Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Jag var själv tidigare "blankröstare" eftersom jag aldrig har haft nån större tillitt till politiker och som blankröstare kunne jag ändå delta i den demokratiska processen, istället för att vara passiv icke-röstare (men det blev ju avskaffat och ändrat till ogiltiga röster, så nu röstar jag på nått parti).
Så på den punkten förstår jag dom av JV som kanske inte heller vill ge nån politiker sitt aktiva stöd, även om det är olämpligt från ett demokratisk perspektiv (men det var borttagandet av blankröstnings-möjligheten ju också).
Men att blankrösta kan fortfarande, åtminstone från makthavarnas sida, ses som ett legitimerande av det demokratiska systemet. Att helt röstvägra visar att man inte ställer sig bakom tanken på att en majoritet ska få bestämma med hänvisning till att det är just en majoritet. Jag antar att det är lite av problemets kärna, Jehovas underkänner den demokratiska processens om sådan. En blankröst, skulle ju i teorin, bli en partiröst om politiker helt plötsligt var att lita på.
Jag själv röstar också på partier, men kommer t.ex. inte delta i extravalet, då jag inte vill legitimera det överhuvudtaget.
I övrigt håller jag med dig om att det var olämpligt ur ett demokratiskt perspektiv att ta bort möjligheten till blankröst. Vidare får jag också medge, att ur det demokratiska perspektivet är det dåligt att röstvägra. Jag är dock en aning skeptisk mot det demokratiska perspektivet som sådant, dels för att jag i likhet med dig inte litar på politiker, men jag litar inte heller på majoriteter även om vi ponerar att politikerna var att lita på.