Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Det där var en mycket diffus definition av "avfälling".
Låt oss istället titta på några exempel:
Ifall en medlem är en oliktänkare och uttrycker kritik mot olika läror inom JV, betraktas denne då som avfälling?
Ifall en medlem uttrycker kritik mot hur JV styrs av sina ledare, betraktas denne som då avfälling?
Ifall en medlem byter religion, och t.ex. väljer att bli katolik, betraktas denne då som avfälling?
Ifall en medlem slutar tro på gud och blir ateist, betraktas denne då som avfälling?
Som jag sade så finns det två olika sätt att se på ordet "avfälling", det ena är alla som avfallit från tron, eller t.o.m. kanske någon som fortfarande tror men kan inte avhålla sig från synder, det andra är hur man allmänt pratar om avfällingar som några som är "sjuka i sinnet" som jag försökte förklara, som är hatiska, som ljuger och förvränger det Jehovas vittnen står för.
Inte alla som blir uteslutna är avfällingar på det sättet, inte alla blir hatiska, utan inser att dom ska leva sina egna liv om dom nu inte vill följa Jehovas vittnens väg.
Jag kan citera ett Vakttorn så kanske du förstår:
Citat:
"*** w04 15/2 sid. 16-17 Var på din vakt mot bedrägeri ***
Var på din vakt mot avfällingars bedrägerier
6 Satan har under lång tid använt avfällingar i sina försök att förleda Guds tjänare. (Matteus 13:36–39) Avfällingar kanske påstår att de tillber Jehova och tror på Bibeln, men de förkastar hans synliga organisation. Somliga har till och med återgått till de Gud vanärande läror som finns i ”det stora Babylon”, världsväldet av falsk religion. (Uppenbarelseboken 17:5; 2 Petrus 2:19–22) Under gudomlig inspiration använde bibelskribenterna kraftfulla ord för att avslöja avfällingars motiv och metoder.
7 Vad är avfällingar ute efter? De flesta är inte nöjda med att överge den tro som de en gång i tiden kanske betraktade som sann. Ofta vill de dra med sig andra. I stället för att själva gå och göra lärjungar försöker många avfällingar ”dra bort lärjungarna [dvs. Kristi lärjungar] efter sig”. (Apostlagärningarna 20:29, 30) När det gäller falska lärare gav Paulus denna allvarliga varning: ”Se upp: kanske skall det finnas någon som vill bortföra er som sitt byte.” (Kolosserna 2:8) Är inte det en bra beskrivning av vad många avfällingar försöker göra? Precis som en kidnappare som rövar bort ett intet ont anande offer från dess familj, är avfällingar på jakt efter godtrogna församlingsmedlemmar för att föra bort dem från hjorden.
8 Vilka metoder använder avfällingar för att uppnå sitt mål? De tar ofta till förvrängningar, halvsanningar och rena lögner. Jesus visste att ”alla slags onda lögner” skulle sägas om hans efterföljare. (Matteus 5:11, Today’s English Version) Sådana illvilliga motståndare skulle säga sådant som inte är sant för att bedra andra. Aposteln Petrus varnade för avfällingar som skulle använda ”falska ord”, sprida ”bedrägliga läror” och ”förvränga ... Skrifterna” för sina egna syften. (2 Petrus 2:3, 13; 3:16) Sorgligt nog har avfällingar lyckats ”kullkasta tron hos några”. (2 Timoteus 2:18)
Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
OK, det ska jag försöka göra i fortsättningen, om du inte gillar att jag kallar JV för en kyrka. (om jag glömmer bort det vid ett senare tillfälle får du bara påminna mig

)
Ordet "kyrka" för tankarna till en byggnad, men Jehovas vittnen är inte beroende av en speciell byggnad för sin tillbedjan, dom kan samlas i vardagsrummet hos någon. Visst kan jag påminna.