Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Hela skapelsen har släppts fri av Gud, hela skapelsen får göra som dom vill, anarki råder. Vad är det som är svårt att förstå här? ...
Här är sammanfattning av historiken på dialogen:
Citat:
ttsp (#656): ”Eller där lejonhannar dödar andras lejonungar för att snabbt få honan brunstig igen så att han kan para sig?”
qbit (#6894): ”Du tror att gud skapade naturen. Vad säger ovanstående beskrivning om en hypotetisk gud och dennes moral som skapat naturen på detta sätt?”
ttsp (#896): ”Gud skapade en natur som var god, men på grund av människans avfall så har Gud överlämnat ansvaret för hela jorden till människan och Satan och hans anhängare. Människan har inte varit exemplarisk med att ta hand om jorden och därför ser världen ut som den gör idag.”
qbit (#898): ”Fast hur förklarar du att lejonhannar dödar lejonungar eller, att djuren käkar upp varandra, eller att hemska parasiter plågar ihjäl människor och djur, det vill säga ett beteende som människor varken orsakat eller rår på?”
ttsp (#901): ”Tanken var ju inte att människan skulle dö, utan skulle leva för evigt på en jord där människan rår över djuren och naturen. Men nu är det alltså anarki på jorden, den starkaste överlever och dödar andra om dom är ett hinder. Eftersom det inte finns en styrning bland djur och natur så håller sig naturen inte i schack, utan bildar onaturliga levnadssätt som stökar till den ordning som naturen bör ha.”
qbit (#909): ” Fast du besvarade inte mina frågeställningar: Hur förklarar du att lejonhannar dödar lejonungar eller, att djuren käkar upp varandra, eller att hemska parasiter plågar ihjäl människor och djur, eller att vulkanutbrott dödar en massa djur och människor, det vill säga ett beteende som människor varken orsakat eller rår på?”
ttsp [#1039): ”Hela skapelsen har släppts fri av Gud, hela skapelsen får göra som dom vill, anarki råder. Vad är det som är svårt att förstå här?”
Du får ursäkta, detta resonemang går så pass mycket utanför mina normala referensramar, därför får du förklara vad du menar i explicita termer:
1. Jag antar att det du att menar med människans ”avfall” är bibelns berättelse då de åt ”förbjuden frukt”, korrekt?
2. Enligt din världsbild så tror du att efter det att människan åt förbjuden frukt så blev det anarki i naturen, eftersom din gud slutade styra naturen som straff för människans ”avfall”. Korrekt?
3. Du skrev att ”Men nu är det alltså anarki på jorden, den starkaste överlever och dödar andra om dom är ett hinder.” Innebär det enligt din världsbild var det att det var i.o.m. att gud slutade styra naturen som straff för människans synd som djuren började döda varandra, och lejonhannar började döda lejonungar? Är det korrekt uppfattat?
Innebär detta med andra ord enligt din världsbild att din gud styrde upp lejonen från att döda lejonungarna innan människan ”syndade”,
och sen för att straffa människan så slutade gud styra upp lejonen, så efter detta började lejonen efter egen vilja döda lejonungarsak Och är det sama sak med att djuren käkar upp varandra, eller att hemska parasiter dödar människor och djur och människor?
4.
Bakterierna och virusen som orsakar sjukdomar, har gud skapat dem? Eller uppkom de av sig själva p.g.a. att gud slutade styra naturen, och på vilket sätt? Eller var det virusen och bakterierna som efter det att gud slutade styra dem började av egen vilja orsaka sjukdom och död? Eller hur uppkom dem enligt din världsbild?
Har jag uppfattat det korrekt? Och om det inte var det du implikerade, så får du förklara mera explicit vad du menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
... Om nu dinosaurier t.ex. existerade innan människor, vad är det som säger att Guds moral är förkastligt om han t.ex. använde sig av dinosaurier för att förbereda jorden för människans skapelse? ...
Det var inte vad jag frågade. Min poäng med dinosaurierna är att
långt innan dess att människan existerade var naturen väldigt brutal, där t.ex. rovdjur, meteoritnedslag och megavulkanutbrott brutalt dödade en massa djurarter. Därför kan inte naturens brutalitet skyllas på människan.
Min frågeställning lyder: Varför har din gud skapat naturen så pass brutalt? Nog skulle en allsmäktig gud lyckas skapa ett ekosystem som inte är brutal, där inte djuren käkade upp varandra, meteoritnedslag inte dödade nästan hela jordens ekosystem eller att hemska parasiter inte dödade sina offer. Varför har gud skapat naturen med så pass mycket lidande och brutalitet?