Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-12, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Här är i alla fall lite foton på lyxlägenheterna Vakttornet köpte nyss för $57 i Fishkill, NY. Att använda som tillfälliga bostäder för beteliterna. Är det ödmjukt? Är det till sånt här skattefria donerade pengar ska gå till? Att investeras i lyx?
https://plus.google.com/103834881558552775254/photos

Och Lett har mage att begära de små infödda JV barnens glasspengar?
http://youtu.be/6GqgahOtAK0

Hyckleriet står en upp i halsen, i alla fall om man inte har på sig Vakttornets rosafärgade solglasögon.

Verkar inte som om länken fungerar till fotona. Men googla gärna på Rivercrest luxury apartments, Fishkill, NY.

PS, följ länken i detta JW.com inlägg;

http://www.jehovahs-witness.com/topic/366310003/what-do-words-avr-community-on-sign-rivercrest-fishkill-luxury-apts-mean

Jag uppmärksammar att du låter som en som skriver löpsedlarna till aftonbladet. Monsterstormar, extrem värme osv. Hur många lägenheter fick man för det man betalade? Var det ett bra pris? Är det en investering som står sig och där man kan få igen pengarna när det ska säljas? Du har säkert sett att området där lägenheterna heter Rivercrest Luxury Apartments. Jag har bott på ett antal hotell med flashiga namn som inte varit speciellt luxuösa. Om du läser på andra ställen om det här området så tycker vissa som bor där att det är ganska dålig standard och att det har byggts med billiga material. Du som alltid söker sanningen och inte vill uppförstora saker har ju alldeles säkert gjort den kontrollen också. Att lära barnen att ge ser jag som något bra och när jag står ibland och någon vanlig svensk ger sin lilla dotter en femkrona för att ge en romsk tiggare så gör det mig varm inombords. Framförallt när jag ser mamman sedan förklara för sin lilla om deras svåra situation och flickan vänder sig återigen om och vinkar till tiggaren. Barn som lär sig att ge blir lyckligare för Jesus sade att det är lyckligare att ge än att få.
Sedan så kan du ju skriva om att bidragen går bland annat till nödställda när det varit svåra naturkatastrofer och att vi hjälper både Jehovas vittnen och andra som drabbats. Ska du testa att skriva något positivt om vittnena nu? Jag menar du är ju en ärlig människa som är vidsynt...
Citera
2015-07-12, 02:19
Medlem
Vasectomaters avatar
På tal om vem Jesus är medlare åt, det är ju just därför de som ingår i det nya förbundet endast är de som får delta aktivt i åminnelsen, dvs dricka av vinet och äta av brödet. Resten får ju bara titta på och även hålla i vinglaset en kort sekund innan dom måste passera den vidare.

Vem bjuder in till en måltid och sen låter sina gäster bara får titta på när endast ett fåtal smörjer kråset? Och Jesus sa ju att ALLA skulle delta. Det fanns ingen där som inte deltog just för att sätta bibliskt och nedskrivet exempel att det är så det ska gå till. Jesus bjöd ju inte in någon "osmord", just för att ALLA som tror på och överlämnar sig åt Honom ÄR smord (skyddad)

Den ceremoni som vittnena utför en gång om året, åminnelsen, är ytterligare en hädelse. Det är ett öppet avvisande av Jesus och det kan endast ligga en bakom detta, nämligen Satan. Den som inte tar del av Hans kött och blod har inte heller Hans lösenoffer och kan inte heller få sina synder förlåtna. Den som inte deltar och speciellt den som ceremoniellt avvisar har inte Jesus i sitt liv.

Som sagt, "de" ska stänga himlarna för människorna....
Citera
2015-07-12, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag bankar genom JP Morgan också, kanske därför mina 401K's inte växer...

Jag tycker som så att när man tigger pengar så som organisationen gjort den senaste tiden samtidigt som man köper upp lyxområden och bygger nytt så är det enda rätta att spela med öppna kort. Men jag tror att den största läckan av pengar är alla dessa pedofilstämningar som pågått över hela världen de senaste åren. Och det slutar oftast med att båda partnerna "settles out of court" och VT får betala okända med antagligen stora summor pengar så att offren ska hålla käft till omvärlden.

Jag tror inte de flesta vittnena vet om att deras slantar de lägger i bidragsbössorna går till hushmoney till pedofiloffer och även lyxlägenheter med pool, golfbanor och egen biosalong. Inte undra på att dom inte KAN redovisa.

Du kan ju också berätta att detta att göra upp utanför domstolen är ett ganska vanligt förfaringssätt i vissa länder t ex USA. Det beror inte alltid på att man erkänner skuld i sakfrågan utan beror på att en rättsprocess skulle kosta så mycket att det är bättre att göra upp utanför. Sveriges system för rättsprocesser ser ju helt annorlunda ut. Sedan finns det fall som skrivits om på nätet där man basunerade ut att JV skulle vara tvungna att betala ett skyhögt skadestånd. Nu var det en lokal domare som krävde detta belopp och det har överklagats för det är orimligt på alla sätt. Så någon slutgiltig dom har inte fallit och ändå basuneras det ut som att fallet är avgjort. Sedan ä skadestånden generellt höga i USA. En som jobbade på huvudkontoret krockade med en av organisationens lastbilar och personen i den andra bilen blev svårt skadad. I det fallet blev organisationen tvungen att betala ett stort skadestånd. Men det beror på att så ser lagstiftningen ut i USA.
Citera
2015-07-12, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag märker att du fullständigt ignorerar det faktum att Jesus och apostlarna enligt NT INTE använde Namnet utan att de i stället använde ersättningsord, inte bara "Herren" och "Gud" utan "Himmelen", "Makten", "Majestätet" osv. Ditt tidigare löfte att tackla dessa fakta låtsas du bara inte om. Jesus använde inte Namnet en enda gång i de många böner som finns dokumenterade i NT, inte ens i "Fader Vår" eller den långa bönen i Joh. 17. Precis som samtidens judar talade han om "Guds namn" utan att uttala det. Jag kan inte hjälpa att det är så utan måste acceptera dessa fakta, något som du inte gör. Nya Testamentets text är helt säkerställd. Vi har inte en förfalskad text. Och den helt säkra texten innehåller inte Namnet så mycket som en enda gång.

Du ignorerar också att Jesus inte en enda gång kritiserade de religiösa motståndarna för att inte använda Namnet, inte ens i Matt. 23. Du ignorerar också att dessa religiösa motståndare inte anklagade Jesus för att uttala Namnet, fastän de kom med flera andra anklagelser. Du bara struntar i att Jesus i stället för att uttala Namnet i sin anspelning på Ps. 110:1 i stället uttalade ersättningsordet "Makten". (Mark. 14:62) Du tar inte till dig NTs undervisning utan föredrar den tradition som din rörelse driver.

Eftersom NT är inspirerat av Gud, är det Gud som ligger bakom texten som undviker och ersätter Namnet. Det är förvisso inte djävulen som ligger bakom NTs text.

Det behövs ingen treenighetslära för att hålla på vad som klart visas i NT. Frågan om treenighetsläran har inte ett dugg med frågan om Namnet i NT att göra.

Jo jag ska komma tillbaka till dem frågeställningarna. Jag måste bara undersöka det lite djupare och just nu har jag inte tid med detta.

Däremot finns talesättet att man ser inte skogen för alla träden. Jag tycker det är anmärkningsvärt att du bara ignorerar det faktum att Guds namn Jehova nämns 7000 ggr i bibeln och du anser att det i sig inte kan utgöra något omständighetsbevis för att namnet är viktigt och att vi ska använde det i dagligt tal.
Citera
2015-07-12, 02:40
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
varför vrider du på sanningen hela tiden, för du är väl en ärlig och uppriktig människa som inte vill smutskasta? De som översatte NV är okända för allmänheten av den enkla anledningen att ingen ära ska riktas till deras arbete. Vi vill inte upphöja personer utan vi alla arbetar för Gud och det oavsett vad vi gör. En som städar på ett huvudkontor är lika viktig som en som översatt NV.

Inte alls okända, både William Cetnar och en som satt med i styrande kretsen i nästan ett årtionde, Raymond Frans, har avslöjat de sex männen som satt med i översättningskommiten. Vilket är vittnesbörd nog enligt organisationens egna regler; tvåvittnesregeln.
Och dessa män var alla helt okvalificerade nog att ta på sig ett sånt stort ansvar. Därför har NVÖ även fått mycket kritik från teologer och scolars, som kallar den för "pervers" iom sina uppenbara ordlekar och vilseledande.

Jag vill inte alls smutskasta, men sanningen måste fram. Och den är att NVÖ är en felöversättning vars huvudsyfte är att baktala Guds natur, treenighetsläran. Dom har ändrat, raderat och lagt till, allt för att det ska passa deras påhittade doktriner.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-12 kl. 03:08.
Citera
2015-07-12, 02:50
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du får nog läsa på lite mera käre vän!
Det där argumentet håller inte det faktum att namnet finns ca 7000 ggr i bibeln säger väl något helt annat. Det innebär ju t ex att när du läser GT så måste du ju sätta in namnet Jehova på alla ställena där det ska vara. För inte vill du väl att Judarnas vidskeplighet och sedan falska kristna som sedan tog bort det ska påverka det som står i Guds ord? Känner du tveksamhet inför NT så förstår jag att du som en ärlig och uppriktig människa sätter inte det på tusentals ställen i GT.

En av Jesus syften när han kom och vistades bland oss var att visa oss hur vi skulle närma oss Gud och att vi skulle kalla honom just Fader.
Och gamla testamentet använder tetragrammet, inte Jehova, vilket uppfanns av en spansk munk. Om det nu är så viktigt att använda Guds namn bör vi göra allt i vår makt att använda det så korrekt som möjligt, vilket blir mer Yaweh, inte Jehova. Men jag håller ändå fast vid att Fader är det mest respekt och kärleksfulla. Och när man är osäker, ska man då inte följa Jesus exempel istället för en amerikansk "manmade" religion som uppstod ur helt fel fakta?
Citera
2015-07-12, 02:56
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du kan ju också berätta att detta att göra upp utanför domstolen är ett ganska vanligt förfaringssätt i vissa länder t ex USA. Det beror inte alltid på att man erkänner skuld i sakfrågan utan beror på att en rättsprocess skulle kosta så mycket att det är bättre att göra upp utanför. Sveriges system för rättsprocesser ser ju helt annorlunda ut. Sedan finns det fall som skrivits om på nätet där man basunerade ut att JV skulle vara tvungna att betala ett skyhögt skadestånd. Nu var det en lokal domare som krävde detta belopp och det har överklagats för det är orimligt på alla sätt. Så någon slutgiltig dom har inte fallit och ändå basuneras det ut som att fallet är avgjort. Sedan ä skadestånden generellt höga i USA. En som jobbade på huvudkontoret krockade med en av organisationens lastbilar och personen i den andra bilen blev svårt skadad. I det fallet blev organisationen tvungen att betala ett stort skadestånd. Men det beror på att så ser lagstiftningen ut i USA.

Jo, men det anses ändå som att "settlements" är tecken på skuld här, likaså som att tex ett lögndetektortest som visar på lögn betyder att personen i fråga ljuger, trots att det inte får användas i rätten.
Kortfattat, är man oskyldig går man inte med på att acceptera ansvar för det påstådda och betalar ut stora summor pengar till den anklagande. Och sen lägger munkavle på densamme. Det förstår nog du också.
Citera
2015-07-12, 05:30
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

En sak till; du sa att man ofta gör upp utanför domstolen för att en full rättsprocess skulle bli dyrare. För det första vill helt oskyldiga inte alls göra upp utanför domstolen utan pröva och bevisa sin oskuld, det sitter i ryggmärgen. Sen för det andra går det ingen nöd på organisationen, finansiellt sett, dom är en av världens mest förmögna religioner (sekter) och dessutom är deras "legal departement" frivilliga vittnen som skänker sitt försvar till organisationen. Och det är just advokater som kostar multum här i USA.

Och det som anklagas är inte enskilda vittnen som förgripit sig på barn, det är att VT vetat om att de är/varit pedofiler men inte varnat församlingsmedlemmarna eller stoppat dessa män att tex gå ensamma i tjänsten med barn.
Även när barn kommer och berättar för de äldste vad den-och-den gjort för sexuella övergrepp mot barnet, om den anklagade nekar och det inte finns några vittnen till övergreppet (VTs kända tvåvittnesregeln) så säger de äldste att det inte går att göra nåt mer och att barnet bör förlita sig på Jehova för han kommer ställa allt till rätta efter Harmageddon som står runt knuten.

Det är just det fallet Candice Conti gått ut på. De äldste bröderna visste om att hennes förgripare hade suttit i fängelse i 8 år för övergrepp på sin styvdotter. Väl ute, senare, flyttade han till en ny församling. De äldre bröderna skrev till den nya församlingen, inte för att varna dom, utan de pratade gott om honom OCH dessutom att han hade "god hand med unga". Väl i den nya församlingen såg han till att han ofta gick i tjänsten ensam med Candice och då förgrep han sig på henne, gång på gång. Detta är alltså den röda tråden utmed alla dessa rättegångar och granskningar som pågår världen över med VT just nu. Och, när barnet och föräldrarna går till de äldste och säger att dom vill anmäla till polisen blir dom strängt avrådda att göra med, med hot med uteslutning om dom går emot dom. Det drar skam över församlingen och det är enligt VT en synd att dra en broder inför rätta.
Och det är just detta som nu uppdagas. VT MÅSTE ändra sina regler, offren måste få anmäla till sekulära myndigheter och sexuella övergrepp måste behandlas som det brott det är och inte en synd som man kan be om förlåtelse för och glömma och sen i de flesta fall upprepa.

Ska tilläggas att Candice Conti är numera utesluten, men hennes förövare, som dessutom erkänt våldtäkt på sin styvdotter och avtjänat straff för det är fortfarande ett vittne i god dager inom församlingen. Så är det med 100% av dessa fall, alla offren är uteslutna.

Det är pga detta Rikets Sal, Jehovas Vittnen och Vakttornet har fått stämpeln om att vara "pedofilernas paradis", dom kan utöva sina sjuka lustar helt ostört och behöver bara neka till det så går dom smittfria. Inte ens om en och samma man blir anklagad av flera barn för övergrepp under olika tillfällen faller det inom tvåvittnesregeln och dom går fria om dom bara nekar till anklagelserna.

Är det en Guds organisation som gör så här? Men själva har VT mage att skriva långa artiklar om katolska kyrkans pedofilifall och hur dom försökte sätta på locket.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-12 kl. 05:50.
Citera
2015-07-12, 11:25
Medlem
Citat:
Jo jag ska komma tillbaka till dem frågeställningarna. Jag måste bara undersöka det lite djupare och just nu har jag inte tid med detta.

Däremot finns talesättet att man ser inte skogen för alla träden. Jag tycker det är anmärkningsvärt att du bara ignorerar det faktum att Guds namn Jehova nämns 7000 ggr i bibeln och du anser att det i sig inte kan utgöra något omständighetsbevis för att namnet är viktigt och att vi ska använde det i dagligt tal.

Här ignoreras ingenting. Enligt NT undvek Jesus och apostlarna att använda Namnet, både i tal och skrift. Ingenting kan vara tydligare än detta. Och om Jesus och apostlarna gjorde så, är det fullständigt rimligt för deras efterföljare att göra samma sak. Uppenbarelsen skred framåt och Namnet växte ifrån att vara ett ord på fyra hebreiska bokstäver. Självfallet måste jag hålla mig till NTs vittnesbörd, helt oberoende av hur saken är i GT. Att bara stirra på GT som om vittnesbördet från NT saknar betydelse skulle kunna få till konsekvens att man upplever det som nödvändigt att fira sabbat och judiska högtider och också låta omskära sig och betala tionde.

Det som är anmärkningsvärt är att Jv fullständigt ignorerar, ja förkastar, vittnesbördet från NT. De är t o m redo att förkasta sin egen publicerade uppfattning om textens trovärdighet för att kunna hålla fast vid sin uppfattning on Namnet.
Citera
2015-07-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta kan du inte bevisa, detta är ett antagande från din sida eftersom vi inte har originalen av NT kvar, bara kopior och fragment, den äldsta menar man skrevs 125-150 e.Kr.

2013 kom Jv ut med en reviderad upplaga på engelska av Nya Världens översättning. Den innehåller ett alldeles förträffligt försvar för den bevarade bibeltexten, som visar att din argumentering är fullständigt ohållbar. Försvaret finns i Appendix A3, på sidorna 1726 och 1727. Det är "den trogne och omdömesgille slaven" som är ansvarig för detta försvar, och jag är fullständigt enig med "slaven" här:

"How can we be so certain that the contents of the Bible we have today truly reflect the original inspired writings? ....

Not all copies of ancient Bible manuscripts contain identical wording. How, then, can we know what the original text contained?

The situation could be likened to that of a teacher who asks 100 students to copy a chapter of a book. Even if the original chapter was later lost, a comparison of the 100 copies would still reveal the original text. While each student might make some errors, it is highly unlikely that all the students would make exactly the same ones. Similarly, when scholars compare the thousands of fragments and copies of ancient Bible books available to them, they can detect copyist error and determine the original wording."

Om det flydda ger en indikation om hur du kommer att reagera på detta, så är det mycket troligt att du kommer att säga att jag är en lögnare som förvränger vad som sagts. Det spelar ingen roll. Ärliga människor kommer att upptäcka hur det verkligen förhåller sig.
Citera
2015-07-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Ja om du vill kan du ju gärna göra det och jag ifrågasätter dig inte i den frågan. Att döpa sig innebär ju att man överlämnar sig till Jehova, vilket visar på att man älskar honom och är villig att följa honom. Men om Harmageddon kommer imorgon och jag inte hunnit döpa mig betyder det då att jag inte kommer att godkännas av Jehova trots att jag älskar honom och är villig att göra hans vilja? Så är det knappast! Men du måste förstå att ens handlingar avspeglar vad man har i hjärtat. Påstår man sig vara en tjänare till Jehova samtidigt som man inte visar det i sina handlingar, så är man bara en hycklare.

Här kommer några ordagranna citat ur Vakttornet som visar hur ledningen uppfattat Hes. 9 och tecknet på pannan:

"Vad är då märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de haft ett märke på pannan. (Ef. 4:20-24) Dessa fårlika blir en hjord tillsammans med de smorda kristna och bistår dem i deras viktiga arbete med att sätta ett märke på ytterligare andra. (Upp. 22:17) ....

Liv står på spel. Jehovas himmelska avrättningsstyrkor, förebildade av de sex männen med vapen, kommer snart att tillintetgöra dem som inte har det symboliska märket." (Vakttornet 15 juli 2008, s. 5,6)

"Men hur är det då i våra dagar? Den motbildlige mannen i linnekläder sprider Guds flammande budskap utöver kristenheten som ett meddelande om att Gud snart skall ge utlopp åt sin vrede över kristenheten och återstoden av det stora Babylon. De som vägrar att lyssna på Jehovas "väktare" har naturligtvis inget hopp om att få överleva." (Vakttornet 15 september 1988, s. 14,15

Att bara folk som ger sitt stöd åt Jvs organisation kommer att överleva framhölls på annat sätt i Vakttornet 15 maj 2006, s. 22,23:

"Alldeles som Noa och hans gudfruktiga familj bevarades vid liv i arken, så måste enskilda människor ha tro och lojalt ge sitt stöd åt den jordiska delen av Jehovas organisation för att få överleva."
Citera
2015-07-12, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Här ignoreras ingenting. Enligt NT undvek Jesus och apostlarna att använda Namnet, både i tal och skrift. Ingenting kan vara tydligare än detta. Och om Jesus och apostlarna gjorde så, är det fullständigt rimligt för deras efterföljare att göra samma sak. Uppenbarelsen skred framåt och Namnet växte ifrån att vara ett ord på fyra hebreiska bokstäver. Självfallet måste jag hålla mig till NTs vittnesbörd, helt oberoende av hur saken är i GT. Att bara stirra på GT som om vittnesbördet från NT saknar betydelse skulle kunna få till konsekvens att man upplever det som nödvändigt att fira sabbat och judiska högtider och också låta omskära sig och betala tionde.

Det som är anmärkningsvärt är att Jv fullständigt ignorerar, ja förkastar, vittnesbördet från NT. De är t o m redo att förkasta sin egen publicerade uppfattning om textens trovärdighet för att kunna hålla fast vid sin uppfattning on Namnet.

Desutom kan vi anta att Jesus och lärljungarna talade arameiska. Ingenstans i de arameiskspråkiga böckerna i GT finns Gudsnamnet med, så då kan vi lugnt sluta oss till att judarna slutade använda namnet långt före Jesu tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in