2014-12-13, 17:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)

Och tydligen inte heller bibel-tolkningens "gåva".
Citera
2014-12-13, 18:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Ska man nu kritisera Jehovas för deras barnhantering så är det ju samma kritik som ska riktas mot alla religiösa föräldrar. D.v.s. det som Bogomil så praktiskt sammanfattat till "pådyvlande-teism".

Fair is fair, så jag vill tillägga, att det emå också finns "vettiga" teister.

Som jag definierar som: Live-and-let-live; PRODEMOKRATISKA* (till nöd åtminstone inte teokratiska); intellektuellt hederliga i moderna akademiska sammanhang.

* Trådrelevant.
Citera
2014-12-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Hur kommer det då sig att tex Matt 24 inte alls stämmer på denna tid som JV hävdar. Bevisligen så har ju de tecken du syftar på inte pekat ut tiden sedan 1914 som sämre eftersom allt blivit bättre.

1914 togs freden från jorden enligt många experter
Citera
2014-12-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
1914 togs freden från jorden enligt många experter

Det finns forskning på området.
En sammanfattning av en sammanställning av många forskares resultat ang statistik på de fenomen som nämns som 'tecknet', tex krig finns här:
http://www.oocities.org/pipeline/cli...e/tecknet.html
Citera
2014-12-14, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Men du har det?
Citera
2014-12-14, 07:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Men du har det?

Med stor sannolikhet har jag ingen bibeltolknings-"GÅVA", eftersom en sån knappast lär finnas. Däremot har jag en rationell text-gransknings/text-kritisk metodologi.
Citera
2014-12-14, 08:46
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det finns forskning på området.
En sammanfattning av en sammanställning av många forskares resultat ang statistik på de fenomen som nämns som 'tecknet', tex krig finns här:
http://www.oocities.org/pipeline/cli...e/tecknet.html

Har det varit fred någonstans sen er då bibliska historia började att vara???

Blev ett felcitat ber om ursäkt ignorera detta inlägg
Senast redigerad av jedidja1 2014-12-14 kl. 08:50.
Citera
2014-12-14, 16:58
Medlem
anjoh66s avatar
Massvis av OT raderat.
Jag vill härmed påminna att denna tråd handlar om JV och att rösta i demokratiska val. Inte om julklappars ursprung, deras påverkan på barnen eller österländska stjärntydare.

/MODERATOR
Citera
2014-12-14, 21:28
Medlem
Citat:
Jag var själv tidigare "blankröstare" eftersom jag aldrig har haft nån större tillitt till politiker och som blankröstare kunne jag ändå delta i den demokratiska processen, istället för att vara passiv icke-röstare (men det blev ju avskaffat och ändrat till ogiltiga röster, så nu röstar jag på nått parti).

Så på den punkten förstår jag dom av JV som kanske inte heller vill ge nån politiker sitt aktiva stöd, även om det är olämpligt från ett demokratisk perspektiv (men det var borttagandet av blankröstnings-möjligheten ju också).

Det trista med just JV i detta sammanhang är att om det fanns ett alternativ som stödde precis allt som ett JV skulle önska så spelar det ingen roll. De FÅR inte rösta och gör därför inte det. De tar avstånd från den demokratiska processen. Rådet är att deras barn inte ens skall rösta fram elevrådsrepresentanter, oavsett vem som det röstas på.
Om man är emot de etablerade politiska partierna så finns det ändå alternativ att rösta på, tex Enhet enhet.se som har idéer som få skulle ifrågasätta.
Citera
2014-12-16, 22:04
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Du har nog missförstått din granne, Jehovas vittnen tror inte på att allt är förutbestämt av Gud.

NEJ, jag har inte missförstått min granne, hur kan du ens påstå detta som inte bott granne med denna vänliga person under så många år som JAG gjort?? Sanslöst....där försvann min respekt för dig! Inser du inte att HON är född in i JH...suck.

Mvh Carlstad
Citera
2014-12-16, 22:13
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Här förklarar JV sin ståndpunkt.

Varmt tack för ditt svar Redax. Men...Jesus var inte alls neutral utan en person som idag skulle klassas som "möjlig terrorist" av Säpo eller hans dåtida bödel.

Jesus vägrade att bli inblandad i politik. (Johannes 6:15) Han lärde sina efterföljare att inte vara ”någon del av världen” och visade att de inte skulle engagera sig i politiska frågor. (Johannes 17:14, 16; 18:36; Markus 12:13–17)

Att fördöma "Mammon" som Jesus gjorde är lika absurt som att moderaterna skulle ta avstånd från kapitalism. Jesus uppmanade oss alla att INTE äga några materiella ting!

Idag fattar ingen Hans budskap. Men Han fattar och låter naturen straffa oss alla, tyvärr även vi oskyldiga som kämpar för Hans skapelse.

Mvh Carlstad
Citera
2014-12-16, 22:37
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Här förklarar JV sin ståndpunkt.

infantilitetens ansikte där / hujeda mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in