Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Vad tror ni är framtiden för JV rörelsen?
Om vi utgår från att harmageddon inte inträffar.
Vi kan ju titta litet på historien. Efter fiaskot med 1914 hände inte mycket.Efter det andra fiaskot med 1925 tappade man runt 60-70% av medlemmarna....och religionen stramades upp.
Efter fiaskot med 1975 tappade man ungefär 10% av medlemmarna, men hade ändå en stark tillströmning så minskningen kompenerades på en handfull år.
Tillväxten bromsade upp i västvärlden i slutet av 1990-talet...troligen p g a internets genomslag, folk som var intresserade av att bli medlemmar kunde helt enkelt få mer fkta om JV, så rekryteringen utanför JV-familjerna blev försvårad.
Nå, jag tror samfundsledningen är rädd för oro i leden. Förra året fick alla församlingarna i USA order om att skriva över sina fastigheter och sina ekonomiska tillgångar på organisationen centralt. Detta har skett i ytterligare några bekräftade länder, hur det är i Sverige vet jag inte säkert. Men sannolikt är fastigheterna även här skrivna på organisationen numera.
Troligen har man gjord detta för att säkra huvudorganisationens ekonomi, om det skulle bli skismer, splittringar eller större avhopp.
Min teori är att man kommer att bli striktare och öka kraven på medlemmarna, man kanske räknar med tt tappa ett antal men behålla de mest "lojala" även om samfundet kommer att minska. OCh då kan det vara bra att ha säkrat tillgångarna centralt.
Alternativet kan ju vara att bli mer mainstream och liberala...men det håller jag för mindre troligt....även om man försöker ge den bilden utåt.