2015-06-12, 20:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Ogiltig analogi.

Kritiken mot JV's uteslutningspolicy gäller inte uteslutningen i sig (d.v.s. fråntagandet av någons medlemskap då de inte följer JV's regelverk), utan att JV-ledningen uppmanar medlemmar att socialt frysa ut uteslutna eller dem som frivilligt lämnar sitt JV-medlemskap.

Därför är det inte en giltig analogi att jämföra JV's uteslutningspolicy med då demokratiska politiska partier i Sverige utesluter medlemmar. Mig veterligen kräver inte Socialdemokraterna av sina medlemmar att socialt frysa ut dem som utesluts ur socialdemokratin. Man uppmanar t.ex. inte föräldrar att frysa ut sina barn som lämnat socialdemokratin och blivit moderater. Däremot uppmanar JV-ledningen JV-medlemmar att socialt frysa ut uteslutna medlemmar, t.o.m. föräldrar att frysa ut sina uteslutna barn eller vice versa.

Möjligtvis finns det större likhet mellan JV’s uteslutning och mera totalitära partiers uteslutning (det skulle inte förvåna mig om det finns restriktioner i Nordkorea hur man får umgås med uteslutna medlemmar ur kommunistpartiet).

Det räcker väl iofs med att titta på hur svenska riksdagspartier gör när någon inte följer partilinjen. Ett aktuellt exempel är moderaten Finn Bengtsson som hotat att gå emot decemberkartellen och rösta på alliansens vårbudget. Han blev så mobbad att han vände sig till talmannan:

Kritiserad moderat ber talmannen om stöd

Moderate riksdagsledamoten Finn Bengtsson, som varit öppet kritisk mot decemberöverenskommelsen, upplever att han mötts av ett sådant avståndstagande från bland annat den egna riksdagsgruppen, att han vänt sig till riksdagens talman för att få stöd.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6174713

Ett annat exempel är folkpartisten Carina Lindberg som blev svårt mobbad för att hon som enda borgerliga riksdagsledamot röstade mot FRA-lagen:

Stod upp mot FRA-lagen - blev mobbad

- Det värsta var, för det första, känslan av att bli behandlad som ett barn. Att någon skriker åt dig som om du vore fyra år gammal: ”Du ska göra så här och så här”.

- Det andra var att folk höll på att hota mig, att jag skulle bli utfryst för resten av mitt liv, säger Camilla Lindberg.

http://www.expressen.se/nyheter/stod...--blev-mobbad/

Så även inom de svenska partierna - i vart fall inom alliansen - hittar vi samma sektbeteende som Jv kritiseras för.
Senast redigerad av Regulus 2015-06-12 kl. 20:56.
Citera
2015-06-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Så även inom de svenska partierna - i vart fall inom alliansen - hittar vi samma sektbeteende som Jv kritiseras för.

Nej.

Om du följt debatten så diskuterar vi att ex-JV blir UTFRYSTA av sina egna FAMILJER! Föräldrar, barn, syskon. De ska inte ha någon som helst kontakt med sina barn/föräldrar.
Citera
2015-06-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag blir också stärkt i min tro att Jesuskulten (s.k. kristendom) måste ha haft fel...
När de inbildade sig att Jesus strax var på väg tillbaka...
Uppenbarligen var han inte det. Alltså hade de fel.

Jesus sa mycket bra saker ändå. Hans efterföljare saknade honom så mycket att de var övertygade om att han skulle dyka upp igen.
Själv dyrkar jag inte människor.
Det känns faktiskt rätt skönt.

Borde det inte vara uppenbart att bibelkristendom har diskvalificerat sig själv från att inneha någon "sanning"?

Nu är den mesta kristendomen bibelkritisk, inte ens katolska kyrkan menar att bibeln är Guds ofelbara ord. Det är bara små sekter som är bokstavstroende.

Och ja...rimligtvis borde man packat ihop och stängt butiken när Jesus inte återkom.

Dessa verser borde rimligen bota bokstavstroende:

Matt 16: 27Människosonen skall komma i sin faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar.
28 Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Människosonen komma med sitt rike.”

Undrar om det står några 2000-åriga gubbr nånstans i Israel och väntar..??
Citera
2015-06-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som sagt, du är okunnig i vad som står i bibeln, inget är förutbestämt, människor kan välja vilken väg dom ska gå.

Genom att vara så kontroversiell att han blev dödad? Vad vann Jesus på det?

Nej.

För att stolta onda människor inte för något gott med sig.

Ja om du söker hjälp först.

Det finns några saker i bibeln som talar tydligt för predistination, men dessa avfärdar JV och menar att det är en grupp (nämligen JV som Kollektiv alt. de 144000 som kollektiv). Men de flest seriösa teologer inser att bibeln talar om predestination.
Citera
2015-06-12, 21:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej.

Om du följt debatten så diskuterar vi att ex-JV blir UTFRYSTA av sina egna FAMILJER! Föräldrar, barn, syskon. De ska inte ha någon som helst kontakt med sina barn/föräldrar.

Mitt inlägg var en replik till qbit som skrev att de nordkoreanska kommunisterna fryser ut medlemmar som inte följer partilinjen. Min poäng var att det gör även svenska partier.

Detta ursäktar förstås inte den utfrysning av familjemedlemmar som Jv ägnar sig åt.
Citera
2015-06-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som sagt, du är okunnig i vad som står i bibeln, inget är förutbestämt, människor kan välja vilken väg dom ska gå.

Genom att vara så kontroversiell att han blev dödad? Vad vann Jesus på det?

En ny religion......dessutom blev han förhärligad. Bortsett från detta offrade han bara en kropp, d v s ett antal kilo kött......ödödliga väsen dör inte...inte ens i bibeln.
Citera
2015-06-12, 21:18
Medlem
qbits avatar
Citat:
Det räcker väl iofs med att titta på hur svenska riksdagspartier gör när någon inte följer partilinjen. Ett aktuellt exempel är moderaten Finn Bengtsson som hotat att gå emot decemberkartellen och rösta på alliansens vårbudget. Han blev så mobbad att han vände sig till talmannan:

Kritiserad moderat ber talmannen om stöd

Moderate riksdagsledamoten Finn Bengtsson, som varit öppet kritisk mot decemberöverenskommelsen, upplever att han mötts av ett sådant avståndstagande från bland annat den egna riksdagsgruppen, att han vänt sig till riksdagens talman för att få stöd.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6174713

Ett annat exempel är folkpartisten Carina Lindberg som blev svårt mobbad för att hon som enda borgerliga riksdagsledamot röstade mot FRA-lagen:

Stod upp mot FRA-lagen - blev mobbad

- Det värsta var, för det första, känslan av att bli behandlad som ett barn. Att någon skriker åt dig som om du vore fyra år gammal: ”Du ska göra så här och så här”.

- Det andra var att folk höll på att hota mig, att jag skulle bli utfryst för resten av mitt liv, säger Camilla Lindberg.

http://www.expressen.se/nyheter/stod...--blev-mobbad/

Visst förekommer mobbing/social utfrysning på olika arbetsplatser, inklusive politiska partier. Det är ett problem som dessvärre finns på olika arbetsplatser och skolor. Och då det framkommer att mobbing/social utfrysning förekommer på arbetsplatser eller skolor, brukar det framställas som ett problem som måste lösas. Och det är naturligtvis lika vidrigt oavsett om mobbingen sker på en arbetsplats eller i JV-kyrkan.

Skillnaden är att JV-ledningen uppmanar på sin officiella hemsida sina medlemmar till att socialt frysa ut uteslutna och de som lämnar frivilligt sitt medlemskap. Med andra ord så finns det en systematik av social utfrysning hos JV, det är en officiell policy. Och enligt deras hemsida anses det som t.o.m. berömvärt för en förälder att socialt frysa ut sina uteslutna barn. Och det är just denna policy som kritiken handlar om. Mig veterligen har inte politiska partier social utfrysning som en officiell policy.
Senast redigerad av qbit 2015-06-12 kl. 21:26.
Citera
2015-06-12, 21:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Visst förekommer mobbing/social utfrysning på olika arbetsplatser, inklusive politiska partier. Det är ett problem som dessvärre finns på olika arbetsplatser och skolor. Och då det framkommer att mobbing/social utfrysning förekommit på arbetsplatser eller skolor, brukar det framställas som ett problem som måste lösas.

Skillnaden är att JV-ledningen uppmanar på sin officiella hemsida sina medlemmar till att socialt frysa ut uteslutna och de som lämnar frivilligt sitt medlemskap. Med andra ord så finns det en systematik av social utfrysning hos JV, det är en officiell policy. Och enligt deras hemsida anses det som t.o.m. berömvärt för en förälder att socialt frysa ut sina uteslutna barn. Mig veterligen uppmanar inte riksdagspartiernas officiella hemsidor sina medlemmar att frysa ut oliktänkare och uteslutna.

Nej, men om de sedan har för vana att göra det spelar det kanske inte så stor roll vad som står på hemsidan.

Jag tyckte att analogin till hur politiska partier beter sig var intressant eftersom det i båda fallen handlar om ideologi och livsåskådning, till skillnad från mobbing på skolor och arbetsplaster som ofta har mer triviala förklaringar. Om man vill hårddra det hela kan man nog säga att de flesta politiska partier har lite sekterism i sig.

Sedan ursäktar det som sagt inte Jv:s agerande mot ex-medlemmar, men de likheter som finns är tänkvärda om man är intresserad av politik.
Citera
2015-06-12, 22:11
Medlem
qbits avatar
Citat:
Nej, men om de sedan har för vana att göra det spelar det kanske inte så stor roll vad som står på hemsidan.

Jag tyckte att analogin till hur politiska partier beter sig var intressant eftersom det i båda fallen handlar om ideologi och livsåskådning, till skillnad från mobbing på skolor och arbetsplaster som ofta har mer triviala förklaringar. Om man vill hårddra det hela kan man nog säga att de flesta politiska partier har lite sekterism i sig.

Sedan ursäktar det som sagt inte Jv:s agerande mot ex-medlemmar, men de likheter som finns är tänkvärda om man är intresserad av politik.

Det kan mycket väl vara så att ideologiskt drivna verksamheter (t.ex. poliska partier och religiösa verksamheter) har en större benägenhet till social utfrysning av oliktänkare än andra typer av verksamheter. Och i så fall skulle likheten mellan politiska partier och JV mycket riktigt vara att mobbingen skulle kunna vara ideologiskt motiverad. Och jag håller med om att partipiskan gör att politiska partier har vissa sektliknande beteenden.

Men som sagt, den kritik som riktats i denna tråd gäller att JV's mobbing av ex-JV är en explicit uttalad policy, och mig veterligen har inte politiska partier ala Moderaterna en officiell utfrysningspolicy av oliktänkare. Naturligtvis spelar det ingen roll för individen som drabbas av mobbingen huruvida det är en officiell policy eller inte.

Men just denna policy gör att jag misstänker att JV's sociala utfrysning av ex-JV sker i mycket större systematisk omfattning än hos politiska partier. Men det är bara en misstanke, jag har ingen statistik att kunna hävda kunskap. Och om det är så att politiska partier har en systematisk social utfrysning av oliktänkare, oavsett om det är en uttalad policy eller inte, är det naturligtvis lika klandervärt som hos JV, och ska naturligtvis kritiseras.
Citera
2015-06-12, 23:13
Medlem
Citat:

Ja jo vi kan diskutera gruppmentalitet nån gång, det är intressant, eftersom det TROLIGEN är ofrånkomligt så länge vi är människor....
En ganska intressant "twist" på vår uppfattning om att vi ska "alltid vara snälla" bla bla bla.
Visst fryser vi ut folk som är för obekväma.

Vad gäller Nordkorea blir man iofs inte utfryst -- man blir förflyttad till ett av deras många hemliga arbetsläger. Ofta skickas hela familjen.

Men allt detta är en fråga för en annan tråd....
Citera
2015-06-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu är den mesta kristendomen bibelkritisk, inte ens katolska kyrkan menar att bibeln är Guds ofelbara ord. Det är bara små sekter som är bokstavstroende.

Och ja...rimligtvis borde man packat ihop och stängt butiken när Jesus inte återkom.

Dessa verser borde rimligen bota bokstavstroende:

Matt 16: 27Människosonen skall komma i sin faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar.
28 Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Människosonen komma med sitt rike.”

Undrar om det står några 2000-åriga gubbr nånstans i Israel och väntar..??

Man dras nog lätt med när ttsp börjar tala om "sann kristendom".....

Kanske därför de flesta avhoppare blir ateister sen.

JV har ju en poäng i att urkristendomen faktiskt var apokalyptisk och väntade sig Jesus ganska så snart. Ska man bli fundamentalist måste man egentligen anamma denna tro. Vilket många amerikaner gör.
Jag tror det beror på deras historielöshet och kulturlöshet som gör att de får för sig sådana fånerier.

Intressant citat där i Matt 16:28.

Personligen tror jag att mycket av evangelierna är saker som lades till i efterhand -- och då oftast längst ner. Samt så tänker jag mig att Markus för det mest ursprungliga evangeliet. Dock verkar en del unikt material i Matteus/Lukas också autentiskt.

Ser man då till motsvarande stycke i Markus:
Markus 8:36Vad hjälper det en människa att vinna hela världen om hon får betala med sitt liv? 37Med vad skall hon köpa tillbaka sitt liv? 38Den som skäms för mig och mina ord i detta trolösa och syndiga släkte, honom skall också Människosonen skämmas för när han kommer i sin faders härlighet med de heliga änglarna.” 9:1 Och han sade: ”Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Guds rike komma med makt.”

9:2Sex dagar senare tog Jesus med sig Petrus, Jakob och Johannes och gick med dem upp på ett högt berg, där de var ensamma.
Markus 9:1 är på ett märkligt sätt ihopfogat med 8:37.
Kanske saknades denna vers ursprungligen i Markus. Jag gissar att det gjordes för att det skulle matcha Matteus. Matteusevangeliet är mera apokalyptiskt än Markus och innehåller en del sådana tillägg. (dessa apokalyptiska ord var Jesus ord, enligt min mening, det var de tidiga kristna som la till det)

Fundamentalister kan såklart inte tillåta sig att tänka på det sättet.
Citera
2015-06-12, 23:37
Medlem
Citat:
Därför att bibeln skrevs av människor och kompilerades av människor. Sen så har jag inte sagt att jag ignorerar dem. Jag håller faktiskt med "Petrus" (eller vem som skrev brevet, troligen inte Petrus) i att Paulus brev "innehåller sådant som är svårt att förstå".

Har du nån gång själv frågat dig om verkligen HELA bibeln är 100% Guds ord?

Bibeln är "inspirerad" av Gud, så nej det är inte så att det var Gud som skrev bibeln så som han gjorde med stentavlorna med budorden.

Citat:
Hoppas jag inte ifrågasätter dig mer än vad som är tillåtet nu.

Tycker du inte det är konstigt att 2 Petrus talar om att de lever i "sista tiderna" -- för 1900 år sedan ??

Det var den sista tiden för dom sanna kristna, innan avfallet skulle komma:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden." (1Joh 2:18 Bibel2000)

Sista tiden innan harmageddon är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in