2015-07-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
1000 år riket är till för att människor ska uppnå fullkomlighet så som Adam och Eva hade fullkomlighet, sedan ska mänskligheten prövas så som Satan prövade Adam och Eva... Jag är säker på att många kommer att förkasta Satans försök till att förleda människor att gå emot Gud och hans lagar och regler.

Dessa som förkastar ondskan kommer att leva i en paradisisk jord utan krig, elände och död:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”"(Upp 21:3-4 Bibel2000)

Som jag förstått så ska flera miljarder människor uppväckas. Går väl bra i början, men efter 1000 år kommer ju mänskligheten knappast att få plats på jorden och vi tillåts fortsätta föröka oss. Är det meningen att det inte kommer att födas fler människor på jorden efter 100-200 år?
Citera
2015-07-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Med all respekt.....du svarade inte på frågan VARFÖR gud ska testa människorna igen?

Med all respekt, eftersom människorna inte har varit i det fullkomliga stadium som Adam och Eva var när dom syndade, så behöver människan 1000 år på sig att nå ett fullkomligt stadium utan synder och defekter exakt så som Adam och Eva befann sig i.

På liknande sätt var Jesus, en människa tvungen att befinna sig i ett fullkomligt stadium att bli född fullkomlig av Gud genom Maria. Alltså inte genom en ofullkomlig människa, utan genom Guds ande, precis som Adam föddes av Guds fullkomliga ande, och därför blev en motsvarighet till Adam:

"Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. " (1 Kor 15:22 Bibel2000)
Citera
2015-07-16, 20:28
Medlem
Citat:
VAr snäll mot TTSP......han har inte del i nya förbundet....han måste vara lojal mot kristi bröder, d v s de sju i brooklyn..... d v s missionera hårt, för att få chansen att kela med lejonen. Ge honom en chans försök förstå hans utsatta situation.....

Nej, TS kan göra mer nytta som fanatiker nu när han redan har slagit in på den vägen. Han ska hånas till den punkt då han väljer att fortsätta sin mission. Som Jesus gjorde när han var sarkastisk mot fariséerna.
Citera
2015-07-16, 20:31
Medlem
Citat:
Rent instinktivt..jag skulle gissa att för ett JV så doftar ett sådant påstående predestination....tron som gåva! De flesta JVn ser nog tron som kamp...inte som en gåva...och fr a inte som nåd. I Sverige använder inte JV längre ordet nåd.

VAr snäll mot TTSP......han har inte del i nya förbundet....han måste vara lojal mot kristi bröder, d v s de sju i brooklyn..... d v s missionera hårt, för att få chansen att kela med lejonen.
Ge honom en chans försök förstå hans utsatta situation.....
Rent instinktivt...låter det som Bogomil/titsup. Det är apostlarna som säger att tron är en gåva. Som man bäddar får man ligga heter det ju. De gör det onödigt svårt för sig själva. Det är rätt, de inser väl att de hamnat i onåd hos Gud. Sonen alltså.

Nä, de verkar vilja blanda lite från GT och NT, men står utanför båda förbunden. De är inte omskurna och de flesta tar inte del av emblemen som är Jesus kropp och blod.

För övrigt dricker jag inte alkohol och har faktiskt aldrig gjort det.
Citera
2015-07-16, 20:34
Medlem
Rikets Sal = Skit Arsel om man kastar om ordningen på bokstäverna
Citera
2015-07-16, 20:36
Medlem
Hamnade av nån anledning på första sidan i tråden efter att jag postade inlägget här ovanför, så jag postade en gång till i tron att det blivit nåt fel. I stället blev det mitt fel.
Senast redigerad av Hermandad 2015-07-16 kl. 20:41.
Citera
2015-07-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Rent instinktivt...låter det som Bogomil/titsup. Det är apostlarna som säger att tron är en gåva. Som man bäddar får man ligga heter det ju. De gör det onödigt svårt för sig själva. Det är rätt, de inser väl att de hamnat i onåd hos Gud. Sonen alltså.

Nä, de verkar vilja blanda lite från GT och NT, men står utanför båda förbunden. De är inte omskurna och de flesta tar inte del av emblemen som är Jesus kropp och blod.

För övrigt dricker jag inte alkohol och har faktiskt aldrig gjort det.

JAg känner till teologin förbannat väl. Mästra mig inte......men för de flesta JVn är ord som Gåva och nåd väldigt laddade med main stream kristendom....och därigenom avfälliga. Kom ihåg att för ett rättroget JV är dörrknackningen det viktigaste i livet....så kommer nån beskäftig person och säger att tron är en gåva....
Citera
2015-07-16, 21:07
Medlem
Joh, 15:5, 1917: "JAG ÄR VINTRÄDET, i ÄREN GRENARNA. OM NÅGON FÖRBLIVER I MIG OCH JAG I HONOM, SÅ BÄR HAN MYCKET FRUKT; TY MIG FÖRUTAN KUINNEN I INTET GÖRA."

Detta sade Jesus till sina lärjungar. Men enligt Jv gäller dessa ord bara bokstavligt 144 000 personer. Men fastän de inte har den angivna förbindelsen med Kristus skall de ändå enligt Jv bära mycket frukt:

"Även om de "andra fåren" inte är grenar på det abrahamitiska förbundets "olivträd" eller rankor på "den sanna vinstocken", Kristus Jesus, måste de bevisa sig vara Kristi lärjungar. I likhet med alla de smorda kristna "grenarna" eller "rankorna" måste de "hålla i med att bära riklig frukt." (Vakttornet 1 januari 1984, s. 23)

Det är en omöjlig sits som Jv-ledningen försatt de flesta Jv i. För utan samband med vinträdet, Kristus, skulle ingen kunna "bära riklig frukt". Endast grenar i vinträdet skulle enligt texten kunna bära frukt! Och de "andra fåren" påstås att INTE vara rankor på vinstocken!

Så dessa "andra får" anses ha plikten att bära frukt utan direkt förankring i vinträdet, Kristus - ett oerhört, ja hädiskt påstående.

De andra fåren anses alltså inte få sin kraft genom Kristus enligt Jv, utan genom förening med Kristi smorda "bröder", som på så sätt blir deras verklige frälsare:

"Alldeles som de smorda "rankorna" på den "sanna vinstocken" måste förbli i nära förening med Kristus, måste de "andra fåren" förbli i nära förening med "den trogne och omdömesgille slaven", Kristi smorda "bröder". (samma sida i Vakttornet)
Citera
2015-07-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Nej, TS kan göra mer nytta som fanatiker nu när han redan har slagit in på den vägen. Han ska hånas till den punkt då han väljer att fortsätta sin mission. Som Jesus gjorde när han var sarkastisk mot fariséerna.

I o f s han fortsätter som tidigare......även om jag tycker synd om honom så har du nog dessvärre rätt.
Citera
2015-07-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Joh, 15:5, 1917: "JAG ÄR VINTRÄDET, i ÄREN GRENARNA. OM NÅGON FÖRBLIVER I MIG OCH JAG I HONOM, SÅ BÄR HAN MYCKET FRUKT; TY MIG FÖRUTAN KUINNEN I INTET GÖRA."

Detta sade Jesus till sina lärjungar. Men enligt Jv gäller dessa ord bara bokstavligt 144 000 personer. Men fastän de inte har den angivna förbindelsen med Kristus skall de ändå enligt Jv bära mycket frukt:

"Även om de "andra fåren" inte är grenar på det abrahamitiska förbundets "olivträd" eller rankor på "den sanna vinstocken", Kristus Jesus, måste de bevisa sig vara Kristi lärjungar. I likhet med alla de smorda kristna "grenarna" eller "rankorna" måste de "hålla i med att bära riklig frukt." (Vakttornet 1 januari 1984, s. 23)

Det är en omöjlig sits som Jv-ledningen försatt de flesta Jv i. För utan samband med vinträdet, Kristus, skulle ingen kunna "bära riklig frukt". Endast grenar i vinträdet skulle enligt texten kunna bära frukt! Och de "andra fåren" påstås att INTE vara rankor på vinstocken!

Så dessa "andra får" anses ha plikten att bära frukt utan direkt förankring i vinträdet, Kristus - ett oerhört, ja hädiskt påstående.

De andra fåren anses alltså inte få sin kraft genom Kristus enligt Jv, utan genom förening med Kristi smorda "bröder", som på så sätt blir deras verklige frälsare:

"Alldeles som de smorda "rankorna" på den "sanna vinstocken" måste förbli i nära förening med Kristus, måste de "andra fåren" förbli i nära förening med "den trogne och omdömesgille slaven", Kristi smorda "bröder". (samma sida i Vakttornet)

OK, så det sista citatet är också från 1984?......det blir nästan mer drastisk efter nytolkningen av vad som är "slaven/slavklassen"

Apollos och Titsup...kära vänner....säg att ni inte tror att era liv är beroende av er lojalitet till Steven, Gerrit, MArk och resten av gänget.......I synnerhet i a f inte av Tony Tightpants Morris.....
Citera
2015-07-16, 21:23
Medlem
Citat:
OK, så det sista citatet är också från 1984?......det blir nästan mer drastisk efter nytolkningen av vad som är "slaven/slavklassen"

Apollos och Titsup...kära vänner....säg att ni inte tror att era liv är beroende av er lojalitet till Steven, Gerrit, MArk och resten av gänget.......I synnerhet i a f inte av Tony Tightpants Morris.....

Ja, båda citaten är från samma nummer av Vakttornet 1984. Sannolikt är det efter förändringen av "slaven" ändå det större antalet "smorda" man måste hålla i handen för att få kraft till att producera frukt. Men vadhelst som sägs i Vakttornet gäller givetvis.
Citera
2015-07-16, 21:29
Medlem
Många artiklar om Harmageddon som JV publicerat på senaste. Är det ett sätt att få fart på sina medlemmar tro? Jag hör att det är många som börjar tröttna och tvivla eftersom Harmageddon aldrig tycks komma.

http://www.jw.org/sv/publikationer/t...derm%C3%B6dan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in