2015-07-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Detta är inte en fråga om hämnd från min sida utan du riktade själv uppmärksamheten på ämnet, som sjunkit ner en del på senare tid. Så du påkallade själv denna uppmärksamhet och jag nappade på saken.

Folk får bedöma själva:

Citat:
Frågan var synnerligen ful, så du har förtjänat lite bonus.
Citera
2015-07-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Folk får bedöma själva:

Ja, hade frågan inte varit så ful hade jag nog inte insett hur relevant det är att belysa Jvs barnmisshandel.
Citera
2015-07-23, 11:02
Medlem
Citat:
Ja du kan ju svara i Maranatatråden.

Så länge du ignorerar mina hänvisningar till Vakttornet om vilka som får överleva, så länge kommer jag inte ens att överväga svara dig i Maranatatråden.
Citera
2015-07-23, 11:06
Medlem
Citat:
Så länge du ignorerar mina hänvisningar till Vakttornet om vilka som får överleva, så länge kommer jag inte ens att överväga svara dig i Maranatatråden.

Då kommer nog folk att anta att du fortfarande stödjer Maranata som en församling dit människor kan vända sig till för att få den rätta kristna läran så som du menar att du lär ut.

Och tydligen har dom haft falska profeter som du kritiserat Jehovas vittnen för:

(FB) Maranatarörelsen

Hur vore det att sopa framför din egen dörr?
Senast redigerad av ttsp 2015-07-23 kl. 11:09.
Citera
2015-07-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ja jag skulle även fråga scientologerna själva vad dom tror på och hur dom tror, det kan dom bäst svara på själva. Om dom sedan ljuger om deras tro till mig så är det en annan sak. Jag behöver inte gå igenom deras test bara för att få reda på vad det handlar om från deras sida.

Om det handlar om att jag ska ta en test, att dom inte svarar på frågor eftersom det tillhör en högre grad, ja då blir min förfrågning om deras tro kort. För jag kommer inte att köpa grisen i säcken.

Så du ser, du är helt ute när du enbart frågar Jehovas vittnens motståndare om vad Jv tror på. Du borde åtminstone för balansens skull även fråga hur Jv menar. Men där så förringar du allt vad Jehovas vittnen säger, du tar inte till dig vad Jv säger, du tror att man har en tro utåt och en tro inåt. Du tror Jv ljuger och motståndare talar sanning, när det i själva verket är tvärtom. Oftast talar dom inte helt osanning, utan halvsanningar och förvrängningar.

Snälla...
Jag frågar ju dig om din åsikt, eller hur?
Och jag har läst en del på jw.org också.

Sen så har jag bedömt en del själv vad gäller halvsanningar och osanningar. Jag är rätt bra på att se genom saker och bedömma vad som har mest trovärdighet. Detta eftersom jag alltid undersöker ALLA sidor, hur befängda de än är. Men men, det går inte resonera med dig, du har ju redan bestämt dig om vad jag är... Mr missionär...

Ja jag tror att JV har en tro utåt, och en inåt. Jag tror att man far med halvsanningar i många frågor. T.ex. det klassiskt kristna argumentet "evolutionsteorin är bara en teori". Jag har läst genom alla JV argument för varför evolutionsteorin inte är korrekt, t.ex.
Jag har även läst genom JV argument i alla möjliga andra frågor.
Vi har ju diskuterat detta fram och tillbaka.

Vet du, jag bedömmer inte s.k. avfällingar som onda, för jag anser att alla människor har ungefär samma värde. Jag läser det de skriver och ser på deras videos, och de är inte förvrängda människor som skapar missämja på jorden. De flesta är mycket sympatiska personer som pekar på faktiska problem. Du snärjer in dig så djupt i ditt missionerande att du väl inte kan se ut ur skogen.
Det finns säkert positiva aspekter av JV också. Så länge ens religion inte försämrar ens liv har jag inte något emot det alls.

Jag är övertygad om att JV är väldigt bra för utsatta människor, t.ex. i "ghetto" i USA, eller i södra Afrika. Problemet är att i t.ex. Sverige så handikappar man sig själv frivilligt om man förnekas söka en högre utbildning. Alla kan inte bli ingenjörer och advokater, men vissa kan, och borde därför bli det, hellre än att ägna sig åt städjobb och liknande.

Och vad gäller avhoppare så har jag också sagt att jag tycker det är oblibliskt att förbjuda kontakt inom familjer för att en person har hoppat av. Behöver jag läsa detta av avfällingar? Nej, jag anser det av mig själv. Det finns inga argument du kan ge som rättfärdigar det.
Citera
2015-07-23, 11:37
Medlem
Citat:
Då kommer nog folk att anta att du fortfarande stödjer Maranata som en församling dit människor kan vända sig till för att få den rätta kristna läran så som du menar att du lär ut.

Och tydligen har dom haft falska profeter som du kritiserat Jehovas vittnen för:

(FB) Maranatarörelsen

Hur vore det att sopa framför din egen dörr?

Det är inte min dörr. Men det är din dörr att du vägrar kommentera mina på Vakttornet baserade uppfattningar om vad Jvs ledning lär om vilka som skall överleva. Återigen ignorerar du detta, och läsarna noterar otvivelaktigt att du är en feg stackare. Tänker du fortsätta att ignorera vad Vakttornet sagt om vilka som får överleva 1907 och 1908?
Citera
2015-07-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Snälla...
Jag frågar ju dig om din åsikt, eller hur?
Och jag har läst en del på jw.org också.

Fast det hjälper tydligen inte, du för fram osanningar, t.ex. detta:

Citat:
Problemet är att i t.ex. Sverige så handikappar man sig själv frivilligt om man förnekas söka en högre utbildning.

Jehovas vittnen förnekas inte att söka en högre utbildning. Inser du inte att detta är osanning?

Vill du inte hålla dig till sanningen?

Jehovas vittnen kan fritt söka högre utbildningar, och många har också gjort det. Det man säger är att det finns viktigare saker i livet än en hög utbildning, och att man kan bli slukad av det så att man glömmer Gud. Tycker inte du att det är ett rimligt resonemang?

I alla fall, återigen, du far med osanningar som denna, och du vägrar att ta till dig det, du lyssnar inte på det örat för att i verkligheten är det du som är "missionären" här som propagerar för din syn på allt. Du är mycket mer aktiv på forumet just nu än vad jag är, så jag tror du projicerar.
Citera
2015-07-23, 12:01
Medlem
Citat:

Jehovas vittnen förnekas inte att söka en högre utbildning. Inser du inte att detta är osanning?

Jehovas vittnen kan fritt söka högre utbildningar, och många har också gjort det. Det man säger är att det finns viktigare saker i livet än en hög utbildning, och att man kan bli slukad av det så att man glömmer Gud. Tycker inte du att det är ett rimligt resonemang?

I alla fall, återigen, du far med osanningar som denna, och du vägrar att ta till dig det, du lyssnar inte på det örat för att i verkligheten är det du som är "missionären" här som propagerar för din syn på allt. Du är mycket mer aktiv på forumet just nu än vad jag är, så jag tror du projicerar.

"förneka" i betydelsen "det förnekas en", inte i betydelsen "det förbjuds".

Mr ordklyvare där, det är ännu en missionärstaktik att leta efter ord att anmärka på. Men jag tror inte många som läser dina inlägg blir särskilt övertygade....

Ja, jag anser att många i JV har "förnekats" den utbildning som de kunnat haft om de inte varit medlemmar. De hade annars kunnat haft arbeten som motsvarat deras kompetens, istället för att ägna sig åt städning, reklamutdelning, eller enklare hantverksjobb.
Man kan även vara advokat eller läkare medan man tåligt inväntar harmageddon.

Anledningen till att det har förnekats dem är inte för att JV förbjuder det, utan eftersom det starkt avråds i rörelsen. Detta vet du ju.
Citera
2015-07-23, 12:23
Medlem
Citat:

Så du ser, du är helt ute när du enbart frågar Jehovas vittnens motståndare om vad Jv tror på. Du borde åtminstone för balansens skull även fråga hur Jv menar. Men där så förringar du allt vad Jehovas vittnen säger, du tar inte till dig vad Jv säger, du tror att man har en tro utåt och en tro inåt. Du tror Jv ljuger och motståndare talar sanning, när det i själva verket är tvärtom. Oftast talar dom inte helt osanning, utan halvsanningar och förvrängningar.

Det som f ö gjorde mig skeptisk till JV var inte avfällingssidor, utan JV egna företrädare. Såsom Tony III och han på JW broadcast, eller andra JW-producerade filmer.

Japp jag har tittat och lyssnat på dem.
Citera
2015-07-23, 12:34
Medlem
Citat:
"förneka" i betydelsen "det förnekas en", inte i betydelsen "det förbjuds".

Att utbildning förnekas Jv, betyder att Jv inte får tillgång till utbildning, vilket är en osanning.

Exempel på "förnekas":

Citat:
"Tusentals moldaviska familjer är splittrade på grund av att de förnekas visum."

"Alla dessa rättigheter förnekas regelbundet av IRA, både i ord och handling."

"I annat fall kommer medborgarna att förnekas en verklig röst i EU: s framtida utveckling."

"Brottslingarna måste förnekas sina vinster om vi skall få de här problemen under kontroll."

"Det är en mycket orättvis situation som kan likställas med att de förnekas sina rättigheter."

"Förhandstillståndet i det här direktivet innebär att patienterna förnekas sina rättigheter"

http://sv.bab.la/lexikon/svensk-engelsk/fornekas

Citat:
Vi vill samtidigt peka på behoven av att hitta trygghet också för människor i de sektorer och sammanhang där LAS istället för att stå för anställningsskydd, blivit till en regel om att förnekas en fast anställning.

http://www.socialdemokraterna.se/Web...jobb-for-alla/

Citat:
Hörselskadade förnekas en behandling som skulle hjälpt många...

http://www.kostdemokrati.se/politics...ecklar-varden/

Det är du som är ordvrängaren.
Citera
2015-07-23, 13:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror nog Jv vet bäst vad deras tro handlar om.

Jag tror katoliker vet bäst hur och vad dom tror på.

Jag tror muslimer vet bäst själva vad dom tror på.

Om jag vill veta vad du tror på, så frågar jag inte en muslim, jag frågar dig direkt.

Men det innebär inte att dessa olika trossystemer är kritikbefriade, som t.ex. i ditt fall när din flerstegs-demagogi kan nystas upp.
Citera
2015-07-23, 14:49
Medlem
Citat:

Det beror på vad du menar med fritt.

En ungdom som söker en utbildning kommer sannolikt at bli föremål för "rådgivning" och bli betraktad som andligt svag och ett dåligt föredöma i församlingen.
Skulle ungdomen i fråga bo i föräldrahemmet kan föräldrarna bli föremål för "rådgivning" och bli betraktade som dåliga föredömen......är pappan äldste ska kretstillsyningsmannen se över pappans kvalifikationer som äldste...........all låta ett barn studera ses som en stor svaghet och att vara eftergiven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in