Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Åtminstone i ttsp's version. Jag har vid 2-3 tillfällen diskuterat etik med honom, och varje gång har han stannat på nivån av "might is right".

Jepp, det är nästan nödvändigt i en utrotningsteologi.

Sen kommer ju argumentet om uppståndelsen förstås......de som blev dräpta på gamla testamentets tid ska helt plötsligt dyka upp livs levande på jorden.
Citera
2015-06-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Det finns en sida som heter jwfacts.com som har mycket statistik och information. Kolla gärna där.

Jag kollade in den men jag tyckte den var för hätsk och partiskt negativ.

Vad den säger är egentligen att deras expansion har minskat... Det är mestadels den statistiken de visar... Men det är oärligt att visa på en sådan statisik...
JV har ändå ökat rätt så konstant med 2% per år under 2000-talet, även de låg mellan 4-6% under 80- och 90-talet.
2% per år är ju ändå en ökning.
Citera
2015-06-13, 14:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Religions-statistiker kan "tolkas" lika svävande som du t.ex. "tolkar" koranen.
Citera
2015-06-13, 14:46
Medlem
Citat:
Vad i live-and-let-live gör nån till "förlorare"? Live-and-let-live är ju varken underkastelses-teologi eller "flum-bhakti".

Jag vidhåller att live-and-let-live religioner oundvikligen blir förtryckta av "vi har 100% rätt"-religioner. I den egenskapen är de förlorare.
Citera
2015-06-13, 15:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vidhåller att live-and-let-live religioner oundvikligen blir förtryckta av "vi har 100% rätt"-religioner. I den egenskapen är de förlorare.

Och dina belägg är? (Fränsett att du uppenbarligen inte har tänkt igenom vad live-and-let-live betyder).
Citera
2015-06-13, 16:34
Medlem
Citat:
Jag kollade in den men jag tyckte den var för hätsk och partiskt negativ.

Vad den säger är egentligen att deras expansion har minskat... Det är mestadels den statistiken de visar... Men det är oärligt att visa på en sådan statisik...
JV har ändå ökat rätt så konstant med 2% per år under 2000-talet, även de låg mellan 4-6% under 80- och 90-talet.
Jepp numera sker ökningen främst i tredje världen . I Sverige står man i princip still.
Men anledningen till att ja tipsade om jwfacts.com var att det finns litet beräkningar om avhopp och uteslutningar som du frågade om.
Citera
2015-06-13, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Utfrysning betyder att bli utestängd ur den sociala gemenskapen. Då JV vägrar hälsa på eller umgås med t.ex. sina barn som valt att lämna JV eller blivit uteslutna, eller behandlar dem som om de inte existerar, så är det per definition utfrysning, oavsett vad du påstår.

JV kan socialt frysa ut en medlem för att de t.ex. har en homosexuell relation , har sex innan äktenskapet, väljer att inte fortsätta sitt JV-medlemskap, byter religion etc... På vilket sätt menar du på att medlemmen i dessa exempel på något sätt förstört för andra medlemmar i JV?

Det enda de har gjort är att bryta mot JV-medlemskapets regler, och naturligtvis har JV rätt att frånta medlemmen sitt medlemskap.

Men att kräva av sina medlemmar att socialt frysa ut (t.ex. genom att vägra hälsa och umgås med individen) medlemmen som gjort någonting av ovanstående , och t.o.m. uppmana föräldrar att frysa ut sina barn som gjort något av ovanstående förtjänar att klandras. Och anledningen är att jag kan föreställa mig att det orsakar en massa lidande för alla inblandade (både för dem som uppmanas att frysa ut och ännu värre för den som blir föremål för de sociala utfrysningen).

Återigen, det är inte själva fråntagandet av medlemskapet som kritiseras (d.v.s. uteslutning). Det är den sociala utfrysningen av individen som kritiseras. Och ifall politiska partier skulle uppmana sina medlemmar att socialt frysa ut t.ex. oliktänkare eller dem som blivit uteslutna ur partiet (t.ex. genom att vägra hälsa på eller umgås med "dissidenten"), skulle det vara lika klandervärt.

Jag och jag tror dom flesta förknippar ändå utfrysning med mobbing, vilket uteslutning inte handlar om.

Kollade du på videoklippet med missbrukaren? Menar du att föräldrarna som ger ett ultimatum för sitt knarkande barn, att dom mobbar och fryser ut barnet när dom inte längre vill ha social kontakt med barnet för att det ljuger, stjäl och misshandlar föräldrarna och sin omgivning?
Citera
2015-06-13, 17:33
Medlem
Citat:
Det där var en mycket diffus definition av "avfälling".

Låt oss istället titta på några exempel:

Ifall en medlem är en oliktänkare och uttrycker kritik mot olika läror inom JV, betraktas denne då som avfälling?

Ifall en medlem uttrycker kritik mot hur JV styrs av sina ledare, betraktas denne som då avfälling?

Ifall en medlem byter religion, och t.ex. väljer att bli katolik, betraktas denne då som avfälling?

Ifall en medlem slutar tro på gud och blir ateist, betraktas denne då som avfälling?

Som jag sade så finns det två olika sätt att se på ordet "avfälling", det ena är alla som avfallit från tron, eller t.o.m. kanske någon som fortfarande tror men kan inte avhålla sig från synder, det andra är hur man allmänt pratar om avfällingar som några som är "sjuka i sinnet" som jag försökte förklara, som är hatiska, som ljuger och förvränger det Jehovas vittnen står för.

Inte alla som blir uteslutna är avfällingar på det sättet, inte alla blir hatiska, utan inser att dom ska leva sina egna liv om dom nu inte vill följa Jehovas vittnens väg.

Jag kan citera ett Vakttorn så kanske du förstår:

Citat:
"*** w04 15/2 sid. 16-17 Var på din vakt mot bedrägeri ***

Var på din vakt mot avfällingars bedrägerier

6 Satan har under lång tid använt avfällingar i sina försök att förleda Guds tjänare. (Matteus 13:36–39) Avfällingar kanske påstår att de tillber Jehova och tror på Bibeln, men de förkastar hans synliga organisation. Somliga har till och med återgått till de Gud vanärande läror som finns i ”det stora Babylon”, världsväldet av falsk religion. (Uppenbarelseboken 17:5; 2 Petrus 2:19–22) Under gudomlig inspiration använde bibelskribenterna kraftfulla ord för att avslöja avfällingars motiv och metoder.

7 Vad är avfällingar ute efter? De flesta är inte nöjda med att överge den tro som de en gång i tiden kanske betraktade som sann. Ofta vill de dra med sig andra. I stället för att själva gå och göra lärjungar försöker många avfällingar ”dra bort lärjungarna [dvs. Kristi lärjungar] efter sig”. (Apostlagärningarna 20:29, 30) När det gäller falska lärare gav Paulus denna allvarliga varning: ”Se upp: kanske skall det finnas någon som vill bortföra er som sitt byte.” (Kolosserna 2:8) Är inte det en bra beskrivning av vad många avfällingar försöker göra? Precis som en kidnappare som rövar bort ett intet ont anande offer från dess familj, är avfällingar på jakt efter godtrogna församlingsmedlemmar för att föra bort dem från hjorden.

8 Vilka metoder använder avfällingar för att uppnå sitt mål? De tar ofta till förvrängningar, halvsanningar och rena lögner. Jesus visste att ”alla slags onda lögner” skulle sägas om hans efterföljare. (Matteus 5:11, Today’s English Version) Sådana illvilliga motståndare skulle säga sådant som inte är sant för att bedra andra. Aposteln Petrus varnade för avfällingar som skulle använda ”falska ord”, sprida ”bedrägliga läror” och ”förvränga ... Skrifterna” för sina egna syften. (2 Petrus 2:3, 13; 3:16) Sorgligt nog har avfällingar lyckats ”kullkasta tron hos några”. (2 Timoteus 2:18)

Citat:
OK, det ska jag försöka göra i fortsättningen, om du inte gillar att jag kallar JV för en kyrka. (om jag glömmer bort det vid ett senare tillfälle får du bara påminna mig )

Ordet "kyrka" för tankarna till en byggnad, men Jehovas vittnen är inte beroende av en speciell byggnad för sin tillbedjan, dom kan samlas i vardagsrummet hos någon. Visst kan jag påminna.
Citera
2015-06-13, 17:52
Medlem
Citat:
Och dina belägg är? (Fränsett att du uppenbarligen inte har tänkt igenom vad live-and-let-live betyder).

Mitt belägg är att historian visar det.
Citera
2015-06-13, 18:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag och jag tror dom flesta förknippar ändå utfrysning med mobbing, vilket uteslutning inte handlar om.

Du har en (liten) poäng där. En organisation har faktisk rätten till att sätta sina egna gränser (inom lagen).

Citat:
Kollade du på videoklippet med missbrukaren? Menar du att föräldrarna som ger ett ultimatum för sitt knarkande barn, att dom mobbar och fryser ut barnet när dom inte längre vill ha social kontakt med barnet för att det ljuger, stjäl och misshandlar föräldrarna och sin omgivning?

Nu är det ett svart/vitt exempel, som knappast är representativt för särskild många (antingen det rör sig om teister, ateister eller filatelister). Försöka dra ner på demagogin och fokusér på precisa, specifika och framför allt allmänt-relevante exempler istället.

Om du nu KAN hitta vägen ur från din demagogi.
Citera
2015-06-13, 18:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Mitt belägg är att historian visar det.

Visst bästa teokrati-ivrare*. Du har en diffus "live-and-let-live" omskrivning och en historicitet omkring denna.

När kommer du med något substantiellt?

* Vilket sannoliken är där skon klämmer.
Citera
2015-06-14, 18:51
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag och jag tror dom flesta förknippar ändå utfrysning med mobbing, vilket uteslutning inte handlar om. ...

Citat:
Du har en (liten) poäng där. En organisation har faktisk rätten till att sätta sina egna gränser (inom lagen). ...

Nu kritiseras inte JV’s rätt att utesluta (d.v.s. att frånta medlemskapet) av någon som inte följer JV’s regelverk. Det som kritiseras är att JV kräver av sina medlemmar att socialt frysa ut individer som uteslutits av JV-ledningen eller själva frivilligt väljer att lämna sitt JV-medlemsskap. Och detta krav på social utfrysning gäller även släktingar, t.ex. föräldrar/barn och syskon.

Och med social utfrysning menas att medlemmar inte får lov att umgås med eller hälsa på ex-JV. Denna utfrysningspolicy kan man läsa på deras egen hemsida (se t.ex. (FB) www.flashback.org/sp53651144).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in