Citat:
Ogiltig analogi.
Kritiken mot JV's uteslutningspolicy gäller inte uteslutningen i sig (d.v.s. fråntagandet av någons medlemskap då de inte följer JV's regelverk), utan att JV-ledningen uppmanar medlemmar att socialt frysa ut uteslutna eller dem som frivilligt lämnar sitt JV-medlemskap.
Därför är det inte en giltig analogi att jämföra JV's uteslutningspolicy med då demokratiska politiska partier i Sverige utesluter medlemmar. Mig veterligen kräver inte Socialdemokraterna av sina medlemmar att socialt frysa ut dem som utesluts ur socialdemokratin. Man uppmanar t.ex. inte föräldrar att frysa ut sina barn som lämnat socialdemokratin och blivit moderater. Däremot uppmanar JV-ledningen JV-medlemmar att socialt frysa ut uteslutna medlemmar, t.o.m. föräldrar att frysa ut sina uteslutna barn eller vice versa.
Möjligtvis finns det större likhet mellan JV’s uteslutning och mera totalitära partiers uteslutning (det skulle inte förvåna mig om det finns restriktioner i Nordkorea hur man får umgås med uteslutna medlemmar ur kommunistpartiet).
Kritiken mot JV's uteslutningspolicy gäller inte uteslutningen i sig (d.v.s. fråntagandet av någons medlemskap då de inte följer JV's regelverk), utan att JV-ledningen uppmanar medlemmar att socialt frysa ut uteslutna eller dem som frivilligt lämnar sitt JV-medlemskap.
Därför är det inte en giltig analogi att jämföra JV's uteslutningspolicy med då demokratiska politiska partier i Sverige utesluter medlemmar. Mig veterligen kräver inte Socialdemokraterna av sina medlemmar att socialt frysa ut dem som utesluts ur socialdemokratin. Man uppmanar t.ex. inte föräldrar att frysa ut sina barn som lämnat socialdemokratin och blivit moderater. Däremot uppmanar JV-ledningen JV-medlemmar att socialt frysa ut uteslutna medlemmar, t.o.m. föräldrar att frysa ut sina uteslutna barn eller vice versa.
Möjligtvis finns det större likhet mellan JV’s uteslutning och mera totalitära partiers uteslutning (det skulle inte förvåna mig om det finns restriktioner i Nordkorea hur man får umgås med uteslutna medlemmar ur kommunistpartiet).
Det räcker väl iofs med att titta på hur svenska riksdagspartier gör när någon inte följer partilinjen. Ett aktuellt exempel är moderaten Finn Bengtsson som hotat att gå emot decemberkartellen och rösta på alliansens vårbudget. Han blev så mobbad att han vände sig till talmannan:
Kritiserad moderat ber talmannen om stöd
Moderate riksdagsledamoten Finn Bengtsson, som varit öppet kritisk mot decemberöverenskommelsen, upplever att han mötts av ett sådant avståndstagande från bland annat den egna riksdagsgruppen, att han vänt sig till riksdagens talman för att få stöd.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6174713
Ett annat exempel är folkpartisten Carina Lindberg som blev svårt mobbad för att hon som enda borgerliga riksdagsledamot röstade mot FRA-lagen:
Stod upp mot FRA-lagen - blev mobbad
- Det värsta var, för det första, känslan av att bli behandlad som ett barn. Att någon skriker åt dig som om du vore fyra år gammal: ”Du ska göra så här och så här”.
- Det andra var att folk höll på att hota mig, att jag skulle bli utfryst för resten av mitt liv, säger Camilla Lindberg.
http://www.expressen.se/nyheter/stod...--blev-mobbad/
Så även inom de svenska partierna - i vart fall inom alliansen - hittar vi samma sektbeteende som Jv kritiseras för.
Senast redigerad av Regulus 2015-06-12 kl. 20:56.
Senast redigerad av Regulus 2015-06-12 kl. 20:56.