2015-07-07, 23:32
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Är du säker på 1943? JAg har för mig det ändrades runt 1930.

Det skrivs så i Förkunnarboken, dvs det ändrades året efter Rutherfords död, det var första gången det publicerades. Det är inget som basuneras ut i Förkunnarboken och många "läser över" det utan att förstå innebörden, men det står där.

Och även om det ändrades år 1930 så var det inget vittne som visste om att Jesus började inspektera år 1914 och knackade på hos bibelforskarna eftersom alla då fast trodde att Jesus redan anlänt år 1874. Så oavsett så var slaven helt ovetandes år 1914 och 1919 och Bibeln säger tydligt att slaven ska vara ivrigt på utkik när hans herre återkommer och genast släppa in honom.

Lukas 12:36: och var själva lika människor som väntar på sin herre när han återvänder från bröllopet, så att de, när han kommer och bultar på dörren, genast kan öppna för honom.

Lukas 12:37: Lyckliga är dessa slavar som Herren vid sin ankomst finner vakande.

Det spelar roll, för att det är detta VT använder som bevis för att vara just herrens slav. Men, de lärde ut mellan 1876 och 1943, nästan ett helt århundrade, att Jesus redan kommit. Varför skulle Gud välja att låta sin slav leva och lära ut helt fel i så pass lång tid? Och gå emot sitt eget ord i Bibeln?

Russels tidsskrift hette ju då även "The Watchtower and Herald of Christ Presence", dvs Jesus nuvarande närvaro, något han lärt sig från religionen Andra Adventisterna.

Så det stämmer inte. Om vi ska gå efter VTs egna kriterier för att bedöma vem som är Guds slav alltså. Och det sättet dom döljer sin historia, jag kan garantera att de flesta JVn inte har den blekaste aning om detta eller ens skulle märka dessa notiser i Förkunnarboken om dom läste dem utan att få det utpekat, så som jag gör nu.

Det är en uppenbar och mycket medveten och strategisk lögn vilket är ytterligare ett bevis på att VT INTE är Guds organisation och kommer aldrig bli det heller. Det blir snarare mer uppenbart att det är Satan själv som vill vilseleda människor bort från Gud och bort från evigt liv i himmelen. Det ser man även på det sättet hur VT splittrar upp hela familjer genom sina barbariska uteslutningar, något Bibeln också talar om när det kommer till djävulen själv.
Citera
2015-07-07, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men där är du ju! På tal om logiska kullerbyttor,

Ni kan underhålla varandra, jag drar mig ur och lägger dig förtjänt på ignoreralistan, trodde du attt du kunde lura mig? Då måste du vara mer subtil än det.
Citera
2015-07-08, 00:04
Medlem
Vasectomaters avatar
På sidan 133 i den engelska versionen av Förkunnarboken (Proclaimers of Gods Kingdom) (sidan 134 i svenska upplagan, längst ner i en liten notis) står det följande;

From Mr Barbour (andra Adventist), editor of that publication, Russel also came to be persuaded that Christs invisible presence had begun in 1874.*

*This was influenced by the belief that the seventh millennium of human history had begun in 1873 and that a period of divine disfavor (of equal length to a former period considered to be one of favor) upon natural Israel would end in 1878. The chronology was flawed because of relying on an inaccurate rendering of Acts 13:20 in the King James Version, belief that there was a transcription error at 1 Kings 6:1, and failure to take into account Biblical synchronisms in the dating of reigns of the kings of Judah and of Israel. A clearer understanding of Biblical chronology was published in 1943, in the book "The a Truth Shall Make You Free" and it was then refined the following year in the book "The Kingdom Is At a Hand", as well as in later publications.

Så ett vittne kan läsa/skimma över detta, men poletten trillar inte ner vad detta innebär, tills man verkligen tar sig en funderare. Igen, år 1914 hade den dåvarande slaven Russel inte den blekaste aning om att Jesus kom till tronen, han hade förväntat sig "The Great a Tribulation" och dog två år senare fortfarande med tron om att Jesus redan kommit osynlig år 1874. År 1918 och 1919 när Jesus ska ha valt VT till sin organisation/Guds folk så hade den dåvarande slaven Rutherford inte heller den blekaste aning om att Jesus stod och bankade på dörren, för han trodde också att Jesus redan satt på tronen sen 45 år tillbaka.

Detta stämmer alltså inte in med Lukas 12:36,37 och VT är omöjligt Guds organisation, hur mycket man än vill att det ska vara så.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-08 kl. 00:10.
Citera
2015-07-08, 00:04
Medlem
Citat:
Det skrivs så i Förkunnarboken, dvs det ändrades året efter Rutherfords död, det var första gången det publicerades. Det är inget som basuneras ut i Förkunnarboken och många "läser över" det utan att förstå innebörden, men det står där.

Och även om det ändrades år 1930 så var det inget vittne som visste om att Jesus började inspektera år 1914 och knackade på hos bibelforskarna eftersom alla då fast trodde att Jesus redan anlänt år 1874. Så oavsett så var slaven helt ovetandes år 1914 och 1919 och Bibeln säger tydligt att slaven ska vara ivrigt på utkik när hans herre återkommer och genast släppa in honom.

Lukas 12:36: och var själva lika människor som väntar på sin herre när han återvänder från bröllopet, så att de, när han kommer och bultar på dörren, genast kan öppna för honom.

Lukas 12:37: Lyckliga är dessa slavar som Herren vid sin ankomst finner vakande.

Det spelar roll, för att det är detta VT använder som bevis för att vara just herrens slav. Men, de lärde ut mellan 1876 och 1943, nästan ett helt århundrade, att Jesus redan kommit. Varför skulle Gud välja att låta sin slav leva och lära ut helt fel i så pass lång tid? Och gå emot sitt eget ord i Bibeln?

Russels tidsskrift hette ju då även "The Watchtower and Herald of Christ Presence", dvs Jesus nuvarande närvaro, något han lärt sig från religionen Andra Adventisterna.

Så det stämmer inte. Om vi ska gå efter VTs egna kriterier för att bedöma vem som är Guds slav alltså. Och det sättet dom döljer sin historia, jag kan garantera att de flesta JVn inte har den blekaste aning om detta eller ens skulle märka dessa notiser i Förkunnarboken om dom läste dem utan att få det utpekat, så som jag gör nu.

Det är en uppenbar och mycket medveten och strategisk lögn vilket är ytterligare ett bevis på att VT INTE är Guds organisation och kommer aldrig bli det heller. Det blir snarare mer uppenbart att det är Satan själv som vill vilseleda människor bort från Gud och bort från evigt liv i himmelen. Det ser man även på det sättet hur VT splittrar upp hela familjer genom sina barbariska uteslutningar, något Bibeln också talar om när det kommer till djävulen själv.

Nu kan Eberhard JV-historia mer än jag, men1932 publicerades tydligen 1914 som årtal för Jesu andra ankomst
1874 was not dropped as the start of the second coming until the 1930’s, when articles such as the following started to be released.

"The prophecy of the Bible, fully supported by the physical facts in fulfilment thereof, shows that the second coming of Christ dates from the fall of the year 1914." What is Truth? (1932) p.48

http://www.jwfacts.com/watchtower/1800s.php

Men ja, de flesta JV är djupt okunniga om detta och tror att Vakttornet förkunnade sin nuvarande tolkning om Jesu återkomst redan för 1914.
Citera
2015-07-08, 00:05
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ni kan underhålla varandra, jag drar mig ur och lägger dig förtjänt på ignoreralistan, trodde du attt du kunde lura mig? Då måste du vara mer subtil än det.

Vad menar du nu, lura?

Men dra dig undan du, jag förstår att din tro kommer svikta rejält om du ger dig på att försöka svara mina frågor. Todeloo!
Citera
2015-07-08, 00:10
Medlem
Citat:
Vad menar du nu, lura?

Men dra dig undan du, jag förstår att din tro kommer svikta rejält om du ger dig på att försöka svara mina frågor. Todeloo!

Vi har kört ett antal varv om detta i den andra JV-tråden...........TTSP är numera kunnig om 1874 1878 och liknande, men finner det oviktigt för hans tro.

För ett JV så är det automatiskt avfälligt att kritiskt granska organisationens historia.

Däremot försökte den gode TTPS påpeka att JV-organisationen hade "förutsagt 1914".........det blev ganska komiskt i den tråden vid det tillfället.
Citera
2015-07-08, 00:13
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Vi har kört ett antal varv om detta i den andra JV-tråden...........TTSP är numera kunnig om 1874 1878 och liknande, men finner det oviktigt för hans tro.

För ett JV så är det automatiskt avfälligt att kritiskt granska organisationens historia.

Däremot försökte den gode TTPS påpeka att JV-organisationen hade "förutsagt 1914".........det blev ganska komiskt i den tråden vid det tillfället.

Men genom att dom fördömer folk som genuint vill granska deras ord är ju bara det att gå emot Bibelns uppmaning om att granska varje inspirerat ord. Och bara det räcker ju då att inse att VT omöjligt kan vara Guds organisation.

Sanningen tål granskning med lupp. Men Jehovas Vittnens sk pseudosanning är ju så bräcklig att man måste ju ständigt gå på äggskal för att vara stadig i sin tro. Måste ju vara fullkomligt utmattande.

Sen är ju ttsp's jobb som Guds förkunnare att förklara sin tro till världsliga människor så att även dom "kan få en chans" att förstå? Men om han lägger på locket så fort man ställer en genuin fråga, hur kan han då stå inför Gud med gott samvete?
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-08 kl. 00:17.
Citera
2015-07-08, 00:34
Medlem
Citat:
Men genom att dom fördömer folk som genuint vill granska deras ord är ju bara det att gå emot Bibelns uppmaning om att granska varje inspirerat ord. Och bara det räcker ju då att inse att VT omöjligt kan vara Guds organisation.

Sanningen tål granskning med lupp. Men Jehovas Vittnens sk pseudosanning är ju så bräcklig att man måste ju ständigt gå på äggskal för att vara stadig i sin tro. Måste ju vara fullkomligt utmattande.

Sen är ju ttsp's jobb som Guds förkunnare att förklara sin tro till världsliga människor så att även dom "kan få en chans" att förstå? Men om han lägger på locket så fort man ställer en genuin fråga, hur kan han då stå inför Gud med gott samvete?

Jag tror de flesta JVn avstår sådana diskussioner...innerst inne vet de att det alltid slutar väldigt illa.
I övrigt verkar missionerandet mer och mer gå ut på att få folk till att besöka organisationens websida ...man vill nog inte att enskilda vittnen ska ta i alltför tunga frågor.
Citera
2015-07-08, 00:52
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag tror de flesta JVn avstår sådana diskussioner...innerst inne vet de att det alltid slutar väldigt illa.
I övrigt verkar missionerandet mer och mer gå ut på att få folk till att besöka organisationens websida ...man vill nog inte att enskilda vittnen ska ta i alltför tunga frågor.

Ja, här där jag bor har jag inte haft ett enda besök från vittnena under fem år, dvs hela den tiden jag bott här. Och jag har aldrig sett dom ute heller för den delen med sina litteraturskärror. Dom har nog fattat att det är ingen vits i våra upplysta i-länder. Tror knappast dom är så värst mycket ute i u-länderna heller, det finns ju ingen finansiell vinst i tex fattiga afrikaner. Utan dom räknar nog högst med och sätter störst press på infödda och oskyldiga barn som gått på sträng informationskontroll a la Nordkorea sen födseln.

Jag tror de som håller i spakarna fattar att det går utför nu, därför likviderar och investerar dom för fullt numera och använder moderskeppet som pengatvättsmaskin, vilket dom iofs alltid gjort.
Citera
2015-07-08, 00:58
Medlem
Citat:

Hur förhöll du dig till sånt där när du var vittne?
Citera
2015-07-08, 10:40
Medlem
Helt plötsligt handlar Vasectomaters "frågor" inte om frågor, och ett nyligen inregistrerat nick, go figure.

Jag svarar seriösa på vilka frågor som helst.
Citera
2015-07-08, 12:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag svarar seriösa på vilka frågor som helst.

Seriös demagogi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in