2015-07-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Du jag göra så gott jag kan för att försöka förklara det jag tror på . Och jag känner absolut ingen rädsla att försöka förklara "obehagliga sanningar". Om det verkar så kanske det snarare beror på att jag inte har 100% koll på allting (för vem har det). Jag är snarare glad över att få knepiga frågor. Det gör att jag lär mig mer. Jag är trots allt bara intresserad av att förstå vad som är sant och inte.

Utmärkt...se då till att rådfråga avhoppare. Aktiva vittnen har väldigt dålig koll på JV-lärorna (som du märkt). Av lätt insedda skäl.
Citera
2015-07-12, 00:24
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jvs ledning har länge sagt att man måste ha "tecknet på pannan"(Hes. 9) för att överleva. Och man har sagt att dopet som Jv inbegrips i detta tecken på pannan. Innebörden har varit att bara Jv skulle få överleva. Skall jag plocka fram dokumentationen ur Vakttornet om detta?

Ja om du vill kan du ju gärna göra det och jag ifrågasätter dig inte i den frågan. Att döpa sig innebär ju att man överlämnar sig till Jehova, vilket visar på att man älskar honom och är villig att följa honom. Men om Harmageddon kommer imorgon och jag inte hunnit döpa mig betyder det då att jag inte kommer att godkännas av Jehova trots att jag älskar honom och är villig att göra hans vilja? Så är det knappast! Men du måste förstå att ens handlingar avspeglar vad man har i hjärtat. Påstår man sig vara en tjänare till Jehova samtidigt som man inte visar det i sina handlingar, så är man bara en hycklare.
Citera
2015-07-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jvs ledning har länge sagt att man måste ha "tecknet på pannan"(Hes. 9) för att överleva. Och man har sagt att dopet som Jv inbegrips i detta tecken på pannan. Innebörden har varit att bara Jv skulle få överleva. Skall jag plocka fram dokumentationen ur Vakttornet om detta?

Man har också liknat organisationen med Noas ark och sagt att man bara kan vara inne i den eller inte.

Jag tror tror dock att vår nye vän är mer intresserad av den riktiga sanningen än den officiella....låt oss inte tillskriva honom TTSPs attityd...
Personligen har jag bara citat i bakhuvudet, och möjligen om bakfoten......så OK, ge honom något, men dränk inte stackarn......han fick nyss reda på att Jesus inte dött för honom eller är hans medlare......en viss försiktighet kan vara av godo.
Citera
2015-07-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ja om du vill kan du ju gärna göra det och jag ifrågasätter dig inte i den frågan. Att döpa sig innebär ju att man överlämnar sig till Jehova, vilket visar på att man älskar honom och är villig att följa honom. Men om Harmageddon kommer imorgon och jag inte hunnit döpa mig betyder det då att jag inte kommer att godkännas av Jehova trots att jag älskar honom och är villig att göra hans vilja? Så är det knappast! Men du måste förstå att ens handlingar avspeglar vad man har i hjärtat. Påstår man sig vara en tjänare till Jehova samtidigt som man inte visar det i sina handlingar, så är man bara en hycklare.

Men nu börjar du resonera som ett typsikt vittne!

En god och rättskaffens katolik...som tagit väl hand om de sina.....ska han/hon slaktas för att inte varit "nära" Sällskapet Vakttornet?
Citera
2015-07-12, 00:28
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
JAg vet mycket väl vilka lärorna är. Det jag inte gillar är når nån försöker bullshitta TTSP har gjort detta och han har fått skämmas. Än så länge har du varit mer hederlig, men du börjar använda samma försiktighet som typiska vittnen gör........och då försvinner din trovärdighet.

För ärligt! Om du vore en hederlig människa.....du fick för någon timma reda på att Jesus inte dött för dig och är inte din medlare...då skulle du rimligen reagera med bestörtning och vrede.....typ hur i helvete har man undanhållit detta för mig`? Och vad fan har man mer undanhållit mig?

Men...du låter det passera som en bagatelll..........då undrar jag hur det står till med dig egentligen.

Sen hänger du på TTSP och menar att det inte bara är JV som ska överleva........sen backar du och talar om vikten att hålla sig"nära organisationen".

Ärligt talat det doftar kognitiv dissonnans så att det skvätter om det. Men jag hoppas att detmed nya förbundet var en väckarklocka.

Kolla förresten Pauluscitatet igen...i Timoteus alltså....jag är gansga säker på att ordet "alla" finns med i det! Gör det.....och bullshitta inte mer.

Angående frågan om "medlare" så har jag redan besvarat den frågan och ttsp gav en bra förklaring i ett tidigare inlägg. Du kanske missade det? Jag backar inte i frågan du påpekade, jag försökte bara förklara balansen i det hela. Vad som är ett krav och vad som är en praktiskt förutsättning och vilket som implicerat det andra.
Citera
2015-07-12, 00:39
Medlem
Citat:
Angående frågan om "medlare" så har jag redan besvarat den frågan och ttsp gav en bra förklaring i ett tidigare inlägg. Du kanske missade det? Jag backar inte i frågan du påpekade, jag försökte bara förklara balansen i det hela. Vad som är ett krav och vad som är en praktiskt förutsättning och vilket som implicerat det andra.

JAg såg det......men...du köpte det rakt av.........hur sjutton kan man göra det utan att bli skitförbannad. För, du borde inse att du blivit undanhållet en ohyggligt viktig lära, som säkerligen mer än 90% av aktiva vittnen inte har en susning om.
Du måste ha en enorm tillit till organisationen om du bara köper det rakt upp och ned? Ingen reflektion över varför organisationen talar ganska tyst om den läran............

HAr man dock nått dithän....då är det inte mycket kvar med det kritiska tänkandet. Hur gör du t ex när det kommer nytt ljus? TAr du till dig det okritiskt, eller skojar du men kompisarna (de man kan lita på) om stollarna i Brooklyn?

Förresten.....känner du till en tämligen ny lära om den styrande kretsens "rapture" eller himmelsfärd/upplyftande? Detta ska tydligen ske en bit in i Harmageddon. Jag tror läran varit aktuell något år. Tror du på den eller garvar du åt den . Eller tror du jag skojar med dig...och att en sådan lära inte finns?
Citera
2015-07-12, 00:48
Medlem
Fler citat angående vilka som överlever Harmageddon, dopet är inte en fribiljett:

Citat:
*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

*** w95 15/10 sid. 26 § 15 Hur blir framtiden för fåren och getterna? ***

I sista hand är det naturligtvis Jesus som är förordnad att avkunna dom. Det är inte vår sak att avgöra vilka som är får och vilka som är getter. — Markus 2:8; Lukas 5:22; Johannes 2:24, 25; Romarna 14:10—12; 1 Korinthierna 4:5.

*** w96 15/9 sid. 15 § 20 Alla måste avlägga räkenskap inför Gud ***

Bibeln visar tydligt att nationer och individer måste avlägga räkenskap inför den suveräne Herren Jehova. (Sefanja 1:7) Om vi är överlämnade åt Gud, kan vi därför fråga oss själva: ”Hur betraktar jag mina gudagivna privilegier och plikter? Hur är den räkenskap som jag avlägger för mig själv inför Jehova Gud och Jesus Kristus?

*** w94 1/9 sid. 12 § 17 Låt oss beslutsamt gå framåt, trots att vi är danade av stoft! ***

17 Även om Jehova handlar med sitt folk som en organiserad grupp, dömer han ändå dess medlemmar individuellt i överensstämmelse med den här principen. I Romarna 14:12 heter det: ”Var och en av oss [skall] avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.” Jehova känner väl till den genetiska beskaffenheten hos var och en av sina tjänare. Han vet vilken fysisk och mental läggning de har, vilka förmågor de har, vilka nedärvda svagheter och starka sidor de har och vilka möjligheter de har, och han vet också i vilken utsträckning de utnyttjar sina möjligheter till att frambringa kristen frukt.
Citera
2015-07-12, 00:49
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
JAg såg det......men...du köpte det rakt av.........hur sjutton kan man göra det utan att bli skitförbannad. För, du borde inse att du blivit undanhållet en ohyggligt viktig lära, som säkerligen mer än 90% av aktiva vittnen inte har en susning om.
Du måste ha en enorm tillit till organisationen om du bara köper det rakt upp och ned? Ingen reflektion över varför organisationen talar ganska tyst om den läran............

HAr man dock nått dithän....då är det inte mycket kvar med det kritiska tänkandet. Hur gör du t ex när det kommer nytt ljus? TAr du till dig det okritiskt, eller skojar du men kompisarna (de man kan lita på) om stollarna i Brooklyn?

Förresten.....känner du till en tämligen ny lära om den styrande kretsens "rapture" eller himmelsfärd/upplyftande? Detta ska tydligen ske en bit in i Harmageddon. Jag tror läran varit aktuell något år. Tror du på den eller garvar du åt den . Eller tror du jag skojar med dig...och att en sådan lära inte finns?

Nä jag argumenterade faktiskt för det i ett inlägg precis innan. Och mina tankegångar då var ganska lika med hur jag uppfattade det i det ttsp länkade. Men jag tycker jag har förklarat mig i den här frågan redan. Har du ens försökt att förstå det själv som jag försökt göra? Eller går du bara in för att smutskasta och söka fel?

Jag tror jag vet vad du syftar på, men du får gärna länka tack!
Senast redigerad av Apollos 2015-07-12 kl. 00:52.
Citera
2015-07-12, 01:09
Medlem
Vasectomaters avatar
Vittnena tror att de som inte hört "sanningen" och Harma skulle komma, kommer överleva och få en chans att inhämta kunskap.Men då stämmer det ju inte in med att det skall vittnas över den hela bebodda jorden iofs, innan Harma händer.

De tror däremot att de som hört om sanningen, typ ett vittne har knackat på och förmedlat "de goda nyheterna" men väljer att inte lyssna på det, kommer dö i Harma. Även de som går ut ur organisationen. Och särskilt då "avfällingar" som talar emot organisationen.

Faktum är ju den att när man lär sig sanningen om sanningen kan man inte samtidigt tjäna Gud som man tjänar organisationen, det är omöjligt. Många som numera kallar sig exvittnen har gått ur just för att dom insett organisationen har gått långt utanför det skrivna ordet, hädar och även regelrätt bedrar. Det är inte för att dom slutat tjäna Gud, eller vill vända Gud ryggen. Men det är så organisationen vill svartmåla alla de som lämnar. Tyvärr. Det finns mycket att lära av dessa människor.

Raymond Frans tex, som satt i styrande kretsen i nästan 10 år och såg bedrägeriet ta plats mitt framför sina ögon kunde inte med gott samvete stanna kvar. När han talade emot de uppenbara fel som tog plats inom den strikta och slutna politiken blev han utesluten. Men hittade vägen till Jesus och tjänade honom för resten av sitt liv OCH fann lyckan. Läs gärna hans bok "Samvetskris" som finns att låna på biblioteket.

Det handlar om att göra det rätta, inte att göra som ofullkomliga män säger att man ska göra. Bibeln säger att den som uppriktigt vill läsa den kommer få helig ande över sig så att den kan förstå det som skrivits. Endast Jesus kan få en att öppna sitt hjärta, en sann kristen kan bara visa vägen.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-12 kl. 01:16.
Citera
2015-07-12, 01:11
Medlem
Apolloss avatar
Angående insamlandet av det smorda som någon frågade om tidigare.

Citat:
Markus: "24 Men i de dagarna, efter all denna nöd, skall solen förmörkas och månen inte ge något ljus. 25 Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. 26. Då skall man få se Människosonen komma bland molnen med stor makt och härlighet. 27 Och då skall han sända ut änglarna och samla sina utvalda från de fyra väderstrecken, från jordens gräns till himlens gräns."

Citat:
Matteus: 29 Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen mista sitt sken. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. 30 Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. 31 Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra.

Det talas alltså om ett insamlande av de smorda kristna som fortfarande är kvar på jorden. Och utifrån sammanhanget ser vi att detta kommer ske någon gång innan Harmageddon under den stora vedermödan.
Senast redigerad av Apollos 2015-07-12 kl. 01:55.
Citera
2015-07-12, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Inget fel med att sluta sig till fler likasinnade, Jesus sa ju att där två kristna är, är Han också. Men det finns ingen bibliskt med att fördöma alla till döden om de inte sluter sig till en organisation som dessutom tagit bort Jesus roll som medlare. De goda nyheterna är inte att 99% av jordens befolkning kommer avrättas på ett barbariskt sätt om de inte sluter sig till en grupp på sju män utan minsta möjlighet till vare sig granskning eller ifrågasättande.

Bibeln lär att: "Varje människa är en lögnare" Psalm 116:11 och även: "Det är bättre att ta sin tillflykt till JHVH än att förtrösta på en jordemänniska" Psalm 118:8

Alla människor är ofullkomliga, även den styrande kretsen. Därför är det ologiskt att helt och fullt lita på dom. Det är Bibeln vi måste underordna oss och be om förlåtelse för både våra köttsliga synder så som själsliga. Och överlämna oss till Jesus. Då är en totalstyrd organisation överflödig.

Sen är det viktigt att inte läsa en korrupt bibel, som förminskar Jesu roll. Här är det livsviktigt för vartenda vittne att undersöka hur sann Nya Världens Översättning är, och då granska utanför organisationens informationskontroll. NVÖ heter ju inte ens "Bibel".

Ett tecken på att organisationen inte är från Gud är för att dom förbjuder denna noggranna granskning. Dom vägrar ju även att tala om vilka översättningskommiten var. Det är inte att ta äran från Gud genom att presentera de uppgifterna utan att försäkra människorna om kommitténs kompetens. Vilket har blivit avslöjat och visat sig att dessa människor knappast ens gått ur gymnasiet, vilket är väldigt typiskt för JVn eftersom högre utbildning inte är uppmuntrat varken då eller nu.

varför vrider du på sanningen hela tiden, för du är väl en ärlig och uppriktig människa som inte vill smutskasta? De som översatte NV är okända för allmänheten av den enkla anledningen att ingen ära ska riktas till deras arbete. Vi vill inte upphöja personer utan vi alla arbetar för Gud och det oavsett vad vi gör. En som städar på ett huvudkontor är lika viktig som en som översatt NV.
Citera
2015-07-12, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Faderns namn är JHVH, men har man en nära relation med Honom är det direkt olämpligt och även oförskämt att upprepa det namnet gång på gång. Fader är kärleksfullt och ödmjukt.

Jehova är dessutom endast uppfunnet av en katolsk munk på 12 eller 13 hundratalet som korsade tetragrammet med det hebreiska ordet "adonai", så som kristen måste jag underordna mig Bibeln, inte en munk som inte vet nåt. Och Bibeln lär (Jesus lärde) att vi ska kalla Honom Fader.

Du får nog läsa på lite mera käre vän!
Det där argumentet håller inte det faktum att namnet finns ca 7000 ggr i bibeln säger väl något helt annat. Det innebär ju t ex att när du läser GT så måste du ju sätta in namnet Jehova på alla ställena där det ska vara. För inte vill du väl att Judarnas vidskeplighet och sedan falska kristna som sedan tog bort det ska påverka det som står i Guds ord? Känner du tveksamhet inför NT så förstår jag att du som en ärlig och uppriktig människa sätter inte det på tusentals ställen i GT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in