Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-22, 06:59
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tycker det är fult att lura era barn att tro att demokrati kommer att lösa alla världens problem.

Människan är skapad på det sättet att en människa inte ska ha makt över en annan människa, det leder till korruption och snedvriden syn på sin medmänniska. Utan alla människor på jorden ska vara som bröder och systrar, och myndigheten ska komma från himlen.

Hur är det då med högsta hönset inom jehovas vittnen. Dem är så maktgalna så det liknar inget.

På tal om demokratin så skulle värden bli mycket bättre. Eller du kanske gillar odemokratiska samhällsgrupper. Våra barn bör värna om demokratin för att kunna själva. Och slippa bli påprackade odemokratiska läror/ideologier.
Citera
2014-12-22, 07:03
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Hur menar du då? Jesus kallas för Guds ord, han förde Guds talan när han var på jorden, och nu för kristna hans talan när dom vittnar om honom över hela jorden.

Senare kommer Jesus att föra Guds talan genom att förinta den uppdelning av människor som existerar idag med olika riken/länder, hela mänskligheten ska samla sig under ett enda rike som tar bort krigen mellan nationerna, tar bort morden och eländet som människor har hittat på, inför fred och säkerhet på hela jorden och även tar bort döden:

"Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta."(Upp 21:3-4 Bibel2000)

Jesus har ju varit död ett tag om säger så. En död person kan omöjligt föra någon annans talan.
Citera
2014-12-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
... Lite mer osäker kring blodtransfusionerna däremot! Tror faktiskt inte att de är tacksamma, när och om socialtjänsten ingriper. Såg någon informationsfilm som betonade vikten av att inte ge blod, producerad av "de äldste". Garvade ihjäl mig. I den filmen fanns det inga fördelar med att ta emot blod. Men än mer vitalt, finns det inga poänger med att skapa sådana filmer i masskick, om det enkom handlar om en biblisk princip som de rent medmänskligt är emot.
Med innerst inne tänker jag på föräldrar som får behålla sina barn i detta livet. Jag är själv förälder till tre barn, och om det krävdes att jag skulle sluta tro på gud för deras skull, så skulle jag göra det. Jag vill inte föreställa mig att det finns föräldrar som inte älskar sina barn mindre än så. Men det gör det säkert. Dock tror jag att det finns föräldrar som är JV som känner som jag, och som innerst inne är tacksamma för att deras barn överlever deras egen religion. Men andra JV i deras omedelbara närhet, och de själva när eller om de tillfrågas, är säkert väldigt upprörda och harmsna, i alla fall enligt läpparnas bekännelse.
Citera
2014-12-22, 10:37
Medlem
Citat:
Meh, det duger inte. Demokrati och inte minst religionsfrihet är två goda ting som kommit till följd av politiskt engagemang. Det bör du i alla fall tycka.

Jo jag har sagt tidigare också att demokrati är bra på vissa sätt, men det beror också på vad för slags demokrati man pratar om. Pratar vi om den forna grekiska demokratin med bara män i makten, och inte ens alla män. Eller talar vi om den demokrati som USA står för, eller det Sverige står för?

Eller talar vi om en sann demokrati där alla invånares röster bestämmer i varje enskild fråga, istället för nu en röst vart fjärde år för ofta korrupta ledare som styr landet dit dom vill under 4 år.

Demokrati betyder folkstyre, men i realiteten är det alltså inte folket som styr, utan vissa utvalda människor. Då kan demokrati betyda vad som helst egentligen där man väljer vissa utvalda. Så om folket röstar på en kung som helt och hållet styr landet, så i princip kan man även kalla det för demokrati, även om dom flesta kalla det idag för diktatur, president eller kungadöme.

Och diktatur behöver inte vara något dåligt, det beror på hur denna diktator styr landet. Om folket får det bra, alla är lyckliga och nöjda, då kan det ju inte vara dålig. Och inte alla människor i en demokrati är lyckliga, självmorden i Sverige tyder på att något i demokratin är dåligt.

Citat:
Utan religionsfriheten hade aldrig Russel fått genomslag för sin bibelforskning. Det måste du väl ändå inse?

Fast du inser väl att trots att USA hade religionsfrihet så har Jehovas vittnen fått kämpa för att få utöva sin religionsfrihet i domstolar?

In the past, Jehovah's Witnesses have stood up for their beliefs, even if it meant going to court or jail. Today, many people have more individual rights because of the past trials of the Jehovah's Witness community.
https://www.youtube.com/watch?v=AviKQaEsaDM

Och svarta har fått kämpa för sina rättigheter, och ändå kallas USA för en demokrati.

Och vad är det som säger att Jehovas vittnen inte kunnat få genomslag i en diktatur? Det beror ju helt på hur den diktaturen agerar, om diktaturen tillåter alla slags religioner så skulle det kanske t.o.m. varit bättre för Jehovas vittnen än den behandling dom fick i USA, där man utsatte dom för misshandel, fjädring, och även mord när dom anklagade Jv för att vara opatriotiska.

Citat:
Det uppstår med det sagt, en paradox som är lite märklig att behandla. Du nämner att vi inte kan bota fattigdomen i ett kapitalistiskt system. Det må vara sant. Å andra sidan har fattigdomen världen över minskat rejält under de senaste 30 åren just eftersom att folk bryr sig. Ett bevis på att det går att få till förändring. Varför så pessimistisk? Kan du, utöver bibelcitat, förklara lite hur du tänker. Det bör ligga i ditt intresse att faktiskt göra dig förstådd. Det ni predikar är trots allt väldigt viktigt och därför bör större vikt läggas vid en ökad säljprocent. Min ödmjuka uppfattning, är att man då måste argumentera utifrån ting som politik, ekonomi och filosofi.

Den objektiva skulle kunna påstå att, om vi nu ska tala om maktstrukturer att ni lyder under en strikt maktkoncentration sett till att er organisation innehåller en rätt tydlig hierarki vad avser det organisatoriska (utvald krets som verkar styra precis allt), samtidigt som partiet tillika politikern i en demokrati är vald av folket. Förstår du mitt resonemang?

Jag vet inte om jag förstår dig helt och hållet.

Jag pratar inte bara om fattigdom utan alla slags problem som uppstår när en människa styr över en annan människa, som jag sade t.ex. korruption, och hur kommer demokratin att kunna lösa växthuseffekten? USA verkar ju vara väldigt svårt att få med på tåget trots att det är en demokrati, demokrati är inte lösningen på allt, det beror alldeles på hur människomassorna rör på sig åt ena eller andra hållet. Bibeln liknar människomassan med ett hav som rör på sig åt det ena och det andra hållet. Ibland röstar människohavet fram en diktatur som nazismen, sedan rör den sig åt andra hållet, helt utan styrning, så demokratin är beroende av hur människor är, och inte alla människor är goda och vill andras väl.

Du säger att i Jehovas vittnens organisation styrs människor av andra människor, ja till en viss del, på ett visst sätt, men det är det mönster som visas upp i dom kristna grekiska skrifterna.

Det är ett mönster som Gud har bestämt ska finnas hos kristna som lever i den värld som finns idag. Gud styr inte människor direkt idag, utan genom människor, men när Gud genom Jesus ingriper på jorden, så kommer mänskligheten att styras från himlen direkt med Jesus som kung tillsammans med 144.000 människor som varit trogna på jorden och uppstått till himlen. Och senare i paradiset kommer Jesus att överlämna styret över jorden åt Gud, så som det ursprungligen var menat då Adam och Eva skapades.
Då kommer människornas problem att lösas, ingen kommer att vara svag, fattig och utsatt, ingen kommer att kunna starta krig eller uppror så som dom första människorna gjorde.

Detta mönster med äldste och en styrande krets kan man läsa om i bibeln, t.ex. om den styrande kretsen i Jerusalem, som man kom till för att få frågor avgjorda:

"Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem... Den heliga anden och vi har beslutat att..." (Apg 15:2,28 Bibel2000)

Jehovas vittnen har en liknande ledning, där man försöker förstå bibeln genom studium och att försöka ha ett andligt sinne. Genom det kan Jesus styra över hela organisationen eftersom alla är inriktade på att komma Jesus och Gud nära genom bibelstudium och bön. Så i slutändan styrs hela organisationen av Gud, eftersom alla underordnar sig Gud och hans lagar, det är det som kallas för teokrati, Gud styre.

Och det är stor skillnad på demokrati och teokrati, i en demokrati så är det människors vilja som styr, i en teokrati underordnar sig människorna frivilligt Guds lagar och bud.

Hoppas att jag gjorde mig förstådd, annars får du fråga igen.
Citera
2014-12-22, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Jesus har ju varit död ett tag om säger så. En död person kan omöjligt föra någon annans talan.
Du får läsa din bibel en gång till:
"De gick in i graven och såg en ung man i lång vit dräkt sitta där till höger, och de blev förskräckta. Men han sade till dem: ”Var inte förskräckta. Ni söker efter Jesus från Nasaret, han som blev korsfäst. Han har uppstått, han är inte här. Se, här är platsen där han blev lagd. Men gå och säg till Petrus och de andra lärjungarna: ’Han går före er till Galileen. Där skall ni få se honom, som han har sagt er.’” Då lämnade de graven och sprang därifrån, darrande och utom sig. Och de sade ingenting till någon, för de var rädda.

Den uppståndne visar sig
När Jesus hade uppstått på morgonen efter sabbaten visade han sig först för Maria från Magdala, från vilken han hade drivit ut sju demoner. Hon gav sig i väg och berättade det för dem som varit tillsammans med honom och som nu sörjde och grät. När de fick höra att han levde och att hon hade sett honom trodde de inte på det.

Därefter visade han sig i annan skepnad för två av dem medan de var på väg ut på landet. Också de gick bort och berättade det för de andra, men inte heller de blev trodda.

Sedan visade han sig också för de elva medan de låg till bords, och han förebrådde dem deras otro och halsstarrighet, då de inte hade trott på dem som sett honom uppstånden. Han sade till dem: ”Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd. Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya tungomål, de skall ta ormar med sina händer, de skall inte bli skadade om de dricker dödligt gift, och de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem friska.”

När herren Jesus hade talat till dem blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida."
/Mark 16:5-19
Han är alltså inte död, och ska återkomma, så lär bibeln ut, men fram till dess lär han inte meddela sig med folk.
Citera
2014-12-22, 10:54
Medlem
Citat:
Dödandet är inte heller något som är skapat av människan.

Jo Kain dödade Abel.

Citat:
Du har ett helt djurrike utanför din dörr, som bevisar min tes. Eller menar du att djuren tagit efter människans beteende?

Japp, eller egentligen har dom släppts lösa utan att människan råder över dom längre:

"Gud välsignade dem och sade till dem: "Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden! Lägg den under er och råd över fiskarna i havet, över fåglarna under himlen och över alla djur som rör sig på jorden!" (1 Mose 1:28 Folkbibeln)

På liknande sätt som med människor så råder det anarki i hela skapelsen, skapelsen är ur balans.

Citat:
Däremot har människan förmågan att mörda av andra anledningar än för föda. Det handlar dock nästan alltid om territoriella anledningar, vilket vi även kan finna i djurriket.

Och man finner våldtäkter, pedofili, kannibalism o.s.v även bland djuren, men det var inte menat att skapelsen skulle vara på det sättet.

Citat:
Men om jag förstår det rätt, kommer även djuren - eller vissa djur få leva i paradiset sida vid sida med människan? Kommer de sluta döda då? Har de syndat? Eller kommer de fortsätta leva som de alltid levt, medan människan lever vegetariskt? Eller är det okej att döda för föda i paradiset? Ber om ursäkt om jag framstår som en noob.

Det står väldigt lite om djuren, men allt ska återgå till det sätt som det var menat, i första Mose 1:30 står det. "Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så."

Så tydligen var alla djur vegetarianer, och kommer att anpassa sig till en vegetarisk föda i den nya ordningen:

"Då skall vargen bo med lammet, pantern ligga vid killingens sida. Kalv och lejon går i bet och en liten pojke vallar dem.
Kon och björnen betar tillsammans, deras ungar ligger sida vid sida.
Lejonet äter hö som oxen. Spädbarnet leker vid ormens håla, ett barn sticker handen i kobrans bo.
Ingenstans på mitt heliga berg skall ske något ont eller vrångt, ty kunskap om Herren skall uppfylla landet, liksom havet är fyllt av vatten.
"(Jes 11:6-9 Bibel2000)
Citera
2014-12-22, 11:01
Medlem
Citat:
Hur är det då med högsta hönset inom jehovas vittnen. Dem är så maktgalna så det liknar inget.

Du ska inte tro på allt som sägs om Jehovas vittnen.

Citat:
På tal om demokratin så skulle värden bli mycket bättre. Eller du kanske gillar odemokratiska samhällsgrupper. Våra barn bör värna om demokratin för att kunna själva. Och slippa bli påprackade odemokratiska läror/ideologier.

Jag gillar inte demokrati, diktatur, kommunism, nazism, monarki, republik och dom tusentals andra sätten att styra ett land och jorden som människan har hittat på. Jag gillar den teokrati som Gud Jehova står för.
Citera
2014-12-22, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Med innerst inne tänker jag på föräldrar som får behålla sina barn i detta livet.

Om barnet tvångsomhändertas och får blodtransfusion och ändå dör?
Citera
2014-12-22, 11:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Japp, eller egentligen har dom släppts lösa utan att människan råder över dom längre:

"Gud välsignade dem och sade till dem: "Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden! Lägg den under er och råd över fiskarna i havet, över fåglarna under himlen och över alla djur som rör sig på jorden!" (1 Mose 1:28 Folkbibeln)

På liknande sätt som med människor så råder det anarki i hela skapelsen, skapelsen är ur balans.

" 'Gud' eller kaos".

Belägg, tack.

Citat:
Och man finner våldtäkter, pedofili, kannibalism o.s.v även bland djuren, men det var inte menat att skapelsen skulle vara på det sättet.

När du talar om "skapelsen" avser du då detta som en tros-yttring eller objektivt?

Citat:
Så tydligen var alla djur vegetarianer, och kommer att anpassa sig till en vegetarisk föda i den nya ordningen:

Aaah, denna "gudomliga genetik" du brukar vara så förtjust i. Hela arters totala metaboliska ändring, men dom är på något sätt fortfarande samma art.

*

Är det därför JV möjligen inte röstar?
Citera
2014-12-22, 11:37
Medlem
Citat:
Om barnet tvångsomhändertas och får blodtransfusion och ändå dör?
Trist. Men inte kan väl barnet lastas för vad myndigheterna gör med det? Eller menar du att JV:s gud straffar barnet för vad som har påtvingats det?
Senast redigerad av Redax 2014-12-22 kl. 11:40.
Citera
2014-12-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Trist. Men inte kan väl barnet lastas för vad myndigheterna gör med det? Eller menar du att JV:s gud straffar barnet för vad som har påtvingats det?

Nej jag menar vilket ansvar man kan kräva av myndigheterna om barnet dör av en blodtransfusion, i jämförelse med vilket ansvar man kan kräva av föräldrarna om barnet dör utan blodtransfusion.

Tydligen så hjälpte inte blodtransfusionen, vad säger att barnet inte skulle ha överlevt med substitut-ämnen och modern kirurgi som minskar blodförlusten dramatiskt vid en operation?

Du får ha i åtanke att en blodtransfusion är en belastning på kroppen eftersom kroppens immunförsvar försöker bekämpa främmande ämnen. Även om man delar upp blodet i blodgrupper så är en persons blod inte helt kompatibel med en annan persons kropp.

Det är en stor möjlighet att barnet dog av blodtransfusionen som en sista stöt.

Kan myndigheterna garantera att barnet överlever med en blodtransfusion? Nej, och man kan inte garantera att ett barn överlever med alternativa medicinska behandlingar.

Om man inte kan garantera överlevnad, hur kan man ta till sådana drastiska metoder som att bortföra ett barn från sina föräldrar?
Citera
2014-12-22, 12:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tydligen så hjälpte inte blodtransfusionen, vad säger att barnet inte skulle ha överlevt med substitut-ämnen och modern kirurgi som minskar blodförlusten dramatiskt vid en operation?

Ja, inte hittar du svaret i en järnålders-manual och särskild inte i din efterrationaliserande och anti-logiska tolkning av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in