2015-06-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Nej, du har fel, dom tidiga kristna församlingarna levde efter främst apostlarnas ord, men senare även efter dom "äldste i Jerusalem". Även apostlarna underordnade sig besluten bland dom "äldste i Jerusalem":

"Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem. " (Apg 15:2 Bibel2000)

Alltså även tvister mellan Paulus och Barnabas skulle utredas av dom äldste i Jerusalem:

"Detta ledde till ständiga uppträden och diskussioner mellan dem och Paulus och Barnabas. Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem.(Apg 15:2 Bibel2000)

Så du har en förvrängd bild av bibel, du har inte alltid rätt tyvärr.

Nej, hur kan du tro det? Du ignorerar människans benägenhet att förvränga saker och ting sin egen fördel:

"detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)

Det är väl självklart att för att ha en organisation/församling så måste man ha regler för hur man ska bete sig och agera inom organisationen?

Hur menar du att t.ex. FN skulle överleva utan tydliga direktiv som gäller? Tänk om det var fritt att välja vad FN betyder som organisation, och människor skulle bestämma själva vilka regler som gäller, då skulle väl inte FN överleva så länge, eller har jag fel? Ska man upphäva FN:s alla stadgar bara för att tillfredsställa din vilja att "moderFN:s order inte ska gälla?

Jag har inget emot centralstyrning faktiskt.

Men t.ex. Paulus och Barnabas vände sig ju FRIVLLIGT till de äldste i något problem de hade.
De äldste skickade inte ut förhållningsorder om huruvida de kristna skulle utbilda sig. Man krävde inte att föräldrar skulle sluta prata med sina barn.

De kristna som ville lyssna, lyssnade. Men det fanns MÅNGA separata kristna grupper också. Det varnas ju för dessa mycket i Bibeln, eller hur.

Och ja, Paulus predikade efter SITT EGET evangelium. Det säger han ju klart och tydligt.

Sluta nu blanda bort korten.

Citat:
Jo jag har förstått det, så därför kan du inte vara en avfälling i dess rätta bemärkelse.

Tycker du att du kan ha den rätta förståelsen av vad Jehovas vittnen står för och tror på utan att ha besökt deras lokal för Guds-tillbedjan?

Ja.
Citera
2015-06-17, 15:15
Medlem
Citat:
Enligt dig ja, vilken fördomsfull syn du har. Tvärtom så håller jag bibeln högre än vilken annan människa som helst, oavsett om det är Jv:s organisation eller andra människor.

Vad kul.
Prova att säga det i din församling?
Citera
2015-06-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta är ett stående skämt bland avhoppare......JV är en organisation där städare telefonförsäljare och vaktmätare styr allt från ekonomi till själavård. Tänker man efter litet grand så sätter detta tydliga spår på församlingarna och organisationen.

Räkenskapstjänaren brukar absolut inte vara civilekonom, det är ofta nån som har en liten firma, typ städbolag.

Jag har som sagt lite erfarenhet av sekter så jag vet lite om hur sånt där fungerar, ja.

Man häpnar över hur man låter vaktmästaren stå för arkitektur, t.ex. Helt obegripligt.
Det är att sträva mot korkadhet när man liksom ignorerar allt vad kunskap heter och istället söker okunskap. Sen så ska de i sin tur delegera jobb till andra okunniga. "Blind leder blind". Det leder ALLTID till kollaps.
Det hänger dock ihop ett tag, så länge man kan få in "fresh blood" som har lite nya kunskaper och kan fixa upp saker.
Citera
2015-06-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Så du anser att JVs styrande kommitté är typ Guds ställföreträdare på jorden och de enda som kan tolka Bibeln korrekt? Jämförbara med Petrus och Paulus?

Nej, Jehovas vittnen har aldrig påstått sig vara "Guds ställföreträdare på jorden" eller ens övernaturligt vara styrda av Gud. Det är upp till varje människa att avgöra om Jv har den närmaste tolkningen av bibeln.

Och man väljer själv om man vill bli döpt hos Jv. Dom första kristna hade också många felaktiga uppfattningar, men det hindrade inte Gud att använda dessa ofullkomliga människor, och även till och med att författa bibeln.

Det är alltså valfritt att acceptera eller förkasta det Jehovas vittnen lär ut.
Citera
2015-06-17, 15:33
Medlem
Citat:
Korkad är den som inte inser att det är ett personligt beslut där man ska väga in nyttan med högre utbildning och vilka val som helst i livet. Det handlar inte bara om "högre utbildning" utan om allt som kan distrahera en kristen att fullgöra sin plikt att lyda Guds ord, som bland annat innebär att vittna för andra människor.

Det är alltså inte den "högre utbildningen" per se som är problematisk, utan den tid som utbildningen tar i anspråk, varningar i andra områden finns, t.ex. att bli uppslukad av sport, TV och annat.

Så dina antydningar om att Jv är dumma i huvudet och är obildade bara för att man varnar för "högre utbildning" är bara löjligt, något som du har tagit efter avfällingars argument.

Som sagt, det finns många Jehovas vittnen som väldigt högutbildade, så du har fel i detta fallet, fastän du "faktiskt oftast har rätt".

Allt är synnerligen relativt! Tittar man på USA så ligger JV i botten när det gäller utbildning och inkomst! Bullshitta inte folk på forumet....det är bara pinsamt för dig!
Kolla in nedanstående siffror.

% with Post-graduate degree : % with over $100,000 family income per year
% with post-grad degree | % with family income $100k+

Hindus 43 48
Reform Jews 55 35
Conservative Jews 43 35
Unitarians 26 29
Buddhists 22 26
Anglicans/Episcopalians 35 25
Orthodox Christians 28 18
Presbyterians 26 18
Secular 23 16
Methodists 20 13
TOTAL U.S. 18 11
Mormons 16 10
Catholics 19 10
Muslims 16 10
Lutherans 16 9
Baptists 11 6
Unaffiliated religious 12 6
Jehovah’s Witnesses 9 3
Pentecostals 7 3
Citera
2015-06-17, 15:36
Medlem
Citat:
Det har du rätt i, och hur skönt är det inte att slippa trollen?

Du kanske har märkt att det är Ex-Jv som är mest aktiva i dessa trådar? Så hur får dom till det att det är Jehovas vittnen som mobbar och förtalar Ex-Jv? När det är dom själva som är aktiva och smutskastar och förvränger allt som Jehovas vittnen står för?

Dom är ju helt frisläppta i forum som dessa, och i media, och i alla slags sammanhang i samhället. Dom är helt fria att säga vad dom vill, ändå beklagar dom sig hela tiden bara för att ett enda Jehovas vittne skriver sina åsikter på forumet.

Dom kan säga vilka lögner och ärekränkningar som helst utan att det får konsekvenser. För dom vet att dom flesta Jehovas vittnen håller sig borta från forum som dessa, och dom har majoriteten av samhället med sig, som hatar Jehovas vittnen av olika orsaker. Och dom vill helst att jag inte svarar, att jag kniper käft, men dom kommer inte att lyckas

Jag älskar sanningen för mycket för att bli tystad.

Du är duktig på att påstå att andra ljuger. Fram med litet statistik på att JV är så välutbildade som du påstår.
Citera
2015-06-17, 15:37
Medlem
All gemenskap och gruppkänsla bygger på att det finns någon utanför gruppen att mobba. En familj ser ner på andra människor och snackar skit om dem vid frukostbordet. Ett barn slår sig loss från sina föräldrar genom att gå ihop med kompisarna eller syskonen, håna föräldrarna och göra tvärtom. I militären använder man det, man låter officerarna straffa de värnpliktiga så mycket att de börjar känna tillhörighet med varandra. Uteslutningen i JV kanske handlar om samma sak, att ge föda åt rebellen i ens mänsklighet?
Citera
2015-06-17, 15:41
Medlem
Citat:
"ni får göra som ni vill, men en god kristen går inte till universitet och fokuserar på det världsliga och riskerar bli bortvillad från sanningen".

"men ni får göra som ni vill".

Ja det är ju ett tydlig förklaring var JV står i frågan och hur "frivilligt" det är... att hota någon med i princip helvetet* och säga "men ni får göra som ni vill".
Det krävs nog en ttsp för att kalla detta "frivillighet"... det krävs att man är en psykologisk analfabet.

Det är nu dock tröttsamt att diskutera frågan tycker jag, det är ju helt uppenbart vad JV anser. Finns nog inget mer att säga.

Det är sorgligt när folk hoppar av skolan för att gå med i en rörelse.
En sekt är ganska harmlös så länge den inte gör skada i en persons liv. Men när en person som kanske kunde ha blivit advokat, läkare, lärare, ekonom, ingenjör, nu istället tillhör italiens arbetslösa -- för vad? Åh visst ja harmageddon är ju analkande.... Fast om 20-40 år kommer de ångra sitt val.

---------

*"Helvetet" ska ses allegoriskt när vi diskuterar JV.

Jo, men det är så nyspråket inom JV fungerar. Om JV skulle totalförbjuda högre utbildning så skulle t ex avhoppare kunna stämma organisationen för att inte fått rätt till utbildning.
Det är egentligen samma som med blodförbudet......det är formellt frivilligt, men den som tar emot blod anses då säga upp sitt medlemsskap i församlingen. D v s organisationen kan inte hållas ansvarig för ett förbud (det kan bli gigantiska skadestånd), och heller ej för att ha kickat medlemmen då denna genom sitt beteende anses lämnat organisationen.

MAn gör alltså detta dels för att inte sticka ut alltför mycket, men fr a för att inte råka ut för juridiska komplikationer.
Om TTSP skulle kunna läsa det jag skriver skulle han säkert säga att jag ljuger!
Citera
2015-06-17, 15:47
Medlem
Citat:
Jag har inget emot centralstyrning faktiskt.

Men t.ex. Paulus och Barnabas vände sig ju FRIVLLIGT till de äldste i något problem de hade.
De äldste skickade inte ut förhållningsorder om huruvida de kristna skulle utbilda sig. Man krävde inte att föräldrar skulle sluta prata med sina barn.

De kristna som ville lyssna, lyssnade. Men det fanns MÅNGA separata kristna grupper också. Det varnas ju för dessa mycket i Bibeln, eller hur.

Och ja, Paulus predikade efter SITT EGET evangelium. Det säger han ju klart och tydligt.

Sluta nu blanda bort korten.

Ja.

Paulus var väldigt noga med att han inte tog order från "styrande kretsen" i Jerusalem! Titta i Galaterbrevets första kapitel:

Gal 1: Då frågade jag inte någon av kött och blod till råds, 17inte heller for jag upp till Jerusalem, till dem som var apostlar före mig. I stället begav jag mig till Arabien, och därifrån vände jag tillbaka till Damaskus.

18Först tre år senare for jag upp till Jerusalem för att få tala med Kefas, och jag stannade fjorton dagar hos honom. 19Någon annan av apostlarna såg jag inte, bara Herrens bror Jakob. 20Vad jag skriver är sant, det tar jag Gud till vittne på.
Citera
2015-06-17, 15:51
Medlem
Citat:
Jag har som sagt lite erfarenhet av sekter så jag vet lite om hur sånt där fungerar, ja.

Man häpnar över hur man låter vaktmästaren stå för arkitektur, t.ex. Helt obegripligt.
Det är att sträva mot korkadhet när man liksom ignorerar allt vad kunskap heter och istället söker okunskap. Sen så ska de i sin tur delegera jobb till andra okunniga. "Blind leder blind". Det leder ALLTID till kollaps.
Det hänger dock ihop ett tag, så länge man kan få in "fresh blood" som har lite nya kunskaper och kan fixa upp saker.

Det finns ett undantag, och det är juridik, fr a när det gäller den centrala organisationen i USA. Där vill man ha sitt eget folk som advokater.

Du kanske kan gissa vilka akademiska ämnen som är mest förbjudna??
Citera
2015-06-17, 17:23
Medlem
Citat:
Det finns ett undantag, och det är juridik, fr a när det gäller den centrala organisationen i USA. Där vill man ha sitt eget folk som advokater.

Du kanske kan gissa vilka akademiska ämnen som är mest förbjudna??

Hehe, där ser man.

Mest förbjudet, teologi?

Kan tänka mig att allt som involverar kritiskt tänkande är ganska förbjudet. Filosofi är nog inte populärt. Humaniora av olika slag.
Religionskunskap kanske också ses som risk för förvillning.
Citera
2015-06-17, 17:26
Medlem
Citat:
Jo, men det är så nyspråket inom JV fungerar. Om JV skulle totalförbjuda högre utbildning så skulle t ex avhoppare kunna stämma organisationen för att inte fått rätt till utbildning.
Det är egentligen samma som med blodförbudet......det är formellt frivilligt, men den som tar emot blod anses då säga upp sitt medlemsskap i församlingen. D v s organisationen kan inte hållas ansvarig för ett förbud (det kan bli gigantiska skadestånd), och heller ej för att ha kickat medlemmen då denna genom sitt beteende anses lämnat organisationen.

MAn gör alltså detta dels för att inte sticka ut alltför mycket, men fr a för att inte råka ut för juridiska komplikationer.
Om TTSP skulle kunna läsa det jag skriver skulle han säkert säga att jag ljuger!

Aha, det var intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in