Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Meh, det duger inte. Demokrati och inte minst religionsfrihet är två goda ting som kommit till följd av politiskt engagemang. Det bör du i alla fall tycka.
Jo jag har sagt tidigare också att demokrati är bra på vissa sätt, men det beror också på vad för slags demokrati man pratar om. Pratar vi om den forna grekiska demokratin med bara män i makten, och inte ens alla män. Eller talar vi om den demokrati som USA står för, eller det Sverige står för?
Eller talar vi om en sann demokrati där alla invånares röster bestämmer i varje enskild fråga, istället för nu en röst vart fjärde år för ofta korrupta ledare som styr landet dit dom vill under 4 år.
Demokrati betyder folkstyre, men i realiteten är det alltså inte folket som styr, utan vissa utvalda människor. Då kan demokrati betyda vad som helst egentligen där man väljer vissa utvalda. Så om folket röstar på en kung som helt och hållet styr landet, så i princip kan man även kalla det för demokrati, även om dom flesta kalla det idag för diktatur, president eller kungadöme.
Och diktatur behöver inte vara något dåligt, det beror på hur denna diktator styr landet. Om folket får det bra, alla är lyckliga och nöjda, då kan det ju inte vara dålig. Och inte alla människor i en demokrati är lyckliga, självmorden i Sverige tyder på att något i demokratin är dåligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Utan religionsfriheten hade aldrig Russel fått genomslag för sin bibelforskning. Det måste du väl ändå inse?
Fast du inser väl att trots att USA hade religionsfrihet så har Jehovas vittnen fått kämpa för att få utöva sin religionsfrihet i domstolar?
In the past, Jehovah's Witnesses have stood up for their beliefs, even if it meant going to court or jail. Today, many people have more individual rights because of the past trials of the Jehovah's Witness community.
https://www.youtube.com/watch?v=AviKQaEsaDM
Och svarta har fått kämpa för sina rättigheter, och ändå kallas USA för en demokrati.
Och vad är det som säger att Jehovas vittnen inte kunnat få genomslag i en diktatur? Det beror ju helt på hur den diktaturen agerar, om diktaturen tillåter alla slags religioner så skulle det kanske t.o.m. varit bättre för Jehovas vittnen än den behandling dom fick i USA, där man utsatte dom för misshandel, fjädring, och även mord när dom anklagade Jv för att vara opatriotiska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Det uppstår med det sagt, en paradox som är lite märklig att behandla. Du nämner att vi inte kan bota fattigdomen i ett kapitalistiskt system. Det må vara sant. Å andra sidan har fattigdomen världen över minskat rejält under de senaste 30 åren just eftersom att folk bryr sig. Ett bevis på att det går att få till förändring. Varför så pessimistisk? Kan du, utöver bibelcitat, förklara lite hur du tänker. Det bör ligga i ditt intresse att faktiskt göra dig förstådd. Det ni predikar är trots allt väldigt viktigt och därför bör större vikt läggas vid en ökad säljprocent. Min ödmjuka uppfattning, är att man då måste argumentera utifrån ting som politik, ekonomi och filosofi.
Den objektiva skulle kunna påstå att, om vi nu ska tala om maktstrukturer att ni lyder under en strikt maktkoncentration sett till att er organisation innehåller en rätt tydlig hierarki vad avser det organisatoriska (utvald krets som verkar styra precis allt), samtidigt som partiet tillika politikern i en demokrati är vald av folket. Förstår du mitt resonemang?
Jag vet inte om jag förstår dig helt och hållet.
Jag pratar inte bara om fattigdom utan alla slags problem som uppstår när en människa styr över en annan människa, som jag sade t.ex. korruption, och hur kommer demokratin att kunna lösa växthuseffekten? USA verkar ju vara väldigt svårt att få med på tåget trots att det är en demokrati, demokrati är inte lösningen på allt, det beror alldeles på hur människomassorna rör på sig åt ena eller andra hållet. Bibeln liknar människomassan med ett hav som rör på sig åt det ena och det andra hållet. Ibland röstar människohavet fram en diktatur som nazismen, sedan rör den sig åt andra hållet, helt utan styrning, så demokratin är beroende av hur människor är, och inte alla människor är goda och vill andras väl.
Du säger att i Jehovas vittnens organisation styrs människor av andra människor, ja till en viss del, på ett visst sätt, men det är det mönster som visas upp i dom kristna grekiska skrifterna.
Det är ett mönster som Gud har bestämt ska finnas hos kristna som lever i den värld som finns idag. Gud styr inte människor direkt idag, utan genom människor, men när Gud genom Jesus ingriper på jorden, så kommer mänskligheten att styras från himlen direkt med Jesus som kung tillsammans med 144.000 människor som varit trogna på jorden och uppstått till himlen. Och senare i paradiset kommer Jesus att överlämna styret över jorden åt Gud, så som det ursprungligen var menat då Adam och Eva skapades.
Då kommer människornas problem att lösas, ingen kommer att vara svag, fattig och utsatt, ingen kommer att kunna starta krig eller uppror så som dom första människorna gjorde.
Detta mönster med äldste och en styrande krets kan man läsa om i bibeln, t.ex. om den styrande kretsen i Jerusalem, som man kom till för att få frågor avgjorda:
"
Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem... Den heliga anden och vi har beslutat att..." (Apg 15:2,28 Bibel2000)
Jehovas vittnen har en liknande ledning, där man försöker förstå bibeln genom studium och att försöka ha ett andligt sinne. Genom det kan Jesus styra över hela organisationen eftersom alla är inriktade på att komma Jesus och Gud nära genom bibelstudium och bön. Så i slutändan styrs hela organisationen av Gud, eftersom alla underordnar sig Gud och hans lagar, det är det som kallas för teokrati, Gud styre.
Och det är stor skillnad på demokrati och teokrati, i en demokrati så är det människors vilja som styr, i en teokrati underordnar sig människorna frivilligt Guds lagar och bud.
Hoppas att jag gjorde mig förstådd, annars får du fråga igen.