, och varför ignorerar du det som jag har citerat i övrigt? Där det talas tydligt om att ingen förutom Gud kan döma vilka som överlever på grund av hjärteinställningen?

Det handlar ju om att se helheten i någons tro, inte att försöka fokusera på något som kan misstolkas och tas ut ur sitt sammanhang. Om du läser allt som Jehovas vittnen skriver så finns ingen tvekan om att den slutgiltiga domen handlar om ondskan hos enskilda individer, inte om dom är döpta eller inte, som sagt det är vansinnigt att tro att Jv tror på det sättet.

Och som sagt, fråga Jehovas vittnen själva om det handlar om att vara döpt eller inte. Många som har blivit döpta har ju blivit motståndare, så deras dop har ingen betydelse i sammanhanget, kan du inte förstå detta? Dessa som är döpta och som är motståndare till Gud, alltså avfällingar har inget hopp om att överleva om dom inte omvänder sig och underordnar sig Gud Jehova.

Whatever, du har redan konfirmerat i ett tidigare inlägg att enligt JV's världsbild ska majoriteten av världsbefolkningen ska slaktas av din gud, det räcker som svar för mig. Det var egentligen det jag var ute efter. Då vet jag att jag aldrig med ett rent samvete skulle kunna dyrka din kosmiske Stalin, även om denne gud existerade. Jag kan aldrig med ett rent samvete understödja ett sådant gigantiskt blodbad.
Senast redigerad av qbit 2015-01-10 kl. 22:34.
Citera
2015-01-10, 22:34
Medlem
Citat:
Du har alltså inga bevis från litteraturen?

Skulle det stå där så kan du ju föreställa dig hur ofta det skulle citeras tex här. Svart på vitt -titta vi ljuger utåt.
Det behöver de inte, för inget vittne, med sina sinnen fulla med bruk, skulle predika så direkt till andra som se avser få in i fållan.
Citera
2015-01-10, 22:41
Medlem
Citat:
Jo det är ju bra, men i princip så uppfostrar ju du ditt barn efter dina övertygelser, och detta menade du var arrogant, kan du förklara mer exakt hur du menar? Du säger ofta att du inte har en aning, men samtidigt säger du att vissa saker är arrogant, varför är ditt sätt att uppfostra ditt barn inte arrogant, medan andras är det?

Jag har innan varit fast i en övertygelse men lyckats ta mig ur den. Detta har gett vissa "bieffekter". Genom denna (ovanliga) erfarenhet inser jag nu att jag varit blind (utan att då ha vetat om det) pga min övertygelse. Arrogans har fått en helt annan innebörd, men inte pga en övertygelse, utan tack vare den upplevda erfarenheten att ha brutit mig ur den.

Tala om för mig; vilket brott begår jag om jag uppfostrar mitt barn att vara fortsatt öppen inför det okända och samtidigt lära sig att vara kritisk för att inte bli vilseledd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in