2016-06-22, 17:28
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du svarade inte på frågan, du är ett oseriöst troll.

Jag tror du projicerar.

Din fråga, var den riktad till mig? Nej. Men jag kan svara att ja, en kristen bör ju följa Kristi lag. Och gör det med glädje. Men alla människor är ändå fulla av synd, vi är definitionen av synd. Om vi inte vore syndiga så vore ju Jesu lösenoffer onödigt. Därmed kan våra tankar och begär skena iväg och det kan därmed bli lätt att åtrå andra människor trots att vi redan är gifta. Menar du att Jesus inte förlåter oss om det händer? Tankar kan vara svåra att kontrollera, speciellt våra drömmar när vi sover.

Det man kan göra är att be om förlåtelse och även be Jesus om hjälp om man märker att man börjar klä av någon annan i tankarna än sin giftaspartner. Men att tro att det är en dödssynd och är oförlåtligt är att anklaga Jesus för att vara farisé.

Vi -kan- inte leva som fullkomliga redan nu och om det är vår viktigaste strävan så är det som att säga att vi behöver inte Jesu lösenoffer. Vilket var en fri gåva.

Däremot har du inte svarat på nån av mina frågor.
Citera
2016-06-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ungefär som jag sa.
De höll lagen, så gott som en människa nu kan hålla den.
De höll den noggrant, tex så klandrade de Jesus o apostlarna när de repade ax på sabbaten eftersom inget arbete fick utföras. De höll lagen, men meningen med den var inte att man tex skulle svälta, därför ansåg Jesus att de höll lagens bokstav men såg inte till att den kanske inte gäller villkorslöst i alla situationer. Det däremot stod inte i lagen, dvs i princip gjorde fariséerna rätt. Dock så var inte det meningen med lagen.

De höll alltså lagen, men var inte godkända för det.

Det andra felet de gjorde var att de detaljreglerade livet genom pålagor.

De flesta med insikt i JV som inte har kvar tvångströjan, ser likheten med fariséerna.
Ett exempel på likheten är den tidigare omtalade fiolspelande pojken från filmen du kommer se på sommarsammankomsten.

Ett annat exempel är att det är en uteslutningsorsak om du spenderar natten i samma lägenhet med en person av det motsatta könet. Spelar ingen roll om du tex jobbar som personlig assistent till en 99-åring och genom arbetet måste vara där över natten.

Eller den som tappar tron och väljer att lämna, räknas som det värsta sättet att vara utesluten.

Detta är inte ens lagens bokstav, utan i bästa fall samma typ av vidareutveckling av den som fariséerna sysslade med. Men jag säger fariséer i kubik eftersom det inte ens är en vidareutveckling av lagen, reglerna har noll bibliskt stöd.

Eller om du vill bli återupptagen så måste du gå på alla möten mellan 6månader och 2år innan det kan bli tal om det. Var hittar du den instruktionen?

Eller att även din familj skall undvika dig som utesluten.
Listan kan bli hur lång som helst med farisélikheter

Vet inte var du fått ifrån att jag påstått att man får göra som man tycker om man följer Bibeln?

Mycket snack och lite verkstad, vad menar Paulus med att :

"ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. "(1 Kor 5:2 Bibel2000)

Vad menar Jesus med:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. "(Matteus 18:15-17 Bibel2000)
Citera
2016-06-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag tror du projicerar.

Din fråga, var den riktad till mig? Nej. Men jag kan svara att ja, en kristen bör ju följa Kristi lag. Och gör det med glädje. Men alla människor är ändå fulla av synd, vi är definitionen av synd. Om vi inte vore syndiga så vore ju Jesu lösenoffer onödigt. Därmed kan våra tankar och begär skena iväg och det kan därmed bli lätt att åtrå andra människor trots att vi redan är gifta. Menar du att Jesus inte förlåter oss om det händer? Tankar kan vara svåra att kontrollera, speciellt våra drömmar när vi sover.

Det man kan göra är att be om förlåtelse och även be Jesus om hjälp om man märker att man börjar klä av någon annan i tankarna än sin giftaspartner. Men att tro att det är en dödssynd och är oförlåtligt är att anklaga Jesus för att vara farisé.

Vi -kan- inte leva som fullkomliga redan nu och om det är vår viktigaste strävan så är det som att säga att vi behöver inte Jesu lösenoffer. Vilket var en fri gåva.

Däremot har du inte svarat på nån av mina frågor.

Frågan var om man ska följa Kristi lag om att vara gift med en enda äktenskapspartner och inte ha sex med andra människor. Om man enligt Jesus så lite som åtrår en annan, så har man begått äktenskapsbrott, helt enligt Jesu ord.

Jag tror knappast du följer denna Kristi lag, eller tycker att andra ska följa denna Kristi lag, utan att du tycker att man är en farisé med för mycket regler.
Citera
2016-06-22, 20:59
Medlem
Citat:
Frågan var om man ska följa Kristi lag om att vara gift med en enda äktenskapspartner och inte ha sex med andra människor. Om man enligt Jesus så lite som åtrår en annan, så har man begått äktenskapsbrott, helt enligt Jesu ord.

Jag tror knappast du följer denna Kristi lag, eller tycker att andra ska följa denna Kristi lag, utan att du tycker att man är en farisé med för mycket regler.

Testa att gå med 5 dagars skäggstubb och T-shirt och jeans på nästa möte............och berätta för oss hur det gick.
Citera
2016-06-22, 22:31
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Du tror väldigt mycket. Alla dina inlägg här innehåller ad hominems som inte hör saken till.

Vad vet du om om huruvida jag följer Jesus uppmaningar, eller inte? Vad var det för fel, enligt dig, på mitt "svar"?
Jag frågade dig, vilket du ignorerade i vanlig ordning, om du tror att Jesus inte förlåter en om man tänker/drömmer om en annan människa än den man är gift med, på ett sexuellt sätt?

Om vi förväntas att leva som fullkomliga människor redan nu, utan att begå en enda synd, vad var då syftet med Jesus lösenoffer? Är du så perfekt att du anser dig klara dig utan hans gåva? Dum fråg iofs eftersom du är ett vittne och inte faller under hans offer, om du nu inte tillhör den smorda elitklassen.

Endast fariséer tävlar om vem som följer lagarna bäst, dunkar sig själv i ryggen, framför ett spel för massorna när alla tittar på. Det är ju så det går till på rikets sal; äldste bröderna med deras fruar spatserar runt och hålls högst i akt, förutom när kretsis kommer på sin kontrollrunda. Alla faller över baklänges för att imponera på honom och hans fru, sticker pengar i näven på han, tävlar om vem som får ta med dom ut på lunch/middag och i tjänsten. Medlemmarna tar på sig sina finaste kläder och vill visa hur nitiska och duktiga dom alla är. Alla kommer med understryka Vakttornsstudier den veckan.
Det vittne som missar många möten och har endast några få timmar av tjänst per månad anses som andligt svag och klassas därmed som dåligt umgänge.

Den som har Jesus vet att han bor inom en; 1 Korinterna 3:16. Vi ska inte följa män, endast Gud. Bibeln säger att var man är en lögnare, Romarna 3:4.

Jehova, vittnenas gyllene kalv, är en grym gud som håller sina medlemmar fängslade med hot om familjesplittringar och förtal. Styrande kretsen har likställt sig själva med gud och kräver att medlemmarna följer deras order; "De anvisningar som vi kommer att få från Jehovas organisation då kanske inte verkar vara de mest logiska rent mänskligt sett. Men vi måste alla vara beredda att följa de anvisningarna, oavsett om vi håller med eller inte." VT 2013 studien, paragraf 17.
Kim Jong-un kunde inte ha sagt det bättre själv!!
Citera
2016-06-22, 22:36
Medlem
Citat:
Mycket snack och lite verkstad, vad menar Paulus med att :

"ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. "(1 Kor 5:2 Bibel2000)

Vad menar Jesus med:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. "(Matteus 18:15-17 Bibel2000)

Jag vet inte vad du ville visa med dessa bibelställen? Tyckte du att du stödde någon av era hållningar som jag kritiserade?
Inte visar det att familjen ska ta avstånd.
Däremot visar det en annan brist i er hantering av detta.

Läs Matt 18 och konstatera att om du har problem med någon som syndat mot dig så kan ni lösa det själva. Om det inte kan lösas så kan församlingen försöka hjälpa till, funkar inte heller så ska DU betrakta honom som en hedning osv. Det är två som träter, deras problem. Straffet är dem sinsemellan.
Nej, församlingen hjälpte till att lösa ett problem mellan två bröder vilket kunde lösas dem sinsemellan, men om inte så var det inget lagstraff som utdelades.

Ni följer inte detta ställe heller. Ni säger att detta gäller SMÅ synder, eftersom de löses sinsemellan.
Fast hur tänker ni då? Församlingen går ju aldrig in och dömer någon till uteslutning om det är en mindre allvarlig synd.
Är det en så allvarlig synd som kan leda till uteslutning så kan du själv bli utesluten för delaktighet om du inte anger syndaren för de äldste. Under inga omständigheter får en sådan synd lösas bröder emellan.

1 Kor anger hur församlingen skulle agera i ett specifikt allvarligt fall av synd.
Men det som JV blundar för i detta bibelställe är sammanhanget. Denna person blir utesluten, om vi använder den vokabulären. Men hur betraktade Jesus hedningar och tullindrivare?
Inte som ni behandlar uteslutna borde vi nog vara överrens om.

Men åter till situationen, läs fortsättningen i 2 kor 2:5-6:
Citat:
Om det nu är någon som har vållat sorg, så är det inte mig han har gjort bedrövad utan alla er – åtminstone i någon mån, för att inte överdriva. Det räcker för mannen med den bestraffning som flertalet av er redan har gett honom

2 Kor skrevs ca 3månader efter 1 Kor, och mannen blev förlåten så snabbt. Inte nämns det att han sprang på varenda möte heller under den tiden. Men framför allt så var det inte ALLA som frös ut honom!
Tror du på fullaste allvar att familjen gjorde det?
Senast redigerad av Jhwh 2016-06-22 kl. 22:51.
Citera
2016-06-23, 18:37
Medlem
Citat:
Men det var ju precis det dom gjorde, dom skickade ut förhållningsorder:

Då beslöt apostlarna och de äldste tillsammans med hela församlingen att bland sig utse några som skulle sändas till Antiochia i sällskap med Paulus och Barnabas. Det blev Judas som kallades Barsabbas och Silas, båda i ledande ställning bland bröderna, och de fick med sig detta brev:

”Hälsningar från apostlarna och de äldste till bröderna av hednisk härkomst i Antiochia och Syrien och Kilikien. Vi har hört att några som kommit härifrån men utan vårt uppdrag har oroat er och vållat förvirring med vad de sagt.

Vi har därför enhälligt beslutat att utse några talesmän och skicka dem till er tillsammans med våra kära bröder Barnabas och Paulus, dessa båda som har vågat livet för vår herre Jesu Kristi namn. Vi sänder alltså Judas och Silas, och de skall muntligen framföra samma meddelande. Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från kött som offrats till avgudar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt. Allt gott!
”(Apg 15:22-29 Bibel2000)

Konstigt att de missade dörrknackandet!!??
Citera
2016-06-23, 18:51
Medlem
Citat:
En som bara säger upp medlemskapet, utan att synda på något sätt är förstås problematiskt, men det är ju trots allt deras egna val att hellre bli uteslutna, än att fortsätta kunna umgås med familj och vänner som inaktiva Jv som inte syndar.

Om någon blir Katolik så blir det automatiskt att man syndar eftersom Jv anser att t.ex. dyrkan av Jesus är avgudadyrkan. Vilka man umgås med påverkar alltid, Johannes säger att sådana som förut haft Kristi lära, men inte förblivit i Kristi lära ska man inte "släppa in i sitt hem" eller välkomna i gemenskapen:

"Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud... Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling."(2 Joh 9-11 Bibel2000)

Detta sägs inte om människor som inte varit döpta kristna, men det är ändå så att man ska välja sitt umgänge, för det påverkar:

"Gå inte i par med de otroende. Vad har rättfärdighet med laglöshet att skaffa, och vad har ljuset gemensamt med mörkret? Hur rimmar Kristus med Beliar, och vad förenar den troende med den otroende?

Hur kan Guds tempel förlikas med avgudar? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo och vandra mitt ibland dem och vara deras Gud, och de skall vara mitt folk.

Därför säger Herren: Dra bort från dem och skilj er från dem. Rör inte vid det som är orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, allhärskaren.

Mina kära barn, detta är de löften vi har. Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp och ande och i gudsfruktan nå fram till helighet.
" (1Kor 6:14-18, 7:1 Bibel2000)

Jehovas vittnen vill ha ett gott förhållande till Gud, för att inte mista det eviga livet. Påverkan som barnet kan ha på föräldrarna kan riskera det goda förhållandet som föräldrarna har till Gud, om man mister det eviga livet så tycker jag det är mer allvarligt än att bli misshandlad av sitt barn.

Varför då inte vara ärlig och säga att det värsta en människa kan göra är att inte längre tro på JV-lärorna? Att vara rak och säga att detta är värre än misshandel, missbruk och liknande?
Kul förresten att du identifierar Jesus som en avgud igen!
Citera
2016-06-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Så är det, och det är ett påbud som påverkar många vittnen i det dagliga livet då de ofta undviker diskussioner i olika sammanhang. Dom är öppna för "diskussion" så länge det sker på deras villkor och planhalva, märker dom av att motparten får överhanden så begär dom time-out och antingen helt ger upp eller kategoriserar motståndaren som "oemottaglig". Vissa undantag får väl medges som individer som ttsp som trots stränga förmaningar tar kampen på motståndarens planhalva. Så hen får större respekt ifrån mig än vad de flesta jv får i min bok trots att vi inte är överens teologiskt. ttsp är åtminstonde så pass övertygad att hen vågar ge sig i kast med motståndarnas elitlag och det förtjänar cred

Det är alltjämt utmärkt att dessa herrar vågar visa sig här........och att deras yttranden blir kvar länge.
Citera
2016-06-23, 19:11
Medlem
Citat:
Hellre att Gud har makten än människor.

Är inte de 144000 småpåvarna människor? )Intressant upplysning.
Citera
2016-06-24, 00:09
Medlem
Vasectomaters avatar
En sak jag undrat över; JV ledningen är ju emot högre utbildning. Som Anthony Morris (Tony Tightpants) sa i ett tal; "Ju mer prestigefyllt universitet, ju större är faran".
Deras förklaring (bortförklaring) till denna underliga uppmaning är att vidareutbildning är slöseri med tid eftersom slutet är så nära (har vart nära i precis 102 års tid nu) Denna tid bör spenderas med att gå i tjänsten, gata upp och gata ner. Och/eller jobba som frivillig och obetald arbetare åt organisationen, gärna med att flippa nya byggnader åt dom, så de kan säljas för vinst.
Under Rutherfords tid, då slutet också var lika nära, så uppmanades vittnena att inte gifta sig och skaffa barn. Att sånt kan dom vänta med tills efter Harmageddon.

Men hur kommer det sig då, om slutet nu är typ här, att dom säljer av huvudkontoret i Brooklyn (för 1 miljard + dollar) och bygger ett nytt fortliknande HQ (gratis arbetskraft naturligtvis) i Upstate NY? Tänk alla dom miljoner timmars arbetskraft och män som går åt till ett sånt bygge. Borde inte dessa arbetares timmar spenderas bättre på att gå i tjänsten och försöka rädda så många människor som möjligt? Just för att Harma kan ju börja redan imorgon.

Hur kommer det sig att styrande kretsenmedlemmen Geoffrey Jackson gifte nyligen om sig, med en 30 år yngre syster, bara nåt år efter att hans fru dött i cancer? Varför? Var han så sexuellt frustrerad?
Eftersom han är Jesu broder och medregent i "kungariket" och dessutom guds språkrör här på jorden, borde han inte ägnat sig åt endast det istället för att sexa runt med en ny kvinna? Jag menar, Jesus gifte sig ju aldrig när han var här på jorden. Förra årets sammankomst hette ju "Imitera Jesus", borde inte dessa självgoda, självutnämnda pösmunkar föregå med gott exempel då?

Hur många timmar per månad går dessa sju profeter i tjänsten egentligen? Knackar dom dörr? Står dom med vittneskärror på gator och torg också? Eller samlas dom endast varje onsdag för att vara en helig krets som konspirerar ihop nya doktrinsförändringar? Vad gör dom resten av tiden? Reser första klass? Tar emot fjäskgåvor som tex 17,000 dollars guld Appleklockor, guldringar och designerkostymer?

Ni som är vittnen, tycker ni inte det ser i alla fall lite konstigt ut när ni tittar på deras Broadcasting som sänds varje månad och de står och tigger pengar av er och samtidigt har svindyra kläder och juveler och Rolexklockor på sig??

Som SK medlemmen Steven Lett (gummiansiktet och gruppens pinsamma clown) sa; We have more money going out than it is coming in. Give us of your valuable things"
Citera
2016-07-10, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
En sak jag undrat över; JV ledningen är ju emot högre utbildning. Som Anthony Morris (Tony Tightpants) sa i ett tal; "Ju mer prestigefyllt universitet, ju större är faran".
Deras förklaring (bortförklaring) till denna underliga uppmaning är att vidareutbildning är slöseri med tid eftersom slutet är så nära (har vart nära i precis 102 års tid nu) Denna tid bör spenderas med att gå i tjänsten, gata upp och gata ner. Och/eller jobba som frivillig och obetald arbetare åt organisationen, gärna med att flippa nya byggnader åt dom, så de kan säljas för vinst.
Under Rutherfords tid, då slutet också var lika nära, så uppmanades vittnena att inte gifta sig och skaffa barn. Att sånt kan dom vänta med tills efter Harmageddon.

Men hur kommer det sig då, om slutet nu är typ här, att dom säljer av huvudkontoret i Brooklyn (för 1 miljard + dollar) och bygger ett nytt fortliknande HQ (gratis arbetskraft naturligtvis) i Upstate NY? Tänk alla dom miljoner timmars arbetskraft och män som går åt till ett sånt bygge. Borde inte dessa arbetares timmar spenderas bättre på att gå i tjänsten och försöka rädda så många människor som möjligt? Just för att Harma kan ju börja redan imorgon.

Hur kommer det sig att styrande kretsenmedlemmen Geoffrey Jackson gifte nyligen om sig, med en 30 år yngre syster, bara nåt år efter att hans fru dött i cancer? Varför? Var han så sexuellt frustrerad?
Eftersom han är Jesu broder och medregent i "kungariket" och dessutom guds språkrör här på jorden, borde han inte ägnat sig åt endast det istället för att sexa runt med en ny kvinna? Jag menar, Jesus gifte sig ju aldrig när han var här på jorden. Förra årets sammankomst hette ju "Imitera Jesus", borde inte dessa självgoda, självutnämnda pösmunkar föregå med gott exempel då?

Hur många timmar per månad går dessa sju profeter i tjänsten egentligen? Knackar dom dörr? Står dom med vittneskärror på gator och torg också? Eller samlas dom endast varje onsdag för att vara en helig krets som konspirerar ihop nya doktrinsförändringar? Vad gör dom resten av tiden? Reser första klass? Tar emot fjäskgåvor som tex 17,000 dollars guld Appleklockor, guldringar och designerkostymer?

Ni som är vittnen, tycker ni inte det ser i alla fall lite konstigt ut när ni tittar på deras Broadcasting som sänds varje månad och de står och tigger pengar av er och samtidigt har svindyra kläder och juveler och Rolexklockor på sig??

Som SK medlemmen Steven Lett (gummiansiktet och gruppens pinsamma clown) sa; We have more money going out than it is coming in. Give us of your valuable things"

Finns ingen ledning förutom JHWH och Bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in