2020-10-16, 13:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Stark gemenskap, socialt mättad, gott samvete och så kommer du till paradiset när Gud väcker dig ifrån graven genom att ropa ditt namn.

Fast är det inte så att det bara finns ett visst antal platser i deras paradis så chansen att du får komma in är rätt liten. Kom inte ihåg antalet men vet att jag hört om detta.
När jag fick besök av dessa vittnen så visades en broschyr med bild på en söderhavsö och ett gäng glada negerbarn och att det var så paradiset var för dem. Så ännu en anledning att inte gå med då vi redan har så här i Sverige fast minus palmer och värmen😀
Citera
2020-10-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fast är det inte så att det bara finns ett visst antal platser i deras paradis så chansen att du får komma in är rätt liten. Kom inte ihåg antalet men vet att jag hört om detta.
Jehovas tror att det endast finns 144,000 "biljetter" till himlen. Detta har man plockat ur uppenbarelseboken.
Vid nattvard tar dom som tror sig tillhöra dessa utvalda, resten skickar bara vidare.
Det man tänker är ju att dessa platser borde ju vara tagna sedan länge.
Dom som inte får plats i himlen kommer dock få nytt liv på jorden.
Senast redigerad av sidsix 2020-10-16 kl. 13:25.
Citera
2020-10-16, 13:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har gett upplysningar här på Flashback i många år. Dom som verkligen är intresserade frågar dom som det berör, men dom flesta på FB är inte intresserade av det. Dom flesta är bara intresserade av att peka finger, förnedra och skratta åt andra.

Kanske kan du ge informationen igen då eller berätta vilken tråd vi ska läsa.
Är du själv medlem i Jehovas?
Citera
2020-10-16, 13:44
Medlem
Citat:
Kanske kan du ge informationen igen då eller berätta vilken tråd vi ska läsa.
Är du själv medlem i Jehovas?

Ja, jag är ett Jehovas vittne, vad vill du veta?

Du kan även söka på mitt namn i avancerad sök.
Citera
2020-10-16, 14:05
Medlem
C.B.G.s avatar
Frågan är hur mycket dessa "vittnen" jobbar nuförtiden. I min hemstad har de i alla fall sluta knacka dörr sen länge. Istället hittar man informationsblad och broschyrer i postlådan. Alltså långt innan pandemin.

Har dom måhända tappat geisten efter alla misslyckade profetior?
Citera
2020-10-16, 15:26
Medlem
Citat:
Du kan väl börja med att svara på allt som skrivs och påstås i denna tråd som nu är fel enligt dig. Vi här på FB vill gärna att allt ska vara rätt.

Jag tror inte att du är genuint intresserad, men ok:

Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Det är bara ideellt arbete, så om du vill bli Jehovas så ska du inte göra det för att tjäna pengar.

Det är inte bara ideellt, det finns dom som får husrum och mat, och fickpengar, men du har rätt att ingen "tjänar pengar". Alla bidrag går till verksamheten, det finns inte någon som roffar åt sig. Om t.ex. äldste har mycket pengar så kommer dom från deras arbeten eller företag.

Citat:
De flesta som är uppväxta som Jehovas är lågutbildade,

Det har du ingen statistik på, och även om det skulle stämma så har det ingen betydelse, dom första kristna var enkla människor, och det finns många Jv som också är högutbildade.

Citat:
då de förväntades börja jobba helst på deltid efter grundskola eller max gymnasiet och istället använda sin tid till att knacka dörr.

Även andra föräldrar än Jv förväntar sig saker och ting av sina barn. Som vuxen förväntas ingenting förutom att man följer bibeln.

Citat:
Universitet ansågs farligt, då de väl vara rädda att folk skulle utveckla eget tänkande.

Nej, det anses inte farligt, inte farligare än all slags påverkan från världen, men det finns viktigare saker i livet än att få höga befattningar och höga ansedda jobb.

Om man vill tjäna Gud, så kan man inte tjäna mammon och sitt ego.

Citat:
Vanligt jobb bland Jehovas är städare och många driver egna städfirmor.

Det finns återigen ingen statistik på det, så du kan inte säga att det är fakta. Det är många som jag känner som har egna framgångsrika företag i olika områden, och högutbildade jobb.

Och det finns även dom som går på bidrag, är sjukskrivna o.s.v. jag tror Jv speglar samhället i stort. Detta eftersom människor som blir Jv kommer från olika samhällsgrupper.

Det är möjligt att det är fler lågutbildade och lågavlönade bland Jv, men det skulle stämma överens med bibeln, dom första kristna var främst vanliga människor, förmodligen för att skökor och sämst ställda i samhället är mer ödmjuka inför bibelns budskap.

Ok, nu har jag ägnat tid och svarat på ett inlägg, jag får se senare om jag fortsätter.
Citera
2020-10-16, 15:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag tror inte att du är genuint intresserad, men ok:

Det är inte bara ideellt, det finns dom som får husrum och mat, och fickpengar, men du har rätt att ingen "tjänar pengar". Alla bidrag går till verksamheten, det finns inte någon som roffar åt sig. Om t.ex. äldste har mycket pengar så kommer dom från deras arbeten eller företag.

Det har du ingen statistik på, och även om det skulle stämma så har det ingen betydelse, dom första kristna var enkla människor, och det finns många Jv som också är högutbildade.

Även andra föräldrar än Jv förväntar sig saker och ting av sina barn. Som vuxen förväntas ingenting förutom att man följer bibeln.

Nej, det anses inte farligt, inte farligare än all slags påverkan från världen, men det finns viktigare saker i livet än att få höga befattningar och höga ansedda jobb.

Om man vill tjäna Gud, så kan man inte tjäna mammon och sitt ego.

Det finns återigen ingen statistik på det, så du kan inte säga att det är fakta. Det är många som jag känner som har egna framgångsrika företag i olika områden, och högutbildade jobb.

Och det finns även dom som går på bidrag, är sjukskrivna o.s.v. jag tror Jv speglar samhället i stort. Detta eftersom människor som blir Jv kommer från olika samhällsgrupper.

Det är möjligt att det är fler lågutbildade och lågavlönade bland Jv, men det skulle stämma överens med bibeln, dom första kristna var främst vanliga människor, förmodligen för att skökor och sämst ställda i samhället är mer ödmjuka inför bibelns budskap.

Ok, nu har jag ägnat tid och svarat på ett inlägg, jag får se senare om jag fortsätter.

Tack så mycket.
Är faktiskt intresserad även om jag aldrig kommer att gå med i Jehovas själv. Bara nyfiken på att förstå andra människor och vad det är som gör att vissa tror på gud eller annat medans som jag inte tror på något alls.
Citera
2020-10-16, 17:14
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag har gett upplysningar här på Flashback i många år. Dom som verkligen är intresserade frågar dom som det berör, men dom flesta på FB är inte intresserade av det. Dom flesta är bara intresserade av att peka finger, förnedra och skratta åt andra.

Eller varna.

Jehovas vittnens organisation är en skadlig sekt som dessutom är ansedd som en terrororganisation i Ryssland pga av vad de gjorde mot deras postgång.

Enskilda Jehovas vittnen är oftast ovetandes om allt som pågår runtomkring eftersom de endast tror på/får endast tro på vad deras ledare säger. Allt negativt om organisationen tror de omedelbart är lögn. Därför är det tex så mycket pedofili inom organisationen eftersom det tystas ner. Det får inte behandlas.
Citera
2020-10-16, 18:25
Medlem
Ördögs avatar
I bilskolan hade jag en synnerligen trevlig lärare. Någon tid efter att jag fått mitt körkort ringde det på dörren i föräldrahemmet, och min kära mor gick för att öppna. Vem stod där, om inte läraren - han tillbringade sin lediga tid med att gå runt i husen och vittna om hur världen var i satans våld och hur Harmageddon var nära förestående.
Citera
2020-10-16, 18:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarbenga
Nu är det så att jag sitter här och klurar på en grej. Vad gör Jehovas Vittnen på dagarna egentligen?

Jobbar.
Du hittar allt från skolvaktmästare till storföretagare i den skaran.

Citat:
Ursprungligen postat av fiskarbenga
Många av dem tycks ju springa runt och knacka dörr, får de betalt för det?

Nej, för en religiös ses det som ett privilegium att få göra guds arbete och springa runt och missionera.

Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
LOL Ja ateister är precis som oss religiösa.

Vi är alla lika.

Det kan jag nog inte hålla med om. Jag var med i en ateistgrupp på facebook men lämnade den efter bara några veckor eftersom allt de gjorde var att prata om islam..
Citera
2020-10-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Jag känner en. Han går på bidrag har gått med i denna sekt som vuxen.

Jehovas vittnen fångar ofta upp utsatta och utstötta i samhället, som ingen annan bryr sig om.

Som när Jesus låg till bords med syndare:

"När Jesus sedan låg till bords i hans hus kom många tullindrivare och syndare dit och lade sig till bords tillsammans med honom och hans lärjungar. Fariseerna som såg det sade till lärjungarna: »Hur kan er mästare äta tillsammans med tullindrivare och syndare?« Han hörde det och sade: »Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.«" (Matt 9:10-13 Bibel2000)

Ett till svar till dig Vit-Brandbil.
Citera
2020-10-16, 19:17
Medlem
Citat:
De får säkerligen inte betalt utan gissar på att de helt enkelt har ett antal timmar i veckan där de ska jobba mot församlingen.

Du gissar fel, det är helt frivilligt om man vill använda sin fritid till att vittna för människor.

Citat:
De får också betala med en viss procent av inkomsten för att få vara med men kan också få pengar om de plötsligt skulle bli av med jobb och inkomst.

Hahaha, nej, helt fel.

Man har 100% frivilliga bidrag. Man har inte ens en tiggarbössa som går runt församlingen, utan man har en bössa fastmonterad på väggen, som man kan gå fram till och bidra med det man tycker är rimligt, ingen övervakar vad man stoppar i.

Ett till svar till dig Vit-Brandbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in