2015-06-16, 10:00
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Har du lust att svara på min fråga?

Som många har sagt väldigt många gånger tidigare så är det skillnad på att vara missbrukare och ha andra åsikter än sina föräldrar. Så snälla skippa den liknelsen. Den är enorm korkad.

Ta gärna en annan liknelse. Kanske politisk. Det är helt okej för Socialdemokrater att frysa ut sina barn om de börjar sympatisera med Moderaterna? Det tycker du/ni/JV inte är social utfrysning/mobbing?
Citera
2015-06-16, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad tror ni är framtiden för JV rörelsen?

Om vi utgår från att harmageddon inte inträffar.

I alla fall jag kommer att fortsätta hålla bibelns bud, även om alla andra Jv skulle avfalla, där dom två viktigaste buden är:

"Du skall älska Herren (Jehova), din Gud, av hela ditt hjärta, med hela din själ och med all din kraft. "(5 Mose 6:5 Bibel2000)

"Du skall inte ta hämnd och inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren(Jehova)."(3 Mose 19:18 Bibel2000)

Det var dessa två bud Jesus sade att hela lagen och profeterna vilar på:

"för att sätta honom på prov frågade en av dem, en laglärd: ”Mästare, vilket är det största budet i lagen?” Han svarade honom:

”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.
” (Matt 22:35-40 Bibel2000)

Min tro hänger inte på om harmageddon kommer eller inte, eller ens om att det finns en himmel eller en framtida fullkomlig jord. Min tro hänger på att jag älskar Gud så som jag har lärt känna honom genom bibeln, och hans lagar och bud, som är till nytta för mig, och som är sanningen om hur vi människor ska behandla varandra. Jag vill leva ett liv underordnad Gud:

"Gärna gör jag din vilja, min Gud, jag har din lag i mitt hjärta."(Ps 40:9 Bibel2000)
"Jesus sade: ”Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk."(Joh 4:34 Bibel2000)
"I min inre människa gläder jag mig över Guds lag"(Rom 7:22 Folkbibeln)

Det är också därför jag inte kan hålla denna glädje instängd inom mig, utan måste få dela med mig av den till mina medmänniskor:

"Du, Herre , övertalade mig, och jag lät mig övertalas. Du grep mig och blev mig övermäktig. Så har jag blivit ett ständigt åtlöje, alla hånar mig.

Ty så ofta jag talar måste jag klaga, över våld och förtryck måste jag ropa, ty Herrens ord drar över mig spott och spe hela dagen.

Men jag tänkte: Jag vill glömma honom och inte mer tala i hans namn. Då blev det i mitt hjärta som en brinnande eld, instängd i mitt innersta. Jag ansträngde mig att uthärda den men kunde det inte.

Jag hör många förtala mig, det är skräck från alla håll: "Ange honom!" "Ja, vi skall ange honom!" Alla som stått mig nära väntar på att jag skall falla. "Kanske låter han lura sig, så att vi blir honom övermäktiga och kan hämnas på honom."
Men Herren är med mig som en mäktig hjälte. Därför skall mina förföljare komma på fall och inte bli mig övermäktiga. De skall stå där med stor skam, ty de har handlat utan förstånd. De skall drabbas av evig vanära, som ej skall glömmas.
(20:7-11 Folkbibeln)
Citera
2015-06-16, 10:04
Medlem
Citat:

Tror att JV som rörelse står inför stora utmaningar. Fler och fler lämnar eller blir overksamma, efterhand som de skaffar sig information via nätet. Ekonomin stramas åt, delvis på grund av domar i skadeståndsmål, och medlemmarna blir nog också mindre generösa när Sällskapet konfiskerar pengarna som finns, eller fanns i församlingskassorna.
Dessutom alla dessa nya läror som JV själva har svårt att förstå, som att genarationen
nu är en överlappande sådan. Och att slaven består av en liten grupp herrar (är det 7 nu?) som gör en del konstiga uttalanden!
Uttalanden som vissa JV sedan förklarar är enskildas åsikter.
Citera
2015-06-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Som många har sagt väldigt många gånger tidigare så är det skillnad på att vara missbrukare och ha andra åsikter än sina föräldrar. Så snälla skippa den liknelsen. Den är enorm korkad.

Ta gärna en annan liknelse. Kanske politisk. Det är helt okej för Socialdemokrater att frysa ut sina barn om de börjar sympatisera med Moderaterna? Det tycker du/ni/JV inte är social utfrysning/mobbing?

Eller en annan relevant jämförelse; JV förfasar sig ju om någon hotas av att bli utfryst ur sin familj om han/hon vill studera med JV. Sådant har hänt många gånger även om det oftast stannar vid hot.

Men motsatsen, att ett JV-barn inte tror på JVs läror, det är en berättigad anledning att frysa ut denne!
Citera
2015-06-16, 10:10
Medlem
Citat:
Har du lust att svara på min fråga?

Har du lust att svara på min?
Citera
2015-06-16, 10:12
Medlem
Megatrons avatar
Citat:

Sekten kommer hitta på adhoc-lösningar och säga att medlemmar tidigare hade tolkat fel men nu vet de bättre. Det finns ju många exempel på det.

Många medlemmarna är tyvärr för hårt hjärntvättade och har investerat hela sitt liv och familj att det är försent att börja tvivla/lägga ner. Djupt tragiskt.

Om JV slutade indoktrinera sina barn och spela på skuldkänslor om att bli lämnade ensam och dö, så skulle inte religionen växa alls. ttsp, har du någon statistik på hur många som ansluter sig utan att ha något band alls till JV?
Citera
2015-06-16, 10:17
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Eller en annan relevant jämförelse; JV förfasar sig ju om någon hotas av att bli utfryst ur sin familj om han/hon vill studera med JV. Sådant har hänt många gånger även om det oftast stannar vid hot.

Men motsatsen, att ett JV-barn inte tror på JVs läror, det är en berättigad anledning att frysa ut denne!

Ja det är ju en väldigt viktig poäng. Skulle gärna höra ttsp berätta för oss att det är helt okej att frysa ut familjemedlemmar som börjar studera med JV!
Citera
2015-06-16, 11:57
Medlem
Citat:

Vi kan ju titta litet på historien. Efter fiaskot med 1914 hände inte mycket.Efter det andra fiaskot med 1925 tappade man runt 60-70% av medlemmarna....och religionen stramades upp.

Efter fiaskot med 1975 tappade man ungefär 10% av medlemmarna, men hade ändå en stark tillströmning så minskningen kompenerades på en handfull år.

Tillväxten bromsade upp i västvärlden i slutet av 1990-talet...troligen p g a internets genomslag, folk som var intresserade av att bli medlemmar kunde helt enkelt få mer fkta om JV, så rekryteringen utanför JV-familjerna blev försvårad.

Nå, jag tror samfundsledningen är rädd för oro i leden. Förra året fick alla församlingarna i USA order om att skriva över sina fastigheter och sina ekonomiska tillgångar på organisationen centralt. Detta har skett i ytterligare några bekräftade länder, hur det är i Sverige vet jag inte säkert. Men sannolikt är fastigheterna även här skrivna på organisationen numera.
Troligen har man gjord detta för att säkra huvudorganisationens ekonomi, om det skulle bli skismer, splittringar eller större avhopp.

Min teori är att man kommer att bli striktare och öka kraven på medlemmarna, man kanske räknar med tt tappa ett antal men behålla de mest "lojala" även om samfundet kommer att minska. OCh då kan det vara bra att ha säkrat tillgångarna centralt.

Alternativet kan ju vara att bli mer mainstream och liberala...men det håller jag för mindre troligt....även om man försöker ge den bilden utåt.
Citera
2015-06-16, 12:01
Medlem
Citat:
Sekten kommer hitta på adhoc-lösningar och säga att medlemmar tidigare hade tolkat fel men nu vet de bättre. Det finns ju många exempel på det.

Många medlemmarna är tyvärr för hårt hjärntvättade och har investerat hela sitt liv och familj att det är försent att börja tvivla/lägga ner. Djupt tragiskt.

Om JV slutade indoktrinera sina barn och spela på skuldkänslor om att bli lämnade ensam och dö, så skulle inte religionen växa alls. ttsp, har du någon statistik på hur många som ansluter sig utan att ha något band alls till JV?

På 80-90-talen var det mellan en tredjedel och en fjördedel av de nydöpta medlemmarna som kom från "distriktet", d v s från dörrknackeriet eller informellt vittnande alltså bekanta till JVn. Resten var familjemedlemmar/släktingar.

Jag skulle tro att det tillkommer än mindre utifrån nu!

Förresten åren före 1975 kom det med många utifrån, sannolikt rekordartat många.
Citera
2015-06-16, 12:09
Medlem
Citat:
I alla fall jag kommer att fortsätta hålla bibelns bud, även om alla andra Jv skulle avfalla, där dom två viktigaste buden är:

"Du skall älska Herren (Jehova), din Gud, av hela ditt hjärta, med hela din själ och med all din kraft. "(5 Mose 6:5 Bibel2000)

Min tro hänger inte på om harmageddon kommer eller inte, eller ens om att det finns en himmel eller en framtida fullkomlig jord. Min tro hänger på att jag älskar Gud så som jag har lärt känna honom genom bibeln, och hans lagar och bud, som är till nytta för mig, och som är sanningen om hur vi människor ska behandla varandra. Jag vill leva ett liv underordnad Gud:

Bud att älska är kärlek på kommando! Ja ja!

Så du skulle alltså vara kvar som lojalt JV även om läran visar sig vara helt fel. Intressant observation. Säkert mumma för våra vänner religionspsykologerna.

Nu tror jag faktiskt att de flesta JVn inte resonerar som TTSP....utan de flesta har reminiscenser av ett rationellt tänkande....d v s skulle hoppet om evigt liv och gulla med lejon försvinna så skulle nog de flesta "ta sin Mats ur Skolan".

Sorry to say...men resonemanget om att vara kvar om allt man hoppas på visar sig vara fel finner jag faktiskt .......patologiskt. Om inte annat så är det djupt patetiskt och tragiskt.
Citera
2015-06-16, 12:13
Medlem
Citat:

Den famösa läran om överlappande generationer är sannolikt en typisk "ad hoc" lösning. Likaså ändringen om vad om är "den trogne slaven" i liknelsen. JAg tror många inom JV finner de överlappande generationerna synnerligen långsökt och förvirrande.

Men, ett vanligt talesätt när något är egendomligt eller skumt är "VArt skulle vi annars gå..?"
Citera
2015-06-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Bud att älska är kärlek på kommando! Ja ja!

Så du skulle alltså vara kvar som lojalt JV även om läran visar sig vara helt fel. Intressant observation. Säkert mumma för våra vänner religionspsykologerna.

Nu tror jag faktiskt att de flesta JVn inte resonerar som TTSP....utan de flesta har reminiscenser av ett rationellt tänkande....d v s skulle hoppet om evigt liv och gulla med lejon försvinna så skulle nog de flesta "ta sin Mats ur Skolan".

Sorry to say...men resonemanget om att vara kvar om allt man hoppas på visar sig vara fel finner jag faktiskt .......patologiskt. Om inte annat så är det djupt patetiskt och tragiskt.

Jag tycker ttsp resonemang är logisk.

För det första vet vi ju inte när domedagen ska komma. Organisationen JV har kanske fel i att "man kan se tecknena" och att domedagen är nära förestående, men NT säger ju att man ska hålla sig på alerten oavsett.

Den intressanta frågan tycker jag är vad de första kristna grupperna gjorde "efter bibeln".
Finns det nåt i NT som faktiskt råder oss att inte vara apokalyptiska?
De breven jag läst och såklart Upp. säger att vi snart kan vänta oss Jesus återkomst. Jag undrar när kyrkan officiellt övergav denna uppgivna mentalitet och började fundera på kristendomens expansion.

Tvärtom tycker jag ttsp har en hoppfull och positiv mentalitet. Dvs att även om rörelsen har fel (och det har den ju allt som oftast...) så håller han sig ändå till budskapet.

Egentligen konstigt att man kan tro på en rörelse som OFFICIELLT förklarar -- på fullaste allvar -- att "nu är det dags"!! (jag syftar på ffa 1975) Hur kan en rörelse komma på att göra något så idiotiskt?
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-16 kl. 19:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in