Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Du kan väl börja med att svara på allt som skrivs och påstås i denna tråd som nu är fel enligt dig. Vi här på FB vill gärna att allt ska vara rätt.
Jag tror inte att du är genuint intresserad, men ok:
Citat:
Ursprungligen postat av
weallknowit
Det är bara ideellt arbete, så om du vill bli Jehovas så ska du inte göra det för att tjäna pengar.
Det är inte bara ideellt, det finns dom som får husrum och mat, och fickpengar, men du har rätt att ingen "tjänar pengar". Alla bidrag går till verksamheten, det finns inte någon som roffar åt sig. Om t.ex. äldste har mycket pengar så kommer dom från deras arbeten eller företag.
Citat:
Ursprungligen postat av
weallknowit
De flesta som är uppväxta som Jehovas är lågutbildade,
Det har du ingen statistik på, och även om det skulle stämma så har det ingen betydelse, dom första kristna var enkla människor, och det finns många Jv som också är högutbildade.
Citat:
Ursprungligen postat av
weallknowit
då de förväntades börja jobba helst på deltid efter grundskola eller max gymnasiet och istället använda sin tid till att knacka dörr.
Även andra föräldrar än Jv förväntar sig saker och ting av sina barn. Som vuxen förväntas ingenting förutom att man följer bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
weallknowit
Universitet ansågs farligt, då de väl vara rädda att folk skulle utveckla eget tänkande.
Nej, det anses inte farligt, inte farligare än all slags påverkan från världen, men det finns viktigare saker i livet än att få höga befattningar och höga ansedda jobb.
Om man vill tjäna Gud, så kan man inte tjäna mammon och sitt ego.
Citat:
Ursprungligen postat av
weallknowit
Vanligt jobb bland Jehovas är städare och många driver egna städfirmor.
Det finns återigen ingen statistik på det, så du kan inte säga att det är fakta. Det är många som jag känner som har egna framgångsrika företag i olika områden, och högutbildade jobb.
Och det finns även dom som går på bidrag, är sjukskrivna o.s.v. jag tror Jv speglar samhället i stort. Detta eftersom människor som blir Jv kommer från olika samhällsgrupper.
Det är möjligt att det är fler lågutbildade och lågavlönade bland Jv, men det skulle stämma överens med bibeln, dom första kristna var främst vanliga människor, förmodligen för att skökor och sämst ställda i samhället är mer ödmjuka inför bibelns budskap.
Ok, nu har jag ägnat tid och svarat på ett inlägg, jag får se senare om jag fortsätter.