2016-12-16, 16:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
När har DU plötsligt blivit en så pop-psykologisk "förstående"? Du brukar ju annars vara svart/vitt fördömande enligt din demiurgs regelverk.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kan det bero på att du inte förstår mig och dömer mig på förhand?

Knappast. Jag är redan bekant med din apologetik (~läs demagogi) och dennas semantiska krumbukter.
Citera
2016-12-16, 16:28
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
http://www.radioochtv.se/diarie/samb...3/SB788-03.pdf

Men vänta lite nu, denna granskning är ju inte till en fördel för JV org. De konstaterar ju att ingen opartiskhet har begåtts;

"SVERIGES TELEVISIONS YTTRANDE
Sveriges Television anser att programmet inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet och anför som stöd i huvudsak följande. Av programmets inledning framgick att redaktionen granskat om Jehovas vittnen håller egna ”rättegångar” där offer och gärningsmän skall försonas. Granskningen omfattade också om organisationen hellre skyddar det egna anseendet än polisanmäler sexuella övergrepp mot barn när övergreppen begåtts av medlemmar."

Det enda som uppges vara vilseledande är att Josefsson gav skenet av att förövaren var en man. Men övergreppen pågick ju tills förövaren var 18 år. När man är 18 år är man en (ung) man och man är myndig och därmed vuxen.
Orgen fick ju upprepade tillfällen att ge sin förklaring till det hela men vägrade. Tills efteråt då de anmälde programmet. Vem säger att dom då uppger de sanna uppgifterna? Om vi ser på det hela, vad som står skrivet i den hemliga äldsteboken hur sexuella övergrepp ska behandlas internt så ser man ju tydligt att det viktigaste är att skydda orgen, inte offren. Eftersom teokratisk krigsföring (att ljuga) är tillåtet och uppmuntrat för att skydda orgen till varje pris så är det inte alls osannolikt att dessa uppgifter är vinklade och även ren lögn. Sen är det väl talespersoner från Betel som kommit med detta, inte vittnen från församlingarna som var personligen involverade? För dom får inte prata.

Vidare står det att förövaren döpte sig samma år som övergreppen upphörde. Som om det skulle förmildra omständigheterna?? Är det verkligen det som orgen har att komma med som förklaring? Som om att han visste inte vad han gjorde var fel tills han döpte sig och såg ljuset?? Mao, han drog upp gylfen, bad om förlåtelse till Jehova och hoppade i poolen och allt ska vara glömt??

Den här killen har ju nåt allvarligt fel, även om han var liten när övergreppen började. Nån borde ju kolla upp hans familj, han har mycket troligtvis blivit molesterad själv som liten. Av sin pappa eller av nån annan i församlingen, små barn brukar inte börja sodomisera andra små barn på det viset helt av sig själv. Det är nåt de lärt sig från någonstans och de tar ut sina frustrationer på andra barn och upprepar sina egna upplevelser.
Citera
2016-12-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Starta en tråd om mig om du vill. Jag tycker det är konstigt att du inte ser skillnad på en förening och en privatperson. Tycker du vi ska sluta granska föreningar öht?

Nej man behöver inte sluta granska föreningar, hur tolkade du mitt svar till det?

Min poäng är att du inte heller egentligen är fredad i anklagelser om att skydda pedofiler, du är bara "lyckligt lottad" att du inte tillhör en organisation eller förening. Vissa kan anklaga dig och din familj för att mörka bara för att du vill skilja mellan en förening och en familj som ett exempel, vad döljer du i din familj om du inte vill bli granskad, fattar du? Tycker du att vi inte kan granska familjer menar du?

Citat:
Du har ingen aning om JV skyddar pedofiler eller inte. Du kan omöjligt veta det.

Det kan jag visst, jag vet vad som står i litteraturen, jag vet vad som lärs ut i församlingen, och det handlar inte om att skydda pedofiler. Du däremot är inte insatt, och anklagar Jehovas vittnen utan grund.

Citat:
Jag skulle ev. ta ett snack om det "hände något" i min släkt, allt beroende på hur osäkra uppgifterna är.

Så du skulle inte polisanmäla på en gång? Det är det Jehovas vittnen anklagas för ofta.

Citat:
Jag skulle däremot inte ha regler i min släkt som försvårade en undersökning.

Det finns inga sådana regler, fattar du nu?

Citat:
Jag skulle heller inte nöja mig med ett förlåt, som dessutom inte är riktat till den drabbade.

Hur menar du? Ge exempel.
Citera
2016-12-16, 16:41
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag har för det mesta inte gett mig in i era diskussioner, för jag vet att det är meningslöst, ni har fått härja fritt. Men när det kommer uppenbara faktafel så tycker jag inte det är fel att säga ifrån. Även Jesus sade ifrån ibland till dom onda Fariseerna, men för det mesta ignorerade han dom:

"Då gick lärjungarna fram till honom och frågade: ”Vet du att fariseerna tog anstöt av vad du sade?” Han svarade: ”Varje växt som inte är planterad av min himmelske fader skall ryckas upp med roten. Bry er inte om dem: de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen.”(Matteus 15:12-14 Bibel2000)

Fast det är ju orgen som rycks upp med roten i skrivandets stund! Mer och mer för var dag som går, det ser vi även tydligt genom orgens panikreaktioner när de strukturerar om hela sin fundamentala grund.

Dessutom är de tidigare självutnämnda profeterna inga profeter/inspirerade längre, så när Jesus varnade oss för att följa blinda ledare så vi inte faller i gropen så menade han ju bokstavligen styrande kretsen!

Det är facinerande och skrämmande hur du inte märker av den stora trädstammen som kilat sig fast i ditt egna öga! Jesus kallade såna som dig för hypokriter.
Citera
2016-12-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men vänta lite nu, denna granskning är ju inte till en fördel för JV org.

Nu blandar du ihop korten, du ville ha reda på åldrarna, bevisar detta åldrarna? Handlar detta om pedofili, att en vuxen man förgriper sig på ett barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
De konstaterar ju att ingen opartiskhet har begåtts;

Fast dom säger:

Citat:
Saklighet
Granskningsnämnden konstaterar att reportern i programmet sade att Anders som
barn och under mer än tio år utsatts för sexuella övergrepp av en man i en
församling i Jehovas vittnen. Anders uppgav också i programmet att förövaren
var äldre än han själv och att han varit rädd för denne. Även beträffande Johanna
sade reportern att övergreppen begåtts av en man. Dessa uppgifter gav onekligen
intryck av att det hade rört sig om en vuxen man. Programföretaget uppger att
övergreppen pågick till Anders var 14 år och gärningsmannen 18 år. Johanna har
själv uppgett att övergreppen pågick till hon var 9 år och att gärningsmannen var
6 år äldre än hon själv. Mot bakgrund av gärningsmannens ålder när övergreppen
pågick blev uppgiften om att det var en man som begått handlingarna därför
10/11 vilseledande. Nämnden finner mot den bakgrunden att programmet i denna del
strider mot kravet på saklighet.

Programmet var alltså vilseledande och osaklig, vilket ni ändå har fortsatt att sprida här på Flashback. Och du ville ju ha bevis på åldrarna, och det fick du, men det ignorerar du.

Om man kan förleda hela svenska folket att tro att Anders förövare, programmets huvudnummer var en vuxen man, vad mer kan man vara vilseledande i?

Och det tog inte slut här, man producerade två till program om jag kommer ihåg rätt, och man fortsatte att vilseleda svenska folket i dom programmen.

Och kritik mot Janne Josefssons arbetssätt, att provocera fram en reaktion och klippa och klistra som man vill, är det inte bara Jehovas vittnen som haft invändningar emot.
Citera
2016-12-16, 16:47
Medlem
Citat:
Nej man behöver inte sluta granska föreningar, hur tolkade du mitt svar till det?

Min poäng är att du inte heller egentligen är fredad i anklagelser om att skydda pedofiler, du är bara "lyckligt lottad" att du inte tillhör en organisation eller förening. Vissa kan anklaga dig och din familj för att mörka bara för att du vill skilja mellan en förening och en familj som ett exempel, vad döljer du i din familj om du inte vill bli granskad, fattar du? Tycker du att vi inte kan granska familjer menar du?

Det kan jag visst, jag vet vad som står i litteraturen, jag vet vad som lärs ut i församlingen, och det handlar inte om att skydda pedofiler. Du däremot är inte insatt, och anklagar Jehovas vittnen utan grund.

Så du skulle inte polisanmäla på en gång? Det är det Jehovas vittnen anklagas för ofta.

Det finns inga sådana regler, fattar du nu?

Hur menar du? Ge exempel.
Det är ganska lätt egentligen, framkommer det misstankar så ska dom undersökas. Oavsett om det gäller en föreneng eller en familj, eller mig.

Är du så naiv att du tror att dom i JV inte syndar??? Du vet vad som lärs ut, därför kan inget utanför det inträffa? Tillåt mig tvivla!

Jo, det finns regler som gör föreningar svåra att granska. Speciellt religiösa föreningar brukar inte vara speciellt samarbetsvillig. Visa görna var jag har anklagat JV!
Citera
2016-12-16, 16:49
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Det är inte lögner, utan sanning.
Hur du kan missa det, väljer du att blunda?

Är det här sanning eller lögn?

Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Det fanns inga tvivel om att den äldste hade förgripit sig på Anders när han var ett litet barn.

Jag antar att du kommer att svara på detta så småningom?
Citera
2016-12-16, 16:54
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Kan vi skapa en tråd med kiss74, och dennes släkt där vi pekar ut din släkts pedofiler? Eller menar du att du inte har pedofiler i din släkt?

Fast Jehovas vittnen är inte ett sådant exempel. Organisationen Jehovas vittnen skyddar inte pedofiler. Om det finns pedofiler i organisationen så utesluts dom och polisanmäls.

Skulle du direkt anmäla din far om du misstänker att han gjorde något med dina barn, eller skulle du först prata med honom? Och om han förnekar, skulle du ändå polisanmäla honom bara för att du misstänker och har inga bevis? Det tror jag inte på.

Men det är ju inte så hos Jehovas vittnen, jag har förklarat. Att ni envisas med det är inte detsamma som att det är sant.

Nej, dom utesluts inte eller anmäls till polisen. Det har ARC konstaterat. Varför ljuger du? Om det vore sant skulle ju orgen inte vara i blåsväder i så många länder som dom är idag.

Och ja självklart, normala människor anmäler ju direkt till myndigheterna vid misstanke om övergrepp på sina barn, även om den misstänkte nekar, oavsett vem det än är. Att du ens undrar om det bevisar ju bara ditt förvridna tankesätt vilket är helt genomsyrat av en förkärlek för pedofili.
Hur kommer det sig att du försvarar Anders och companys förövare så innerligt? Har du några connections där? Var/är du personligen involverad på något vis?
Citera
2016-12-16, 16:54
Medlem
Citat:
Det är inte mycket som är fakta i den här tråden, mest känslomässiga uttalanden.

Det var inte en äldste, rätt, men varför säger du inget om att det var en 4 år yngre släkting till Anders, och att övergreppen började när "gärningsmannen" var 8 år gammal, och då var ingen i familjen Jehovas vittnen.

Och varför ställer du inte upp och säger emot fler faktafel som kommer från dessa användare? Dom har fått härja här oemotsagda. Och om jag säger emot, ja då har jag "dålig attityd".

Skrivfel från din sida, det var en fyra år äldre släkting.
Vad spelar det för roll när övergreppen började, det viktiga är väl när de slutade?
Och då var dessa personer 14 och 18 år gamla. Dessutom hade båda hunnit bli JV, och den äldre var döpt.
Och varför säger du inget om lillasystern? Om man ska framhålla den lilla åldersskillnaden på 4 år, då bör väl i rättvisans namn lillasystern också nämnas, där var ju givetvis åldersskillnaden större.
Citera
2016-12-16, 17:01
Medlem
Citat:
Det är ganska lätt egentligen, framkommer det misstankar så ska dom undersökas. Oavsett om det gäller en föreneng eller en familj, eller mig.

Menar du polisundersökning?

Hur tror du att din och din fars förhållande blir om du polisanmäler honom för att du misstänker honom för pedofili, och det bevisas att han inte gjort något fel, att han är oskyldig?

Hur skulle du känna om din far polisanmälde dig, utan att ha pratat med dig?

Citat:
Är du så naiv att du tror att dom i JV inte syndar???

Suck, uppenbarligen syndar många eftersom dom blir uteslutna, du är återigen helt okunnig i frågan.

Citat:
Du vet vad som lärs ut, därför kan inget utanför det inträffa? Tillåt mig tvivla!

Suck igen, jag har inte påstått att ingen syndar bland Jehovas vittnen. Jag har inte förnekat att pedofili kan förekomma hos Jehovas vittnen. Men det jag vänder mig emot att det skulle vara en organisatorisk plan att skydda pedofiler. Tillåt mig småle! Det är idiotiskt att påstå något sådant.

Citat:
Jo, det finns regler som gör föreningar svåra att granska. Speciellt religiösa föreningar brukar inte vara speciellt samarbetsvillig. Visa görna var jag har anklagat JV!

Vad menar du? Var du har anklagat Jv för att inte vara speciellt samarbetsvillig?

Jag vet inte om jag kommer att hitta något sådant, men många av dina inlägg antyder det.

Menar du tvärtom att Jehovas vittnen är samarbetsvilliga?
Citera
2016-12-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Skrivfel från din sida, det var en fyra år äldre släkting.

Ja skrivfel från min sida.

Citat:
Vad spelar det för roll när övergreppen började, det viktiga är väl när de slutade?
Och då var dessa personer 14 och 18 år gamla.

Ja säg du, vad definierar en pedofil?

Citat:
Dessutom hade båda hunnit bli JV, och den äldre var döpt.

Man kan inte vara ett Jv om man inte är döpt, det borde du veta.

När det hela började så var ingen ett Jv, kan vi tänka oss att dom/den inblandade inte insåg hur allvarligt Jehovas vittnen ser på utomäktenskaplig sex?

Citat:
Och varför säger du inget om lillasystern? Om man ska framhålla den lilla åldersskillnaden på 4 år, då bör väl i rättvisans namn lillasystern också nämnas, där var ju givetvis åldersskillnaden större.

Ja fast dom sexuella handlingarna upphörde när gärningsmannen var 15 år, om jag kommer ihåg rätt, handlar det då om pedofili?
Citera
2016-12-16, 17:09
Medlem
Citat:
Menar du polisundersökning?

Hur tror du att din och din fars förhållande blir om du polisanmäler honom för att du misstänker honom för pedofili, och det bevisas att han inte gjort något fel, att han är oskyldig?

Hur skulle du känna om din far polisanmälde dig, utan att ha pratat med dig?

Suck, uppenbarligen syndar många eftersom dom blir uteslutna, du är återigen helt okunnig i frågan.

Suck igen, jag har inte påstått att ingen syndar bland Jehovas vittnen. Jag har inte förnekat att pedofili kan förekomma hos Jehovas vittnen. Men det jag vänder mig emot att det skulle vara en organisatorisk plan att skydda pedofiler. Tillåt mig småle! Det är idiotiskt att påstå något sådant.

Vad menar du? Var du har anklagat Jv för att inte vara speciellt samarbetsvillig?

Jag vet inte om jag kommer att hitta något sådant, men många av dina inlägg antyder det.

Menar du tvärtom att Jehovas vittnen är samarbetsvilliga?
Lärs det ut att dom ska synda? Annars faller ju din teori på hur du kan veta att inte pedofiler skyddas. Tänk till lite innan du säger att jag ör okunnig. Att det inte lärs ut kan nog stämma, däremot kan det ju ändå inträffa, eller hur? Andra synder inträffar ju.

Jag anser mig inte ha anklagat JV för något specifikt, det har andra gjort så bra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in