2023-10-11, 01:04
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Tyvärr går de inte ut med det på det sättet. Man säger istället att man fått en nyare förståelse.

Ja, de får “ny förståelse” då tiden gått ut för den falske profeten. Så klart. Skulle vara lite svårt för dom att påstå idag att generationen som såg 1914 fortfarande ska vara i livet då Harma kommer. Bibeln säger att Gud ska frustrera dom falska profeterna och deras nya sk överlappande generation är frustration i kvadrat. Ingen fattar vad det handlar om. De svettas framför kameran med pekpinnar och diagram och nya ord och getterna sitter som fågelholkar. De blir tvingade till att helt radera sina livslånga definitioner av begreppet generation och ingen blir någonsin uppmanad till att läsa och studera Matteus kapitel 1 någonsin igen. Och gör dom det ändå så ska det inte talas högt om det.

“Jag omintetgör tecknen från dem som talar tomma ord, får spåmännen att handla som galningar. Jag förödmjukar de visa männen, förvandlar deras kunskap till dårskap.” (Jesaja 44:25)

Jehova gillar inte styrande kretsen och deras lilla money scam till organisation helt enkelt. Frågan är varför du och 8 miljoner till gör det. Är dom verkligen så karismatiska? Jag kan då inte se det.
Citera
2023-10-11, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Kan du läsa? Jag citerade från er hemsida. Jag skrev att du skulle läsa kap 13.

I 1Kor 13:12.

Versen betonar att vår nuvarande förståelse är begränsad och bristfällig, men att i framtiden kommer vi att förstå fullt ut på ett fullkomligt sätt.
Citera
2023-10-11, 09:11
Medlem
Citat:
Versen betonar att vår nuvarande förståelse är begränsad och bristfällig, men att i framtiden kommer vi att förstå fullt ut på ett fullkomligt sätt.
Och du menar att du förstår fullkomligt? Nej, det begränsade försvinner först när vi är i himlen. Fram till dess tolkar vi profetior ända till den dag vi ser de gå i uppfyllelse. Och att tolka andliga saker gör vi med Guds ande.

Därför talar vi heller inte om dessa ting med ord som mänsklig vishet har lärt oss utan med ord som Anden har lärt oss – vi tolkar andliga ting med Andens hjälp. 1Kor 2:13

Andens gåvor har INTE upphört!

Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: sanningens ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er. Joh 14

Guds ande blir kvar för alltid, så varför skulle andliga gåvor upphöra? Contradiction...
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-10-11 kl. 09:15.
Citera
2023-10-11, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.”

Har inte Jehovas vittnen tagit miste i vissa lärofrågor?

Jehovas vittnen påstår sig inte vara inspirerade profeter. De har gjort misstag.

https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3...lska-profeter/

Varför har Jehovas vittnen ändrat en del av sina trosuppfattningar?

Vi har alltid grundat våra trosuppfattningar på Bibeln, så när vi får en tydligare förståelse av vad Bibeln säger justerar vi vår uppfattning.*

Det här stämmer bra med den bibliska principen i Ordspråksboken 4:18: ”De rättfärdigas stig är lik gryningens ljus, som växer i klarhet tills det är full dag.” Precis som man kan se allt skarpare konturer i omgivningarna när solen går upp, så får man en allt tydligare förståelse av Guds budskap när hans tid för det är inne. (1 Petrus 1:10–12) Och Bibeln har förutsagt att han skulle påskynda den här processen i ”ändens tid”. (Daniel 12:4)

Man behöver varken bli förvånad eller upprörd över att trosuppfattningar justeras. De som tillbad Gud på Bibelns tid hade också felaktiga uppfattningar och förväntningar som behövde justeras.

Mose ville gärna befria israeliterna redan 40 år innan Gud hade planerat att göra det. (Apostlagärningarna 7:23–25, 30, 35)

Apostlarna förstod inte att Messias skulle dö och uppstå, trots att det var förutsagt. (Jesaja 53:8–12; Matteus 16:21–23)

En del av de första kristna hade missuppfattat när ”Jehovas dag” skulle komma. (2 Thessalonikerna 2:1, 2)

Gud rättade senare till deras missuppfattningar, och vi hoppas och ber att han ska hjälpa oss på samma sätt. (Jakob 1:5)

*Vi försöker inte dölja att vi har justerat våra trosuppfattningar. Vi har faktiskt sammanställt och publicerat dem. För att se exempel på det kan man söka på ”Klarläggande av trosuppfattningar” i Onlinebiblioteket.

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittne...uppfattningar/

Kan du förklara hur det kommer sig att organisationen ger dubbla budskap. Först påstår den sig vara inspirerad av Gud och att den är en profet, för att sedan säga att den inte är inspirerad av Gud och att den inte är en profet enligt dina länkar. Jämför dessa två länkar från hemsidan:

Paragraf 16
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1955364#h=24

Paragraf 12
https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...olk-i-dag/#p45

Varför ger organisationen olika så kallade "sanningar" om sig själv? I första länken påstår den sig vara inspirerad av Gud och även vara en profet för att i nästa länk påstå att den inte är inspirerad av Gud. Vilket av dessa två budskap gäller? Och vilken är isåfall en stor lögn? Den som är en lögn, kommer den från Gud som styr organisationen?
Senast redigerad av Visheten 2023-10-11 kl. 09:21.
Citera
2023-10-11, 09:19
Medlem
Citat:
Och du menar att du förstår fullkomligt? Nej, det begränsade försvinner först när vi är i himlen. Fram till dess tolkar vi profetior ända till den dag vi ser de gå i uppfyllelse. Och att tolka andliga saker gör vi med Guds ande.

Därför talar vi heller inte om dessa ting med ord som mänsklig vishet har lärt oss utan med ord som Anden har lärt oss – vi tolkar andliga ting med Andens hjälp. 1Kor 2:13

Andens gåvor har INTE upphört!

Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: sanningens ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er. Joh 14

Guds ande blir kvar för alltid, så varför skulle andliga gåvor upphöra? Contradiction...

Om vi stannar vid 1 Kor 13:12 så står det inte att det gäller himlen. Kan du styrka att det gäller himlen?
Citera
2023-10-11, 09:31
Medlem
Citat:
Om vi stannar vid 1 Kor 13:12 så står det inte att det gäller himlen. Kan du styrka att det gäller himlen?
Som sagt, med då ser vi ansikte mot ansikte menar han Gud. Kommunikationen sker inte genom anden utan ansikte mot ansikte. Vår kunskap om Gud blir på samma nivå som Guds kunskap om oss.

Sedan kan du inte bortse från att sanningens ande blir kvar för alltid. Guds ande hjälper oss i vår svaghet så vi förstår Guds rikes hemligheter, så att vi inte faller offer för falska profeter. Så länge det finns ett behov kommer Guds ande och alla dess gåvor att finnas kvar. Och det behovet upphör inte innan vi har fått en uppståndelse.
Citera
2023-10-11, 09:41
Medlem
Citat:
Som sagt, med då ser vi ansikte mot ansikte menar han Gud. Kommunikationen sker inte genom anden utan ansikte mot ansikte. Vår kunskap om Gud blir på samma nivå som Guds kunskap om oss.

Sedan kan du inte bortse från att sanningens ande blir kvar för alltid. Guds ande hjälper oss i vår svaghet så vi förstår Guds rikes hemligheter, så att vi inte faller offer för falska profeter. Så länge det finns ett behov kommer Guds ande och alla dess gåvor att finnas kvar. Och det behovet upphör inte innan vi har fått en uppståndelse.

Jag tror inte det handlar om ett ansikte mot ansikte med självaste Gud. Då ingen kan se Gud och leva står det i skriften. Däremot tror jag det handlar om ett andligt och fullkomligt förhållande med Gud.

2 Mos 33:20
Joh 1:18
1 Tim 6:16
Senast redigerad av Visheten 2023-10-11 kl. 09:51.
Citera
2023-10-11, 10:27
Medlem
Citat:
Jag tror inte det handlar om ett ansikte mot ansikte med självaste Gud. Då ingen kan se Gud och leva står det i skriften. Däremot tror jag det handlar om andligt och fullkomligt förhållande med Gud.

2 Mos 33:20
Joh 1:18
1 Tim 6:16
Det är bara människor som inte kan se Gud och leva. Gud är en ande, och vi blir andar vid uppståndelsen, så vi kommer att se Gud. Alla ska ju stå inför Guds tron när vi döms/frias.

Du vägrar alltså erkänna att alla ska till himlen efter harmageddon. Läs 1Thess 4.
Citera
2023-10-11, 11:26
Medlem
Citat:
Det är bara människor som inte kan se Gud och leva. Gud är en ande, och vi blir andar vid uppståndelsen, så vi kommer att se Gud. Alla ska ju stå inför Guds tron när vi döms/frias.

Du vägrar alltså erkänna att alla ska till himlen efter harmageddon. Läs 1Thess 4.

Jag erkänner att människor ska till himlen. Jag kan dock inte påstå att alla ska till himlen. För bibeln visar klart och tydligt att människor ska leva på jorden för evigt med evigt liv.
Citera
2023-10-11, 12:02
Medlem
Citat:
Jag erkänner att människor ska till himlen. Jag kan dock inte påstå att alla ska till himlen. För bibeln visar klart och tydligt att människor ska leva på jorden för evigt med evigt liv.
Du har glömt bort Jes 65

där skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller att gamla inte får leva sin tid ut. Den dör ung som dör hundraårig, den som inte blir hundra anses förbannad. Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra. Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda. Jes 65

På den nya jorden dör folk, och de blir gamla som träden. Det beror på att köttet inte kan leva för evigt.

Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet. 1Kor 15

Köttet kan inte komma in i Guds rike, och inte leva för evigt.

Sekten ljuger!
Citera
2023-10-11, 16:30
Medlem
Citat:
Du har glömt bort Jes 65

där skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller att gamla inte får leva sin tid ut. Den dör ung som dör hundraårig, den som inte blir hundra anses förbannad. Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra. Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda. Jes 65

På den nya jorden dör folk, och de blir gamla som träden. Det beror på att köttet inte kan leva för evigt.

Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet. 1Kor 15

Köttet kan inte komma in i Guds rike, och inte leva för evigt.

Sekten ljuger!

Jesaja 65 berättar om en ny himmel och en ny jord där ondska sorg och våld kommer att vara borta och där Guds folk kommer att njuta av frid och välsignelser. Även en bild av en stad beskrivs där det inte kommer att finnas något gråtande eller skrikande och där människor kommer att leva i harmoni med naturen och Gud. Jesaja 65 handlar alltså om Guds godhet, hans förlåtelse och hans plan att skapa en ny rättfärdig värld. Men du menar att den är tillfällig?

Vad betyder de 2 orden evigt liv för dig?
Citera
2023-10-11, 16:45
Medlem
Citat:
Jesaja 65 berättar om en ny himmel och en ny jord där ondska sorg och våld kommer att vara borta och där Guds folk kommer att njuta av frid och välsignelser. Även en bild av en stad beskrivs där det inte kommer att finnas något gråtande eller skrikande och där människor kommer att leva i harmoni med naturen och Gud. Jesaja 65 handlar alltså om Guds godhet, hans förlåtelse och hans plan att skapa en ny rättfärdig värld. Men du menar att den är tillfällig?

Vad betyder de 2 orden evigt liv för dig?
Du kan läsa själv att folk på den nya jorden dör och blir gamla som träden. Det beror på att kött inte kan leva för evigt enligt 1Kor 15:50. Ingen mening att förneka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in