2015-07-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta kan du inte bevisa, detta är ett antagande från din sida eftersom vi inte har originalen av NT kvar, bara kopior och fragment, den äldsta menar man skrevs 125-150 e.Kr.:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Papyrus_P52

Detta är åtminstone ungefär 25 år efter det att Johannes talade om antikristna hade börjat ta över, den sanna kristendomens avfall:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden."(1 Joh 2:18 Bibel2000)

"När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här.

Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud.
" (2 Thess 2:1-4 Bibel2000)

Judarna hade långt innan detta utvecklat fobi att uttala Guds namn, som besmittade den sanna kristendomen vid dess avfall, och detta visas tydligt i hur man efter en tid ersatte Guds namn med en titel i Septuaginta.

Du har också en massa andra felaktigheter och förvrängningar, som jag skulle vilja kommentera, men som jag inte kommer att kommenterar eftersom jag anser att du är en notorisk lögnare och mästare på att förvränga, ignorera och med maktuttryck försöka skrämma andra till tystnad. Om jag skulle ge mig i en debatt med dig så skulle du se till att du vinner debatten med alla möjliga medel.

Du producerar inlägg som för det mesta handlar om att motsäga Jehovas vittnen, du kommer inte med ett eget alternativ, vilket vore det kristna sättet att göra. Vart menar du människor ska vända sig till istället för Jehovas vittnen, din egen församling vill du inte avslöja konstigt nog.

Du försvarar sällan andra kristna frågor som t.ex. att Gud skulle vara ond och Satan god, påståenden som kommer från ateister, du är hellre intresserad av att smutskasta Jv istället för att rentvå Gud. Jag är inte rädd för att göra mig obekväm och få glåpord för det, jag ger mig in i även sådana debatter.

Jag skriver detta för att uppmärksamma andra om detta. Och om dom som är genuint intresserade av alla påståenden som Eberhard (och andra) kommer med, i syfte att bilda sig en egen objektiv bild av det hela, så kan dom fråga mig eller dom lokala Jehovas vittnen om detta, inget problem.

Det är i stället du som är en notorisk lögnare och därför skriver jag inte för dig utan för ärliga människor som läser här. Jag svarade Ekasnah och har inte bett dig om några kommentarer. Du vågar inte kommentera det du säger dig inte vilja kommentera eftersom du mycket väl vet att jag kommer att vederlägga dina påståenden, som jag gjort så många gånger förr. Dina sura kommentarer som ligger utanför ämnet har inget som helst värde och bara visar hur frustrerad du är. Ingen bryr sig om dessa uppstötningar. Någon objektiv kunskap kan ingen få av dig och inte heller av lokala Jehovas vittnen, som i flesta fall lindrigt sagt har mycket begränsade kunskaper.

Men när du påstår att jag inte kan bevisa mina påståenden om Namnet i NT "eftersom vi inte har originalen av NT kvar, bara kopior och fragment" så sågar du av den gren du själv vill sitta på och som Jv vill sitta på. Om ditt resonemang skulle vara rätt har du ingen ärlig möjlighet att hänvisa till NT som bevis för någonting. Då skulle du ju inte kunna bevisa att det ursprungligen stod just så som du påstår i något som helst ämne.

Till skillnad från dig menar jag i stället att Jv hade helt rätt när de publicerade följande uttalande i broschyren VÄGLEDNING FRÅN GUD VÄGEN TILL PARADISET (2004):

"Visst är det förmätet att påstå att Guds böcker har förvanskats, som om Gud inte förmådde bevara dem! ...Men har de lyckats förvanska Guds ord? Skulle Gud tillåta dem att göra det? Nej! Skrifterna igenom försäkrar han att han skulle bevara sina ord."Det gröna gräset har vissnat; men vår Guds ord, det kommer att bestå till obestämd tid", säger Jesaja 40:8. ....Mer än 13.000 handskrifter till de grekiska skrifterna sägs vara tillgängliga i våra dagar. Ett studium av dem visar att de grekiska skrifternas grundtext också har bevarats intakt. ...En jämförelse dem emellan visar hur exakt Bibeln text har vidarebefordrats till vår tid." (s. 29,30)

Det är denna av Gud bevarade grundtext till NT som klart visar att Jesus och apostlarna undvek att använda Namnet och att de i stället använde ett stort antal ersättningsord för detta.
Citera
2015-07-11, 23:41
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det där snacket har du dragit säkert ett dussin gånger...och du har blivit motbevisad varje gång! Du lyckades banne med ta upp exemplet om uppståndna personer igen!

OM Dina kompisar är ärliga så vet de att lojalitet mot kristi bröder, läs styrande kretsen, är nödvändig, men inte tillräcklig!

På ett sätt är det bra att du tar upp detta för nu ser dina kompisar att du vilseleder och ljuger.

ttsp har rätt. Jag har då aldrig läst i bibeln eller hört från församlingen att man bokstavligen måste vara delaktig i organisationen för att få hoppet om evigt liv. Det finns många som inte har hört talas om budskapet och därför inte fått en chans att ta ställning. Det finns heller ingenting som säger att det bara är Jehovas Vittnen som kommer att överleva Harmageddon och heller ingenting som säger att alla som tillhör Jehovas Vittnen kommer att få evigt liv. Däremot är det viktigt att vi håller oss nära organisationen för att inte bli vilseledda och tappa vår andlighet och vänskap med gud. Så om vi inte är "nära" organisationen kan de innebära att vi tappar tro, vilket i slutändan kan vara en fråga mellan liv eller död.

Det som i slutändan avgör vilka som får evigt liv eller inte har och göra med vad man har i hjärtat och om man är villig att lyda guds uppmaningar eller inte.
Senast redigerad av Apollos 2015-07-11 kl. 23:45.
Citera
2015-07-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Det står ju dock inte i det skriftstället att Jesus är medlare för "alla" människor. Bara att han är den enda som är medlare mellan gud och människor. att hans lösenoffer är för alla behöver väl inte betyda att han är medlare för alla? Sen kan man ju fråga sig exakt vad medlare betyder i det här sammanhanget. för om jag ber till Jehova så kommer han naturligtvis att höra min bön även om jag inte avslutar bönen med "I jesu namn amen". Det är snarare en fråga om respekt och kärlek till Jesus som man lägger till det uttrycket.

Ja ungefär så:

Citat:
*** w89 15/8 sid. 31 Frågor från läsekretsen ***

Är Jesus medlare bara för de med anden smorda kristna eller för hela människosläktet, eftersom det i 1 Timoteus 2:5, 6 talas om honom som en ”medlare” som ”gav sig själv till en motsvarande lösen för alla”?

Ibland kan ett ombuds arbete frambringa resultat som blir till nytta för många andra. Så förhåller det sig med det som Jesus rättsligt uträttar som medlare för det nya förbundet. Det frambringar vad lagförbundet inte gjorde, ett himmelskt ”rike av präster”. (2 Moseboken 19:6; 1 Petrus 2:9) Därefter kommer smorda kristna i Riket att samarbeta med Jesus från himmelen i att skänka välsignelse åt ”alla folk på jorden”. — 1 Moseboken 22:18.

Människor av alla nationer som har hoppet om evigt liv på jorden får redan nu nytta av Jesu tjänster. Fastän han inte är deras lagenlige medlare, eftersom de inte befinner sig i det nya förbundet, är han deras medel till att vända sig till Jehova. Kristus sade: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Johannes 14:6) Alla som skall vinna liv på jorden måste rikta sina böner till Jehova genom Jesus. (Johannes 14:13, 23, 24) Jesus tjänar också som en barmhärtig överstepräst, som för deras räkning kan tillämpa nyttan av sitt offer, vilket gör det möjligt för dem att vinna förlåtelse och slutlig frälsning. — Apostlagärningarna 4:12; Hebréerna 4:15.

I Första Timoteus 2:5, 6 används följaktligen inte ordet ”medlare” i den breda betydelse som är vanlig på många språk. Det sägs inte att Jesus är medlare mellan Gud och hela människosläktet. I stället syftas det på Kristus som lagenlig medlare (eller: ”ombud”) för det nya förbundet, eftersom detta är det begränsade sätt på vilket bibeln använder ordet. Jesus är också ett motsvarande offer för alla i det förbundet, både judar och hedningar, som skall få evigt liv i himmelen. Aposteln Johannes syftade på dessa i 1 Johannes 2:2. Men han angav att också andra skall få nytta av Kristi offer: ”Han är ett försoningsoffer för våra synder, men inte bara för våra utan också för hela världens.”

Hela världen, som omtalas här, är alla som skall vinna evigt liv i ett återställt jordiskt paradis. Miljoner sådana godkända tjänare åt Gud har nu ett jordiskt hopp. De betraktar Jesus som sin överstepräst och kung genom vilken de dagligen kan vända sig till Jehova. De förtröstar på Jesu offer, som är tillgängligt för dem, alldeles som det kommer att vara för sådana män som Abraham, David och Johannes döparen, när dessa blir uppväckta. (Matteus 20:28) Kristi offer kommer således att leda till evigt liv för hela det lydiga människosläktet.

Citera
2015-07-11, 23:47
Medlem
Citat:
ttsp har rätt. Jag har då aldrig läst i bibeln eller hört från församlingen att man bokstavligen måste vara delaktig i organisationen för att få hoppet om evigt liv. Det finns många som inte har hört talas om budskapet och därför inte fått en chans att ta ställning. Det finns heller ingenting som säger att det bara är Jehovas Vittnen som kommer att överleva Harmageddon och heller ingenting som säger att alla som tillhör Jehovas Vittnen kommer att få evigt liv. Däremot är det viktigt att vi håller oss nära organisationen för att inte bli vilseledda och tappa vår andlighet och vänskap med gud. Så om vi inte är "nära" organisationen kan de innebära att vi tappar tro, vilket i slutändan kan vara en fråga mellan liv eller död.

Snälla söta.........vad sade vi nyligen om nya förbundet och lojaliteten mot "kristi bröder"? Inte kan väl minnet vara så kort?

Det är sant att man inte säger mycket om det utåt sådant är inte populärt.

Ibland undrar jag om JVn har selektiv ouppmärksamhet.......man häpnar över vissa påståenden.
Citera
2015-07-11, 23:50
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ja ungefär så:

Tack för informationen ttsp! Gjorde saken klarare.
Citera
2015-07-11, 23:52
Medlem
Citat:
Tack för informationen ttsp! Gjorde saken klarare.

Varsågod
Citera
2015-07-12, 00:04
Medlem
Citat:
Detta kan du inte bevisa, detta är ett antagande från din sida eftersom vi inte har originalen av NT kvar, bara kopior och fragment, den äldsta menar man skrevs 125-150 e.Kr.:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Papyrus_P52

Detta är åtminstone ungefär 25 år efter det att Johannes talade om antikristna hade börjat ta över, den sanna kristendomens avfall:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden."(1 Joh 2:18 Bibel2000)

"När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här.

Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud.
" (2 Thess 2:1-4 Bibel2000)

Judarna hade långt innan detta utvecklat fobi att uttala Guds namn, som besmittade den sanna kristendomen vid dess avfall, och detta visas tydligt i hur man efter en tid ersatte Guds namn med en titel i Septuaginta.

Textkännare är överens om att NTs grundtext är bevarad och inte förfalskad. Avskrivningen av NT var så omfattande att ingen skulle kunna utrota den korrekta texten någonstans - den korrekta läsarten skulle alltid överleva någonstans. Med det omfattande material som står till förfogande vet textforskningen att den sanna läsarten alltid har överlevt och finns i åtminstone några textvittnen. Påståendet att det man anser vara det viktigaste i NT - som Jv menar om Namnet - skulle kunna ha helt försvunnit i avskrivningen faller på sin egen orimlighet.

Detta visas också av hur Septuaginta fördes vidare i handskrifter. Inget har gått förlorat i avskrivningen där heller. Fastän tetragrammet ersattes av det uttalade ordet i en del avskrifter, så användes det i andra avskrifter, så att kyrkofadern Origenes kunde säga att de bästa avskrifterna till Septuaginta fortfarande använde tetragrammet. Och detta överlevde i avskrifterna långt efter Origenes tid.

Så tetragrammet fortsatte att finnas i en del Septuagintatexter, men fanns aldrig i någon handskrift till NT - ingen påstod att de bästa handskrifterna till NT hade tetragrammet. I själva verket var det frånvaron av Namnet i NT som påverkade en del avskrivare av Septuaginta att använda samma ord som NT gjorde i stället.
Citera
2015-07-12, 00:07
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Snälla söta.........vad sade vi nyligen om nya förbundet och lojaliteten mot "kristi bröder"? Inte kan väl minnet vara så kort?

Det är sant att man inte säger mycket om det utåt sådant är inte populärt.

Ibland undrar jag om JVn har selektiv ouppmärksamhet.......man häpnar över vissa påståenden.

Det betonas hur viktigt det är att visa lojalitet till organisationen, för I praktiken är det mer eller mindre en förutsättning för att man skall bli accepterad av gud? För vad innebär det om man inte gör det? Det betyder ju att man förkastar det Jehovas Vittnen tror på och då tjänar man inte längre Jehova. Och tjänar man inte Jehova kan man ju inte räkna med att bli accepterad av honom.

Hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2015-07-12, 00:08
Medlem
Citat:

Det som i slutändan avgör vilka som får evigt liv eller inte har och göra med vad man har i hjärtat och om man är villig att lyda guds uppmaningar eller inte.

Nu är du inne på samma tillrättalagda skitsnack som TTSP har varit! OCh det är kanske bra...hyckleriet bli uppenbart då.
Ingen har påstått att det enligt JV-teologin räcker med att vara ett JV. Att bemöta det argumentet är bara löjligt!
men bra...du är hederlig att tillstå att organisationen är viktig för "frälsning".....din kompis kan vara litet tveksam på den punkten....i a f om man inte klämmer åt honom ordentligt!

Dock...ni skulle säkert bli mer respekterade om ni vore uppriktiga...även om jag vet att ni får rådet att gå ut försiktigt med "obehagliga sanningar". Men märker folk att ni är hala som ålar så är det klart att de tappar respekten!

En sån här grej kan bli en klassikerhttps://youtu.be/xkwCOq_3Qyg
Citera
2015-07-12, 00:10
Medlem
Citat:
ttsp har rätt. Jag har då aldrig läst i bibeln eller hört från församlingen att man bokstavligen måste vara delaktig i organisationen för att få hoppet om evigt liv. Det finns många som inte har hört talas om budskapet och därför inte fått en chans att ta ställning. Det finns heller ingenting som säger att det bara är Jehovas Vittnen som kommer att överleva Harmageddon och heller ingenting som säger att alla som tillhör Jehovas Vittnen kommer att få evigt liv.

Jvs ledning har länge sagt att man måste ha "tecknet på pannan"(Hes. 9) för att överleva. Och man har sagt att dopet som Jv inbegrips i detta tecken på pannan. Innebörden har varit att bara Jv skulle få överleva. Skall jag plocka fram dokumentationen ur Vakttornet om detta?
Citera
2015-07-12, 00:17
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Nu är du inne på samma tillrättalagda skitsnack som TTSP har varit! OCh det är kanske bra...hyckleriet bli uppenbart då.
Ingen har påstått att det enligt JV-teologin räcker med att vara ett JV. Att bemöta det argumentet är bara löjligt!
men bra...du är hederlig att tillstå att organisationen är viktig för "frälsning".....din kompis kan vara litet tveksam på den punkten....i a f om man inte klämmer åt honom ordentligt!

Dock...ni skulle säkert bli mer respekterade om ni vore uppriktiga...även om jag vet att ni får rådet att gå ut försiktigt med "obehagliga sanningar". Men märker folk att ni är hala som ålar så är det klart att de tappar respekten!

En sån här grej kan bli en klassikerhttps://youtu.be/xkwCOq_3Qyg

Du jag göra så gott jag kan för att försöka förklara det jag tror på . Och jag känner absolut ingen rädsla att försöka förklara "obehagliga sanningar". Om det verkar så kanske det snarare beror på att jag inte har 100% koll på allting (för vem har det). Jag är snarare glad över att få knepiga frågor. Det gör att jag lär mig mer. Jag är trots allt bara intresserad av att förstå vad som är sant och inte.
Citera
2015-07-12, 00:18
Medlem
Citat:
Det betonas hur viktigt det är att visa lojalitet till organisationen, för I praktiken är det mer eller mindre en förutsättning för att man skall bli accepterad av gud? För vad innebär det om man inte gör det? Det betyder ju att man förkastar det Jehovas Vittnen tror på och då tjänar man inte längre Jehova. Och tjänar man inte Jehova kan man ju inte räkna med att bli accepterad av honom.

Hoppas du förstår vad jag menar.

JAg vet mycket väl vilka lärorna är. Det jag inte gillar är når nån försöker bullshitta TTSP har gjort detta och han har fått skämmas. Än så länge har du varit mer hederlig, men du börjar använda samma försiktighet som typiska vittnen gör........och då försvinner din trovärdighet.

För ärligt! Om du vore en hederlig människa.....du fick för någon timma reda på att Jesus inte dött för dig och är inte din medlare...då skulle du rimligen reagera med bestörtning och vrede.....typ hur i helvete har man undanhållit detta för mig`? Och vad fan har man mer undanhållit mig?

Men...du låter det passera som en bagatelll..........då undrar jag hur det står till med dig egentligen.

Sen hänger du på TTSP och menar att det inte bara är JV som ska överleva........sen backar du och talar om vikten att hålla sig"nära organisationen".

Ärligt talat det doftar kognitiv dissonnans så att det skvätter om det. Men jag hoppas att detmed nya förbundet var en väckarklocka.

Kolla förresten Pauluscitatet igen...i Timoteus alltså....jag är gansga säker på att ordet "alla" finns med i det! Gör det.....och bullshitta inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in