Citat:
Jag kan tänka mig att de flesta, inklusive mig, som lär känna JV’s policy att medlemmar (inklusive släktingar, föräldrar, barn, syskon etc... ) förväntas sluta upp att umgås med och hälsa på ex-JV, betraktar denna praxis som någonting klandervärt.
Sen att ni gör det av ideologiska skäl, d.v.s. att ni gör det för att lyda er lednings tolkning av olika bibeltexter, eller för att ni tror att ni lyder er gud och utför en ”kärleksfull” handling för att t.ex. försöka rädda ”syndaren” ur er guds straff, förändrar nog inte omgivningens syn på JV’s sociala utfrysningspolicy.
Att social utfrysning har generellt en negativ värdeladdning fråntar inte det faktum att JV ägnar sig åt social utfrysning.
Citat:
... Kollade du på videoklippet med missbrukaren? Menar du att föräldrarna som ger ett ultimatum för sitt knarkande barn, att dom mobbar och fryser ut barnet när dom inte längre vill ha social kontakt med barnet för att det ljuger, stjäl och misshandlar föräldrarna och sin omgivning?
Nu diskuterar vi inte fall där t.ex. barnen misshandlar sina föräldrar eller omgivningen. I dessa extrema specialfall kan man ha en viss förståelse för att föräldrar kanske väljer att inte umgås med sina barn, men det är upp till föräldrarna att besluta om och inte en religiös sammanslutning.
Vi talar om individer som är medlemmar i JV men som t.ex. väljer att inte fortsätta sitt JV-medlemskap, har sex utan att vara gifta, har en homosexuell relation, byter religion, etc.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, har JV rätt att frånta medlemmen sitt medlemskap om de bryter mot JV’s regelverk.
Men att kräva av sina medlemmar att socialt frysa ut (t.ex. genom att vägra hälsa och umgås med individen) medlemmen som gjort någonting av ovanstående , och t.o.m. uppmana föräldrar att frysa ut sina barn som gjort något av ovanstående förtjänar att klandras. Och anledningen är att jag kan föreställa mig att det orsakar en massa lidande för alla inblandade (både för dem som uppmanas att frysa ut och ännu värre för den som blir föremål för de sociala utfrysningen).
Senast redigerad av qbit 2015-06-14 kl. 19:18.
Senast redigerad av qbit 2015-06-14 kl. 19:18.