Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-28, 10:12
Medlem
Det finns andra trådar, speciellt om bibelns budskap, är du intresserad? Eller är du bara intresserad av att motsäga Jehovas vittnen?
Citera
2014-11-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns andra trådar, speciellt om bibelns budskap, är du intresserad? Eller är du bara intresserad av att motsäga Jehovas vittnen?

När någon relevant tråd om Bibeln så påkallar gör jag inlägg. Senast gjorde jag det i en tråd om Filemonbrevet, där jag försvarade detta brevs plats i kanon. Förgäves letade jag precis efter ttsp i tråden...
Citera
2014-11-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
När någon relevant tråd om Bibeln så påkallar gör jag inlägg. Senast gjorde jag det i en tråd om Filemonbrevet, där jag försvarade detta brevs plats i kanon. Förgäves letade jag precis efter ttsp i tråden...

Oj vad tyst det blev nu...
Citera
2014-11-29, 21:05
Medlem
Citat:
Oj vad tyst det blev nu...

Ja det är fortfarande tyst i dom andra trådarna där man motsäger bibeln.
Citera
2014-11-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja det är fortfarande tyst i dom andra trådarna där man motsäger bibeln.

Du som tycks följa alla trådar får väl svara där då. Själv har jag ett arbete att sköta och kan inte ha koll på alla trådar. Jag känner ofta inte till att eller hur Bibeln angrips i trådarna. När det någon gång blir uppenbart för mig agerar jag. Men självklart bara om det är relevant för trådens tema.
Senast redigerad av Eberhard 2014-11-29 kl. 23:19.
Citera
2014-11-29, 23:16
Medlem
Vad svarar du, Smedjan?

Citat:
De goda nyheterna är "talet om korset", som var essensen av Paulus förkunnelse (1 Kor. 1). Det är basen för "detta evangelium om riket" (Matt. 24:14)

Du svarade inte på min fråga. Innan jag svarar på fler av dina frågor skall du svara på min fråga. Gör du lärjungar enligt Matt. 28:19,20? Döper du? Hur många har du döpt?
Citera
2014-11-30, 00:34
Bannlyst
Att Jehovas Vittnen anser att Jesus är ärkeänglen Michael bevisar bara hur efterblivna de är.
Citera
2014-11-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gustavsson85
Att Jehovas Vittnen anser att Jesus är ärkeänglen Michael bevisar bara hur efterblivna de är.

I allt kritiserande av Jv måste man ändå vara rättvis. Den store reformatorn Calvin ansåg också att Jesus var identisk med Mikael. Det gjorde den berömde engelske bibelkommentatorn Matthew Henry också, liksom den tyske lutherske teologen Hengstenberg. Ingen av dessa tre - och det fanns andra också - var efterblivna.
Citera
2014-11-30, 11:42
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
I allt kritiserande av Jv måste man ändå vara rättvis. Den store reformatorn Calvin ansåg också att Jesus var identisk med Mikael. Det gjorde den berömde engelske bibelkommentatorn Matthew Henry också, liksom den tyske lutherske teologen Hengstenberg. Ingen av dessa tre - och det fanns andra också - var efterblivna.

Hej,

Anser Jehovas vittnen att Jesus är Gud?
Citera
2014-11-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej,

Bibeln säger att Jesus är Guds enfödde Son.

Matteus 16:16
Till svar sade Simon Petrus: ”Du är Messias, den levande Gudens Son.”
Citera
2014-11-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gustavsson85

Namnet Mikael förekommer endast fem gånger i Bibeln. Den härliga anandevarelsen
som bär det namnet omtalas som "en av de förnämsta furstarna", som "den store
fursten som står som försvarare för din (Daniels) landsmän" och som "ärkeängeln". (Daniel. 10:13; 12:1: Jud. v 9; 1981) Mikael betyder "Vem är lik Gud?"
Namnet anger tydligt att Mikael är den som tar ledningen i att försvara Jehovas suveränitet och tillintetgöra Guds fiender.

I Första Tessalonikerna 4:16 (1981) beskrivs Jesu Kristi befallning att uppståndelsen skall börja som "ärkeängelns röst", och i Judas, vers 9, sägs det att ärkeängeln är Mikael. Skulle det vara lämpligt att likna Jesu befallande rop vid ropet från någon annan med mindre myndighet?
Ärkeängeln Mikael måste därför rimligt vara Jesus Kristus. (Det är intressant att uttrycket "ärkeängel" aldrig förekommer i pluralis i Bibeln, vilket alltså visar att det finns bara en sådan.) i Uppenbarelseboken 12:7 - 12 sägs det att Mikael och hans änglar skulle föra krig mot Satan och slunga ut honom och hans onda änglar ur himlen i samband med att Kristus blev bemyndigad att tjäna som kung.

Längre fram framställs Jesus som den som leder himlens härar i kriget mot världens nationer, (Uppenbarelseboken 19:11 - 16)
Är det inte rimligt att tänka att Jesus också skulle vara den som skulle gå till aktion mot dem som han beskrev som "den här världens härskare", Satan, Djävulen? (Johannes 12:31)

I Daniel 12:1 (1982) förbinds den tid då Mikael skulle" träda upp" för att handla med myndighet med "en tid av nöd, vars like inte har funnits, allt ifrån den dag då människor blev till och ända till den tiden".

Detta kommer helt visst att stämma in på det som nationerna kommer att få erfara, när Kristus som himmelsk skarprättare går till aktion mot dem.

Vittnesbörden visar således att Guds Son var känd som Mikael innan han kom till jorden och att han också har varit känd under det namnet sedan han återvände till himlen, där han visats som Guds förhärligade ande son.
Citera
2014-11-30, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej,

Ja, Jv anser att Jesus är "en Gud", men lägre än Gud Fadern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in